Mitä olisit vieraana mieltä näistä tarjottavista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HuonoEmäntä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tähän ruokaväittelyyn tahdon sanoa yhden huomion. Todella moni tarjoaa patonkia vieraille, mutta esimerkiksi minulle ei valkoinen jauho sovi ollenkaan, joten jos patonkia on tarjolla, jätän joko syömättä tai kärsin turvonneesta vatsasta ja ilmavaivoista koko illan. Patongin rinnalle voi huono kokki laittaa vaikka coctail-piirakoita tai pieniä ruisleipiä täytteineen. Tämä vehnän aiheuttama paha olo on tosi yleistä nykyään, se kannattaa tarjoilussa ottaa huomioon.

Tähän ruokaväittelyyn tahdon sanoa yhden huomion. Todella moni tarjoaa patonkia vieraille, mutta esimerkiksi minulle ei valkoinen jauho sovi ollenkaan, joten jos patonkia on tarjolla, jätän joko syömättä tai kärsin turvonneesta vatsasta ja ilmavaivoista koko illan. Patongin rinnalle voi huono kokki laittaa vaikka coctail-piirakoita tai pieniä ruisleipiä täytteineen. Tämä vehnän aiheuttama paha olo on tosi yleistä nykyään, se kannattaa tarjoilussa ottaa huomioon.
Sillon kun mä vastaan tämän tyyppisiin aloituksiin, en ala erikseen luettelemaan kaikkia erikoisruokavaliolla oleville tarjoamiani ruokia. Tietenkin aina vieraita kutsuessani otan huomioon allergiat ja muut erikoisruokavaliot eli löytyy kalaton,lihaton, munaton, maidoton, pähkinätön, banaaniton, kiiwitön,sipuliton ja pavuton vaihtoehto. Huomioin myös sen, mistä kutsuvieraat eivät pidä eli esim sinihomejuustoa en laita silloin, kun siskonpojan avovaimo tulee syömään. Hän kun ei pidä edes sen hajusta. Jos jollekin ei kävisi vehnä, niin tietenkin olisi tarjolla jotain muutakin kuin vehnää.

Minä yleensä tarjoan ihan ruisleipää tai sitten itsetehtyä leipää, mutta siinäkin on valkoisia jauhoja. Yleensä lähipiirin ruokarajoitukset, suosikit ja inhokit tietää, mutta kaikkien ei. Minua on harmittanut muutaman kerran, kun ei ole etukäteen kerrottu mitään ja totta kai se menu on sitten aina sellainen, että siitä on vaikea syötävää löytää.

Jos tulee vähän vieraampia ihmisiä (tosin hyvin harvoin nykyään) niin teen ruokaisaa salaattia ja kala- ja lihavaihtoehdot. Ja sitten toivon, että se riittää.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28395824:
Sillon kun mä vastaan tämän tyyppisiin aloituksiin, en ala erikseen luettelemaan kaikkia erikoisruokavaliolla oleville tarjoamiani ruokia. Tietenkin aina vieraita kutsuessani otan huomioon allergiat ja muut erikoisruokavaliot eli löytyy kalaton,lihaton, munaton, maidoton, pähkinätön, banaaniton, kiiwitön,sipuliton ja pavuton vaihtoehto. Huomioin myös sen, mistä kutsuvieraat eivät pidä eli esim sinihomejuustoa en laita silloin, kun siskonpojan avovaimo tulee syömään. Hän kun ei pidä edes sen hajusta. Jos jollekin ei kävisi vehnä, niin tietenkin olisi tarjolla jotain muutakin kuin vehnää.

