Mitä odotettavissa jos en imetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ap poistuu nyt tästä ketjusta ja kuten sanoin teen parhaani,mutta en ota mitn viisastelijoita vastaan ja neuvomaan,saati minun rintaani vauvan suuhun tyrkkimään. Ehkäpä se sitten kun saan olla rauhassa. Esikoisen aikaa jokainen halusi päästä siihen vauva-arkeen mukaan ja aina joku sukulainen oli kimpussa. Olen tyytväinen kuitenkin että imetin viimeksi kaikesta huolimatta niinkin pitkään.Kiitokset asiallisille neuvojille ja tukijoille!

[QUOTE="vieras";23974113]Haluaisin tässä nyt kysyä sinulta seuraavat kysymykset:

- Mitä mieltä olet äideistä, jotka eivät imetä esim. maidon riittämättömyyden vuoksi?
- Mitä mieltä olet sektiolla synnyttävistä äideistä, jotka menevät sektioon tajuttoman synnytyspelkonsa vuoksi?
- Kuinka kauan itse olet imettänyt lastasi ja kauanko häntä aiot imettää?[/QUOTE]

1. Hyvin, hyvin harvalla on oikeasti sellainen tilanne, ettei maito riitä. Itse olen vierestä seurannut monen imetystä ja "joutunut" tukemaan kun he ovat pelänneet, että nyt se maito loppui. No eihän se mihinkään loppunut. Onneksi olen voinut tukea äitejä ja kannustaa siihen, etteivät anna korviketta, tarjoutumalla itse lahjoittamaan omaa maitoani/imettämään lasta jos äidistä on oikeasti tuntunut siltä, ettei maito riitä. No ainahan se maito on kuitenkin riittänyt, harvemmin on tarvinnut toteuttaa tuo avunanto.

2. Synnytyspelko ei mene sektiolla pois. En oikein ymmärrä sitä, sektio kun on paljon alatiesynnytystä vaarallisempi. En myöntäisi pelkosektioita verorahoilla, vaan se pitäisi sitten kustantaa omasta pussista. Kyllähän sen tekee jos oikeasti pelkää. Netissä kuitenkin on niitä paikkoja, joissa naiset keskustelevat siitä miten saisi sektion ettei alapää repeä :rolleyes: Moni siinä on onnistunut, keskusteluista päätellen.

3. Olen imettänyt kahta viikkoa vailla kolme vuotta. Imetys jatkuu yhä, varmaan ainakin tämän vuoden loppuun. Ehkä pitempäänkin, kattoo sitten miltä meistä tuntuu. En ole lapseltani vielä aikataulua tiedustellut, eikä (melkein) 3-vuotias kauhean pitkälle osaa suunnitella :)

1. Hyvin, hyvin harvalla on oikeasti sellainen tilanne, ettei maito riitä. Itse olen vierestä seurannut monen imetystä ja "joutunut" tukemaan kun he ovat pelänneet, että nyt se maito loppui. No eihän se mihinkään loppunut. Onneksi olen voinut tukea äitejä ja kannustaa siihen, etteivät anna korviketta, tarjoutumalla itse lahjoittamaan omaa maitoani/imettämään lasta jos äidistä on oikeasti tuntunut siltä, ettei maito riitä. No ainahan se maito on kuitenkin riittänyt, harvemmin on tarvinnut toteuttaa tuo avunanto.

2. Synnytyspelko ei mene sektiolla pois. En oikein ymmärrä sitä, sektio kun on paljon alatiesynnytystä vaarallisempi. En myöntäisi pelkosektioita verorahoilla, vaan se pitäisi sitten kustantaa omasta pussista. Kyllähän sen tekee jos oikeasti pelkää. Netissä kuitenkin on niitä paikkoja, joissa naiset keskustelevat siitä miten saisi sektion ettei alapää repeä :rolleyes: Moni siinä on onnistunut, keskusteluista päätellen.

3. Olen imettänyt kahta viikkoa vailla kolme vuotta. Imetys jatkuu yhä, varmaan ainakin tämän vuoden loppuun. Ehkä pitempäänkin, kattoo sitten miltä meistä tuntuu. En ole lapseltani vielä aikataulua tiedustellut, eikä (melkein) 3-vuotias kauhean pitkälle osaa suunnitella :)

onko tollaisella 3 vuoden imetyksellä suurta merkitystä enää lapsen terveyden kannalta.? Esikoinen 4 ja imetin sen puoli vuotta ja ollut todella terve lapsi. Minulla jos on ollut nuha ei ole lapsella ollut.Ei korvatulehduksia yms... Reipas kaveri.

[QUOTE="höh";23974147]Kuulehan, eli hyväksymme kaikki,koska jokaisen pitää saada tehdä kuten haluaa?? Ei se ihan noin mene, ei ainakaan saa mennä.[/QUOTE]

Sun mielestä korvikkeet on kiellettävä lailla?

