Mitä ruokavaliossa pielessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Jos paino ei oo tippunu yhtään pariin viikkoon, luulet et syöt liian vähän. Itellä nimittäin kävi niin ennen joulua ja joulun aikaan kun en kattonu yhtään syömisiä, paino putosi 2 kiloa...

Joka päivä n. 1200-1500 kaloria.

Enpä uskonut itsekään mokomaan villitykseen liittyen hiilareiden laskemiseen, vaikka kokeilun jälkeen piti se kelkka kääntää. Lihansyönti on ongelma minullalähinnä eettisistä syistä, mutta kun tavoitepaino on saavutettu, niin palaan normaaliin vähän lihaa sisältävään ruokavalioon. Läskini olen kerryttänyt liian isoilla annoksilla, ja suklaalla... tähän ei enää paluuta. Tosin ns karpata voi vegaanistikin, jos intoa piisaa. Minulle tämä on vain laihdutuskeino, ei mikään muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minun mielipiteeni:
Enpä uskonut itsekään mokomaan villitykseen liittyen hiilareiden laskemiseen, vaikka kokeilun jälkeen piti se kelkka kääntää. Lihansyönti on ongelma minullalähinnä eettisistä syistä, mutta kun tavoitepaino on saavutettu, niin palaan normaaliin vähän lihaa sisältävään ruokavalioon. Läskini olen kerryttänyt liian isoilla annoksilla, ja suklaalla... tähän ei enää paluuta. Tosin ns karpata voi vegaanistikin, jos intoa piisaa. Minulle tämä on vain laihdutuskeino, ei mikään muu.

Mulla läskit on tullut suklaalla ja 10 kg tuli kilpirauhasen tehdessä lakon. Nyt lääkitys on kohdillaan, mutta silti tuntuu et aineenvaihdunta on nolla (ainakin jos vessakäyntien määrä antaa siitä jotain vihjettä ). Joo mutta mua ei karppaus innosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Liikaa maitoa/maitotuotteita. Aikuinen ei maitoa kaipaa, päinvastoin, tekee pahaa. Vesi on paras juoma.

Höpö höpö!!!! Maito on tärkeä kalsiumin takia!

Ap: mikäs ongelma sit on? Painonpudotukseen liittyvääkö?

EI OLE. Kalsiumia saa muualta. Maitoproteiini estää raudan imeytymistä ja vaikeuttaa kalsiumin imeytymistä. Sen lisäksi se on lihottavaa.

Metvursti kokonaan pois, yks pahimpia makkaroita mitä voi olla...Yritä opetella juomaan vettä ja ruoka-ajat säännölliseksi (ellei jo ole )

Jep sitä en oo syönyt kuin kahtena päivänä. Ruoka-ajat on säännölliset, ei liian suuria välejä. Vettä en pysty juomaan kuin max 3 dl, se etoo valitettavasti.

Liian vähän hedelmiä ja vihanneksia.
Korvaisin niillä osan leivistä ja mehut.

Laskin karkeasti paikkaripisteet yhdelle sun päivälle ja se ois jotain 23 pisteen luokkaa.
Itse saan syödä 20 pistettä päivässä, minimi on kai 18.
Meetwurstit jättäisin heti veke, samoin noin monta paahtoleipää.

No minäpä sanon suoraan, tuo ruokavalio on huono. Liikaa hiilihydraatteja liian vähän proteiineja. Jos syöt puuroa, se on ok, mutta sinun pitäisi lisätä siihen ohelle vaikka kukkurallinen raejuustoa mukaan (näin bodaajat tekee) Proteiini komepensoi hiilihydraatteja/ niiden haittavaikutuksia, koska ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössäsi rasvaksi. Jos vähennät hiilihydraatteja, pääsee rasva palamaan. Proteiini ylläpitää lihasmassaa, jos ruokavaliossasi ei ole riittävästi proteiineja, lihaksesi katoavat laihduttaessasi ja nainen ei niitä ihan hetkessä rakenna takaisin.
Lihakset polttaa enemmän kaloreita kuin läski. Tarkoitus on että rasva kuoriutuu pois, joten huolehdi ennen kaikkea riittävästä proteiinin saannista. Minä en suosittele kuitenkaan mitään atkinsseja ja ketooseja. Esim. kuntopyöräilyn päätteeksi olisi hyvä hörpätä vaikka soija-hera-pirtelö, palauttaa nopeasti rasituksesta ja lihakset saavat aminohapponsa ravinnosta (soija pitää sisällään kaikki aminohapot mitä elimistö tarvitsee, mutta mitä elimistö ei itse kykene muodostamaan, vaan ne on saatava ravinnosta ja soijasta ne saa ilman turhaa rasvaa ja hera imeytyy nopeasti.)

