Mitä ruokaa 1-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokkaaja

Vieras
Hei!

Kaipaisin vinkkejä ruuanlaittoon 1-vuotiaalle lapselle, tuon ikäinenhän saa jo syödä samaa ruokaa kuin muu perhe. Meillä on vain yksi lapsi, ja me aikuiset pidämme aika maustetusta ruuasta, joten ruuan pitäisi olla sellaista, että siitä saa helposti tekovaiheessa otettua vauvan annoksen erikseen ja aikuisten ruuan voisi sitten maustaa ronskimmin. Lapsi on myös tosi halukas jo syömään itse, mutta ei osaa vielä käyttää lusikkaa, joten joku sormin syötävä ruoka olisi varmaan hyvä?

Miten teette esim. makaronilaatikon? Aikaisemmin olen maustanut jauhelihan lähes kaikilla mausteilla mitä kaapista löytyy, mutta ei taitaisi lapselle maistua.. pitääkö sitten tehdä hänelle ihan oma annos?

Mietin myös riittävää kasvisten ja vihannesten saantia. Lisäisin niitä mielelläni ruokaan, mutta sitten mies valittaa että pilaan hyvän ruuan sotkemalla sekaan kasviksia (joskus kyllä syö jos on maustettu kunnolla, mutta sitten pitäisi taas olla lapselle eri annos..). Meillä syödäänkin sitten vihannekset salaattina tms. mutta haluaisin totuttaa lapsen syömään vihanneksia myös ruuan seassa kun olisi terveellisempää. Täytyisi siis tehdä kolme eri ruokaa että kelpaisi kaikille...

Tee vauvalle ruoat erikseen ja pakasta sopivina annoksina. Esim. lohikiusausta, erilaisia kastikkeita. Sitten vaan keität tarpeen mukaan perunaa, riisiä tai makaroonia. Ja kruunuvihannekset (juu, ne pakasteen) maistui meillä yksi vuotiaalle hyvin. Oli tottunut pienestä pitäen makuun.

Meillä kans vanhemmat tykätään syödä mausteista ruokaa.
Olen ratkaissut "ongelman" niin että sellaisissa ruuissa missä se onnistuu, otan ensin eroon osan lapsille ja sitten laitan lisää maustetta. Tämä toimii keittojen ja kastikkeiden osalta. Ja mitä tulee uunriuokiin kuten lasagneen tms. niin olen tehnyt kompromissin että ei laiteta ihan niin paljon sitä maustetta. Olen kyllä ollut yllättynyt siitä että meidän lapset pitävät aika mausteisesta ruuasta, eli ehkä sekin on sitten tottumiskysymys. Ei nyt tietty mitään ylitulista chiliä, mutta niin kuitenkin että mausteet maistuu :)
Kasviksista sen verran, että niitä meillä toinen lapsi syö ihan intona keitettyinä ja raakana, esikoinen ei koske pitkällä tikullakaan vaikka kaikkemme olemme asian eteen yrittäneet. Mä juotan esikoiselle hevishotin päivittäin että tulisi edes suurinpiirtein tarpeeks tuota tuoretavaraa :O

Mua kiinnostaa, miten paljon noita omatekemiä pitää teillä vielä muussata? Meillä pojalla edessä 8 hammasta ja kovin suurta palaa ei mielellään suuhunsa laita, siltikään.

Mua kiinnostaa, miten paljon noita omatekemiä pitää teillä vielä muussata? Meillä pojalla edessä 8 hammasta ja kovin suurta palaa ei mielellään suuhunsa laita, siltikään.

Meillä ei muussata kuin vähän haarukalla. Näkkileipääkin annan sellaisenaan. Se edistää suunlihasten kehittymistä, puheen kehitystä ja syljen eritystä kun ei muussata liikaa. pitäähänlapsen oppia puremaan. Annoin10-kuukatiselle jo porkkanaraasteenkin sellaisenaan. kyllä syö, kun on nälkä:)

Viimeksi muokattu:

