Mitä sinä kasvattajana/äitinä tekisit? Uhmaikäisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielletty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Tuohon karkuun juoksemiseen on meillä tehonnut niinkin yksinkertainen asia kun sylissä tai kädestä kiinni pitäminen. Ikään kuin rangaistuksena siis. Kuulostaa kauheelta mut lapsi oppi ihan parista kerrasta et niin kauan kun kävelee nätisti, saa kävellä itse, jos ei, niin ei saa kävellä. Toimii myös et laittaa takaisin rattaisiin istumaan. Kyllähän siitä huutoa tulee, ja rimpuilua, mutta se on kestettävä. Mutta vähän offtopic, ton ikäinen kuuluu musta vielä matkustaa rattaissa etenkin teiden varsilla yms paikoissa, ihan turvallisuuden takia.

meil on myös näin.. et jos ei totella ni sit rattaisiin/ostoskärryihin istumaan ja vaik millanen huutokuoro olis ni siinä istutaan!
Kaupassa meillä on ne pahimmat tilanteet, ku tuon juuri 2v täyttäneen neitin pitäs päästä räpeltään jokaista esinettä/tavaraa.. kiivetä ja koluta. Jos menee ihan hulinaksi ni ensin uhkaan, et nostan kärryihin istumaan, jos ei tottele ni sit toteutan uhkaukseni ja siitä yleensä seuraa sellanen itku potku raivari, mut sit häätyy vain ite yrittää pitää ittensä rauhallisena ja määrätietosena.

sit jossain vaiheessa alkaa se et rattaista yritetään hypätä pois.. no sit vain tyynesti likka turvavöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Tuohon karkuun juoksemiseen on meillä tehonnut niinkin yksinkertainen asia kun sylissä tai kädestä kiinni pitäminen. Ikään kuin rangaistuksena siis. Kuulostaa kauheelta mut lapsi oppi ihan parista kerrasta et niin kauan kun kävelee nätisti, saa kävellä itse, jos ei, niin ei saa kävellä. Toimii myös et laittaa takaisin rattaisiin istumaan. Kyllähän siitä huutoa tulee, ja rimpuilua, mutta se on kestettävä. Mutta vähän offtopic, ton ikäinen kuuluu musta vielä matkustaa rattaissa etenkin teiden varsilla yms paikoissa, ihan turvallisuuden takia.

No siis meillä kuljetaankin tuplarattailla. Sitä vaan väkisinkin tulee vertailtua, kavereiden ja tuttavien samanikäisistä monet jo kipittää kiltisti vierellä ja rullailevat omia kärryjään kaupassa - en itse uskaltaisi edes kokeilla!

Mutta kai sitä vaan itse parhaiten lapsensa tuntee... sitä vaan luulee että oman pitää pystyä kun muutkin, vaikka todellisuushan on se, että kai vielä moni tämänikäinen menee rattaissa? Varsinkin kaupungissa kun ollaan niin ei voi hetkeksikään laskea silmistään, autoja tulee joka suunnasta.

Tuo on just sellainen aikansa kutakin -juttu. Meillä kaikki ovat alkaneet muuttua tuossa kun ovat kolmea vuotta lähestyneet, joka paikkaan ei tarvitsekaan mennä juoksemalla ja kaikkea äitin sanomaa ei tarvitse kyseenalaista tai ainakin kokeilla että saiskohan noin sittenkin tehdä. Kävelen vieläkin tuon 3-vuotiaan kanssa parkkipaikoilla käsi kädessä, koska en vielä täysin luota siihen etteikö innostuisi, mutta tämäkin vaihe menee ohi ja se luottamus kasvaa pikku hiljaa =)
Muoks. niin ja on meillä niitäkin lapsia jotka istuvat tasan siinä mihin ne jättää eivätkä jalkaansa nosta, mutta esim. tämä 3v on paljon vilkkaampi. Luonnekysymyksiä, ei noihin voi eikä kannatakaan kasvatuksella yrittää vaikuttaa. Ei vilkkaus ole mikään pahe =)

Hanki muksullesi kävelylauta, niin hän ei vilistele ympäriinsä.
Jäähy käytössä meilläkin. Tänään tosin meno on ollut aikamoista. Sellaista, että etenkin tuo 2-vuotias nuorimmainen on saanut istua jäähyllä muutaman kerran. Syinä mm. lelujen repiminen isosiskon kädestä, isosiskon lyöminen erinäisillä esineillä, keikkuminen ikkunalaudalla, käsilaukkuni kaiveleminen ( viime viikolla minulta hävisi ilmeisesti pankkikortti lompakosta samaisen lapsukaisen toimesta) jne.