Löllö voi hyvinkin jäädä asumaan, jos ei lihakset mitkä kiinteyttää saa riittävästi proteiineja.

Kanaa, kananmuna, raejuustoa jne. On sinulla sentään nuo maitotuotteet... hyvä.

Ruokaisia salaatteja suosittelen. Eli salaatteihin raejuustoa, kananmuna, kanaa... ym.

Liikaa maitoa/maitotuotteita. Aikuinen ei maitoa kaipaa, päinvastoin, tekee pahaa. Vesi on paras juoma.

Höpö höpö!!!! Maito on tärkeä kalsiumin takia!

Ap: mikäs ongelma sit on? Painonpudotukseen liittyvääkö?

EI OLE. Kalsiumia saa muualta. Maitoproteiini estää raudan imeytymistä ja vaikeuttaa kalsiumin imeytymistä. Sen lisäksi se on lihottavaa.

Höpö, höpö. Maito ei lihota. NinaTT voi mennä muualle tyrkyttään näitä ihme kommentteja maitotuotteiden sopimattomuudesta. Se, että sä et käytä, etkä ihme kyllä edes lapsilles anna normiruokaa, niin ei tarkoita, että täällä joka väliin tunkee noita älynväläyksiään.

Noiden esimerkki päivien kalorit oli 1370, 1297, 1240 ja 1340. Niin ja päivässä saan syödä 1890 kaloria. Hedelmien määrä en kyllä viitsi nostaa kun yhdessä omenassa on jo 70 kaloria. Käyttämissäni mehuissa kaloreita on 18 desilitrassa. Täytyy muistuttaa etten syö joka päivä noita samoja tuotteita mitä listassa on.. aina en syö noin paljon leipää tai juo mehua. Joinakin päivänä kasviksia on huomattavasti enemmän.

Paahtoleivät ja sämpylät voi jättää kokonaan pois, tai sitten ne saa täyttää kalkkunaleikkeleillä, salaatin lehdillä, kurkku ja tomaattiviipaleilla, ettei pelkällä "jauholla" täytetä mahaa (tuo jauho oli nyt kärjistetty ilmaisu hiilareista). Vehnäjauho ja sokeri on pahinta "myrkkyä" laihduttajalle.

Välillä elimistä vaatii herättelyä, että lahtee paino uudelleen putoamaan. Pidä välissä yksi vähän rennompi päivä ja herkuttele hiukan. Siitä elimistö saa uutta potkua kulutukseen, kun saa hiukan lisää energiaa.

Mäkään en ole oikea karppaaja, mutta huomannut seuraavaa: Kokeileppa huvikses jättää pastat, perunat ja vaalea leipä kokonaan pois hetkeks aikaa tai ainakin vähennä. Korvaa esim peruna vihanneksilla ja kasviksilla, on parempaa ja maukkaampaa lisukkeena kuin tärkkelyshöttö-peruna. Paljon enemmän ravinteita jne.
Lisäksi koita syödä sitä lihaa. Panosta niihin proteiineihin. Hiilihydraatteja ei tarvii eikä varmaan kannatakaan kokonaan jättää pois, mutta huomaat varmasti itsekin että pelkästään vähentämälläkin tulee paljon kevyempi olo --> ruoansulatus ja aineenvaihdunta kiihtyy. Jos pastaa kuitenkin haluat syödä, niin vaihda tummaan pastaan, se on paremman makuistakin.