Tässäpä se onkin, kun tämä minunkaan vatsaoireilu ei johdu mistään sairaudesta. Jos minulta kysyisi joku, noudatanko erityisruokavaliota, sanoisin, että en, koska voin syödä vehnätuotteita ihan hyvin, mutta saan niistä vaan vatsaoireita. En kaikista yhtä voimakkaita kuin esimerkiksi patongista, mutta silti. Lukemattomat ihmiset kärsivät samoista vaivoista tietämättä itsekään mistä ne ruokailun jälkeen ilmenevät oireilut johtuvat. Siksi itse laitan aina tarjolle kahta erilaista välipalaa, mikäli välipala on jotain vaaleasta jauhosta leivottua. Lämpimien ruokien kanssa en tätä tee, mutta jos välipala sisältää vaaleaa leipää (meillä tämä on äärimmäisen harvinaista), sitten kyllä. Eikä se ole kummoinen homma muutamaa ruisleipäpalan puolikasta siihen pöytään voidella.

Tässäpä se onkin, kun tämä minunkaan vatsaoireilu ei johdu mistään sairaudesta. Jos minulta kysyisi joku, noudatanko erityisruokavaliota, sanoisin, että en, koska voin syödä vehnätuotteita ihan hyvin, mutta saan niistä vaan vatsaoireita. En kaikista yhtä voimakkaita kuin esimerkiksi patongista, mutta silti. Lukemattomat ihmiset kärsivät samoista vaivoista tietämättä itsekään mistä ne ruokailun jälkeen ilmenevät oireilut johtuvat. Siksi itse laitan aina tarjolle kahta erilaista välipalaa, mikäli välipala on jotain vaaleasta jauhosta leivottua. Lämpimien ruokien kanssa en tätä tee, mutta jos välipala sisältää vaaleaa leipää (meillä tämä on äärimmäisen harvinaista), sitten kyllä. Eikä se ole kummoinen homma muutamaa ruisleipäpalan puolikasta siihen pöytään voidella.
Lukemattomat ihmiset kärsivät laktoosi-intoleranssista ja ihan reippaasti sanovat asiasta, vaikkei siitäkään tule muuta kuin vatsaoireita. Minusta on hassua, jos kysyttäessäkään et mainitse tuota vehnättömyyttä. Mä ainakin kysyn vierailtani ja oletan, että he myös kysymykseeni vastaavat. En mä uteliaisuuttani kysele vaan sen vuoksi, että voin tehdä heillekin sopivia tarjottavia.

*muoks* Mä teen karppaajallekin tarjottavat, mutta mulle pitää ensin kertoa karppaavansa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä hernekeittokin pierettää mutta siitä huolimatta syön.

Nyt tulee simaa joka myös pierettää.

Ei niiden syöminen tai juominen ole ongelma jos siitä ei tee ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28395843:
Lukemattomat ihmiset kärsivät laktoosi-intoleranssista ja ihan reippaasti sanovat asiasta, vaikkei siitäkään tule muuta kuin vatsaoireita. Minusta on hassua, jos kysyttäessäkään et mainitse tuota vehnättömyyttä. Mä ainakin kysyn vierailtani ja oletan, että he myös kysymykseeni vastaavat. En mä uteliaisuuttani kysele vaan sen vuoksi, että voin tehdä heillekin sopivia tarjottavia.

*muoks* Mä teen karppaajallekin tarjottavat, mutta mulle pitää ensin kertoa karppaavansa.

Syön melko normaalisti vehnätuotteita kotonakin, joten en näe mitään syytä alkaa erityisesti vaatia erityistä tarjottavaa muiltakaan. Vältän ottamasta patonkia, ranskanleipää (jos sitä nykyään kukaan syö muutenkaan), ja muita sellaisia vehnätuotteita, jotka koostuvat lähes yksinomaan vehnästä, koska ne ovat niitä tuotteita, joista vatsa oireilee. Osittain vehnää sisältävät tuotteet käyvät minulle ihan hyvin. Eli siis en ole vehnättömällä ruokavaliolla.