Koeta jaksaa!

voi ku teil on niin tuttuja ajatuksia.. meil melkein sormia napsauttamalla alko tuo "minä ite vaihe" ku täytettiin 2v.
Äiti kielsi eilen ettei wc:ssä saa loorata, ni pitää varun vuoksi kokeilla vielä tänään.. kieltääköhän se uudetaan. Tai mitä tapahtuu jos lähen juokseen pihalta ajotiellepäin :kieh: :kieh: ai niin.. äiti kaappaa mut syliin ja lähetään sisälle :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Yleensä tiukka perkele riittää

:laugh:

meil tuohon tulee välillä vastaus tyyliin "jäkä jäkä".. mut omilla sanoilla.. ja virnistetään päälle :xmas:

Juu... Perkeleen jälkeen hipsitään nenä pystyssä omaan huoneeseen mököttää ja väännetään krokotiilin kyyneleitä. Sit kurkitaan ovelta, josko kehtaisi tulla pois

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Jäähy käytössä meilläkin. Tänään tosin meno on ollut aikamoista. Sellaista, että etenkin tuo 2-vuotias nuorimmainen on saanut istua jäähyllä muutaman kerran. Syinä mm. lelujen repiminen isosiskon kädestä, isosiskon lyöminen erinäisillä esineillä, keikkuminen ikkunalaudalla, käsilaukkuni kaiveleminen ( viime viikolla minulta hävisi ilmeisesti pankkikortti lompakosta samaisen lapsukaisen toimesta) jne.

Koeta jaksaa!

Kiitos tästä! Minulle tulee vaan niin hirveä olo kun tulee näitä päiviä, kun mikään ei mene perille, pelkään kuollakseni että minulta menee ote, vaikka yleensä ihan kersantti Karoliinan roolissa täällä pyörinkin. Kuitenkin nyt alan taas muistaa, että tällaisen päivän jälkeen, kun vaan jaksan pysyä tiukkana, tuloksena on jopa viikkojen "hyvä käytös".

En minä pikkujutuista jaksa tai viitsi tosiaankaan niuhottaa, meille on vaan siunaantunut tällainen umpiluupää-pikkumarakatti, jonka kanssa heikompi olisi tosiaankin helisemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:

Koeta jaksaa!

Kiitos tästä! Minulle tulee vaan niin hirveä olo kun tulee näistä päivistä, kun mikään ei mene perille, pelkään kuollakseni että minulta menee ote, vaikka yleensä ihan kersantti Karoliinan roolissa täällä pyörinkin. Kuitenkin nyt alan taas muistaa, että tällaisen päivän jälkeen, kun vaan jaksan pysyä tiukkana, tuloksena on jopa viikkojen "hyvä käytös".

En minä pikkujutuista jaksa tai viitsi tosiaankaan niuhottaa, meille on vaan siunaantunut tällainen umpiluupää-pikkumarakatti, jonka kanssa heikompi olisi tosiaankin helisemässä.

niin samaa mieltä.. tuon energia määrän mikä tuolla 2v:llä neitillä on, ku sais jotenki hyötykäyttöön tai vaik puolet siitä itelle :heart:
Ja miks ihmeessä nuo on isälle, ku enkeleitä.. eilenki olin koko päivän vauvankanssa liikenteessä ja tyttö isänkans kotona. Ni koko päivänä ei ollu saanu sellasia itku potku raivareita, mitä mun kans saa :kieh:
Mistä nuo oppii nuo naiselliset käytös tavat, et ku kiukuttaa jalkaa lyödään maahan ja aletaan kädet puuskassa mököttään :whistle:

Koeta jaksaa!

