Mitä sait mieheltäsi lahjaksi synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lahjaa pukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän se on aika yleistä että vaimolle ostetaan lahja lapsenteon johdosta. Sitä taasen en ollut aiemmin kuullut että miehellekin ostetaan.
Itse sain sormuksen ihan reilulla timantilla.

Olen ihan järkyttynyt siitä, miten tietämättömiä nykyajan 20-40 vuotiaat ovat perinteisistä tavoista.

Tosin vielä enemmän pahaa tekee se kun nuoret naiset kuvittelevat toteuttavansa tasa-arvoa maksamalla aina omat drinkkinsä ja ravintolalaskunsa ja ostelemalla miehille lahjoja. Niin kauan kuin naisen euro on Suomessa 70 senttiä, en moiseen käytökseen aio ryhtyä.

Ei ole totta... En minä sitä lasta itselleni "tehnyt" vaan synnytin meidän yhteisen lapsemme. Mieheni teki synnytyksessä kaikkensa ja kaiken sen minkä pystyi, eli auttoi kaikessa muussa paitsi itse lapsen ulos ponnistamisessa.

Huh miten vanhanaikaista ajattelua taas, joku lahja perillisestä, hyi että.

On se kyllä elämän järkyttävimpiä asioita, ettei tällaista perinteistä tapaa tiedä! Ihan on elämä hunningolla! Voi meitä 20-40 vuotiaita naisia... :) Ei vaan, ei tiedetty moisesta tavasta ja vaikka oltaisiinkin tiedetty, niin ei oltaisi ostettu lahjoja. Mutta kukin tyylillään.

Minä sain mieheltä kultaisen medaljongin ja hänelle ostin horoskooppimerkin kaulaan(ovat lapsen kanssa molemmat rapuja).
Eikös kiitoslahjojen antaminen ole vanha tapa?Onhan se itsestään selvää että vanhemmat ovat ikikiitollisia ilman lahjaakin.Jokainen tavallaan.

Minä annoin miehelleni positiivisesta raskaustestistä kiitoslahjakasi x-box-pelikonsolin :)

Itse en saanut mitään synnytyksen jälkeen, taisi jotenkin siinä hässäkässä mieheltäni unohtua. Ennen lapsen syntymää siitä oli kyllä puhetta eli oli ihan tiedossa tämä "perinne"...

Alkuperäinen kirjoittaja BeaBea:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjen luksusta:
Kotona odotti paahtopaisti ja lämmin sauna :)

AIKA HURJAA! Iso tulehdusriski saunoa synntyksen jälkeisinä päivinä.

Siis täh... Kotiuduimme vasta yli viikon kuluttua. Synnytyksen jälkeen saa saunoa, mikäli paikat on kunnossa. Kylpemistä pitää välttää.

No suositus on tosiaan ollut jo kauan ettei synnytyksen jälkeen kannata saunoa muutamaan viikkoon, koska jälkivuotoakin tulee eli paikat on auki ja kuumassa kostessa saunassa tulehdusriski on suuri.

Vai että perinteinen vanha tapa jota pitää siis vieläkin jatkaa? Ja on ihan typerä ihminen ellei tällaista vanhaa perinnettä tiedä ja toteuta?

Kai te te perinteisten tapojen suosijat ja noudattajat suositte sitten sitäkin ettei nainen käy töissä ja mies määrää kaapin paikan. Vanha tapa on myös ettei naisella ole äänioikeutta saati omia rahoja.

Ja älkää vain sanoko että miehenne olivat synnytyksessä mukana? Huh, se vasta on vanhojen tapojen unohtamista! Saati missään nykyaikaisessa perhehuoneessa? Kai miehenne tulivat kurkkaamaan tuliko tyttö vai poika, jonka jälkeen sikarit palaen lähtivät juhlimaan varpajaisiaan baariin?

Ihan tuoretta vähän tuulettaa näitä ikiaikaisia perinteitä ja luoda omia.