Mites sormiruoka? Eikö silloinkaan huoli yhtään isompia paloja
Meillä tyttö jo 1,5-vuotias ja vain 8 hammasta edessä, ja ihan normaaleja paloja syö. voi kyllä olla tottumiskysymys.
Itse en ole koskaan muussannut kuin haarukalla, meillä ei ole koskaan tarjoiltukaa sellaisia ihan sileitä soseita, kuin esim kaupan jotkut soseet ovat. 6kk alkaen syönyt kiinteää ruokaa ja hedelmät ja vihanneksetkin aina paloina, ainoastaan puurossa soseena.10kk alkaen on syönyt täysin samaa ruokaa kuin muukin perhe ja 1v1kk, kun oppi kunnolla itse syömään, niin olen enää paloitellut perunat ja lihat ja nykyään kun käyttää pääasiassa haarukkaa, niin aika isoja saavat palat olla. Hyvin tuo meidän tyttö ainakin pystyy syömään, vaikka ei montaa hammasta olekaan.

Neuvolassa sanottiin, että puhe kehittyy nopeammin ja paremmin, kun ruokaa ei muussata lapsella ihan velliksi, vaan annetaan pureskella ja makustella kunnolla. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta meillä puhutaan jo 4 sanan lauseita. Tosin voi kai olla että suun motoriikka(?) kehittyy toisilla nopeammin, ruuan koostumuksesta riippumatta. Purkkaakin on ruuan jälkeen syönyt jo 4kk ja kertaakaan ei ole sitä nielaissut :)

Viimeksi muokattu:
Meillä sama ongelma ja tehdään edelleen alle 3 vuotiaalle omat ruuat pakastimeen. Pakastetaan niihin 1-3v lasipilttipurkkeihin kasvisruuat (sosemaista, jossa palasia) ja erikseen on tehty lihamureke palaset, lohet jääpalarasioissa ja samoin kana"kuutiot", näistä otetaan sitten aina jotain ja sulatetaan mikrossa ennen ruokailua. Kasviksia ollaan vaihdeltu paljon ja aina on 3 erilaista sekoitusta pakkasessa, joissa on 3-5 vihannesta. Yrttimausteita (timjami, oregano, basilika jne) lisätään sitten lämmitysvaiheessa.

Kerralla tehdään ainakin kuukauden satsi vihannesruokaa ja sit joku toinen päivä nuo vähintään kuukauden lihat ja lohet. Lapsen ruoka on todella helppo näin järjestää terveelliseksi ja maistuvaksi.

Tietenkin saa sitten leipää, näkkäriä, juustoa, tuoreita vihanneksia, hedelmiä jne. myös aterioilla aina kun ehtii ja kaapissa sattuu olemaan, mutta siis myös kiireessä lapselle on valmiina terveellinen ateria pakkasessa. Vanhempien ruokaa saa aina maistaa, jos siinä on vain suinkin lapselle soveltuvaa annettavaa. Yritämme itsekin siis syödä mahdollisimman terveellistä, mutta mielestäni esim. pelkkä salaatti ei sovellu pienen kasvavan lapsen ateriaksi, vaan pitää olla "lämmintä ruokaa". Yksi suuri syy on myös se, että vanhempien ateria valmistuu vasta myöhemmin illalla noin 8-9 aikaan, jolloin lapsi syö jo iltapuuronsa. Lapsen ateria on siis noin 4 aikaan, kun hän tulee päiväkodista kotiin ja lapsella on silloin kiljuva nälkä, joten siinä ei ehdi eikä minulla vanhempana ole haluakaan alkaa pakon sanelemana kokkaamaan heti kotiin tultua. Eli meillä on lapsen ruoka valmiina ja siinä vaiheessa syön itse välipalan ja lapsi saa myös sitä välipalaa ruuan lisäksi (hedelmiä, vihanneksia, leipää, juustoa), koska hänellä tosiaan on kova nälkä päiväkodin jälkeen.

Kotona ollessa lapsi sai tuohon aikaa pelkän välipalan ja hänen illallinen oli noin 6 aikaan, mutta päiväkodin aloituksen myötä on jouduttu muokkaamaan rutiinia.

Riippuu kyllä paljon lapsesta, että mitä sille yksivuotiaan ruualle joutuu "tekemään", että se menee alas.

Meidän 1 v 2 kk tyttö syö mitä tahansa mun tekemää ruokaa, tulistakin, mausteet ei haittaa menoa yhtään. Mutta hän on taas aina ollut oikea sihtikurkku, ja kiinteistä syötiin pitkään vain kaupan sileänsileitä, kun mikään itsetehty ei ollut tarpeeksi sileää. Sylki/yökkäsi/oksensi liian karkeat ruuat, ja tekee sitä jossain määrin edelleen.

