Mitä sairaalakassiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija..

Vieras
Tuossa otsikossahan se jo tulikin, eli mitä olette suunnitelleet pakkaavanne sairaalakassiin tai jo aiemmin synnyttäneet mitä teillä oli sairaalakassissa mukana? Mietin että mitähän multa mahdollisesti puuttuis...

Mulla on siis nyt

imetysliivit
liivinsuojia
bepanthenia
tutti
alushousut itelle
vauvalle kotiinlähtövaatteet
pattereita kameraan

Puhelin, laturi, korvatulpat, suklaata :), mulla oli omat shampoot+saippua sekä partahöylä, neuvolakortti. Bepanthenia on sairaalassakin ja tutteja myös. Mies voi myös sitten tuoda lisää jos jotain puuttuu, meillä toi vauvan kotiutusvaatteetkin vasta sitten.

ollu sairaalan puolesta tuttia eikä bepanthenia. Jos sulla on pienet nännit kannattaa ostaa rintakumikin! sitäkään ei saanu sairaalasta vaan piti yrittää tuttipullontutilla imettää..

laturi ja korvatulpat oli muuten hyvä ehdotus, ne tarviin kyllä! Rintakumeja kuulemma saa sairaalastamme. Partahöylää en koe tarvitsevani;) ehkä kestän olla karvanen sen aikaa mitä sairaalassa vietän...

- juomaa tai muuta pikkuevästä synnytykseen
- lukemista, musiikkia, muuta puuhattavaa
- kamera

Vauvan kotiinlähtövaatteet suositeltiin ainakin meillä tuotavaksi vasta myöhemmin, samoin äidille voi tuolloin isä tai muu tuoda puhtaat vaatteet kotiinlähtöä varten. Enpä minä ainakaan synnytyksessä kaivannut juuri mitään, eväätkin olivat puolisoa varten. Enkä osastollakaan kaivannut oikein mitään, sieltä sai perusruoat, rasvat ja lääkkeet, niillä minä pärjäsin. Rintakumeja kyllä kävin ostamassa, kun niitä tarvitsin.

Minä ainakin vahautan sääreni ja muutkin paikat säännöllisesti, niin ei tarvitse huolehtia rehottavista paikoista. Vauvan synnyttyä minulla on muutakin tekemistä, niin hoidan asian pois päiväjärjestyksestä ennen laskettua aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja aiheen vierestä:
Minä ainakin vahautan sääreni ja muutkin paikat säännöllisesti, niin ei tarvitse huolehtia rehottavista paikoista. Vauvan synnyttyä minulla on muutakin tekemistä, niin hoidan asian pois päiväjärjestyksestä ennen laskettua aikaa.

Kaikille ei tuo vahaaminen sovi. Peilin avulla siistin ennen synnytyksen alkua ja jalat sheivaan joko istualtaan tai jalka lavuaariin nostettuna.

Omat pesuaineet ja voiteet (kosteusvoide, bepanthen)
Hammasharja ja -tahna, kampa, hiustenkuivain
Useat pikkarit (sairaalan omat ovat aivan kamalat) ja parit imetysliivit
Korvatulpat (nykyisin mp3 ja kuulokkeet)
Omat sandaalit
Isä tuo kotiutuspäivänä vauvanvaatteet jotka olen valmiiksi katsonut kelin mukaan. Tuo mukanaan myös turvakaukalon.

Meidän sairaalassa oli ennemmin myös hiustenkuvaaja. Nyt en tiedä kun on rempattu ja joka huoneessa on omat kylppärit. Mutta perushygisjutut kun ottaa matkaan niin hyvin menee. Sairaalassa oli suihkussa sellaista peruspesuainetta joka olisi kuivattanut omat hiukseni takuuvarmasti. Mä meinaan ottaa tällä kertaa myös oman yöpuvun ja sukkia. Sairaalan sukat on kamalia. Vauvalle meinasin ottaa sairaala-ajalle myös omiakin vaatteita. Perinteenä meillä on ollut ostaa joka lapselle oma ensihattu jota sairaalassa sitten pidetään.

Muista ne omat alkkarit ottaa tarpeeksi isoja, jotta se jättivaippa mahtuu sinne. Mulla ainaki se vuoto oli alkuun niin voimakasta, että oli pakko pitää niitä sairaalan siteitä, ku mukaanottamani yö-alwaysit ei riittäny. Ne riitti sitte kolmantena päivänä synnytyksestä. Mukavat housut on ihan ehdoton. Sellaset, joissa tarpeen tullen voi vaikka nukkua. Aina ei voimat riitä alkaa vaihtaan yöpukuun, ku vaavi vihdoinki nukahtaa.. :) Mulla siis oli omat vaatteet päällä, en tykänny sairaalan kaavuista. Vauvalle kyllä ne oli ihan omiaan, eli jos tässä toinen tehdään, en sillonkaan vauvanvaatteita ottas mukaan.