[QUOTE="vieras";23974153]Sun mielestä korvikkeet on kiellettävä lailla?[/QUOTE]

Mitäh? No ei todellakaan! Niitä oikeastikin tarvitaan joskus. Mutta se, että korviketta annetaan,koska ei huvita imettää,se on väärin.

Tuo pakotien varalla pitäminen on muuten kaksipiippuinen juttu. Itse olen jokaisen vauvan kohdalla hankkinut sen tuttipullon ja pari korviketetraa valmiiksi ja kertaakaan niitä ei ole tarvittu (tai no pulloa tarvittiin esikoiselle pumpatun maidon tarjoamista varten alkuun kun ei osannut imeä). Minua helpotti heikoilla hetkillä se tieto siitä että tarvittaessa apu olisi jo siinä vieressä, se antoi voimia yrittää vielä kerran ja toisenkin... Mutta käytännössä siis tiesin kyllä etten tule noihin turvautumaan. :D

Muuten ninaTT, piti kertomani että kolmosenkin kohdalla tuo 6kk täysimetys sujui ilman mitään ongelmia ja parin viikon ajan tyttö on jo innokkaasti maistellut sormiruokaa. Kiitokset vinkeistä sen suhteen silloin joskus!

Tuo pakotien varalla pitäminen on muuten kaksipiippuinen juttu. Itse olen jokaisen vauvan kohdalla hankkinut sen tuttipullon ja pari korviketetraa valmiiksi ja kertaakaan niitä ei ole tarvittu (tai no pulloa tarvittiin esikoiselle pumpatun maidon tarjoamista varten alkuun kun ei osannut imeä). Minua helpotti heikoilla hetkillä se tieto siitä että tarvittaessa apu olisi jo siinä vieressä, se antoi voimia yrittää vielä kerran ja toisenkin... Mutta käytännössä siis tiesin kyllä etten tule noihin turvautumaan. :D

Muuten ninaTT, piti kertomani että kolmosenkin kohdalla tuo 6kk täysimetys sujui ilman mitään ongelmia ja parin viikon ajan tyttö on jo innokkaasti maistellut sormiruokaa. Kiitokset vinkeistä sen suhteen silloin joskus!

Minäkin ostin yhden NAN-tetran varmuuden vuoksi kaappiin, eipä sitä tarvittu.

[QUOTE="vieras";23974149]Menet siis tässä asiassa TÄYSIN lapsen ehdoilla, mikä on mielestäni aika kunnioitettavaa. Mikäli lapsi haluaisi ravintonsa rinnasta vaikkapa viisivuotiaana, imettäisitkö edelleen? Siis ihan teoreettinen kysymys.[/QUOTE]

Vanhemman lapsen saattaisin vierottaa, jos imetys kävisi liiaksi jaksamiselle, koska tosiaan sen ravitsemuksellinen merkitys pienenee lapsen ruokavalion laajentuessa. Mutta viiden vuoden ikä ei olisi minulle syy vierottaa. En mene täysin lapsen ehdoilla enää kun lapsi ei ole fyysisesti yhtä riippuvainen kuin vastasyntyneenä, jolloin hän oli käytännössä 100% riippuvainen minusta. Pyrin totta kai siihen, että lapsi saa vieroittua omaan tahtiinsa :) Minusta tuntuu, että niin tässä käykin, että joskus 4-5 vuotiaana hän vieroittuu itsekseen. Saapi nähdä!

[QUOTE="hmm";23974166]Eiks NinaTT oo yksinhuoltaja? Mitäs kaikkea vaikutusta ja riskejä sillä onkaan lapsen kehitykseen? ;)

Terv. 2 v 2 kk imettänyt[/QUOTE]

herranen aika...Lapset eivät saaneet kasvaa ehjässä perheessä ja tuntea molempien vanhempien läsnäolon ja rakkauden samalla kertaa. Ehjä perhe sen olla pitää...ihana yhdessä jakaa perhe-elämää,lapset saa taspainoisen pohjan. Ehkä nina tt yrittää sitten tuollaisella hyvittää jotain...tai päteä...Veikkaan ettei mies jaksanut noin ehdotonta tyyppiä! :)

ninatt!

Lueskelin blogiasi tovi sitten, oli juttua siitä intian reissusta ja linkki lastenkodin sivulle. Mietin että aijotko imettää niitä irmu laihoja vauvoja siellä?

Vanhemman lapsen saattaisin vierottaa, jos imetys kävisi liiaksi jaksamiselle, koska tosiaan sen ravitsemuksellinen merkitys pienenee lapsen ruokavalion laajentuessa. Mutta viiden vuoden ikä ei olisi minulle syy vierottaa. En mene täysin lapsen ehdoilla enää kun lapsi ei ole fyysisesti yhtä riippuvainen kuin vastasyntyneenä, jolloin hän oli käytännössä 100% riippuvainen minusta. Pyrin totta kai siihen, että lapsi saa vieroittua omaan tahtiinsa :) Minusta tuntuu, että niin tässä käykin, että joskus 4-5 vuotiaana hän vieroittuu itsekseen. Saapi nähdä!