^Juu näinhän se on että jos suosii yhtä perinnettä niin varmasti suosii kaikkia mahdollisia perinteitä :) Ihanaa että joku jaksaa haastaa riitaa heti vuoden ensimmäisenä päivänä... taitaa olla tylsää kun ei muutakaan tekemistä keksi ;)

Mielestäni tuo oli hyvä näkökulma asiaan, että ei vain sokeasti toitoteta että vanhat perinteet kunniaan, vaan ajatellaan ihan itse haluaako luoda omia perinetitä vai noudattaa niitä iän ikuisia. Itse ainakin ajattelen että hyvä ajatella uusilla tavoilla. Ei ne vanhat perinteet ole aina automaattisesti se paras tapa jota tulee noudattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kannata saunoa:
No suositus on tosiaan ollut jo kauan ettei synnytyksen jälkeen kannata saunoa muutamaan viikkoon, koska jälkivuotoakin tulee eli paikat on auki ja kuumassa kostessa saunassa tulehdusriski on suuri.

Hetken saunomisella, omassa saunassa, puhtaan laudeliinan päällä, ei ole mitään merkitystä tulehduksien kannalta. Eri asia on hautoa siellä itseään tuntikaupalla. Tätä mieltä olivat myös sairaalan kätilöt.

Kauhee riidantuntu tollaisesta aiheesta. Jos jollain ei ole tullut mieleenkään ostella lahjoja lasten synnyttyä, so what. Ite pidin sitä itsestään selvyytenä, en minkään perinteen takia odottanut lahjaa. Kova urakka kantaa lasta 9kk ja synnyttää monta tuntia, niin voihan siitä jotain pientä ehkä vaimolle antaa. Mutta jos ei käy mielessäkään niin täytyyhän sellasiakin miehiä olla. Mutta kaikki saa olla asiasta niin montaa mieltä kun tahtoo, kysyinkin vaan, mitä sait JOS sait.

Alkuperäinen kirjoittaja Vai että perinteet kunniaan?!?:
Vai että perinteinen vanha tapa jota pitää siis vieläkin jatkaa? Ja on ihan typerä ihminen ellei tällaista vanhaa perinnettä tiedä ja toteuta?

Kai te te perinteisten tapojen suosijat ja noudattajat suositte sitten sitäkin ettei nainen käy töissä ja mies määrää kaapin paikan. Vanha tapa on myös ettei naisella ole äänioikeutta saati omia rahoja.

Ja älkää vain sanoko että miehenne olivat synnytyksessä mukana? Huh, se vasta on vanhojen tapojen unohtamista! Saati missään nykyaikaisessa perhehuoneessa? Kai miehenne tulivat kurkkaamaan tuliko tyttö vai poika, jonka jälkeen sikarit palaen lähtivät juhlimaan varpajaisiaan baariin?

Ihan tuoretta vähän tuulettaa näitä ikiaikaisia perinteitä ja luoda omia.

Et tainnut käsittää kirjoituksen pointtia. Siinähän kritisoitiin juuri sitä, että naisen asemaa heikentäviä tapoja otetaan käyttöön ja naisen asemaa parantavat tavat unohdetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BeaBea:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjen luksusta:
Kotona odotti paahtopaisti ja lämmin sauna :)

AIKA HURJAA! Iso tulehdusriski saunoa synntyksen jälkeisinä päivinä.

jaa miten niin? laudeliinat on keksitty ja omassa saunassa omat pöpöt jo valmiiksi? minä ainakin olen molempien synnytysten jälkeen saunonut heti kun olen kotiin päässyt, ja ei kyllä sairaalassakaan varoiteltu muutakuin kylvystä ja uimahallista.

Ekasta "lahjaksi" mielettömän kaunis kimppu sairaalaan, kotona odotti säkillinen irtokarkkeja, äidin syli kirja, vauvalle vaunu "helistin", ja lempiruokaa sekä sauna ja hieronta illalla. Toisesta sairaalaan kukat ja lempiruoka kotona odottamassa+hieronta. Itse en ole miehelleni ostanut mitään, eikä kyllä ole mieleen tullutkaan että tuon kummemia lahjoja olisi pitänyt saada!

Hämärä mielikuva, ettei saunomista suositella heti synnytyksen jälkeisinä päivinä, mutta en kyllä muista miksi. Lisääntyvä vuoto?

