Mitä olisit tehnyt? Sanot 10v lapselle että nyt suihkuun ja toinen ilmoittaa ettei ole menossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi et ehtinyt jutella asiasta?

Autoritäärisen kasvatuksen ja käskyttämisen sijaan miettisin toisenlaista asennetta vanhemmuuteen. Eikö tarkoitus juuri ole että lapsi oppii vähitellen päättämään omista asiostaan!? Lasta kunnioittavalla keskustelulla, vastuun antamisella ja luottamisella pääsee pidemmälle kuin valtapelillä.

Totta tämäkin, mutta tämä lapsi ei sinne suihkuun kyllä menisi, ellei joku käskisi. Jos antaisin hänelle vastuun suihkuun menemisestä, niin olisi kyllä todella haiseva lapsi sen jälkeen. Vastuuta on kyllä saanut monessa asiassa sitä mukaa kun on osoittanut pystyvänsä niihin.

Meillä 9 v yritti tuota samaa eilen, sanoin että ellei suihkuun mennä juuri nyt niin en vie perjantaina harrastukseensa. Miettipä tuo hetken ja meni suihkuun, tietää kyllä että lupaus pitää, harrastus olisi jäänyt menemättä. Jalkaa kyllä yritti polkea, mutta joutui pyytämään sitäkin käytöstään anteeksi, kun on tosiaan menossa harrastukseensa. Uhkaus pitää olla tarpeeksi tärkeä, mutta kuitenkin sellanen että se jätetään tarvittaessa väliin.

aika monella tuon ikäisellä (esimurrosikäisellä, varsinkin pojilla mut tytöilläkin joskus ) jostain syystä pesulla käynti on hankalaa,tiiä sit johtuuko se kehon muutoksista vai välinpitämättömyydestä, ja edessä voi oikeesti olla pitkäkin aika et saa komentaa, suostutella, uhkailla ja lähes tulkoon väkisin kantaa suihkuun.
jossain vaiheessa se sitten menee ohi ja sit suihkussa käydäänkin aamuin,iltapäivisin ja iltaisin ja sit saakin komentaa,suostutella, uhkailla siihen et vettä ei tarvii miljoonia litroja käyttää peseytymiseen.

tietysti kannattaa pysyä tiukkana, mut ihan hirveästi ei kannata siitä ongelmaa (enää enempää ) tehdä, ja huolehtia vaan et ne ihan pakolliset peseytymiset hoitaa.

Minä olen päästänyt lapseni ei niin puhtaana kouluun vastaavassa tilanteessa. Oli torstai-ilta ja lapsi ei jaksanut mennä suihkuun.

Oli sellainen vaihe hänellä, että ajatus suihkuun menosta tuntui työläältä. Se meni ohi, nyt tytär asuisi suihkussa. Saan melkein välillä taas evätä suihkuun menoa, jos meinaan joskus itsekin sinne päästä.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Aika nopeasti alkaa kaveri käydä omatoimisesti suihkussa kun kaverit alkaa mainita hajusta. Voithan sinä nostaa suihkun tärkeäksi asiaksi ja pitää huolen siitä, että tilanne jatkuu aina tuollaisena. Meillä mennään suihkuun joka ilta eikä tenavat ole kertaakaan siitä sanoneet mitään eikä tarvitse edes kehoittaa menemään. Juttu on siinä, että se kuuluu rutiineihin eikä siitä nosteta meteliä.

Minkälaisen mallin äiti tässä antaa omalla käytöksellään? "Minä päätän, en neuvottele, en jousta, jos jotakin olen sanonut niin tehdään oli tarpeen tai ei!"

Lapsihan ottaa mallin aikuisesta, onko tämä toimiva käyttäytymistapa joka kannattaa eteenpäin siirtää?

Mitä pelkäät että tapahtuu jos juttelet hyvässä hengessä ja ratkaisette asian yhdessä neuvottelemalla, annat lapsenkin päättää omista henkilökohtaisista asioistaan?

Miltä susta tuntuisi jos vaikka miehesi komentaisi: Nyt suihkuun siitä!!!

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
samoilla linjoilla.

Enkä tuollaisessa tapauksessa olisi mitään vanukasta evännyt. Joskus olen sellaisessa tilanteessa, jossa olen lasta pyytänyt tekemään jotakin, josta on apua minullekin, ja tämä on kieltäytynyt siitä, vedoten siihen ettei jaksa / halua/ kiinnosta olen sanonut etten minäkään sitten ehkä halua/ ei kiinnosta antaa jotakin jota hän on itselleen pyytämässä.

