Mitä Öko-tex -merkintä käytännössä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietin

Vieras
"Öko-tex Standard 100. Tutkitusti haitta-aineeton", lukee lapsen uudessa Tutta-merkkisessä paidassa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko käyttöönottopesu välttämätöntä? (Lapsi "jo" 2-vuotias eli ei vauvasta kyse). Vaate kuitenkin valmistettu Kiinassa eli eikö se ole kyllästetty jollain homemyrkyillä kuljetusta varten?

En osaa vastata itse kysymykseen, mutta itse en ottaisi mitään (varsinkaan Euroopan ulkopuolella valmistettua) vaatetta käyttöön ilman pesua, saati sitten antaisi lapselle. Syynä nimenomaan nuo homeenestoaineet. Mieluummin näen sen pienen vaivan, että pesen kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä, kuin altistan itseäni tai muita myrkyille. Tekstiileistä löytyvien kemikaalien kun on todettu aiheuttavan mm. hedelmättömyyttä ja muuta tosi kivaa.

[QUOTE="TMV";27159995]En osaa vastata itse kysymykseen, mutta itse en ottaisi mitään (varsinkaan Euroopan ulkopuolella valmistettua) vaatetta käyttöön ilman pesua, saati sitten antaisi lapselle. Syynä nimenomaan nuo homeenestoaineet. Mieluummin näen sen pienen vaivan, että pesen kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä, kuin altistan itseäni tai muita myrkyille. Tekstiileistä löytyvien kemikaalien kun on todettu aiheuttavan mm. hedelmättömyyttä ja muuta tosi kivaa.[/QUOTE]

Ok.

Öko-Tex standardi – Wikipedia

Kait se tarkoittaa, että pitoisuuksia ei löydy yli rajan

"Näytteistä tutkitaan pH-arvo, formaldehydi-pitoisuus, torjunta-aineiden, liukoisten raskasmetallien ja klooriyhdisteiden määrä, säilöntäaineet kuten pentakloorifenoli ja tetrakloorifenoli sekä allergisoivat ja karsinogeeniset väriaineet. Testattavista näytteistä myös tutkitaan nykytietämyksen mukaan terveydelle haitalliset aineet, jotka eivät vielä ole sääntelyn alaisia tai lailla kiellettyjä.
[muokkaa]Tuoteluokitus

Testauskustannukset riippuvat siitä, mihin neljästä tuoteluokasta tuote sijoittuu
I = vauvojen tuotteet (kolmeen ikävuoteen saakka)
II = tuotteet joiden ihokosketus on suuri (puserot, paidat, alusvaatteet, vuodevaatteet)
III = tuotteet joiden ihokosketus on vähäinen tai sitä ei ole (päällysvaatteet)
IV = sisustustuotteet (pöytätekstiilit, kalusteiden päälliset, verhot, patjat)
Mitä enemmän tuote joutuu ihon kanssa kosketuksiin, sitä tiukempia testausvaatimukset ovat."

Yhteistyössä