Mitä sanoja teidän 8kk lapset osaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti1989
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
esikonen oppi äittä 8kk, 9kk: ihi, 1v: pallo, heittää, kiikaa "kiikkuu", kii "kiitos".
Kuopus 9kk: äittä, 10kk: heehee (heihei vilkuttaessa), (h)eittää; 1v: hauva, tuttu (tutti). Että aika samoissa menevät.
2 sanan lauseet tulivat esikoiselle 1v7kk, että vähän jälkeen 1,5v. Mutta tiedän monia, joilla tämä on käynyt vielä myöhemmin (ja oikeastaan vain yhden, joka puhunut lauseita alle 1,5v), tai yleensä puhumaan alkaminen vasta tuossa iässä /myöhemmin alkanut, joten voiko tuo 1,5v millään olla keskimääräinen ikä 2 sanan lauseille?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti1989:
Eli siis mitä sanoja teidän noin 8kuukauden ikäiset lapset osaavat?

Ap yritti aloittaa mielenkiintoisen vertailuketjun eri 8 kk ikäisten osaamien sanojen määrästä. Miksi ihmeessä se pitää tulkita joksikin omakehu-meidänvauvaosaanäinpaljon-olenpaylpeä -kehuskeluksi??!!
Ei se tee ketään huonommaksi vanhemmaksi jos oma vauva ei vielä osaa sanoa äiti. Siitä pelosta uskoakseni on kyse kun heti hyökätään vastaan ja tulkitaan omakehuksi. Ettei vaan kukaan luulisi olevansa parempi kuin minä. Aika lapsellista ajattelua mielestäni.

Oma vauvamme on kanssa 8 kk ja sanoo minua tarkoittaen äittä sekä tuttia tarkoittaen tuttut. Kun kysyn missä on äidin nappi, ottaa villatakkini tai puseron napista kiinni. Kai olisi oppinut muutakin mutta en ole yrittänyt opettaa. Siitähän se paljon varmaan kiinni on. Hän kävelee käsistä tukien huoneesta toiseen reippaasti jalkoja nostellen ja ihan innoissaan. Istua ei vielä osaa itse. Potalle olen vienyt noin 4 kk ikäisestä aina kun on kiinteiden syömisen jälkeen alkanut naama punottaa ja ähinä kuulumaan. Nykyään kakkaa aina potalle. Eli tämän vuoden puolella ei ole tullut kuin enintään viisi kakkavaippaa. (En ole laskenut.) Suosittelen potalle viemistä. Kannattaa lukea vauvojen vessahätäviestinnästä (googlettamalla löytyy), siitä minäkin olen soveltanut tämän meidän pottailun. Helpottaa hurjasti kun ei tartte kuin pylly pyyhkästä. Kai se on vauvallekin kivampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maru-maru:
Eli siis mitä sanoja teidän noin 8kuukauden ikäiset lapset osaavat?

Ap yritti aloittaa mielenkiintoisen vertailuketjun eri 8 kk ikäisten osaamien sanojen määrästä. Miksi ihmeessä se pitää tulkita joksikin omakehu-meidänvauvaosaanäinpaljon-olenpaylpeä -kehuskeluksi??!!
Ei se tee ketään huonommaksi vanhemmaksi jos oma vauva ei vielä osaa sanoa äiti. Siitä pelosta uskoakseni on kyse kun heti hyökätään vastaan ja tulkitaan omakehuksi. Ettei vaan kukaan luulisi olevansa parempi kuin minä. Aika lapsellista ajattelua mielestäni.

Minä koen nuo kommentit vähän ylimielisinä mitä hän sanoi äideille, joiden vauvat eivät vielä "puhu". Vaikka en niistä nokkiini otakaan. Esim.