Syön melko normaalisti vehnätuotteita kotonakin, joten en näe mitään syytä alkaa erityisesti vaatia erityistä tarjottavaa muiltakaan. Vältän ottamasta patonkia, ranskanleipää (jos sitä nykyään kukaan syö muutenkaan), ja muita sellaisia vehnätuotteita, jotka koostuvat lähes yksinomaan vehnästä, koska ne ovat niitä tuotteita, joista vatsa oireilee. Osittain vehnää sisältävät tuotteet käyvät minulle ihan hyvin. Eli siis en ole vehnättömällä ruokavaliolla.
Mutta et voi olettaa, että sinulle järjestetään vehnättömät tarjottavat, jos et kysyttäessä kerro siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28395889:
Mutta et voi olettaa, että sinulle järjestetään vehnättömät tarjottavat, jos et kysyttäessä kerro siitä.

En oletakaan. Eikä kukaan ole kysynyt. Laitoin tuonne vain yleisesti, että on tosi yleistä nykyään kärsiä vehnän aiheuttamista vatsaoireista, eikä sitä välttämättä edes tajuta vehnän aiheuttamaksi. Moni ei siis edes tiedä 'mikä heihin iski', kun vatsa murisee tarjottavien jälkeen, eivätkä varmasti osaisi edes nimetä jotain patonkia syypääksi. Siksi on mukavaa jos pöydässä on vaihtoehto. Sama juttu kuin se, että jättää vaikka homejuuston pois lasten välipalasta tai jättää borssikeiton tekemättä jos epäilee, että vieraat eivät välttämättä siitä niin välitä.

Tarjoiluissahan kaikki lähtee aina olettamuksesta, että vieraat mahdollisesti voisivat tykätä näistä tai nämä ja nämä voisivat olla käteviä tässä tilanteessa jne. Se, että patonkia tarjotessaan laittaa esille myös vaihtoehdon, on sekin yksi olettamus, että joku voisi tykätä jostain terveellisestä enemmän kuin patongista. Siis pelkkä olettamus muiden olettamusten joukossa. En minä kysele vierailta etukäteen, jos on kyse vain illanistujaisista. Teen vain olettamuksia, joissa otan huomioon yleisimmät mieltymykset. Allergiset ja yliherkät ihmiset (esim. keliaakikot) yleensä muistavat ilmoittaa etukäteen ruokarajoituksistaan - ystävien kesken ne tiedetään ilmoittamattakin.

En oletakaan. Eikä kukaan ole kysynyt. Laitoin tuonne vain yleisesti, että on tosi yleistä nykyään kärsiä vehnän aiheuttamista vatsaoireista, eikä sitä välttämättä edes tajuta vehnän aiheuttamaksi. Moni ei siis edes tiedä 'mikä heihin iski', kun vatsa murisee tarjottavien jälkeen, eivätkä varmasti osaisi edes nimetä jotain patonkia syypääksi. Siksi on mukavaa jos pöydässä on vaihtoehto. Sama juttu kuin se, että jättää vaikka homejuuston pois lasten välipalasta tai jättää borssikeiton tekemättä jos epäilee, että vieraat eivät välttämättä siitä niin välitä.

