Mitä se down-riskiseula käytännössä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Nyt kun on tullut niskapoimu-ultran lisäksi otettavaksi se verikoe, josta katsotaan se riskiluku downille vielä erikseen. Jos ultrassa turvotusta oli vähän (1 mm), niin voiko tuosta verikokeesta kuitenkin vielä tulla hälyyttäviä tuloksia?

Tietääkö joku, että miten se käytännössä siitä verikokeesta sitten katsotaan?

meidän pienimmällä oli 3mm niskaturvotusta, joten pyysivät käymään lapsivesi tutkimuksessa, ei pakollinen, siitä näkyi sitten pystyivät katsomaan muutamia tiettyjä kromosoni muunnoksia, ei ollut mitään meidän pojalla silloin.. kaikki ei kuitenkaan näy tiede kehittyy onneksi koko ajan

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
En tarkoita nyt lapsivesitutkimusta vaan sitä verikoetta, joka otetaan täällä ainakin nykyään rutiinisti samalla kerralla, kun käydään np-ultrassakin.

Ei multa oo koskaan otettu, milloin tälläine käytäntö on tullut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tarkoita nyt lapsivesitutkimusta vaan sitä verikoetta, joka otetaan täällä ainakin nykyään rutiinisti samalla kerralla, kun käydään np-ultrassakin.

Esikoisesta pari vuotta sitten ei vielä ollut, mutta nyt otetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinzessa:
kyl se verikoe ja ultra ihan vapaaehtoisia mulla ja menin ultraan mur veriseulaan en mennyt.

Täällä se on nykyään molemmat tai ei kumpikaan. Tai siis ultraan pääsee kyllä, mutta jos ei verikoetta halunnut, ei myöskään turvotusta mitattu.

Esikoisesta pari vuotta sitten ei vielä ollut, mutta nyt otetaan.

Ai..

No mä oon synnyttänyt 2005 ja 2008 vuosina ja ei ainakaan multa oo otettu.

Eli viimeks oon synnyttänyt alle 2kk sitten.

kotkassa otetaan myös verikoe np-ultran yhteydessä..siis joo mulle lääkäri sanoi että verikoe "varmistaa" vielä kuinka suuri riski on että vauvalla on down syndrooma vaikka turvotusta ei olisi yhtään

Mä en ite käy tuossa down-seulonnassa ollenkaan!

Tuon mukaan mun siskon pitäs olla 100% varmasti down lapsi, vaikka ihan terve oli synytyessään ja on edelleen.

Tietääkseni 100% ei tule kuin kromosomitutkimuksesta. Ja sitä en ole kuullut mistään sairaalasta, että olisi väärää diagnoosia tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Mä en ite käy tuossa down-seulonnassa ollenkaan!

Tuon mukaan mun siskon pitäs olla 100% varmasti down lapsi, vaikka ihan terve oli synytyessään ja on edelleen.

Tietääkseni 100% ei tule kuin kromosomitutkimuksesta. Ja sitä en ole kuullut mistään sairaalasta, että olisi väärää diagnoosia tullut.

kromosomi tutkimuksesta ei voi tulla väärää tulosta.
Ja kyllä verikokeesta voi tulla hälyttäviä tuloksia vaikka turvotusta ei olisikaan ja verikokeesta ja np ultrasta huolimatta lapsella saattaa silti olla down...

Yhteistyössä