Empä tiennyt ettei muiden 8kk osaa vielä tuollaisia yksinkertaisia sanoja,

Mä mietinkni että ei tää meidän 8kk likka nyt spesiaali voi olla että osais tollasia yksinkertaisia sanoja ainoona kaheksan kuisena maailmas :'D

Minkä ikäinen lapsi muuten saa puheterapiaa jos ei sanat la löytymään? Eikö se ole aika huolestuttavaa jos melkein vuoden vanha ei osaa sanoa minkäänlaista sanaa ?

-- Minusta tuo on aika tahditonta keskustelua. Varsinkin kun keskustelun aloittaja lähtee tältä pohjalta viemään viestiketjua eteenpäin.

No saahan täällä loukkaantua vaikka joka päivä jostakin, jos niin helposti ottaa nokkiinsa.
Ei vuoden vanhat välttämättä vielä montaakaan sanaa osaa, jotkut yhden, jotkut enemmän. Meillä poika osas 10kk iässä jo useamman sanan, tyttö puolestaan ei vielä nyt 11k iässäkään osaa montaa sanaa. Joskin osaa jo kävellä, joten liekö jäänyt sen takia puhe toiselle sijalle.

no ei mitään =)

meillä ystävien laspet + omat (yhteensä 15 näin äkkiä laskein) ovat olleet ilmeisen hitaita puhumaan oppiessa, kun vain 2 on sanonut sanoja - eikä siis todellakaan montaa - vuoden iässä. monet alkavat sanomaan sanoja tai 2 sanan lauseita vasta 2v. ja ompa joukossa 2 jotka eivät sanoneet mitään vielä 2v paitsi sitä omaa höpötystään.

että ei huolta =)
kaikki puhuvat loistavasti 4v eteenpäin

ed. jatkaa, että meillä lasketaan sanoiksi ihan OIKEAT sanat.
ei mitään "ättä" tms.
vaikka onhan se hauska kuunnella muiden kertomuksia lastensa uusista sanoista, kuten eräs puistotuttu sanoi poikansa oppineen "pakettiauto" ja poika siihen sanoi ylpeänä "pakuta".... että näin =)

Minun mielestä on hienoa jos lapsi "osaa sanoa" pakettiauto eli "pakuta". Kyllä se varmaankin ihan selvästi käy ilmi että hän tietää mikä pakuta on ja sen tunnistaa. Ei kai alle vuoden ikäiseltä tartvitse vaatia täydellistä artikulaatiota :) Pakuta on pakuta ja sillä hyvä.

Minuakin äitinä ilahduttaa enemmän se, että lapseni selvästi tarkoittaa minua kun sanoo äittä, kuin että jos hän osaisi sanoa äiti mutta ei tarkoittaisi sillä oikeaa asiaa.

Mun mielestä on tosi ikävää kun yrittää jotakin keskustelua herätellä niin heti aletaan arvostelemaan ja leimaamaan "ylimieliseksi ja leijaksi äidiksi, joka leveilee lapsensa saavutuksilla". Mua kiinnosti oikeasti mitä muiden lapset tässä vaiheessa "puhelee"ja touhuilee. Mutta jos ei muita kiinnosta niin antaa olla :) Pitäkää hauskaa palstallanne, palaan vauva.fi:n mukavaan, ystävälliseen ja rentoon ilmapiiriin. Ja toivottavasti muistatte tämän: Tee toiselle se mitä toivot itsellesi tehtävän :) (tjsp)

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa-juu:
ÄidinkielenTAITONI hankin lukemalla Johanna"Glamour"Tukiaisen blogia ;) Minkä ikäinen lapsi muuten saa puheterapiaa jos ei sanat la löytymään? Eikö se ole aika huolestuttavaa jos melkein vuoden vanha ei osaa sanoa minkäänlaista sanaa ? Löysin nettineuvosta aiheeseen liittyen :)
Kehityksen kulku:
vuoden iässä lapsella on noin kolme sanaa ja lisäksi paljon ”omia” sanoja,
puolitoistavuotiaalla on kahden sanan lauseita (substantiivi ja preesens yleisin yhdistelmä) ja sanaston ymmärtäminen on kehittyneempää kuin tuottaminen
kaksivuotiaalla on kolmen, neljän sanan lauseita, sanojen taivutusta sekä omistussuhteiden hahmotusta, hänellä on myös yli 250 sanaa, yksilöllinen vaihtelu on 0-600 sanaa
ennen kolmatta ikävuotta opitaan mennyt aikamuoto ja ”ei” -sanan käyttö.
On hyvä ottaa yhteyttä puheterapiaan, jos lapsi kahden ikävuoden jälkeen ei puhu lainkaan tai jos puheen vastaanottamisessa esiintyy vaikeutta. Asia kannattaa ottaa esille neuvolatarkastuksessa saa tietää, miten puheterapiaan pääsee. Oikeaan aikaan aloitettu varhaiskuntoutus tuottaa parhaan tuloksen.