Tämä ei sinällään liity nyt asiaan, mutta yritän selittää, että vanukas ei mielestäni oikeastaan liity suihkuasiaan. Vaikka ymmärränkin, että eväämällä vanukkaan haluaa osoittaa lapselle, ettei hänkään voi sitten saada herkkua, jos ei tottele.

Mutta ehkä suihkuun menemisen edistämiseksi se ei kuitenkaan ole toimivin keino.

Tuo vanukas oli ainoa minkä keksin siihen hätään, siis ainoa asia mikä on lapselle tärkeä juuri nyt. Sitä vanukasta on odottanut. Tietokoneen takavarikointi ei olisi auttanut, koska ei ole avannut sitä varmaan kuukauteen, pelailee todella vähän muutenkin.

[QUOTE="a.p";29643526]
Enkä kyllä aivan allekirjoita tuota, että "itseppähän haisee pahalle", kyllä se minusta on vanhempien tehtävä huolehtia siitä, että ne lapset eivät haise pahalle.[/QUOTE]

Vanhempien tehtävä on myös vängätä ja perustella asioita lapsilleen, varsinkin noille isommille. Keskustella niin kauan, että hommat onnistuu. Kyllähän nyt vanhempi kykenee lapsensa "voittamaan" keskustelutilanteessa, kun on niin paljon vanhempikin.

[QUOTE="hmm";29643543]Minkälaisen mallin äiti tässä antaa omalla käytöksellään? "Minä päätän, en neuvottele, en jousta, jos jotakin olen sanonut niin tehdään oli tarpeen tai ei!"

Lapsihan ottaa mallin aikuisesta, onko tämä toimiva käyttäytymistapa joka kannattaa eteenpäin siirtää?

Mitä pelkäät että tapahtuu jos juttelet hyvässä hengessä ja ratkaisette asian yhdessä neuvottelemalla, annat lapsenkin päättää omista henkilökohtaisista asioistaan?

Miltä susta tuntuisi jos vaikka miehesi komentaisi: Nyt suihkuun siitä!!![/QUOTE]

Tästäkin asiasta ollaan kyllä monet kerrat neuvoteltu ja olen antanut lapsen olla menemättä suihkuun esim sillä ehdolla että seuraavana päivänä yrittää mennä ilman, että minun pitää muistuttaa. Mielestäni aina ei pidäkkään neuvotella tai lapsi luulee että voi aina yrittää neuvotella.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä olen ilmeisesti melkoinen Justiina, sillä meillä ei olisi onnistunut. Melkein 13-vuotias esikoinen kyllä yrittää laittaa vastaan kaikkeen kun ensimmäisen kerran sanon. Sitten sanon melko tiukkaan sävyyn seuraavan kerran ja ilmekin kaiketi on sen verran topakka, että poika katsoo parhaakseen totella.

Ap:n esimerkkiä mietin. Meillä olisin käskenyt pojan mennä suihkuun. Olisi ehkä pistänyt hanttiin. Olisin antanut kaksi vaihtoehtoa: illalla tai aamulla suihkuun. Ja siinä oltais sitten pitäydytty.

Mun mielestä sä olit epäjohdonmukainen. Vanukas ei liity suihkuun mitenkään. Jos sä haluat että lapsi menee suihkuun, niin jos hän ei kehotuksista huolimatta mene eikä kerro mitään järjellistä syytäkään miksei mene, niin kyllä mä sitten vaan veisin lapsen suihkuun. Sillä hyvä, turha tommosesta asiasta on montaa päivää pahaa mieltä kantaa. Älä käske lasta suihkuun jos ei ole pakko mennä, mutta jos oot jo sanonut että pitää käydä niin sitten lapsi sinne viedään. Uhkailulla (et saa vanukasta kun nyt kiukuttelet) ei mun mielestä tommosessa asiassa kyllä voita mitään. Lapsi pysyy likaisena ja paha mieli kaikilla.

