Nostelen vanhaa ketjua.
Jos alkuperäinen ketjun aloittaja sattuis olemaan linjoilla.
Minulla nyt kohta 11kk poika, joka on kans sanonut ihan selviä sanoja tosi aikaisin.
6kk päivänään sanoi "tui tui" isälleen, joka sitä hoki kuvattaessa pojalle. Samalla viikolla sanoi myös "äiti", useampaan kertaan, ja niin, että varmasti tarkoitti minua. Toisen kerran oli mummullaan sylissä ja ojenteli käsiään minua kohti "äiti", ja muina kertoina huhuili minua ollessan isänsä sylissä minun kävellessä ohitse.
Sitten tuli mummu mummun sylissä sanottuna 8kk iässä, isi="siih", ja näitä myös haki katseellaan, jos kysyttiin missä isi tai mummu jne. Kenkä= "kee" kenkään jalkaan laittaessa, joka kerta. Ja lamppu ="mppuh" myös 8kk iässä, hakien katseellaan lampun katosta. Tunnisti oman nimensä näihin aikoihin ja kääntyi katsomaan kun puhuteltiin nimeltä. Vajaa 9kk vilkutti, ja sanoi "heiheih", ja (myös opi taputtamaan), 9kk sanoja pulpahti saman viikon aikana "kolo" (oksankolo pirtinpöydässä), "että että!"=vettä, innostuneesti ja hyökkäillen kohti vesimukia. "Potta" sanoi osoittaen pottaa sormellaan ohimennessään 9kk. 10kk sanoi useaan kertaan "tissi" samalla hinkaten kasvojaan rintojeni väliin maidon toivossa ja myös lamppu muuttui "ampu"ksi. Soitin kännykästäni pojalle huvitukseksi soittoääniä, niin hän nappasi puhelimen, painoi sen poskeaan vasten ja sanoi "mummu!"
Tänään sovitin pojalle hattua, niin hän otti sen topakasti kaksinkäsin pois ja sanoi "ei hatti".

Se kyllä kuulosti ihan kahden sanan lauseelta, mutta en mene väittämään varmaksi.
Suurimman osan näistä sanoista on kuullut myös kaverini, mummot, pojan isä jne, että ei ole omaa mielikuvitusta. Varsinkaan, kun sama sana tulee joka kerta samassa asiayhteydessä, niin ei voi olla sattumaa.
Poika myös on alkanut istua kirjojen kanssa ja jokeltelee itsekseen niille, tökkii sormilla kuvia ja kurkkii luukkujen alle kuin muka 'lukisi' itse.
Poika alkoi ryömiä vähän vajaa 6kk iässä, kontata 7kk, ja nousi tukea vasten pystyyn sekä käveli vasten tukea 7,5kk iässä. Joitakin askelia otti 9kk iässä, mutta on nyt alkanut varvistelemaan ja pelkää ilman tukea seisomista, joten kauhistuu siitä ja heti pudottautuu alas, ja kävelyt näyttää olevan jäähyllä toistaiseksi.
Maru-marulle, että meillä on kans vvv:tä käytetty 3kk ikäisestä, ja sain pojan kakkaamaan potalle 5kk lähtien. Kakat tuleekin pottaan nykyään aina (poikkeuksia on varmaan alle 5 tässä puolen vuoden aljalta) ja pissatkin usein saadaan pottaan, joskin ei vielä todellakaan kaikkia. Täyskestoilen pojan kanssa.
Pari kertaa on poika mennyt itse potan luokse, ja katsonut minuun,(toisella kerralla istui itse vaatteet päällä potan ohi kävelytettäessä) jolloin olen ottanut pyllysilleen ja istuttanut potalle. Molemmilla kerralla isot pisut pottaan heti!
Mutta mitä tulee ketjun riitaisuuteen, niin en siis tullut elvistelemään, eikä poikani tosiaan ole edellä kehitystään, vaan menee aika samoissa ikätovereihinsa verrattuna. Samanikäisistä pari poikaa jo käveleekin täyttä häkää. Kirjoituksen pointti oli lähinnä vastata alkuperäisen kysymykseen, mitä tämänikäiset jo osaa.