Mistähän tuo teksti on lainattu? Olisi hauska tietää...

Oma tyttöni sanoi kyllä sanoja n. 8 kk ikäisenä (vauva, hauva, äittä, hppää=hyppää, heittää), mutta lähinnä ne olivat sellaista perässä matkimista. Lähes kaikki noista unohtuivat välillä ja tulivat käyttöön sitten myöhemmin uudestaan. Nyt tyttö 1v5kk ja sanoja käytössä ehkä 20-30 (?). Mutta vaikka puhuu muihin tuntemiini tuon ikäisiin verrattuna paljon, ei kyllä vielä puhu kahden sanan lauseita, kuten tuossa jostakin lainatussa tekstissä oletetaan 1,5-vuotiaan tekevän.

Minä myös haluaisin tietää mistä tuo on lainattu. Luin juuri vuoden 2007 vauva- lehdestä jutun lasten puheenkehityksestä jossa oli kyllä ihan erilaista tietoa. Sen mukaan vuoden ikäisellä on 0-20 sanaa ja 2- vuotiaalla 50-200 sanaa, eli erittäin suuri vaihtelu on vielä ihan normaalia. Lauseistakin alettiin puhumaan vasta yli kaksivuotiaiden kohdalla. ja todellakaan puheterapiaan ei pääse yksikään kaksivuotias, vaan vasta yli kaksi ja puolivuotiaana aletaan puuttua jos lapsella ei ole yhtään sanaa. R-vikainen taas pääsee puheterapiaan vasta aikaisintaan 5- vuotiaana.

Oma 1v 2kk vanha lapseni osaa sanoa kukka ja myöskin osoittaa sen kuvasta tai luonnosta sekä lisäksi pappa mutta ei aina muista sen merkitystä. Muutamia omia sanoja on joilla on ihan tietty merkitys, mutta en itse laske sitä oikeaksi puhumiseksi. Juttelua kyllä riittää muuten kovasti. Tosin en ole yhtään huolissaan. Luin juuri eräästä lehdestä jutun jossa pohdittiin onko neroudella ja hitaalla puheenkehityksellä yhteyttä. Esim. Einstein ja Freud ovat oppineet puhumaan vasta yli kolmivuotiaina.

oma 2v lapsi ei osaa sanoa kuin 4 sanaa, eikä yksikään ole niistä äiti :)

Koska passiivinen sanavarasto on kuitenkin hyvä, neuvolassa on katsottu lapsi normaaliksi ja mahdolliseen puheterapiaan mennään vasta 2,5v iässä jos on tarve. Naurattaa tuo jonkun heitto että "eikö ole huolestuttavaa jos 1 vuotias sanoo vain muutaman sanan". Itse en ole lainkaan huolissani vaikka 2-vuotiaani hädin tuskin sanoo tuon muutaman sanan...

Hirveetä kilpailua ylipäätään äitien elämä, ei nyt siis pelkästään tässä asiassa vaan muutenkin. Puistopiirin kotiäidit aina "pyörittelevät silmiään" kun kehuvat omia muksujaan ja minä sitten ilman mitään häpeää täräytän että "joo ei minun 2-v osaa vielä edes sanoa äiti". Itse partaani naureskelen, vaikka muut mammat toki leimaavat minut "epäonnistuneeksi äidiksi"... heh.

http://www.nettineuvo.fi/index.asp on sivusto josta ap. todennäköisesti on artikkelin sanojen määrästä löytänyt. Tosin siellä sanotaan myös näin:

"Vuoden iässä hän ymmärtää jo 20 sanaa, puolitoistavuotiaana 100 sanaa ja parivuotiaana peräti 200 sanaa."