Tarjoiluissahan kaikki lähtee aina olettamuksesta, että vieraat mahdollisesti voisivat tykätä näistä tai nämä ja nämä voisivat olla käteviä tässä tilanteessa jne. Se, että patonkia tarjotessaan laittaa esille myös vaihtoehdon, on sekin yksi olettamus, että joku voisi tykätä jostain terveellisestä enemmän kuin patongista. Siis pelkkä olettamus muiden olettamusten joukossa. En minä kysele vierailta etukäteen, jos on kyse vain illanistujaisista. Teen vain olettamuksia, joissa otan huomioon yleisimmät mieltymykset. Allergiset ja yliherkät ihmiset (esim. keliaakikot) yleensä muistavat ilmoittaa etukäteen ruokarajoituksistaan - ystävien kesken ne tiedetään ilmoittamattakin.
Ymmärrän kyllä tuon sun pointin. Mulla on lähipiirissä paljon allergisia sekä muutoin erikoisruokavaliolla olevia. Niitä laktoosittomiakin, joille laktoosista tulee vain vatsavaivoja. Mä en laita mitään tarjottavaa "varmuuden vuoksi" vaan sille patongittomalle olisi patongin tilalta jotain muuta, mutta mun pitäisi tietää, että vieras on patongiton. Jos alkaisin laittamaan "varmuuden vuoksi" erilaisia juttuja pöytään (siltä varalta, että joku söisikin mieluummin tofua kuin quornia, joku mieluummin jalapenoja kuin habaneroja, joku mieluummin mandariineja kuin omenoita jne jne jne), niin mullahan ei tuo 10:n hengen ruokapöytä edes riittäisi tarjottaville. Mä väännän kyllä vaikka millaisen "ei-saa-sisältää-mitään" -tarjottavan, mutta mun pitää etukäteen tietää, että joku sellaisen tarjottavan tarvitsee. Ehkä mä ajattelen näin, koska olen tottunut siihen, että lähipiirissä allergioita ja erikosruokavalioita on jo niin paljon, että en ne toiveet toteutettuani ala enää miettimään, että pitäskö mun vielä laittaa kaikille tarjottaville joku toinen ja kenties kolmaskin vaihtoehto, jos joku ei vastannutkaan esittämääni kysymykseen. Mä kysyn just sen takia, että mulla ei ole kristallipalloa.

Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28395798:
Useimmat palstan ihmiset minun pitäisi varmaankin ohjata ravintolaan syömään, kun tavisruoka saisi heidät yökkäilemään :-

Tosi paljon oli parantuneet ap:n tarjottavat, nyt saa vieraat vatsansa täyteen :)
Tuohon ylläolevaan toteamukseen on vaan ihan pakko kommentoida että ai tavisruokaa on eineslihapullat ja ranskalaiset. Ei meillä ainakaan, ikinä. Eikä pitäisi olla kenelläkään muullakaan, joka yhtään miettii mitä suuhunsa laittaa. Satunnaisesti vielä ok, mutta "taviksena" ei. Todellakin yök.

Ja tuohon työssäkäyntiin vielä. Luuletkos ap olevasi ainoa työssäköyvä äiti? Taitavat lähes kaikki Suomen äidit käydä töissä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai spesiaalia että myös työssäkäyvät äidit kutsuu vieraita ja kokkaa heille muuta kuin eineksiä. Ihan normijuttu.

Katoppas tämmönen resepti:
Perfect Pulled Pork – Slow Roasted, Seasoned & Sa-vor-y!!! | Kevin & Amanda's Recipes

Tuohon vielä lisäks sämpylöitä ja dr pepper kastiketta ja coleslawia niin avot. Kuulostaa ehkä työläältä, mutta aktiivinen valmistusaika on n. Tunti. Lylkäät ti iltana nukkumaan mennessäton lihan
uuniin ja se on aamulla valmista.

Vaikka nakeissa ja ranskiksissa mitään vikaa olekkaan.

Muoks. Olis pitäny lukea koko ketju..

Viimeksi muokattu:
Valmislihapullia on myös hyviä ja runsaslihaisia. Esim Kivikylän lihapullat. Ranskalaisia voi syödä ja tarjota aikuisillekin. Aatolle kyllä jotain täyttävämpää lisäksi,voihan sitä lapset syödä esim.täytetyt kananmunat(helppoja),grillattu kana ja graavattu lohi,erilaiset voileipä-ainekset. Eikö vieraista joku voi auttaa ja tehdä ruokaa sun kanssa?

