Mitä olit tekemässä, kun synnytyksesi käynnistyi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka: Olin nukkumassa ja noin klo 02.20 alkoi kovat supistukset ja maha meni ihan sekasin.Viikkoja oli 40+3

Toka: Oltiin just rupeemassa syömään kun supistukset alkoi noin klo 15.50.Viikkoja oli 40+4
Kolmas: Leikittiin tyttöjen kans kotona ja supistukset alkoi noin klo 13.00 ja viikkoja oli 41+0
Neljäs: Odotin saliin pääsyä että puhkaistaan kalvot jolloin synnytys pääsi toden teolla käymään ja kovat supistukset alkoi klo 11.40 ja viikkoja oli 42+1
Viides: Lueskelin vauvalehteä odotusaulassa jossa alkoi kovin supistella noin klo 13.47 josta siirryinkin sitten pikaisesti synnytyssalin puolelle,viikkoja oli 39+3

Alkuperäinen kirjoittaja lähettäjä;23213094:
1. puuhailin asioille lähtöä, jotta kaikki hoidettuna, kun vauva tulee, niin lapsivedet meni keittiön lattialle.

2. Hankala olo pari päivää, menin sairaalaan, missä sitten puhkaistiinkin kalvot, kun olin auki 6-7cm ja avautuminen pysähtynyt

3. Osastolla raskausmyrkytysseurannassa. Arvojen nousun jatkuessa puhkaistiin kalvot (valmiiksi auki olin useita senttejä ollut jo ennen 30. vko:a)

4. Vedet meni aamulla, kun nousin sängystä lähteäkseni hoitamaan aamupuuhia. Sängyssä alkoi jo valua ja vauva sylissäni lähdin pesuhuoneeseen soittelemaan apua. Isommat katselivat rauhallisesti lastenohjelmia, kunnes mies tuli hakemaan minua ja lapsille tuli hoitaja.

Niin rv:t jäi pois. 39., 38., 37. ja 36. viikoilla syntyivät.

Ekasta käynnistyi hiljalleen päivän mittaan, mutta töllöä katsoin ennen laitokselle lähtöä.
Tokasta supistukset alkoi illan mittaa, aamulla olisi ollut käynnistys ( 42+0). Alkoi hyvin rauhallisesti ekat 6 tuntia, loppu olikin sitten ryminää, 7 vikaa senttiä parilla supistuksella.
Kolmannesta en tiedä koska alkoi, luulin virtsatietulehdukseksi ja menin polille, olin 7 cm auki. Ekan supistuksen tunsin kun sai alkaa ponnistamaan.
Ei ne synnytykset yleensä ala niin kun elokuvissa, että kerralla yhtäkkiä alkaisi vaan vähitellen ja osin huomamatta alkaa. Jossain vaiheessa sitten tajuaa että nyt se taitaa olla sitä. Paitsi tietysti jos vedet menee.

Aamulla klo 6 heräsin pissahätään nousin sängystä ja hups vaan tuntu ku olisin pissannu housuun sitte nolona mietin että nytkö se tapahtu kusin housuun heti ajatuksen jälkeen pissahätä tuntu taas tajusin lapsivesi meni! 11 aikaan jorviin ja tyttö syntyi tasan klo 14!

Kahdesta ekasta sairaalassa, käynnistettiin. Ekassa raskausmyrkytys ja tokassa sen epäily. Eka 40+1 ja toka 39+5. Kolmannesta olin kaupungilla, kun lapsivedet meni. Just ehdin sairaalaan ennen kovia supistuksia 39+4.

Ekan kohdalla olin kotona sängyssä kun vedet meni. Tokan kohdalla juhlittiin rauhallisesti esikoisen 1-vuotis synttäreitä kun supistukset alko. Syntyi seuraavana päivänä.

Toistan vielä, että ne joilla käynnistyny yöllä tai aamuyöstä, niin onko ollu mitään ennakkotuntemuksia nukkumaankäydessä vai ootteko menny ùnille aivan normaalisti mitään aavistamatta?

Aamulla esikoinen herätti minut
"äiti tuu pyyhkii minun pylly"
No kömpesin sängystä ylös ja meni vessaan pyyhkimään lapsen pyllyä ja samalla kun sain sen pyyhittyä nousin seisomaan suorille jaloilleni niin lori lori lori :D
Lapsi kysyy "miksi sinä äiti pissasit minun jaloilleni?"
ööö tuota eh juu.. käyppä herättääs isukki :D
Soittoa sairaalaan ja pikkuhiljaa päälle sekä aamupalan syöntiä, esikoinen hoitoon ja minut sitten sairaalaan :D

Mä olin klapikoneella. Luulin eka, että venäytin selkäni, kun hiukan juilasi. Tunnin päästä siitä sitten katselin naisten viestiä kello kädessä ja totesin, että on nää vissiin nyt sit niitä supistuksia.
Ja olihan ne 40+1.

Kotona ollessa oli pitkin päivää ollut säännöllisen epäsäännöllisiä napakoita supistuksia. Illalla käytiin näytillä sairaalaassa, mutta ei ollut synnytys vielä käynnissä, kohdunsuulla oli muutoksia jo alkanu tapahtuun. Kotia lähdettiin ootteleen ja laittaan tavaroita, kun olojen kans vielä pärjäs. Yöllä sitten lähdettiin sairaalaan takas kun aloin olla jo todella kipeä. Tyttö synty sit 37+5.

No kömpesin sängystä ylös ja meni vessaan pyyhkimään lapsen pyllyä ja samalla kun sain sen pyyhittyä nousin seisomaan suorille jaloilleni niin lori lori lori :D
Soittoa sairaalaan ja pikkuhiljaa päälle sekä aamupalan syöntiä, esikoinen hoitoon ja minut sitten sairaalaan :D

IHAN paras :D :D

Toisen kohdalla oltiin esikoisen kanssa päiväunilla (nukkui vieressä), herättiin ja noustiin ylös. Esikoiselta tämä nouseminen sujui mutta äidiltä sitten ei...kuului masussa rusahdus jonka jälkeen lapsivedet meni sänkyyn. Sanoin esikoiselle että meneppä leikkimään omaan huoneeseen hetkeksi että äiti soittaa yhden puhelun, samalla peittelin tapahtunutta lapselta sillä lapsiveden mukana oli tullut vertakin. Kun sain lapsen kehotettua leikkimään, säntäsin kylpyhuoneeseen...istuin pöntölle (ehkä vähän tyhmä teko...) mutta jonnekin ne loput lapsivedet+veret oli pakko saada. Soitin ambulanssin ja miehen paikalle. Mies ei ihan ehtinyt kotiin joten sairaanhoitoyksiköistä jäi 3 tyyppiä hoitamaan lastani siksi aikaa että mies tulee kotiin (oli töissä). Ilmoitin jo puhelimessa että olen yksin kotona lapseni kanssa ja synnytys käynnistyi. Supistuksia tuli heti 1-2 minuutin välein. Pelkäsin vauvan hengen puolesta (pelkäsin istukan irronneen). Viikkoja oli 38+3. Suunniteltu sektio olisi ollut 2 päivän päästä, emme ehtineet sinne asti. Terve tyttö syntyi eikä runsaalle verenvuodolle kirurgi löytänyt mitään syytä! Vieläkin ihmettelen tätä...

Esikoisen synnytyksessä kävin aikaisin aamulla vessassa, tulin takaisin petiin ja tunsin kuinka lakanat alkoi kastua. Vedet meni. Noh, synnytys käynnistettiin lopulta sairaalassa, kun homma ei sitten edennytkään.

Kuopuksen synnytyksessä touhuilin kotona vaan jotain iltapäivällä, kun vettä lorahti oikein kunnolla. Supistuksia ei taas alkanut erikoisemmin kuitenkaan kuulumaan, osastolle kuitenkin seurantaan samana iltana ja siitäpä se sitten joskus klo 23 alkoi rytinällä etenemään, kun supistukset yhtäkkiä alkoikin ilman mitään käynnistyksiä.

Ihana! :D

1. olin menossa nukkumaan kun supistukset alkoivat
2. Aamulla heräsin kun supisteli
3. Tein lounasta kun supistukset alkoivat, sain kuitenki ruuan tehtyä ja jopa ehdin syödä :D

1. Heräsin klo 3.15 vessahätään. Samantien kun nousin menivät lapsivedet makkarin lattialle. N klo 5.30 alkoivat säännölliset supistukset ja lapsi syntyi 16.42 rv 41+1.
2. Heräsin klo 6.00 vessahätään. Ehdein rappusten yläpäähän, sitten meni vedet. Säännölliset supistukset 3-5 minuutin välein alkoivat heti. Lapsi syntyi 14.00 rv 41+3.

Kummastakaan ei ollut ennakoivia tuntemuksia. Illalla menin nukkumaan pettyneenä kun ei taaskaan päästy synnyttämään. Toista synnytystä en aaviastanut vielä edes siinä vaiheessa, kun lähdin kävelemään vessaan, vasta kun lapsivettä alkoi valua jalkoja pitkin tajusin että se on menoa :)

Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta onko lapsi ollut silloin aktiivinen vai ihan hiljakseen kun synnytys on käynnistynyt? Ja miten yleensäkin synnytyksessä, myllertääkö se siellä samaan aikaan?

Ja voiko enteillä, kun nyt on koko illan välillä kovettunut vatsa ilman kipua ja lisäks mukula on tosi aktiivinen ja potkimisen sijaan punkee päätään tonne alas ja vihloo sen takia?

Yhteistyössä