Esikoisen syntymän jälkeen sain mieheltä kultaisen sormuksen, jossa kaiverruksena pojan syntymäpäivä.
Kuopuksen syntyessä oli rahat niin tiukilla kotona tehdyn rempan vuoksi, että enpä saanut mitään. Kielsin ostamasta kukkiakaan, mutta niitä kuitenkin sain.

saanut molemmista lapsista kauniit kultaiset sormukset timanteilla:) Kasteen jälkeen sormuksiin on kaverrettu lapsen nimi ja syntymäpäivä. Molemmat lapset ovat tyttöjä, joten ehkäpä joskus annan sormukset heille lahjaksi. Lasteni syntymän jälkeen saamat sormukset ovat minulle tosi rakkaita ja arjen rumbassa saan niistä kummasti voimaa, kun muistelen sitä ihanaa hetkeä vastasyntynyt tuhisemassa vieressä:). En odottanut saavani mitään lahjaa synnytyksen jälkeen, mutta mieheni oli kavereiltaa kuullut, että naiselle kuuluu ostaa lahja ja oli sitten käynyt kultakaupassa hyvissä ajoin. Olin tosi otettu ja olen edelleen. Miehelle en ole ostanut mitään lahjaa.

Mies toi mulle sairaalaan kukkakimpun ja karkkia. Ei sen kummempia lahjoja, enkä mitään odottanutkaan. En myöskään ostanut miehelle mitään. Ei meille tosiaan tullut moinen edes mieleen. (Enkä ole katkera "toisten ihanista miehistä", niinkuin joku tuossa yllä kirjoitti. Omani on ihan riittävän ihana. :D)

Hmm, eipä ole edes tullut mieleeni, että isän pitäisi antaa äidille synnytyksen jälkeen lahjoja. Vauvahan on se yhteinen lahja, ja molemmat ovat sen yhtä lailla ansainneet!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Joo, kyllä se on niin, että ne jotka täällä selittelevät ettei tullut mieleenkään mitkään lahjat, ovat vaan katkeria ja kateellisia toisten ihanista miehistä! :)

Minulla on muutama ystävä, joiden hyvin ansaitsevat miehet ostavat heille joka välissä kukkia, koruja ja muuta "naisten rakastamaa" materiaa. Olen niin onnellinen, että oma mieheni antaa minulle tavaran sijasta aikaa, valmistaa lähes päivittäin ruoan, osoittaa hellyyttä sanoin ja teoin... :)

käsittävät että PITÄISI ostaa joku lahja?? Jos aloittaja vaan kysyy että mitä lahjoja saitte jos saitte, niin tarkoittaako se että kaikkien PITÄISI jotain saada? Itse en ainakaan perinteen tai muunkaan vuoksi osta miehelleni mitään lahjaa, vaan siksi että haluan hänelle antaa jotain mitä tiedän että hän toivoo. Ei mitään väkisin keksittyä. Annan muutenkin silloin tällöin jotain, ei siihen kummempia syitä tarvita, kunhan vaan olen sellainen tyyppi, että annan miehelleni mielelläni lahjoja. Jokainen tyylillään. Itse ajattelin jotain kalliimpaa viskiä ostaa, kun tiedän että se ilahduttaisi miestä paljon... ei minua kiinnosta ostaako mies minulle jotain, se ei ole pointti. Ei lahja tarkoita että toisenkin pitää jotain antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Osa-aikaduunari:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Joo, kyllä se on niin, että ne jotka täällä selittelevät ettei tullut mieleenkään mitkään lahjat, ovat vaan katkeria ja kateellisia toisten ihanista miehistä! :)

Minulla on muutama ystävä, joiden hyvin ansaitsevat miehet ostavat heille joka välissä kukkia, koruja ja muuta "naisten rakastamaa" materiaa. Olen niin onnellinen, että oma mieheni antaa minulle tavaran sijasta aikaa, valmistaa lähes päivittäin ruoan, osoittaa hellyyttä sanoin ja teoin... :)

Ja onko ne sitten toisensa poissulkevia asioita? Minun mieheni huomioi minua _sekä_ teoin _että_ lahjoin, antaa aikaa (hassu sanonta sinänsä, emmehän me mitään aikaa toisillemme lahjoita vaan satummepa vain haluamaan viettää aikaa yhdessä), hoitaa kotia jne.

Ei sillä, että kaikkien pitäisi koko ajan syytää lahjoja toisille. Mutta on se vain ihanaa saada välillä jokin huomionosoitus, joko materiaa tai muuten.

Yhteistyössä