Edelleen olen sitä mieltä, että hyvät on tarjottavat. Ei kukaan mene rikki, vaikka joskus jotain einestä söisikin. Aika monet yökyläilijät haluavat itsekin osallistua tuohon ruokapuoleen, joten saattaahan ne vieraatkin tuoda mukanaan sapuskaa tai vaikka esittää, että voisivat tilata pizzat. Puurohiutaleita, muroja, leikkeleitä, leipää yms. nyt yleensä on ihmisillä kaapeissaan aina, joten nälkäkuolemaa en osaisi kuvitella ap:lle tai vierailleen.

Miten tänne palstalle onkin sattunut vain niitä, jotka ei ikinä söisi eineksiä eikä edes voisi kuvitellakaan valmiita ranskiksia pukkaavansa kotiuuniin?! Missä on ne kaupoissa valmisruokahyllyillä käyvät, mäkkärissä ranuja kiskovat perheenemännät ja -isännät? Millä suomalaiset lihovat koko ajan, jos kuitenkin "kaikki" tekevät itse kotona terveellistä ruokaa???

Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28395798:
Kylläpä onkin tullut paljon vastauksia ja kommentteja ketjuun. Hyvä niin, että on herättänyt keskustelua. Tuo kyllä yllätti, että ihmiset odottavat kyläreissun tarjottavista noin paljon. Minä kun en ainakaan odota jos menen työssäkäyvän lapsiperheen luokse vierailulle. Ja tämä ystäväperhe on tulossa meille yökylään, kyllä minä uskon, että hyvää seuraa enemmänkin odottavat kuin mitään gourmet-tarjoilua. Useimmat palstan ihmiset minun pitäisi varmaankin ohjata ravintolaan syömään, kun tavisruoka saisi heidät yökkäilemään :-)
Ajattelin siis vähän muokata illan tarjottavia:

-vappuaattona itsetehtyä suolaista piirakkaa, patonkia, levitteitä, juustolautanen, porkkanaa, kurkkua, kukkakaalia, sipsejä ja dippiä. Keksejä, karkkia ja viinirypäleitä. (Lapset syö iltapalaksi puuroa eli sitä kyllä heille keitän, en maininnut asiaa tässä. Ja ehkä napostelevat tuosta jotain.)

-vappupäivänä ruoaksi broilerin fileepihvejä, nakkeja, ranskalaisia. Sitten teen ruokaisan salaatin. Voisin ostaa vaikka kaupan perunasalaatin ja italiansalaatin. Tähän vielä patongit ja levitteet lisäksi

- kahvin kanssa pakastemunkkeja, keksejä ja jäätelöä.

Jokos nyt näyttää paremmalta?

Joku kysyi, että mitä ruokaa minun perheeni syö vappuaattona. Teen tänään ison lihakeiton ja makaronilaatikon eli näitä syömme tänään, huomenna ja tiistaina. Minä kun käyn töissä ja kotona yleensä klo 16.30-17.30 eli ei kauheasti jää aikaa kokkailuun.

Nyt kuulostaa paljon paremmalta, kelpaisi kyllä. Hauskaa vappua koko poppoolle!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28395930:
Ymmärrän kyllä tuon sun pointin. Mulla on lähipiirissä paljon allergisia sekä muutoin erikoisruokavaliolla olevia. Niitä laktoosittomiakin, joille laktoosista tulee vain vatsavaivoja. Mä en laita mitään tarjottavaa "varmuuden vuoksi" vaan sille patongittomalle olisi patongin tilalta jotain muuta, mutta mun pitäisi tietää, että vieras on patongiton. Jos alkaisin laittamaan "varmuuden vuoksi" erilaisia juttuja pöytään (siltä varalta, että joku söisikin mieluummin tofua kuin quornia, joku mieluummin jalapenoja kuin habaneroja, joku mieluummin mandariineja kuin omenoita jne jne jne), niin mullahan ei tuo 10:n hengen ruokapöytä edes riittäisi tarjottaville. Mä väännän kyllä vaikka millaisen "ei-saa-sisältää-mitään" -tarjottavan, mutta mun pitää etukäteen tietää, että joku sellaisen tarjottavan tarvitsee. Ehkä mä ajattelen näin, koska olen tottunut siihen, että lähipiirissä allergioita ja erikosruokavalioita on jo niin paljon, että en ne toiveet toteutettuani ala enää miettimään, että pitäskö mun vielä laittaa kaikille tarjottaville joku toinen ja kenties kolmaskin vaihtoehto, jos joku ei vastannutkaan esittämääni kysymykseen. Mä kysyn just sen takia, että mulla ei ole kristallipalloa.