Eihän se nyt voi olla liikaa sun jaksamiselle...yritä nyt enemmän!

[QUOTE="höh";23974156]Mitäh? No ei todellakaan! Niitä oikeastikin tarvitaan joskus. Mutta se, että korviketta annetaan,koska ei huvita imettää,se on väärin.[/QUOTE]

Anteeksi tuo kärkäs kommenttini, olen hieman väsynyt. Kysyisin sinulta, millä perusteilla korvikkeiden antaminen on mielestäsi sitten ok? Eli jos joku esim. kokee imettämisen syystä tai toisesta niin vastenmieliseksi, että se ihan masentaa, onko silloin ok antaa korvikkeita?

Kyllä mä koen, että ehjä ydinperhe on lapselle paljon tärkeämpi kuin imetysaika, vaikka kannatankin pitkää imetystä ja imetän niin kauan että lapsi itse vieroittuu. Tulee kyllä väistämättä mieleen että Nina yrittää paikata fanaattisuudellaan jotain muuta, syvää aukkoa.

[QUOTE="vieras";23974151]onko tollaisella 3 vuoden imetyksellä suurta merkitystä enää lapsen terveyden kannalta.? Esikoinen 4 ja imetin sen puoli vuotta ja ollut todella terve lapsi. Minulla jos on ollut nuha ei ole lapsella ollut.Ei korvatulehduksia yms... Reipas kaveri.[/QUOTE]

Rintamaito on edelleen hyvin terveellistä ravintoa tämänkin ikäiselle :) Omallanikaan ei ole ollut yhtäkään korvatulehdusta. Kuumetta vissiin kaksi kertaa, jos ei lasketa sitä, kun rokotuksesta nousi vähän lämpöä. Mutta eihän nämä yksittäistapaukset kerro mitään hyödyllistä, vasta laajempaa populaatiota tarkastellessa voidaan tehdä mitään päätelmiä. Ja totta kai tutkiessa rintamaidon vaikutusta elimistöön. Juuri oli Tiede-lehdessä siitä, että äidinmaito aktivoi geenejä suolistossa. Imetyksen vaikutus (ja synnytyksen) epigenetiikkaan on kyllä mielenkiintoinen aihe.

Äiti-lapsi suhteelle tämä imetys on kyllä edelleen hyvin tärkeä :) Kätevä "työkalu" vanhemmuudessa.

[QUOTE="hmm";23974178]Kyllä mä koen, että ehjä ydinperhe on lapselle paljon tärkeämpi kuin imetysaika, vaikka kannatankin pitkää imetystä ja imetän niin kauan että lapsi itse vieroittuu. Tulee kyllä väistämättä mieleen että Nina yrittää paikata fanaattisuudellaan jotain muuta, syvää aukkoa.[/QUOTE]

iso peesi!!! enemmin ehjä perhe kuin tissi suussa 3 vuotta.

Kiva kuulla, että on sujunut hyvin! :)

[QUOTE="vieras";23974177]Anteeksi tuo kärkäs kommenttini, olen hieman väsynyt. Kysyisin sinulta, millä perusteilla korvikkeiden antaminen on mielestäsi sitten ok? Eli jos joku esim. kokee imettämisen syystä tai toisesta niin vastenmieliseksi, että se ihan masentaa, onko silloin ok antaa korvikkeita?[/QUOTE]

Korvikkeita on ok antaa esimerkiksi, jos vauva on syntynyt keskosena, sairaana ja tarvii ns. lisämaitoa. Silloinkin toki pääasiallisesti pitää suosia vaikka luovutettua äidinmaitoa,jos lapsen omalta äidiltä ei vielä maitoa tule.

JOs kokee imetyksen vastenmieliseksi, silloin voisi lypsää omaa maitoaan ja antaa se sitten pullolla, eikö?

[QUOTE="Vieras";23974182]iso peesi!!! enemmin ehjä perhe kuin tissi suussa 3 vuotta.[/QUOTE]

Meillä on ihan ehjä perhe :laugh: Ei pienperheeseemme ole koskaan kuulunut muita kuin me kaksi :)

Et sinä silti imetyksellä korvaa lapsesi isää. Hän tulee suremaan isän puuttumista myöhemmin, se on pitkäkestoinen surutyö. Ei hän muistele silloin äidin tissejä. Kohdista energiasi siihen, miten saat hänestä ehjän aikuisen, sillä lapselta puuttuu toinen vanhempi. Sekin on puhdasta biologiaa kuten tiedät, ihmisellä on tarve juuriinsa. Sen sijaan että mollaat täällä korvikkeiden juottajia, keskity itseesi.

Mulla on pari tuttipulloa valmiina, mutta ei korviketta. Ajattelin sen hankkia vasta JOS OIKEASTI tarvii... Tosin sehän vois toimia niinpäin, että kun epäonnistumiseen varautuu, niin varmemmin onnistuu... ;)

Yhteistyössä