Mitä olisi pitänyt tehdä? (imetyksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maitoa sekin on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maitoa sekin on

Vieras
Aina saa lukea kuinka imetys onnistuu kaikilta ja lisämaidon antaminen on lähes rikollista toimintaa. Eikä lisämaitoa pitäisi saadakaan kuin apteekista reseptillä tiesi joku tuossa taannoisessa ketjussa sanoa. Kertokaa siis hyvät imetysintoilijat, mitä mun olisi tänään pitänyt tehdä.

Meillä on kaksi lasta, 2v ja 2kk. Mies on tällä hetkellä työmatkalla eli olen näiden kanssa yksin. Vauva söi rintaa siinä neljän maissa, jonka jälkeen nukkui vähän aikaa, sitten heräsi. Kitinä alkoi kuuden jälkeen kun kylvetin taaperoa. Tarjosin rintaa, ei kelpaa. Kitinä muuttuu itkuksi ja lisääntyy ja lisääntyy. Tarjoan rintaa, imee hetken sitten irrottaa ja huuttaa. Taapero alkaa hermostua, silläkin on nälkä ja haluaa pois kylvystä. Lasken vauvan sitteriin -huutaa huutaa huutaa- ja kuivatan esikoista. Yritän hyssytellä vauvaa, lauleskella jne, ei vaikutusta, huuto vaan yltyy, ei huoli tuttiakaan. Lasken vauvan kaukaloon siksi aikaa kun hoidan taaperoa ja laitan hänelle ruokaa lautaselle. Vauva nukahtaa kaukaloon ja saan kunnialla taaperon nukkumaan.

Kohta vauva herää ja rääkyy, 100 metrin säteellä saattaa olla joku joka ei sitä kuule. Onnistun saamaan imemään rintaa, heti kun hermostuu vaihdan toiselle puolelle ja muut kikat joita olen netistä opiskellut. Hetken rauha, mutta kohta kiljuu taas kurkku suorana. No, taaperohan herää tähän ja huuto tulee stereona. Laitan vauvan sitteriin -maksimaalinen raivari- menen rauhoittamaan taaperon, tulen takaisin, yritän syöttää taas, taapero huutaa uudelleen ja vauva hermostuu. Mulla alkaa palaa käämit totaalisesti kiinni, itelläkin nälkä ja vessahätä, kello on jo puoli kymmenen ja mä ravaan edelleen kahden kiljuvan mukulan väliä. Onneksi taapero nukahtaa uudelleen.

Siinä vaiheessa menen keittiöön ja lorotan korviketta tuttipulloon. Lykkään pullon vauvalle ja tämä imee kuin henkensä hädässä ensimmäiset 50 ml, sitten tahti rauhoittuu. 100 milliä menee heittämällä, sitten röyhtöisy ja vauva nukkuu kuin pieni possu. Mä pääsen vessaan ja saan vihdoinkin ruokaa itsekin, halleluuja.

Tiedän että pieleen meni pullovastustajien mielestä, ja kysynkin nyt mitä TE olisitte tehneet?

Just noin :) Mulla 5viikkonen ja samanlaisia tissiraivareita iltasin. Mäkin vaihtelen tissiltä toiselle, mut sitten kun se homma alkaa meneen jo yli hilseen niin Nannit kehiin :)

No minä olen imetyksen kannattaja jo työnikin puolesta mutta tuo tilanne on mielestäni jo sellainen että et sinä mitään rikollista tehnyt :)
Nukut ihan ilman omatunnontuskia ja yrität pitää imetyksen sellaisena rentona juttuna. Helppoa se ei ole, tiedän sen itsekin. Kohta teidänkin vauvalla on tiheän imun kausi varmaan päällänsä, noissa main se iskee. Silloin kannattaa imettää ja imettää myös yöllä vaikka väsyttää, maitomäärä nousee nopeasti ja sitten taas imetysvälit yleensä pidentyvät.
Nyt menet hyvillä mielin nukkumaan kun kultapallerosi molemmat vihdoin nukkuvat, saat itsekin vihdoin levättyä!

Mä olisin lyönyt Nannit pulloon vauvalle jo aiemmin :D.

Meillä reilu kolmikuinen ja mulla tulee toisesta tissistä reilusti maitoa.

SILTI olen kikkaillut rintakumin kanssa ja ilman rintakumia, istuen, puoli-istuen, maaten, rauhallisesti kävellen...Olen tehnyt IHAN KAIKKENI imetyksen eteen. Silti vauvalla on imuote päin pyllyä ja koko tämä vauvan olemassaoloaika ( :D ) on imetys ollut yhtä saatanaa.

HALU minulla ON imettää, mutta voisin muksaista nyrkillä sitä, joka sanoo, että imetys on NIIIN vaivatonta ja iisiä ja imettää voi KUKA VAAN. Muu puhe on kuulemma laiskuutta.