Itse rakastan leipomista ja kestitysten tekemistä, mutta jos on kyse pelkästä illanvietosta, en koskaan laita monenlaista pöytään, koska ideana on viettää aikaa yhdessä, ei pröystäillä tarjoilulla. Normaali illanviettotarjoiluni koostuu hedelmistä (jossain muodossa), pikkulämpimistä, ja snackseista. Siinä se. Jos laitan pizzasiivuja pikkulämpiminä, teen niitä eri täytteillä. Jos teen pasteijoita, sama juttu jne. Eli tarjottavana on vain noin kolmea eri ruokalajia, mutta erilaisin täyttein. Tällä tavalla pääsee helpolla vaikka täytteitä olisikin monenlaista, eikä tarvitse täyttää pöytää lukemattomilla eri vaihtoehdoilla. Pizzat eri täytteilläkin kyllä mahtuvat samalle tarjoilulautaselle. Eivät ne vegepizzat hyppää lihaisempien kurkkuun kiinni. Juhlat on sitten erikseen. Niihin panostan täysillä ja nautin pröystäilystä!

Minusta on ihanaa, kun ihmiset tekevät itse ja miettivät mitä vieraille tarjoavat. Olisin mieluusti mukana sinun järjestämissäsi illanvietoissa! Mutta jos palaan tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen; en missään nimessä lähde kritisoimaan niitäkään, jotka tarjoavat eineksiä. Se on ainakin hyvä tapa varmistaa, että jää aikaa olla vieraiden kanssa.

Viimeksi muokattu:

Jos kärsii vehnän aiheuttamasta pahasta olosta, kannattaa ehkä kuitenkin mainita asiasta etukäteen emännälle. Enkä usko, että tuon nyt niin yleistä on, kun annat ymmärtää - itse en ainakaan tunne ketään, kuka ei voisi patonkeja syödä. Jos alkaa miettiä kaikkia maailman vaihtoehtoja, mitä joku ei mahdollisesti voisi syödä (vaikkei siitä olekaan maininnnut) niin siinäpä sitä pöydässä on sata erilaista sorttia. Minä ainakin lähden siitä, että vieras mainitsee ETUKÄTEEN mitä ei syö eikä oleta, että emäntä on joku selvännäkijä.

Enkä usko, että tuon nyt niin yleistä on, kun annat ymmärtää - itse en ainakaan tunne ketään, kuka ei voisi patonkeja syödä.

Tuo on itse asiassa aika yleistä. Kun on jonkin aikaa ollut ilman hiilarihöttöjä (kuten patonkeja) elimistö ei enää siedä niitä ja tulee paha olo. Muutenkaan ihmiset eivät välttämättä yhdistä turvotusta ja ruuasta parin tunnin päästä seuraavaa väsymystä turhien hiilareiden aiheuttamaksi, kunnes ovat ilman ja olo kohenee. Todennäköisesti siis tunnet paljonkin ihmisiä, joiden olisi parempi olla ilman näitä pullapatonkeja.

Jäin miettimään sitä, kun joku aiemmin tässä ketjussa totesi että eihän kukaan enää ranskanleipää söisi. Miten nämä pullapatongit sitten eroavat ranskanleivästä? Ei yhtään mitenkään, samaa valkoista höttöä. Eri asia tietty jos ostaa täysjyväpatonkia, edes vähän terveellisempää.

Yhteistyössä