Ei kaikki kilpaile. Mulle riittää hyvin, kun vauva on terve ja iloinen. Ja vaikka ei aina oliskaan, ihan sama, mitä osaa.

Voi siitä silti olla kiinnostavaa keskustella. Kilpailematta, että mitä kukin osaa. Ei mua haittaa. että jonkun nuoremmat jo puhuu ja kävelee ja omani ei (11 kk). Mutta pekään silti reaktioita, jos kerron, että oma lapsnei on jossain nopea ja taitava. Niin kuin onkin, mutta ei tosiaan kaikessa maailman nopein ja aikaisin vauva :)

Eiköhän ne suurinpiirtein kaikki kuitenkin opi ihan riittävän ajoissa kävelemään, puhumaan ja paljon muutakin. Mä en ressaa ollenkaan, kunhan kouluikään mennessä alkaa tapahtua ja hyvältä näyttääkin nyt. Lapseni on tosiaan terve, iloinen ja kaunis. mikspä ei fiksukin, kun on loistogeenit isänkin puolelta :)

Pakko kommentoida että meillä poika on 1v 9 kk ja hän ei puhu vielä mitään, paitsi omaa kieltään ja joitan sanoja jotka ovat "sinne päin". Puhetta ymmärtää kyllä aivan loistavasti. Ja ei kuulemma ole mitenkään huolestuttavaa kun hän ymmärtää puhetta niin hyvin. Lapset kehittyvät eri aikaan. Ja on muuten silti maailman etevin äidin pikku veitikka ;)

pakuta ei oo sana? Ättä ei oo sana?
Oikein kärjistäen, mites sitten r-vikaisten sanat? Koila ei ois sana, kun ei tuu oikein?

Jos sana toistuu aina tietyssä yhteydessä, siis tietyssä merkityksessä, ja on "sinnepäin", on se kyllä sana.

Kyllä munkin mielestä äitä on sana, jos lapsi selkeästi tarkoittaa sillä äitiä. Meidän neiti 11kk on tähän mennessä sanonut "äitä" (päivittäin), pari kertaa "kissa", pari kertaa "aippa" (vaippa) ja yrittänyt joskus sanoa iskää "ssskä".

Pojalla oli aikoinaan reilun vuoden vanhana, ehkä 1½ vuoden tienoilla, omituisia sanoja, joiden merkitystä mietittiin aika tiukkaan. Selkishän ne sitten ajan myötä, esim. "ettika" oli lusikka ja "teija" oli leijona.

Pienillä lapsillahan voi useinkin sanojen kirjaimet vaihtaa paikkaa tai jotkut kirjaimet korvautua eri kirjaimilla. D ja R-kirjaimet tuottaa usein vaikeuksia yms.

Nostelen vanhaa ketjua.

Jos alkuperäinen ketjun aloittaja sattuis olemaan linjoilla.

