Mitä olisitte tehneet vastaavassa tilanteessa?? Kasvatusasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
2h siivosin autoa, putsasin klähmäisiä karamellejä takapenkiltä, sulanneita suklaita lattialta jne jne.. sanoin lapsille kaupassa, ettei karkkeja mitä ostin, syödä sitten autossa enää (ei ikinä). 8v ja 6v menivät autoon ja 6v sanoi monta kertaa isommalle, että kotona vasta avataan karkit (itse poltin tupakkia vielä ulkopuolella) 8v sitten avasi suklaansa ja otti suklaanpalan pois paketista ja esitti että olisi laittanut sen suuhunsa.

Itse tein näin; nappasin karkin lapsen kädestä ja laitoin taskuuni, tästä alkoi tunnin karjuminen; mää haluaannn mun karkin, siis aivan kamalat raivarit. Pikkuveli söi kotona omaa karkkiaan tietysti joka varmasti lisäsi tätä ärtymystä. Selitin lapselle monet kerrat, että miksi otin karkin pois, sanottiin monta kertaa ettei niitä avata enää autossa, koska juuri olin vanhat sotkut saanut siivottua pois.

Tunnin karjumisen jälkeen sanoin, ettei saa sitä ainakaan jos tuolleen karjuu. Oli puoli tuntia hiljaa ja annoin karkin hänelle takaisin, kera saarnojen miksi se otettiin pois ja miksi autossa ei enää karkkeja syödä

niin ja siis tuosta 8-vuotiaasta on tullut tuollainen, ettei usko MITÄÄN!! Saa 5 kertaa sanoa ja lopuksi huutaa, että tottelee.. KAIKESSA kokeilee, juuri kuten karkin kanssa oikein näytti että laittaa sen kohta suuhunsa. Muutenkin alkanut käyttäytymään tosi huonosti joka asiassa :(

Noh, meillä ei ole autoa, mutta olisivat varmaan menettäneet seuraavan karkkipäivän ja joutuneet itse siivoamaan omat sotkunsa. Menivätkö penkomaan kauppakasseja vai miten saivat karkit käsiinsä?

Meillä huonon käytöksen aikoina ilmestyy jääkaapin oveen lappu. Siihen laitetaan illalla joko :) :| :( sen mukaan miten lapsi on käyttäytynyt. Sitten on sovittu jokin tietty asia, joka saavutetaan, kun rivissä on tarpeeksi hymynaamoja. Yleensä ollut, että 15 hymynaamalla pääsee leffaan. Tällä saa eskarilaisen ruotuunsa sen pari kertaa vuodessa mitä kiukkuilee. Systeemin alkajaisiksi tarkistamme sen, että meillä yhtenevä käsitys siitä, mitä hyvällä käytöksellä tarkoitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Noh, meillä ei ole autoa, mutta olisivat varmaan menettäneet seuraavan karkkipäivän ja joutuneet itse siivoamaan omat sotkunsa. Menivätkö penkomaan kauppakasseja vai miten saivat karkit käsiinsä?

Siis me käytiin ostamassa pelkästään nuo karkit, kun tänään on karkkipäivä. Eli pitivät niitä käsissään (halusivat itse kantaa niitä)

pienempi piti nätisti karkkia suljettuna kotiin asti

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mä olisin pistänyt karkit kauppakassiini ja antanut ne vasta kotona, jolloin ne olisi saanut heti syödäkkin.

Näin mäkin teen, vahingosta viisastuneena. Ja yleensä niitä ennen syödään vielä ruokakin. Pari karkkia saavat siinä välissä ja sitten ruoan jälkeen loput.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Siis me käytiin ostamassa pelkästään nuo karkit, kun tänään on karkkipäivä. Eli pitivät niitä käsissään (halusivat itse kantaa niitä)

pienempi piti nätisti karkkia suljettuna kotiin asti

No sit mä olisin toiminut samoin kuin sinä.

niin ja siis eihän sekään ole fiksua vältellä niitä tilanteita missä lapsen pitää totella mitä sanotaan, varsinkin kun on tuollainen tottelematon kyseessä. Eli siis laittaa kassiin ja antaa vasta kotona. Kun voi antaa heti ja sanoa että avataan vasta kotona. Tässä tuli isommalle taas yksi oppitunti, ehkä ensikerralla tottelee.

Harvoin tottelee vain ekasta kerrasta, vaan aina saa näin kantapään kautta oppia tms

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mä olisin pistänyt karkit kauppakassiini ja antanut ne vasta kotona, jolloin ne olisi saanut heti syödäkkin.

Ei toi ole hyvä, koska 6- ja 8-vuotiailta voi jo vaatia, että jaksavat odottaa automatkan sitä karkkiaan. Jossakin vaiheessa pitää alkaa opettamaan itsehillintää.

Yhteistyössä