Itse tosiaan onnistuin laihtumaan 15 kiloa vähentämällä hiilareita aika radikaalisti, mutta edelleen silloin tällöin syön pastaa tai vaaleaa leipää, mutta en edes viikottain (ennen meni patonkia ja pastaa mielinmäärin ) ja nyt olen huomannut että jos syön pastaa niin vatsa turpoaa ja tulee "ähky" olo, ihan vähästäkin määrästä. Ikinä en ole karkkia tms herkkuja syönyt, että niissä ei ollut mistä vähentää. Perunan tilalle vaihdoin porkkanan, kukkakaalin, parsakaalin, bataatin... Mehua en juo ollenkaan, en oikeastaan edes tuoremehuja. Syön enemmän kalaa ja kanaa, joskus ihan punaistakin lihaa mutta harvemmin.

Vielä konkreettisesti tohon sun listaan: Paahtoleipä ja metukka nyt ainakin heti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja heleemi:
Paahtoleivät ja sämpylät voi jättää kokonaan pois, tai sitten ne saa täyttää kalkkunaleikkeleillä, salaatin lehdillä, kurkku ja tomaattiviipaleilla, ettei pelkällä "jauholla" täytetä mahaa (tuo jauho oli nyt kärjistetty ilmaisu hiilareista). Vehnäjauho ja sokeri on pahinta "myrkkyä" laihduttajalle.

En mä kyllä jauholla mahaa täyttele ;) Tai no leipurin tyttärenä leipä naisen tiellä pitää. Edelleen itse en usko hiilihydraatittomaan ruokavalioon. Raejuustot ja rahkat on sellaisia ruokia joita en pysty syömään, maitotuotteista rasvat, maito ja jogurtit on jotain mitä alas menee.

Esim. kuntopyöräilyn päätteeksi olisi hyvä hörpätä vaikka soija-hera-pirtelö, palauttaa nopeasti rasituksesta ja lihakset saavat aminohapponsa ravinnosta (soija pitää sisällään kaikki aminohapot mitä elimistö tarvitsee, mutta mitä elimistö ei itse kykene muodostamaan, vaan ne on saatava ravinnosta ja soijasta ne saa ilman turhaa rasvaa ja hera imeytyy nopeasti.)

Kilpirauhasen vajaatoimintainen ei sais syödä soijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En mä kyllä jauholla mahaa täyttele ;) Tai no leipurin tyttärenä leipä naisen tiellä pitää. Edelleen itse en usko hiilihydraatittomaan ruokavalioon. Raejuustot ja rahkat on sellaisia ruokia joita en pysty syömään, maitotuotteista rasvat, maito ja jogurtit on jotain mitä alas menee.

ei sen tarvitse olla hiilihydraatiTON ;) vaan vähennä niitä, huomaat eron kyllä itsekin jos niin teet. Vaihda vaalea leipä tummaan, vaalea pasta tummaan ...

ja tosiaan, tuo on ihan raaka fakta että sokeri ja vehnäjauho on laihduttajan viholliset, ei siitä voi edes kiistellä ku näinhän se on.

MÄ vedän työssäni painonhallintaryhmiä niihin "oppeihin" nähden sä saat liian vähän kuitua. Leipää (tummaa, täysjyväistä) saa ihan oikeasti syödä 6-7 palaa päivässä. Ktuitu täyttää, pitää verensokeria tasaisena ja on kaikenkaikkiaan vatsantoiminnallekin tärkeää. Kasviksista kuitua saa, mutta suhteessa aika vähän, jotta saisit tarvittavat 30-35g kuitua päivässä, sun pitäis syödä esim. 35 porkkanaa, tai 2,8kg parsaa.
Ja tosiaan meetu pois, tilalle kalkkunaleike tai joku muu täyslihavalmiste. Vettä, vettä vettä....sitä pitäis kyllä juoda. Ja sitten rasvaa tarvitset myös, eli kevyttä kasvimargariinia leivälle ja salaatin tai puuron joukkoon rypsiöljyä.