Minulla nyt kohta 11kk poika, joka on kans sanonut ihan selviä sanoja tosi aikaisin.
6kk päivänään sanoi "tui tui" isälleen, joka sitä hoki kuvattaessa pojalle. Samalla viikolla sanoi myös "äiti", useampaan kertaan, ja niin, että varmasti tarkoitti minua. Toisen kerran oli mummullaan sylissä ja ojenteli käsiään minua kohti "äiti", ja muina kertoina huhuili minua ollessan isänsä sylissä minun kävellessä ohitse.
Sitten tuli mummu mummun sylissä sanottuna 8kk iässä, isi="siih", ja näitä myös haki katseellaan, jos kysyttiin missä isi tai mummu jne. Kenkä= "kee" kenkään jalkaan laittaessa, joka kerta. Ja lamppu ="mppuh" myös 8kk iässä, hakien katseellaan lampun katosta. Tunnisti oman nimensä näihin aikoihin ja kääntyi katsomaan kun puhuteltiin nimeltä. Vajaa 9kk vilkutti, ja sanoi "heiheih", ja (myös opi taputtamaan), 9kk sanoja pulpahti saman viikon aikana "kolo" (oksankolo pirtinpöydässä), "että että!"=vettä, innostuneesti ja hyökkäillen kohti vesimukia. "Potta" sanoi osoittaen pottaa sormellaan ohimennessään 9kk. 10kk sanoi useaan kertaan "tissi" samalla hinkaten kasvojaan rintojeni väliin maidon toivossa ja myös lamppu muuttui "ampu"ksi. Soitin kännykästäni pojalle huvitukseksi soittoääniä, niin hän nappasi puhelimen, painoi sen poskeaan vasten ja sanoi "mummu!"
Tänään sovitin pojalle hattua, niin hän otti sen topakasti kaksinkäsin pois ja sanoi "ei hatti". :D Se kyllä kuulosti ihan kahden sanan lauseelta, mutta en mene väittämään varmaksi.
Suurimman osan näistä sanoista on kuullut myös kaverini, mummot, pojan isä jne, että ei ole omaa mielikuvitusta. Varsinkaan, kun sama sana tulee joka kerta samassa asiayhteydessä, niin ei voi olla sattumaa.
Poika myös on alkanut istua kirjojen kanssa ja jokeltelee itsekseen niille, tökkii sormilla kuvia ja kurkkii luukkujen alle kuin muka 'lukisi' itse.

Poika alkoi ryömiä vähän vajaa 6kk iässä, kontata 7kk, ja nousi tukea vasten pystyyn sekä käveli vasten tukea 7,5kk iässä. Joitakin askelia otti 9kk iässä, mutta on nyt alkanut varvistelemaan ja pelkää ilman tukea seisomista, joten kauhistuu siitä ja heti pudottautuu alas, ja kävelyt näyttää olevan jäähyllä toistaiseksi.

Maru-marulle, että meillä on kans vvv:tä käytetty 3kk ikäisestä, ja sain pojan kakkaamaan potalle 5kk lähtien. Kakat tuleekin pottaan nykyään aina (poikkeuksia on varmaan alle 5 tässä puolen vuoden aljalta) ja pissatkin usein saadaan pottaan, joskin ei vielä todellakaan kaikkia. Täyskestoilen pojan kanssa.
Pari kertaa on poika mennyt itse potan luokse, ja katsonut minuun,(toisella kerralla istui itse vaatteet päällä potan ohi kävelytettäessä) jolloin olen ottanut pyllysilleen ja istuttanut potalle. Molemmilla kerralla isot pisut pottaan heti!

Mutta mitä tulee ketjun riitaisuuteen, niin en siis tullut elvistelemään, eikä poikani tosiaan ole edellä kehitystään, vaan menee aika samoissa ikätovereihinsa verrattuna. Samanikäisistä pari poikaa jo käveleekin täyttä häkää. Kirjoituksen pointti oli lähinnä vastata alkuperäisen kysymykseen, mitä tämänikäiset jo osaa.

Meidän nyt 2v tyttö hoki joskus 8-kuisena äittää vähän joka väliin. Varmaan joku olisi tulkinnut sen tarkoittavan äitiä, mutta enemminkin uskon, että kaikissa kielissä isää ja äitiä tarkoittavat sanat on otettu noista vauvojen ensijokelluksista (mamma = mammammamm, dad = däädäädää, pappa = pappappappaa jne.) Meillä varsinaiset sanat tulivat joskus 1v4kk ikäisenä ja nyt 2-vuotias puhuu jo pitkiä lauseita (yli 5 sanaa), taivuttaa sanoja, osaa aikamuotoja...