Meillä tehdään tällä hetkellä niin, että otan meidän ruuista tytölle erikseen osan, mieluiten ennen suolan lisäämistä, ja vedän sen sauvasekottimella läpi.Tarvittaessa täytyy tietysti lisätä myös nestettä, kasvislientä tai maitoa tms., mikä osaltaan vähentää mausteisuutta. Koko ajan koitan jättää ruokaan enemmän pureskeltavaa, mutta usein sitten se ruoka syljetään suoraan ulos.

Kasviksia lisään lämpimään ruokaan, mikäli siinä ei niitä enemmälti ole. Pakastealtaasta esim. kukka- ja parsakaalia, herneitä jne. saa sulatettua mikrossa nopeaan tarvittavan määrän, ja lisättyä ruokaan. Me aikuiset kun syödään ruuan kanssa salaatti, mutta neiti sihtikurkku kun sylkee sormiruokakasviksetkin ulos, niin saa sitten kypsennettyä kasvista.

Samoin meillä muussataan tuoreetkin hedelmät viilin ja jugurtin sekaan välipalalla. Ei vaan vielä osaa/ole kiinnostunut syömään niitä paloja itse.

Siis miksei yli 1-vuotiaalle saisi syöttää samaa ruokaa kuin muulle perheelle, vaikka mausteista olisikin?? En tajua. Ja voihan esim. suolankäyttöä vähentää ihan yleisesti, siitähän hyötyy koko perhe.
Joku täällä mainitsi tekevänsä alle 3-vuotialle (!!) pakkaseen erikseen mössöt, siis mitä??
Kyllähän nyt jo melkein 3-vuotias voi mausteista ruokaa syödä!!
Ei ne mausteet ja suola mitään myrkkyä ole, hyvänen aika sentään.
Ennemminkin välttäisin noita liemikuutioita, ne vasta myrkkyä ovatkin arominvahventeineen...

Siis ap:lle vastaisin, että alat vaan syöttämään ihan samaa ruokaa lapsellesi kuin mitä muukin perhe syö. Lapsi tottuu uusiin makuihin eikä ala niin helposti nirsoilemaan myöhemmin.
Ja mitä vihanneksiin tulee, tarjoa vaikka porkkanaraastetta ja esim. höyrytettyä parsakaalia naposteltavaksi.

No hello vaan itsellesi. Kyllä meillä aikuisten ruoka on joskus niin suolaista, että ei tee mieli antaa lapselle, niinkuin vaikka kylmäsavulohi, tai liian vahvasti maustettua, kuten chiliruuat, myöskään tabasco ja wasabi eivä oikein maistu. Kaikkea saa tietysti maistaa muttei pakoteta syömään jos on vaikeaa.

Lisäksi meillä pääsääntöisesti aikuiset syövät klo 20 jälkeen, jolloin lapsi on jo nukkumassa. Siksipä meilläkin laitetaan 3-vuotiaalle erikseen ruokia. Ei mitään mössöjä tietenkään, vaan lapsille maistuvia laatikkoruokia, keittoja ja kastikkeita pakasteeseen, jotka sitten sulatetaan ja laitetaan tarvittaessa lisukkeet.

Tämä myös helpottaa arkea, lounasruokaa kun ei ole aika aikaa laittaa, ja tosiaan lapsi syö joskus eri aikaan kuin aikuiset.

Ai niin, ja vielä ap:lle vinkki:

Mä teen esim. laatikkoruuat niin, että lapsen annoksen teen pieneen uunivuokaan (annosastiaan), lisään tuhdimmat mausteet aikuisten laatikkoon ja teen lapselle samoilla mausteilla miedomman version. Lapsen ruokaan vältän laittamasta liemikuutioita jne. ja suolaa laitan vähemmän kuin aikuisten ruokaan. Muutenkin meillä kyllä syödään vähäsuolaista, mutta silti. Tuohon nyt menee aikaa ehkä minuutti enemmän, että latoo kahteen astiaan ja laittaa mausteet erikseen. Tuossa vaiheessa lapsen uuniruokaan on helppo lisätä myös ylimääräisiä kasviksia.

Yhteistyössä