ON OLEMASSA myös vauvoja, jotka eivät koskaan opi kunnolla rinnalle ja äitejä, joiden rintoja ei ole tehty imettämiseen...Minullakin toinen rinta on ollut turhanpanttina jo viikkoja. Lapsi käyttää ainoastaan "parempaa" rintaa ja sitäkin hintsusti. Sietäisi minunkin lopettaa koko imetys, mutta en millään raaski :ashamed:

Vauva saa pullosta lisämaitoa jokapäivä. NIIIIN helpolla olisin päässyt, jos olisin alusta asti pullottanut mukeloa =).

en ole pullovastustaja enkä imetysintoilija. Olisin itsekin antanut pullosta lisämaitoa. Parempi niinkin kuin antaa lapsen huutaa nälkäänsä. Siinä väsyy niin äiti kuin lapsikin.

Myös se, jos olet tressaantunut, vaikuttaa maidontuloon. Minulla vaikutti se, kun kuukautiset olivat tulossa, maidontulo väheni vuorokaudeksi.

Vaikka lisämaitoa olen antanut, olen imettänyt ekaa 5kk, tokaa 6,5kk ja tätä kolmatta 8,5kk (lapsi on päättänyt itse lopettaa). Kiinteät olen aloittanut kahdella aikaisemma 2kk iässä ja nuorimmalla 4kk iässä

Sanoisin että vauvallasi on tiheän imun kausi.. Joten hän käy rinnalla useammin ja tiheämmin nostaakseen maitoa lisää rintoihisi, jotta saa sitten vaikka huomenna lisää apetta :)
Tuskin sen pahempaa.. Antamallä lisämaitoa venytät vaan tuon kestoa. Mutta ymmärrän kyllä, että hermot varmasti oli kireellä, ja oli ehkä aiheellistakin tuossa kaoottisessa tilanteessa antaa lisämaitoa.
Mutta jos imettää tahdot oikeasti, mielummin kuin antaa pulloa, niin älä anna usein. Vauvat tottuvat todella nopeasti siihen helppoon pulloon josta tulee niiiiin paljon helpommin maitoa. Ainakin jos et omista suihkutissejä.

Kun nyt kerran pyysit niin vastaanpa.. Mielestäni toimit hyvin, mutta jos vaikuttaa siltä että vauva kitisee iltaisin ja tahtoo olla rinnalla ja miehen työmatka vielä jatkuu niin huomenna voisit jo päivällä laittaa iltapalajutut mahdollisimman valmiiksi, siis astiat pöytään ja valmiit leivät jääkaappiin, vedenkeitin ladatuksi.. Taaperon yöpuku valmiiksi sängyn luo ja pino hyviä kirjoja valmiiksi jemmaan valikoituna. Jos ja kun vauva alkaa iltakitinät niin istutte kaikki sohvalle tai parisänkyyn, sinä imetät ja tutkitte samalla kirjoja, ja sitten välillä käytte tekemässä iltatoimet helpommin kuin tänään. Vauvan jos saisi sitteristä kantoliinaan niin siinä voisi rauhassa vaikka syödä samalla kun touhuilet isomman kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullovastustaja :
Kun nyt kerran pyysit niin vastaanpa.. Mielestäni toimit hyvin, mutta jos vaikuttaa siltä että vauva kitisee iltaisin ja tahtoo olla rinnalla ja miehen työmatka vielä jatkuu niin huomenna voisit jo päivällä laittaa iltapalajutut mahdollisimman valmiiksi, siis astiat pöytään ja valmiit leivät jääkaappiin, vedenkeitin ladatuksi.. Taaperon yöpuku valmiiksi sängyn luo ja pino hyviä kirjoja valmiiksi jemmaan valikoituna. Jos ja kun vauva alkaa iltakitinät niin istutte kaikki sohvalle tai parisänkyyn, sinä imetät ja tutkitte samalla kirjoja, ja sitten välillä käytte tekemässä iltatoimet helpommin kuin tänään. Vauvan jos saisi sitteristä kantoliinaan niin siinä voisi rauhassa vaikka syödä samalla kun touhuilet isomman kanssa.

Peesi!

Kaikkea voi jos haluaa, ja jos motivaatio on hyvä. Jos se korviketölkki kuumottaa kokoajan siellä pääkopassa...niin ehkä tekee niin, että se tulee helpommin otettua. Kenties?

Vauva myös aistii äidin hermostumisen, ja kyse ei aina ole nälästä ja esim. kun äiti on pinna kireellä "suorittamassa" iltarituaalejaan, niin esim heruminen ei käynnisty ja vauva ei saa maitoa, niinkuin muutoin saisi.