Meidän 8kk vauva ei puhu mitään (eikä pussaa ;-) ). Isosisko alkoi puhua vuoden iässä ja kehittyi siitä sitten huimaa vauhtia ja 1,4v ikäísenä puhui jo pitkiä lauseita. Sen jälkeen ei olekaan ollut hiljaa ja nyt ikää on mittarissa pian 6v ja opettelee kovasti lukemaan eskarilaisena. Aika monet sanat osaakin jo lukea.
Eli kaikki kehittyy omaa tahtiaan....

Meillä ei tuossa iässä kyllä ollut vielä ainuttakaan sanaa, eikä edes ajatustakaan siihen suuntaan. Ensimmäinen sana oli auto ja se ilmaantui 1v ja 3kk, sillä sanalla pärjäsi mainiosti, poika kun on, muutaman kuukauden ja sitten 1½v:aana alkoi tulemaan sanoja kuin sieniä sateella ja nyt kun ikää on 2v voi lapsen kanssa jo "keskustella". Serkullaan oli alle 1v:nä muutama sana jo käytössä, mutta nyt tuntuvat olevan "samalla tasolla" (ikäeroa vain 2 päivää). Eli kiinni on saatu...

No pistänpä paremmaksi....meillä 5 kuukautinen on sanonut ihan selvästi sanan "äiti". Tosin matkimalla tietty.

Meidän poikamme, 2 kk, on matkimalla sanonut jo kahteen kertaan sanan mummu ja hyvin selvästi. Sitä ennenkin toisti jonkun sanan isänsä ja minun perässä, mutta silloin vain naureskelimme ja luulimme kuulleemme väärin, mutta kun tuo tapahtui toistamiseen mummolassa useamman todistajan kuullen, pakkohan se oli uskoa. En väitä, että poika osaisi puhua, mutta jokeltaa ja "keskustelee" ainakin vilkkaasti ja näköjään satunnaisesti osaa jo matkiakin puhetta oikein. Itse opin puhumaan vuoden ikäisenä kuten siskoni ja heti kuin papupata ja ärrätkin ja ässät sujuivat kuulemma.

Viimeksi muokattu:
Mistähän tuo teksti on lainattu? Olisi hauska tietää...

Oma tyttöni sanoi kyllä sanoja n. 8 kk ikäisenä (vauva, hauva, äittä, hppää=hyppää, heittää), mutta lähinnä ne olivat sellaista perässä matkimista. Lähes kaikki noista unohtuivat välillä ja tulivat käyttöön sitten myöhemmin uudestaan. Nyt tyttö 1v5kk ja sanoja käytössä ehkä 20-30 (?). Mutta vaikka puhuu muihin tuntemiini tuon ikäisiin verrattuna paljon, ei kyllä vielä puhu kahden sanan lauseita, kuten tuossa jostakin lainatussa tekstissä oletetaan 1,5-vuotiaan tekevän.

http://www.nettineuvo.fi/index.asp
tuolta!!

Viimeksi muokattu:
Sattuipa silmiini tämä vanha ketju, johon joskus olin kirjoitellut ;) Tuolloin kirjoitin, ettei 1,5-vuotiaani puhunut kahden sanan lauseita, mutta hyvin pian tuon jälkeen tapahtui erittäin nopeaa kehitystä ja 1v8kk hän puhui jo 3 sanan lauseita.

Kuopuksemme sen sijaan ei nyt saman ikäisenä puhu kuin yksittäisiä sanoja eikä niitäkään ole kovin paljoa. Ymmärtää kyllä puhetta erittäin hyvin ja kommunikoi hyvin mm. vastailemalla "joo" tai "ei". Saas nähdä koska hänen kohdallaan kunnon höpötys alkaa :) Huolissani en kyllä veilä ole. (Niin ja kuopuksemmekin toisteli tosiaan isosiskon perässä "äittää, äittii" noin 9 kk ikäisenä, mutta nykyään ei "äiti" kuulu ollenkaan sanavarastoon...)

Kuumimmat

Yhteistyössä