3 kg on lähtenyt mutta kahteen viikkoon painoa ei ole tippunut grammaakaan.

mulla paino jumitti kans n. 2 viikkoo ja sitten pidin yhden hiilaripäivän jolloin söin puuroo, ruisleipää ym. kuitupitoisista lähteistä tulevia hiilareita. Normaalisti syön n. 1600 kcal päivässä mutta tuona hiilaripäivänä söin reilut 2000 kcal niin meni 4 päivää ja humps vaan ja paino putos yli kilon. Kehoa piti vaan vähän varmistaa ettei oo nälkävuodesta kyse. Normaalisti syön paljon kasviksia ja proteiinia ja sopivasti hiilareita. Treenaan spinningissä, salilla, lenkillä, crosstrainerilla ym. Synnytyksestä on nyt 9 viikkoa ja yhteensä 14,5 kg on lähtenyt joista 6,5 kg jäi synnärille, loput läskiä. Nyt jäljellä 6-8 kg.

Mut se mitä muuttaisin sun ruokavaliossa on se, että tollaset meetwurstit ja edam juustot pois, ja tilalle kalkkunaleikkelettä tai keittokinkkua ja 5% juustoa. Lisää myös raejuustoa, maitorahkaa, vähärasvaista jauhelihaa ja broilersuikaleita. Joka aterialla pitää tulla proteiiinia, jos mielii saada timmin vartalon, eikä laihaa ja löysää... Lihaskuntotreeniä lisäksi esim. kotona käsipainoilla ja omalla painolla punnerruksia, vatsoja, selkää, kyykkyjä ym. aerobisen liikunnan jälkeen, niin eiköhän pikku hiljaa tuloksia ala tulemaan. Kärsivällisyyttä vaan.
:)

Ruokavalioita on miljoona erilaista joilla saa painoa pudotettua.... Itse suosin ruokavaliota, jossa saa syödä kaikkea kohtuudella sekä liikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Ite jätin vaan siis rasvaiset jutut pois ja vähensin huomattavasti herkkuja... Muuten kaikkea syön. En halua ajatella, että olen laihdutusKUURILLA vaan hain ennemmin elämäntapaa, jossa ei tarvii kokoa ajan laskea pisteitä tai kaloreita ja hiilareita.... Haluan laihtua ja elää samalla!

Ruokavalioita on miljoona erilaista joilla saa painoa pudotettua.... Itse suosin ruokavaliota, jossa saa syödä kaikkea kohtuudella sekä liikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Ite jätin vaan siis rasvaiset jutut pois ja vähensin huomattavasti herkkuja... Muuten kaikkea syön. En halua ajatella, että olen laihdutusKUURILLA vaan hain ennemmin elämäntapaa, jossa ei tarvii kokoa ajan laskea pisteitä tai kaloreita ja hiilareita.... Haluan laihtua ja elää samalla!

Juuri näin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vivian:
ei sen tarvitse olla hiilihydraatiTON ;) vaan vähennä niitä, huomaat eron kyllä itsekin jos niin teet. Vaihda vaalea leipä tummaan, vaalea pasta tummaan ...

ja tosiaan, tuo on ihan raaka fakta että sokeri ja vehnäjauho on laihduttajan viholliset, ei siitä voi edes kiistellä ku näinhän se on.

No kun omasta mielestä syön ihan sopivasti hiilihydraatteja. En käytä vaaleaa leipää vaan yleensä se on moniviljaa, ruista tai kokojyvä kauraa. Vehnätuotteita en juuri käytä, munanuudelit on poikkeus mutta ei niitäkään joka päivä tule syötyä. Sokeri on aika minimissä, se mitä yhdessä teelusikallisessa on tulee käytettyä, joten se ei minusta ole kovin paljoa.

No elämäntapamuutoksella minäkin olen, en ole kokenut nälkää koko laihdutuskuurin aikana. Refluksi on kadonnut ja vointi on virkeä. Ainoa harmittava asia on että aineenvaihdunta ei pelaa, jostain syystä.

Yhteistyössä