Viimeksi otin omia vaatteita ja alusvaatteita, mutta kun huomasin vuotavani kuin seula niin tuntui järkevämmältä vaihtaa niitä sairaalan vaatteita monta kertaa päivässä.

Tuo vuoto on niin yksilöllistä. Mä olisin pärjännyt koko sairaala-ajan pelkällä tavallisella siteellä eikä yksikään vaate sotkeentunut. Saa nähdä miten tällä kertaa käy.

Vauvalle kotiutusvaatteet (neutraalin väriset kun ei sukupuolta tiedetä),
Itselle hammasharja ja tahna, hiusharja, "sheivailu"-terä, puhtaat kotiinlähtöhousut ja paita sekä pieni purkillinen karitevoita. Kamera tietysti. Varmuuden vuoksi unisukat ja mp3-soitin, jos joutuu jäämään osastolle. Aikomus on kuitenkin läksiä synnytyksen jälkeen kotiin jos vain terveys antaa molemmilla myöden.

Ei pidä mielestäni sopia, riippuu siellä tilanteesta saatteko lähteä eli lääkärin pitää olla sitä mieltä, ettei äidillä tai lapsella ole riskejä. Usein esim. lapsen keltaisuus estää nopean kotiin lähdön, vaikka se yleensä meneekin ohi.

Meillä lapsen keltaisuus huomattiin vasta pari päivää synnytyksestä joten synnytyshetkellä sitä ei välttämättä näe. Kiinnostaisi kyllä kovasti tuo kotiutuminen..

Omat vaatteet kotiinlähtöä varten (sairaalassa kannattaa käyttää sairaalan vaatteita, ei tule pyykkiä kotiin vietäväksi) , herkkueväitä, juotavaa, imetysliivejä pari mieluiten eri kokoa, puhelin, laturi, kamera ja siihen muistikortit ja laturit, vara-akut, vauvan vaatteet kotiinlähtöä varten (tosin meillä sairaalasta saatiin nekin) , ehkä rintakumi ja bepanthenia, yösiteitä kotiinlähtöä varten, lehtiä, tossut, villasukat jos olet palelevaa sorttia, omat normaalit hygieniavälineet kuten hammasharjat, hiusharjat, meikit kotiinlähtöä ja siistiytymistä varten ym. Liivinsuojia on myös hyvä olla!

Mielestäni mukaan ei kannata ottaa esim hiustenkuivaajaa, koska sen käyttöä voidaan rajoittaa metelin takia, eikä omia vaatteita tosiaan kannata pilata jälkivuodolla, vaan kannattaa säästää pyykkiä, vaivaa ja rahaa, ja käyttää sairaalan vaatteita. Sairaalasta voi ja kannattaa ottaa niitä isoja vaippoja kotiin jos vuoto on voimakasta ettei kotona mene patjat veriseksi. Päivällä voi käyttää sitten niitä yösiteitä.

Suosittelen kaikkia tulevia äitejä välttämään suuria vierasmääriä sairaalassa, ja ottamaan sairaalassaoloajan levon ja vauvaan tutustumisen kannalta. Kotona saattaa alkaa melkoinen härdelli, ja jos jo sairaalassa on väsyttänyt itsensä puhki niin kotona saa kärsiä. Usein miehet myös hyvin nopeasti lähtevät takaisin töihin kun nainen palaa kotiin, joten levätkää siellä sairaalassa jos se vain on mahdollista. Vierustoveria kannattaa myös huomioida: ei liikaa vieraita sairaalahuoneeseen. Perhehuoneeseen vieraita voi toki viedä vaikka kuinka paljon.

Huulirasva! Mulla ainakin huulet kuumotti ja rohtui synnytyksen aikana ja jälkeen. Ja mulla oli mukana oma lämmitettävä kauratyyny, joka oli aivan ehdoton apu avautumisvaiheen supistuksissa. Sairaalassa oli joitain lämmitettäviä nestepussukoita, mutta ne ei olleet niin hyviä mun mielestä. Ja nyt toisen synnytyksen lähestyessä olen pakannut kassiin myös maidonkerääjiä, jonka avulla alkuimetyksestä kipeitä nännejä on hyvä hautoa bepanthenin kanssa.

Yhteistyössä