[QUOTE="a.p";29643545]Tuo vanukas oli ainoa minkä keksin siihen hätään, siis ainoa asia mikä on lapselle tärkeä juuri nyt. Sitä vanukasta on odottanut. Tietokoneen takavarikointi ei olisi auttanut, koska ei ole avannut sitä varmaan kuukauteen, pelailee todella vähän muutenkin.[/QUOTE]

ymmärrän. Olen itsekin joskus suuttuessani / harmistuessani uhannut sellaisilla ei kovin järkevillä sanktioilla.

Ja uhannut myös sellaisilla rangaistuksilla, joita ei ole voinut toteuttaa. :ashamed:

Mutta, vaikka olenkin sinänsä sitä mieltä, että jos rangaistuksen asettaa, sillä uhkaa se pitäisi toteuttaa, voi joskus sanansa pyörtääkin. Ei sen tarvitse heti merkitä sitä, että menettää uskottavuutensa lapsen silmissä.

Olen minä ainakin joutunut perumaan sellaisia suutuspäissäni sanomiani uhkauksia.
Ja selittänyt lapsille, että tuli syyllistyttyä vähän ylilyönteihin ja pyytänyt anteeksi. Sillä en mielestäni ole kuitenkaan antanut kuvaa, että pitäisin lapsenkaan toimintaa oikeana. Joskus sellainen oman virheen tunnustaminen lapselle voi aikaansaadakin hyvä ja rakentavan keskustelun ja jopa sen toivotun teon, olkoon se sitten se suihkuunmeno.

Mä olen ilmeisesti melkoinen Justiina, sillä meillä ei olisi onnistunut. Melkein 13-vuotias esikoinen kyllä yrittää laittaa vastaan kaikkeen kun ensimmäisen kerran sanon. Sitten sanon melko tiukkaan sävyyn seuraavan kerran ja ilmekin kaiketi on sen verran topakka, että poika katsoo parhaakseen totella.

Ap:n esimerkkiä mietin. Meillä olisin käskenyt pojan mennä suihkuun. Olisi ehkä pistänyt hanttiin. Olisin antanut kaksi vaihtoehtoa: illalla tai aamulla suihkuun. Ja siinä oltais sitten pitäydytty.

Näin meilläkin on aina ennen mennyt, mutta mitä olisit tehnyt jos lapsi yhtenä päivänä sanoisikin ettei ole menossa?

Itse vähän hämmennyinkin tästä, kun tuntui ettei minun sanomisella ollut mitään merkitystä, ennen on juurikin vähän tiukempi sanominen tai hurja ilme ollut se juttu millä sitten on saanut lapsen menemään sinne suihkuun, tai minne ikinä on tarvinnut mennäkkään

[QUOTE="a.p";29643545]Tuo vanukas oli ainoa minkä keksin siihen hätään, siis ainoa asia mikä on lapselle tärkeä juuri nyt. Sitä vanukasta on odottanut. Tietokoneen takavarikointi ei olisi auttanut, koska ei ole avannut sitä varmaan kuukauteen, pelailee todella vähän muutenkin.[/QUOTE]

Ei hyvänen aika. Kannusta lasta hyvään käytökseen äläkä rankaise huonosta käytöksestä (se jätetään mahdollisimman vähälle huomiolle), niin yhteistyö ihan minkä asian kanssa vaan toimii paremmin, kun asioista yhdessä keskustellaan jne. Se ei tarkoita auktoriteetin menettämistä, vaan lapsen mielipiteen kuulemista hänelle tärkeistä asioista. Sen jälkeen hommat on helpompia, kun lapsi pääsee osalliseksi niistä päättämään, vaikka päätöstä ohjailisikin aikuinen.

[QUOTE="a.p";29643575]Näin meilläkin on aina ennen mennyt, mutta mitä olisit tehnyt jos lapsi yhtenä päivänä sanoisikin ettei ole menossa?

Itse vähän hämmennyinkin tästä, kun tuntui ettei minun sanomisella ollut mitään merkitystä, ennen on juurikin vähän tiukempi sanominen tai hurja ilme ollut se juttu millä sitten on saanut lapsen menemään sinne suihkuun, tai minne ikinä on tarvinnut mennäkkään[/QUOTE]

No sillä neuvottelulla. Ilmaisin itseäni sikäli huonosti, että tottakai poika saisi (ja haluaisikin) perustella miksei menisi nyt illalla suihkuun. Ja sitten saisi päättää meneekö kuitenkin illalla, vai herätänkö aamulla aikaisemmin.

