Mitä olisit tehnyt? Sanot 10v lapselle että nyt suihkuun ja toinen ilmoittaa ettei ole menossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";29643638]Ei auts muu kuin aamulla yrittää paikata tilannetta[/QUOTE]

Myönnät rehdisti, että nyt tuli ylireagointi (vanukkaiden suhteen), selität lapselle miksi on tärkeä mennä pesulle ja että nyt lapsi sitten menee aamulla kun ei kerran illalla halunnut.

Lapset on erilaisia ja jokaiseen ei sovi samanlaiset kasvatusmetodit. Itse olen huomannut esikoisen kanssa, että hän oikeasti tarvitsee aika vahvastikin rajat. Välillä höllään ihan kunnolla kun alan potemaan morkkista, että olen (mukamas) liian tiukka. Kun sitten höllään, pojasta tulee hyvin kärttyisä ja alkaa uhmaamaan selkeästi normaalia enemmän. Kun sitten taas kiristän otetta, niin pojasta tulee hyväntuulinen ja ihana oma itsensä. En tiedä kokeeko, ettei hänestä välitetä silloin kun koitan alkaa lepsuilla.

Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että esim. tuo pesulla käynti on vanhempien vastuulla jos lapsi ei itse ymmärrä miksi pesulla käynti on tärkeää (ja tämä on tietysti kerrottu ja perusteltu monta kertaa). Ihan samalla tavalla kuin vanhempien pitää huolehtia riittävästä unesta, ravinnosta, asianmukaisista vaatteista yms. Ja vastuulla siis tarkoitan, että vanhempi huolehtii, että lapsi todellakin menee suihkuun, nukkuu riittävästi jne. jne.

Mä muuten varmaan aamulla, sen perhanan suihkun jälkeen, toteaisin lapselle iloisena, että hienoa kun kävi suihkussa ja että ostan uuden vanukkaan, jonka lapsi saa sitten illalla tms.

Äläkä ap ota tätä asiaa nyt liian vakavasti. Kyllä me vanhemmat tehdään virheitä kaikki. Ihmisiähän me ollaan. Mä ainakin olen auliisti myöntänytkin tuolle vanhemmalle (nuorempi on vielä liian pieni), että vanhemmuus ei ole ihan helppoa ja että virheitä tulee tehtyä. Mutta että pointtina on se, että lapset on äärettömän rakkaita, heille haluaa pelkästään parasta ja tahtoo tarjota parhaat mahdolliset eväät tulevaisuudelle.

Ja se anteeksipyyntö on mun mielestä tärkeä. Mä olen itse melkoinen hormonihirviö "siihen aikaan kuusta" ja lähes poikkeuksetta vähintään nalkutan typeristä, mutta ihan liian usein myös räjähdän kunnolla (voi että kun tähän olisikin joku ratkaisu). Aina pyydän kuitenkin jälkeenpäin anteeksi ja keskustellaan asiasta.

Mä haluaisin tähdentää tässäkin keskustelussa sitä, että lapsella on rajat myös silloin, kun häntä ei pakoteta tai alisteta tekemään asioita vanhemman määräysvallalla. Vaan kuten aiemmin kirjoitin, vanhempi ns. "voittaa" lapsensa väittelyssä, kun on tätä vanhempi ja kokeneempi.

Uskotko, kun sanon, ettei yksikään meidän lapsista ole hyppinyt nenille, iät nyt 18, 15 ja 13v? Meidän elo on sopuisaa pääsääntöisesti, lapset haluavat viettää aikaa meidän vanhempien kanssa ja yhteistyö ja -ymmärrys toimii.

Lapsetkin on erilaisia. Itse olin aika hurja teini, vaikka kunnioitin vanhempiani paljonkin, kuri oli suht tiukka ja rakkautta ja rajoja oli. Siltikin otettiin yhteen teinivuosina ihan jatkuvasti. Veljeni taas oli ihan rauhallinen ja taipuisa tapaus.

En ymmärtänyt miksi oli pakko mennä suihkuun, jos ei kuitenkaan ollut sitten pakko?

En mä olisi ketään alkanut suihkuun väkisin raahaamaan, eikä olisi onnistunutkaan. Jos lapsi laittaa kunnolla hanttiin ja retuutatte vaan hänet väkisin suihkuun, sehän on pahoinpitelyä. Mitäs sitten, otatte vaatteet pois ja pistätte suihkun alle ja veden päälle? Pesette väkisin?

Ei ole tarvinnut suihkuista vääntää, 15-vuotiasta saa välillä muistuttaa ettei siellä suihkussa tarvitse koko ajan käydä ja 12-vuotias käy joka toinen päivä suunnilleen. Ei haise, eikä mun tarvitse muistuttaa suihkuun menosta. Joskus olen kysynyt, käytkö tänään suihkussa.

Mutta tuohon väkisin viemiseen haluaisin kyllä vastauksen. Kuulostaa todella kamalalta. Ja ap:lle, jos lapsi olisi sanonut ettei mene, niin olisin antanut olla. 10-vuotias nyt ei vielä ala haisemaan parissa päivässä, jos alkaa niin kyllä ne kaverit siitä sanoo.

Samanlainen homma oli meilla joku aika sitten. Poika tosin haisi hyvin vahvasti hielle.Ei ois halunnu suihkuun mut meni kyl kun perustelin hyvin ja lopuksi sanoin ett jos ei mee itekseen ni sit mennaan yhdessa. Ja ton hiki siis haisee ihan tosissaan.

Olen lastenkasvatuksessa samoilla linjoilla kuin mitä olen eläinten koulutuksessa: ei saa vaatia mitään sellaista minkä toteuttamista ei pysty viemään loppuun. Eli jos olen tyhmä ja käsken vaikkapa koiran kiivetä mäntyyn niin minun on pidettävä huoli siitä että se koira todellakin menee siihen mäntyyn, vaikka sitten nostamalla se sinne itse.

Ihmisen kanssa on helpompaa kun voidaan aina neuvotella molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu ilman että kumpikaan menettää kasvojaan.

Kun aikoinaan esikoinen ryttyili vastaan jostain asiasta niin meillä neuvoteltiin: "jos et mene suihkuun tänään ennen nukkumaanmenoa niin sitten huomenna et pelaa koneella/lähde kaupungille/tuijota telkkaria mutta jos nyt menet mukisematta suihkuun niin vaihdan sillävälin vuodevaatteesi puolestasi"

Suihkuun menosta poika ei kyllä koskaan temppuillutkaan mutta käytin tuota vuodevaatteiden vaihtamisjuttua porkkanana moneen muuhun asiaan jota hän ei olisi halunnut tehdä silloin kun minä hänen halusin sen tekevän. Vuodevaatteiden vaihto kun ei ollut mielipuuhaansa vaikka se kerran viikossa meillä tehdäänkin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä