Mitä päiväkoti voi vaatia? Ja millä hinnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihaa4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
"Yksi olennainen ero: tein avauksen, koska ajttelin että saisin selville argumentteja puolesta ja vastaan, siis mihin voisin päiväkodilla varautua. Pieni lapsi taas joutuu pukemaan ne kamalat kosteussuojatut haalarit, vaikka päiväkodin tädit sanovatkin niitä huonoiksi ja kieltävät ulkona leikkimisen koska äiti on ne ostanut leikkimistä kestäviksi ulkovaatteiksi. Viikon joutui tyttö olemaan leikkimättä, sitten tajusivat etten osta kuriksia. Olin siis tietysti sanonut etten osta kun pyysivät ostamaan, mutta... tää on vissiin tällaista valtapeliä, kun sopimusta ei tunnu syntyvän suuntaan eikä toiseen. He naputtavat ja minä käytän lapsella tämän kauden niitä vaatteita, jotka on valmiiksi hankittuna."
No niinkuin olet huomannut niin käytännöt vaihtelevat ja yllättäen ihmisetkin ovat erilaisia. Palstalla kyselemällä et saa muuta kuin tietoa siitä että miten kenenkin lapsen pk:ssa toimitaan ja kommentteja tyyliin "voi vit.. minä kyllä menisin ja sanosin et..". Ei noita ehkä voi argumentteja siellä keskustelussa hyödyntää? Enkä tiedä että miten sopimuksia voi syntyä jos tilanne on se että päiväkoti ilmoittaa mitä varusteita lapsella pitää olla että hän voi toimintaan osallistua ja sinä ilmoitat että en hanki. Mikäli käytännöt eivät mielestäsi ole toimivat ja lapsesi oman osaston henkilökunnan kanssa ei keskustelu onnistu niin mene hyvä ihminen sen päiväkodin johtajan luo keskustelemaan asiasta. Eihän mitään keskustelua voi etukäteen suunnitella koska et tiedä mitä toinen osapuoli mihinkin kysymykseen vastaa.. Herrijee.. Harmi kyllä tuo jääräpäisyytesi (anteeksi vain) taitaa kostautua tässä tilanteessa vain ja ainoastaan lapsellesi eli tilanteen selvittely mahtaisi olla paikollaan..

Viimeinen lauseesi!!!!!
Eli jos vanhemmat ovat pk-hlökunnan mielestä nk.vaikeita he ammattilaisina kostavat sen lapselle!!!!!!!!!!!!!Ohhoh!Sit ois varmaan ammatinvaihdos paikallaan!

Juuri juttelin päiväkodin hoitajien ja johtajan kanssa näistä vaateasioista ja säännöistä.
Kyselivät mitä toiveita meillä on,ainut toive minulla on että lapseni saa hyvää hoitoa ja on turvassa.
Päiväkodissa mennään heidän toiveiden ja sääntöjen mukaan.
Sanoivat vain että heidän pakko kysyä,kun jokaiset vanhemmat haluavat eri asioita ja eri tavalla.
Saavat valituksia melkeinpä joka päivä siitä että liikaa vaatteita,liian vähän vaatteita jne jne.
Mikään ei ole vanhemmille hyvä nykyään.

"Yksi olennainen ero: tein avauksen, koska ajttelin että saisin selville argumentteja puolesta ja vastaan, siis mihin voisin päiväkodilla varautua. Pieni lapsi taas joutuu pukemaan ne kamalat kosteussuojatut haalarit, vaikka päiväkodin tädit sanovatkin niitä huonoiksi ja kieltävät ulkona leikkimisen koska äiti on ne ostanut leikkimistä kestäviksi ulkovaatteiksi. Viikon joutui tyttö olemaan leikkimättä, sitten tajusivat etten osta kuriksia. Olin siis tietysti sanonut etten osta kun pyysivät ostamaan, mutta... tää on vissiin tällaista valtapeliä, kun sopimusta ei tunnu syntyvän suuntaan eikä toiseen. He naputtavat ja minä käytän lapsella tämän kauden niitä vaatteita, jotka on valmiiksi hankittuna."
No niinkuin olet huomannut niin käytännöt vaihtelevat ja yllättäen ihmisetkin ovat erilaisia. Palstalla kyselemällä et saa muuta kuin tietoa siitä että miten kenenkin lapsen pk:ssa toimitaan ja kommentteja tyyliin "voi vit.. minä kyllä menisin ja sanosin et..". Ei noita ehkä voi argumentteja siellä keskustelussa hyödyntää? Enkä tiedä että miten sopimuksia voi syntyä jos tilanne on se että päiväkoti ilmoittaa mitä varusteita lapsella pitää olla että hän voi toimintaan osallistua ja sinä ilmoitat että en hanki. Mikäli käytännöt eivät mielestäsi ole toimivat ja lapsesi oman osaston henkilökunnan kanssa ei keskustelu onnistu niin mene hyvä ihminen sen päiväkodin johtajan luo keskustelemaan asiasta. Eihän mitään keskustelua voi etukäteen suunnitella koska et tiedä mitä toinen osapuoli mihinkin kysymykseen vastaa.. Herrijee.. Harmi kyllä tuo jääräpäisyytesi (anteeksi vain) taitaa kostautua tässä tilanteessa vain ja ainoastaan lapsellesi eli tilanteen selvittely mahtaisi olla paikollaan..

Viimeinen lauseesi!!!!!
Eli jos vanhemmat ovat pk-hlökunnan mielestä nk.vaikeita he ammattilaisina kostavat sen lapselle!!!!!!!!!!!!!Ohhoh!Sit ois varmaan ammatinvaihdos paikallaan!

En mä jaksa uskoa et hoitajat lapselle kostais vaikka vanhempi ois sitten kuinka rasittava yksilö heidän mielestään. :)

Viimeinen lauseesi!!!!!
Luet miten tahdot: katso ap viesti jossa kerrotaan että päiväkodilta on pyydetty tuomaan kurikset että lapsi voi ulkoilla. Kun näin ei ole tapahtunut niin lapsi ei ole voinut olla ulkona. En tiedä onko kyse siitä että ap ei ole pk:lle edes ilmoittanut lapsellaan olevan kosteussuojattu puku vai mistä on kyse mutta veikkaan että lapsi ei ole ilahtunut kun ei ole ulos päässyt. Samoin ap on kertonut miten hänen lapselleen on kuulemma sanottu että hänen pukunsa on huono (en kyllä muista onko hän asian todenperäisyyttä tarkistanut henkilökunnalta) ja lapsi on pahoittanut mielensä. Tätä tarkoitin enkä mitään kostoa. Että kannattaa lukea välillä tekstiä ihan ajatuksen kanssa. Mutta näinhän se valitettavasti on että jos päiväkodilta pyydetään tuomaan lapselle vaikka uimapuku että lapsi pääsee uimareissulle mukaan eikä vanhempi sitä pyynnöstä huolimatta tuo niin uimareissu jää lapselta silloin väliin. Ei ole kyse kostosta vaan siitä että kun vanhempi ei huolehdi lapselleen tarvittavia varusteita niin silloin lapsi ei voi toimintaan osallistua. Lapselle siitä se paha mieli tulee.. eikös?

Viimeinen lauseesi!!!!!
Luet miten tahdot: katso ap viesti jossa kerrotaan että päiväkodilta on pyydetty tuomaan kurikset että lapsi voi ulkoilla. Kun näin ei ole tapahtunut niin lapsi ei ole voinut olla ulkona. En tiedä onko kyse siitä että ap ei ole pk:lle edes ilmoittanut lapsellaan olevan kosteussuojattu puku vai mistä on kyse mutta veikkaan että lapsi ei ole ilahtunut kun ei ole ulos päässyt. Samoin ap on kertonut miten hänen lapselleen on kuulemma sanottu että hänen pukunsa on huono (en kyllä muista onko hän asian todenperäisyyttä tarkistanut henkilökunnalta) ja lapsi on pahoittanut mielensä. Tätä tarkoitin enkä mitään kostoa. Että kannattaa lukea välillä tekstiä ihan ajatuksen kanssa. Mutta näinhän se valitettavasti on että jos päiväkodilta pyydetään tuomaan lapselle vaikka uimapuku että lapsi pääsee uimareissulle mukaan eikä vanhempi sitä pyynnöstä huolimatta tuo niin uimareissu jää lapselta silloin väliin. Ei ole kyse kostosta vaan siitä että kun vanhempi ei huolehdi lapselleen tarvittavia varusteita niin silloin lapsi ei voi toimintaan osallistua. Lapselle siitä se paha mieli tulee.. eikös?

Yleensä päiväkodeilla on ns.varavaatteita jos joku on unohtanut tms. omansa, joten en millään usko, että lapsi olisi jätetty sisään kuravaatteiden puuttumisen vuoksi.

[/quote]

"Yleensä päiväkodeilla on ns.varavaatteita jos joku on unohtanut tms. omansa, joten en millään usko, että lapsi olisi jätetty sisään kuravaatteiden puuttumisen vuoksi. "

[/quote]
Valitettavasti vaan ei kaikkia vatteita ja kaikenkokoisina useampia vaatekertoja..

:whistle: Eikä tämä kai mikään kenenkään "uskonasia" ole vaan edelleen ap:n ja päiväkodin välinen näkemysero? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ihaa4:
Joo, mähän siis en antanut hoito-ohjeita lasten vaatteisiin ja piilotin vielä toiset haalarit, että olis mahdollisimman vaikeeta :laugh: :laugh: : :headwall: :laugh:

Näinhän minäkin toimin!:):)Koska olen itsekäs!;):):)
välillä vien tätienkin saappaat piiloon!:)

Joo, mähän siis en antanut hoito-ohjeita lasten vaatteisiin ja piilotin vielä toiset haalarit, että olis mahdollisimman vaikeeta :laugh: :laugh: : :headwall: :laugh:

no juu.. kun se nyt on tarha, jossa kaikkien pitäisi toimia suht samalla tavalla.. yksilöllisempää hoitoa saa muualla.. ei voi olettaa että tädit muistavat kolmestakymmenestä lapsesta, että liisalle piti laittaa nämä vaatteet ja yhdet välisukat ja kurahousut, ja pekalle taas ei kurahousuja, vaan pekan haalari pestään joka käytön jälkeen.... ei voi oikeasti olettaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:

no juu.. kun se nyt on tarha, jossa kaikkien pitäisi toimia suht samalla tavalla.. yksilöllisempää hoitoa saa muualla.. ei voi olettaa että tädit muistavat kolmestakymmenestä lapsesta, että liisalle piti laittaa nämä vaatteet ja yhdet välisukat ja kurahousut, ja pekalle taas ei kurahousuja, vaan pekan haalari pestään joka käytön jälkeen.... ei voi oikeasti olettaa =)

Meidän pk:ssa saa ihan yksilöllistä hoitoa!:)Kiitos erittäin mukavien tätien,jotka erikseen kyselevät,että miten meidän lapsen kohdalla!Kestovaippojen kohdalla olivat aluksi vähän pihalla,mutta nyt sekin sujuu tosi hyvin!:)Jokasen lokerossa on laput missä kunkin lapsen "erikoisuudet"jne.

Ehkä totuin lasten kerhossa liian hyvälle, siellä nimittäin ohjaajat muistivat kaikkien "oikut". Vaikka heillä siis oli 5 eri ryhmää! Eli muistettavan oli 50 lapsen tavat. Lasten pk on tosi pieni, alle 30 lasta koko päiväkodissa. Siellä ei ole mitään osastoja tai erillistä johtajaa omassa pikku kopissaan.

Meidän pk:ssa saa ihan yksilöllistä hoitoa!:)Kiitos erittäin mukavien tätien,jotka erikseen kyselevät,että miten meidän lapsen kohdalla!Kestovaippojen kohdalla olivat aluksi vähän pihalla,mutta nyt sekin sujuu tosi hyvin!:)Jokasen lokerossa on laput missä kunkin lapsen "erikoisuudet"jne.

onnellisempi olen siitä, että tarhan tädit tuntevat lapset hyvin, ja tietävät kyllä heidän tapansa ja oikkunsa, mutta se ei liity mitenkään vaatteisiin =) vaatteiden osuus on näissä tarhakeskusteluissa noussut ihan liian suureen osaan, kun mä ainakin mieluummin haluan, että siellä tarhassa keskitytään siihen lapseen, eikä vaatetukseen... :( siksi vien mahdollisimman pienellä pyynnöllä sellaiset vermeet mitkä tarhaan kelpaa!

onnellisempi olen siitä, että tarhan tädit tuntevat lapset hyvin, ja tietävät kyllä heidän tapansa ja oikkunsa, mutta se ei liity mitenkään vaatteisiin =) vaatteiden osuus on näissä tarhakeskusteluissa noussut ihan liian suureen osaan, kun mä ainakin mieluummin haluan, että siellä tarhassa keskitytään siihen lapseen, eikä vaatetukseen... :( siksi vien mahdollisimman pienellä pyynnöllä sellaiset vermeet mitkä tarhaan kelpaa!

Joo kyllä meidänkin vakkari-tädit muistavat,lähinnä kirjalliset ohjeet opiskelijoita ja sijaisia varten!;)

Yksi syy miksi pk:t vaativat kuravaatteita, että kaikilla lapsilla on samanlainen vaatetus. Miten selität pienelle lapselle, ettei toinen tarvitse kurahaalareita, kun sen toppapuku on vedenpitävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Yksi syy miksi pk:t vaativat kuravaatteita, että kaikilla lapsilla on samanlainen vaatetus. Miten selität pienelle lapselle, ettei toinen tarvitse kurahaalareita, kun sen toppapuku on vedenpitävä.

juuri noin sen voi selittää.. ja lapset kyllä oppivat asian ymmärtämään..

Minä kyllä kannatan lika keleillä kurahousuja, koska ne voi kuoria pois kuistilla ja lika ei kantaudu eteiseen. Lumimärkä ei sitten kurahousua kaipaa jos on hyvä puku.

Eikö niillä ole märkä tiloissa oskarinoksaa johon voisivat lapsesi puvun ripustaa. Mä en ehkä ihan ymmärrä loppuun asti koko jubaa, koska luulisi et on henkilökunnalle HELPOMPAA et olis yhdet kurikset vähemmän pestävänä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kränää täälläkin:
meillä tuo sama ongelma... ostin pojalleni tuulta ja vettä pitävät ulkoilu housut ja takin(sellaista liukasta kangasta et voi vaikka huuhtoa jos tulis kuraa...) mutta niiden järkeen ei mene se että vain niillä voi olla ulkona. hullua et jossain eskarissa tungetaan vielä kurahousut jalkaan...

meillä ihan sama!

hävis jonnekkin mystiseen paikaan tuon keskarin kuarhousut, joten laitoin sille tuollasen puvun, jossa on kuraosaa rinnuksille saakka... eivät kyl valittaneet yhtään. No isomman puolella valittavat jos vaikka kärjistettynä sanoen lapsela on väärän väriset sukat jalassa... näitä on niin moneksi.
(luulisi sen vain olevan kiva jos lapsella "kumipuku" ei tartte pukea monelle lapselle kuriksia päälle)

Tää ulkovaatetus on OIKEESTI tosi vaikea ja kakspiippuinen juttu. Mut eiköhän kaikki selviä, kun asiasta keskustellan kunnolla päiväkodin ja vanhempien välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja miekin:
Puhumalla, selittämällä ja sanomalla suoraan että lapsille ei tuollaisista asioista valiteta vaan ne hoidetaan aikuisten kesken.

Ihan samaa mieltä täällä! Lapsia ei sekoiteta aikuisten asioihin.
Ja: kosteussuoja puvun käyttöä on sitten opeteltava kädestä pitäen, jos ovat noin uusavuttomia. Huh huh, miten näitä hoitsajia riittää joka niemeen ja notkelmaan, jotka eivät ymmärrä HYVÄN päälle....

no mä ainakin huuhtelen hoitolasten vaatteet ja niillä on just noit mistä ap puhu, ja omillani käytän vanhoja mutta hyväkuntoisia kirppikseltä ostettuja r...ategin haalareita. ja hyvinpä noi kaikki kerkee kuivuu... eli kun aamulla tullaan ulkoa niin huuhtelen vaatteet ja laitan kylppäriin kuivuu henkareihin ja ovat taas kuivat kun iltapvällä mennään ulos.

Inhoan pukea kuriksia haalareiden päälle ja muutenkin inhoon kuriksia.

Ei ne kosteussuojatut rupee haisemaan vaikka kurikset päälle vetäiskin =) . Oon joskus pitäny, mutta oon niin laiska et ennemmin heitän haalarit joka ilta pesukoneeseen kun kiskon kuriksia päälle. Mut mun lapset on vielä kotona, eli se on vaan mun murhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Kuraaika on päiväkodissa aika karmea aika. Kaikissa taloissa ei ole kunnollisia kuivauskaappeja ja jos lapsia on 21 niin 12-15 välisenä aikana ei välttämättä kerkeä saamaan kaikkien vaatteita kuivaksi. Muutamat vanhemmat ovat ratkaisseet asian niin että ovat tuoneet hoitoon toisen haalarin iltapäiväksi. Itse en ala pukemaan kosteussuojattujen haalareiden päälle enää kuriksia.

Ja muuten toi 500?/kk on sitten 2-3 lasta ei todellakaan kata niitä hoidon oikeita kustannuksia.

Kattaa tai ei,mutta me ollaan ihan keskituloisia joten toi 500 euroa on meille iso raha.Ei mun tolla rahalla tartte alkaa päiväkodin tätejä ymmärtämään ja heidän työtaakkaansa,onhan mullakin raskas duuni. Eihän munkaan duunissa sairaalassa potilaiden maksama sairaalamaksu kata koko hoitoa!;)

Hmmmm.... juu, siis ei kata. Yksi paikka maksaa aika monta tonnia kunnalle, kunta maksaa TEIDÄN lasten hoidosta enemmän kuin te tienaatte yhteensä. Mieti sitä. Kannattaa kunnella mitä sanotaan.
Halvemmaksi tulisi jos olistte kotona ja kunta maksais kh-tukea. (jonka senkin oikeesti kustantaa kunta eikä kela)

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Ei ne kosteussuojatut rupee haisemaan vaikka kurikset päälle vetäiskin =) . Oon joskus pitäny, mutta oon niin laiska et ennemmin heitän haalarit joka ilta pesukoneeseen kun kiskon kuriksia päälle. Mut mun lapset on vielä kotona, eli se on vaan mun murhe.

Ei ole meilläkään haissut.

Yhteistyössä