Ja tiedän mitä se iltahössötys on, itsellä 2 alle kouluikäistä ja imeväinen. Imeväinen on toki jo 8kk, joten 3-4h imuvälit jo kehittyneet, ja hiukan ollaan jo muitakin ruokia maisteltu.

Se rankin kausi taitaa olla juuri tuossa 2kk-4kk imetyksessä, mutta sen kun kestää, niin helpompaa ei olekaan kuin imetys!

Kiitos vastauksista. Vauva nukkui hyvin, ja me muut myös. :)

Iltarutiinit ei meillä yleensä vie juurikaan aikaa. Eilenkin ruokana oli jämiä, eli lämmitys riitti. Normaalisti ei ole kylpyä vaan suihku, rasvaus, hampaitten pesu ja pusut ja halit. Yleensä alle vartissa hoituu. Eilen poikkeuksellisesti vein taaperon kylpyyn koska tykkää siitä, itselle se on tavallisesti myöskin rentouttava hetki.

Tosta imemisestä. Voi kun vauva viihtyisikin rinnalla. Eilen se meni kuitenkin raivoamiseksi, tissin näkeminen ei suinkaan innostanut vaan päinvastoin. Oikein kunnon rintaraivarit, mäiski kädellä rintaa ja kiskoi päätä pois. Jos olisikin halunnut syödä ei mitään ongelmaa olisi ollut, se onnistuu kyllä vahtiessa taaperoa, syödessä itse jne.

Toivotaan että tämä ilta menee paremmin. Koitan ottaa rennosti ja olla hermostumatta mihinkään ja juoda riittävästi jajajaja.. :D

Ensimäiseksi ainakin jättäisin ne taaperon kylvetykset sellaiselle ajalle, että mies on paikalla. Taaperon kanssa jutut sellaisiksi, että ne voi jättää kesken ihan muutamaa kriittistä juttua (kuten kakkapepun pesu).

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö ja kotiäiti:
No minä olen imetyksen kannattaja jo työnikin puolesta mutta tuo tilanne on mielestäni jo sellainen että et sinä mitään rikollista tehnyt :)
Nukut ihan ilman omatunnontuskia ja yrität pitää imetyksen sellaisena rentona juttuna. Helppoa se ei ole, tiedän sen itsekin. Kohta teidänkin vauvalla on tiheän imun kausi varmaan päällänsä, noissa main se iskee. Silloin kannattaa imettää ja imettää myös yöllä vaikka väsyttää, maitomäärä nousee nopeasti ja sitten taas imetysvälit yleensä pidentyvät.
Nyt menet hyvillä mielin nukkumaan kun kultapallerosi molemmat vihdoin nukkuvat, saat itsekin vihdoin levättyä!

Yöllä on pakko nukkua edes vähän, koska äidillä on velvollisuudet myös taaperoa kohtaan. Itsellä samanikäiset lapset, ja sössin imetyksen kanssa ihan totaalisesti. Sinnikkäästi vielä pumppaan rintamaitoa mutta on kohta loppumaisillaan. Äkkiä se maidontulo ehtyy kun alkaa lisämaitoa antamaan... :( Jaksoin liki 2kk herätä öisin 1-2 tunnin välein, ja valvoa päivät (esikoinen ja vauva nukkuivat päivisin poikkeuksetta eri aikaan). Sitten tuli totaalinen stoppi, en pystynyt enää edes väsymykseltäni torkahtamaan ja sydämessä tuntui rytmihäiriöitä päivittäin. Ruokahalu katosi ja olin kuin zombie. Silloin turvauduin lisämaitoon eikä rinta pian sen jälkeen enää kelvannut.

Harmittaa ihan h*tisti, mutta minkäs teet. Neuvolasta en saanut apua tilanteeseen. Piti vaan kuulemma jaksaa, mutta minkäs teet kun väsymys käy infernaaliseksi. Jotkut ehkä kestää univelkaa enemmän kuin toiset.

Tästä ei varmaan apua ap:lle ole, mutta ymmärrystä sulle heruu kyllä. Ei lapsi siitä pilalle mene jos pidät huolta omasta jaksamisestasi :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensimäiseksi ainakin jättäisin ne taaperon kylvetykset sellaiselle ajalle, että mies on paikalla. Taaperon kanssa jutut sellaisiksi, että ne voi jättää kesken ihan muutamaa kriittistä juttua (kuten kakkapepun pesu).

Kun mä pääsen niin paljon helpommalla kun taapero kylpee... :) Istuu tyytyväisenä ammeessa ja leikkii, mä istuskelen saunajakkaralla ja luen kirjaa tai sitten ihmetellään vauvan kanssa esikoisen touhuja. Muuten se on nonstoppina "mennään tekeen kupperiskeikkaa" "kato mä kiipeen" tai muuta kivaa jäynää kuten verhoissa riippumista.

Yhteistyössä