Eli minä pysyisin tiukkana siinä, että suihkuun on mentävä, mutta joustaisin niin, että aamullakin voi mennä. Suihkuun menemättömyys ei olisi vaihtoehto, eikä mahdollista.

Vaikea kuvitella, että oma lapsi ei tätä ymmärtäisi ja ilmoittaisi, ettei yksinkertaisesti usko mitä sanotaan. Jos näin kuitenkin joskus käy, niin jos ei keskustelu auta, niin sitten varmaan alettaisiin kiristää rajoja.

Teinien kanssa pakottaminen ei vaan toimi. Mä mietin omaa 18v esikoispoikaani, joka on mua päätä pidempi, ja jota en todellakaan voi suihkuun viedä (tms.), ellei hän itse ole sen tarpeellisuutta ymmärtänyt. Auktoriteetti häneen mulla silti vielä jäljellä ja kuuntelee äitiään johtuen aikaisempien vuosien keskusteluista. Kaikkea tarpeellista en kuitenkaan ole onnistunut hänelle opettamaan, mutta elämä ne opettakoon sitten aikanaan (mm. ajoissa oleminen).

Ehkä mäkin sit oon justiina, mutta olis menny lapsi suihkuun. Ja jo illalla.

Meillä kyllä neuvotellaan monista asioista, lapset saa päättää ja ehdottaa ja osallistua...
Mutta ehkä juuri siksi, että isoimpaan osaan asioista on mahdollisuus vaikuttaa, niin sen harvan kerran kun mä olen jonkin asian tai ratkaisun tarpeellisuudesta niin vahvasti jotain mieltä, että käsken, niin se on käsky sit kans. (Ja meinaan siis ihan yleisellä tasolla, eikä niinkään koskien juuri esim. suihkussa käyntiä.)

Ehkä tossakin tilanteessa aika paljon olis ratkassu myös lapsen käytös.
Jos se olisi nätisti todennut, ettei millään enää jaksaisi suihkuun tms., niin neuvotteluvaraa olis ollut hyvinkin.
Mutta jos vastaus olisi ollut tuo ap:n kirjoittama "en oo menossa", niin silloin neuvotteluvaraa on tasan 0.

Ajattelin pärjätä muksujeni kanssa sittenkin kun ne on pahimmassa teiniangstivaiheessa, ja itse henk.koht. koen, että pohjaa sille auktoriteetille teen jo nyt 10-vuotiaan kanssa sillä, että mun nenille ei hypitä.
Voi olla että v*tuiksi menee viiden vuoden päästä kuitenkin, mutta nyt ajattelen näin :D

• Tykkää
Reactions: Turkilmas
[QUOTE="a.p";29643659]No juuri tämä nenille hyppiminen, vaikka olisi ollut pienempikin asia kuin suihkuunmeno, seuraavaksi asia voi olla jokin isompi =\[/QUOTE]

Uskotko, kun sanon, ettei yksikään meidän lapsista ole hyppinyt nenille, iät nyt 18, 15 ja 13v? Meidän elo on sopuisaa pääsääntöisesti, lapset haluavat viettää aikaa meidän vanhempien kanssa ja yhteistyö ja -ymmärrys toimii.

[QUOTE="a.p";29643560]Mielestäni aina ei pidäkkään neuvotella tai lapsi luulee että voi aina yrittää neuvotella.[/QUOTE]

Juuri näin, aikuisella pitää olla ohjat ja auktoriteetti sanoa lapselle miten toimitaan, vaikkei aina huvittaisikaan. Hienoa, että olet -tai ainakin sen kuvan sain- kultaisen keskitien kannalla, eli neuvottelua, keskustelua mutta myös rajoja ja tarvittaessa rangaistuksia. :)

[QUOTE="a.p";29643659]No juuri tämä nenille hyppiminen, vaikka olisi ollut pienempikin asia kuin suihkuunmeno, seuraavaksi asia voi olla jokin isompi =\[/QUOTE]

siitä nenille hyppimisestä ei kannattaisi prvosoitua kamalasti. Olen itse monesti tehnyt sen virheen, ja siitähän sellainen esimurrosikäistyvä saa vaan lisää vettä myllyynsä.

Koska tekee sitä sitten tahallaan, sitä nenille hyppmistä ja viisastelua jne. ja oikein odottaa ja kerjää, että menetän malttini.

Yhteistyössä