Mitä se tarkoittaa, ettei ole varaa jouluruokiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kun mikään ei riitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä teillä on suuri ongelma siitä että joku valittaa raha-asioistaan. Yrittäkää päästää se joulumieli sydämeen, niin ehkä tällainenkaan asia ei ärsytä vaan yritätte jopa auttaa.
Viime jouluna joku ulkomaalainen soitteli haitaria tuolla kaupan edessä hirveässä pakkasessa, tuulessa ja tuiskussa päivästä toiseen. Ihmiset kävelivät ohitse ja joku saattoi muutaman kolikon hänelle heittää. Isäni meni hänen luokseen ja otti lompakosta 20 euroa, antoi pojalle käteen ja toivotti hauskaa joulua. Olisittepa nähneet hänen ilmeensä, uskon että isäni sai tuosta teostaan varmasti yhtä paljon hyvää mieltä kuin rahan saaja ja minä olin hänestä niin ylpeä. Surullista että auttamisen halukin on joku katoava kansanperinne :/

Eli mun pitäisi antaa vähäisestä omastani vielä jollekin sellaiselle, jolla ei ole itsellä mitään halua yrittää tehdä omalle tilanteelleen jotain. Sellaiselle, jonka mielestä jouluna pitää saada miljoona lahjaa ja kallis kinkku tai muuten joulu ei ole joulu. Jokainen saa jonkunlaisen joulun aikaiseksi ihan omatoimisesti, jos haluaa. Tässä hyvinvointivaltiossa ei kukaan kuole nälkään. Kaikilla on varaa (omaa tai sossun rahaa) ostaa kaupasta perunoita ja maitoa ja muita perustarvikkeita. Niistä saa halutessaan jouluaterian. Jos ei muuhun ole varaa, se on ikävää, mutta tuskin se omaa oloa parantaa, että jo valmiiksi asennoituu negatiivisesti kun jää ilman kinkkua tänä vuonna. Se rutina ei tuo mistään sitä rahaa yhtäkkiä lisää. Joulun ilo löytyy muualta kuin kinkusta. Se on asenteesta kiinni pitkälti.

Eihän sinun tarvitse mitään antaa ja jos asenne on tuo että tiedät antavasi ihmiselle joka on vain patalaiska ettei jaksa tehdä tilanteelleen mitään, niin ethän sinä tuolla asenteella voi edes saada mitään antamisen iloa.
Mutta koska kaikki on asenteesta kiinni, niin voi myös asennoitua niin että minäpä nautinkin tänä jouluna siitä että saan auttaa jotain varatonta ihmistä ja tehdä myös hänet onnelliseksi tänä jouluna. Kokeile joskus, se voi tuoda ihan uudenlaisen tunteen sydämeen, kun ymmärtää että itsekin pystyy vähästään antamaan muille.
Ja vaikka yksikään palstalainen ei auttaisi ketään, niin kun ihmiset edes ymmärtäisivät olla kääntämättä sitä veistä niiden haavassa joilla ei ole varaa, kertomalla totuuksia siitä kuinka kaikki on vaan omaa syytä ja laiskuutta. Sanomatta ja loukkaamatta jättäminen ainakin on ilmaista.

Hei, mulla ei ole itselläkään varaa mihinkään kalliisiin lahjoihin tai kalliisiin ruokiin. Jos alkaisin tässä tilanteessa vielä jollekin ventovieraalle lahjoitella, niin sitten olisit itse kokonaan ilman. Ei kiitos. Edelleen olen sitä mieltä, että jokaisella on varaa johonkin itse tehtyyn perusjouluruokaan ja loput on asenteesta kiinni. Jos tyytyy vähään ja on siitä onnellinen, niin voi viettää mukavamman joulun kuin suremalla sitä, että jäi 10 kg kinkku saamatta.
Mutta sinä et näytä tajuavan alkuperäistä pointtia, niin antaa olla.

No emmä tiiä,säästyyhän sitä rahaa ku ite tekee enemmän..tosin meillä mä oon ainoo joka laatikkoihin ees koskee joten niitten kohalla ei mitään jättisatseja kannata ees väkertää.Voi kun ois saatu aikaseks ostaa oma sika jouluks mutta jos nuo muut lihat(nauta,kalkkuna,kana,lammas)nyt omavaraisuuden puolelta tänä vuonna riittää.Ja maksetaan sitten vähän enemmän kun oikeen kaupan kinkku ostetaan; )

Ehkä se tarkoittaa sitä että joulun aikaan yleensä syödään paljon enemmän kuin tavallisena arkipäivänä ;)
Ja lisäksi on leivonnaisia, suklaata ym herkkua ja niitä menee myös niille kymmenille vieraille joita joulun aikaan käy.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Ehkä se tarkoittaa sitä että joulun aikaan yleensä syödään paljon enemmän kuin tavallisena arkipäivänä ;)
Ja lisäksi on leivonnaisia, suklaata ym herkkua ja niitä menee myös niille kymmenille vieraille joita joulun aikaan käy.

Täytyy sitten tämmätä ittensä yhdeksi niistä vieraista, niin saa ilmaiset ruuat, eikä tarvi itse kestitä omaa perhettä, saati vieraita!

Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:
kaikki kun ei viitsi tehdä itse.hyvinkin voin kuvitella suurperheen joka ostaa valmiina,ni ei varmasti kovin halpaa ole

Silloin on kyse laiskuudesta, ei siitä, etteikö olisi varaa ostaa ruokaa jouluna. Jos ei ole rahaa kuin itse tehtyisin, silloin tehdään itse, eikä oleteta, että jonkun muun pitää ostaa perheelle Saarioisten valmislaatikot

Alkuperäinen kirjoittaja uusavuttomuutta:
Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:
kaikki kun ei viitsi tehdä itse.hyvinkin voin kuvitella suurperheen joka ostaa valmiina,ni ei varmasti kovin halpaa ole

Silloin on kyse laiskuudesta, ei siitä, etteikö olisi varaa ostaa ruokaa jouluna. Jos ei ole rahaa kuin itse tehtyisin, silloin tehdään itse, eikä oleteta, että jonkun muun pitää ostaa perheelle Saarioisten valmislaatikot

tarkoitin tuon niin että jos valmiina ostaa isompia määriä niin kalliiksi tulee... :/

Vaikken mä mikään hirveän köyhä ole mutten kovin rikaskaan niin silti meinasin tehdä laatikot tänä vuonna itse, yleensä ollaan miehen kanssa ostettu laatikot valmiina mutta joskus olen tehnyt maksalaatikon ite ja meinaan tehä tänäkin vuonna, tyttö syö jotain laatikoita, ehkä enimmäkseen porkkanalaatikkoa.

Yhteistyössä