Kiitos tästä! Minulle tulee vaan niin hirveä olo kun tulee näitä päiviä, kun mikään ei mene perille, pelkään kuollakseni että minulta menee ote, vaikka yleensä ihan kersantti Karoliinan roolissa täällä pyörinkin. Kuitenkin nyt alan taas muistaa, että tällaisen päivän jälkeen, kun vaan jaksan pysyä tiukkana, tuloksena on jopa viikkojen "hyvä käytös".

Täällä kans yksi umpuluupään äiti. Kiellot ei auta ja jos jotain estää tekemstä, alkaa huuto, tavaroiden heittely ja itkupotkuraivarit. 5 min ja alkaa tehdä tahallaan kaikkea kiellettyä kuten kääntää hellan nappeja, kaivaa kukkaruukkuja jne. Ja meillä on tosiaan keittiön veitsiä myöten kaikki nostettu pois ulottuvilta juuri sen takia etteivät kiellot tehoa. Voimia sinne!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Jäähylle ehdottomasti.

No ei todellakaan tuon ikäistä:(
Se on vaan kiellettävä ja kiellettävä, eihän siinä muu auta!

Mutta eihän nuo kiellot toimineet ap:n tapauksessakaan, meni vain lopulta riehumiseksi. Se kieltohan menettää merkityksensä, jos sitä tekee jatkuvasti ja lapsi vaan jatkaa huomatessaan, ettei aikuinen teekään mitään. Mikä tuossa jäähyssä on niin kamalaa?

Tää on varmaan yleinen huono omatunto päivä. Itse just miettisin kans et olenkohan mä tosiaan tehny ton 3-vuotiáan kans jotain tosi pahasti väärin ja mitä se sitten on?

En ,ei , en halua, en syö , ei nukuta ja tavarat lentää ja potkitaan.
Mä koitan olla johdonmukainen ja meillä toimitaan niin et kun on ruoka/nukku aika niin silloin myös tehdään niin. Mut miksi toi vastaan vänkääminen vaan jatkuu ja jatkuu.... ja kuinka kauan se jatkuu. |O

Niin ja pwerkele on tehoton sana myös meillä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Koeta jaksaa!

Täällä kans yksi umpuluupään äiti. Kiellot ei auta ja jos jotain estää tekemstä, alkaa huuto, tavaroiden heittely ja itkupotkuraivarit. 5 min ja alkaa tehdä tahallaan kaikkea kiellettyä kuten kääntää hellan nappeja, kaivaa kukkaruukkuja jne. Ja meillä on tosiaan keittiön veitsiä myöten kaikki nostettu pois ulottuvilta juuri sen takia etteivät kiellot tehoa. Voimia sinne!!

Kuulostaa todella tutulta :xmas:

MUTTA tämä siis vain tapauksissa kun häntä ei huvita kuunnella. Sekös tässä kai ärsyttääkin kun tietää että kuulee ja ymmärtää kyllä, useimmiten laittaa sen laatikon kiinni, laittaa ne pullot takaisin kaappiin, lopettaa jonkun asian kovaäänisen hakkaamisen tai television käynnistämisen ja sammuttamisen sekä valojen rämpyttelyn.

Ei kai tää vaan aina voikaan olla helppoa ja kivaa... :snotty:

MUTTA tämä siis vain tapauksissa kun häntä ei huvita kuunnella. Sekös tässä kai ärsyttääkin kun tietää että kuulee ja ymmärtää kyllä, useimmiten laittaa sen laatikon kiinni, laittaa ne pullot takaisin kaappiin, lopettaa jonkun asian kovaäänisen hakkaamisen tai television käynnistämisen ja sammuttamisen sekä valojen rämpyttelyn.

se on juuri tuota..

Siinä vaiheessa kun tavaroita lentää/aletaan läpsimään, niin olen pitänyt lapsen käsistä kiinni estäen ko.toiminnan.. sitten pääsee irti, kun on rauhottunut ha lattinaa ja pyytää anteeksi käytöstään.

Miksi 2v olisi liian nuori jäähylle?
Itse taas oon sitä mieltä että jos jäähy ei toimi vaan menee ihan kamalaksi sinne takas sinne takas leikiksi niin jäähy on otettu käyttööön liian myöhään. Kyllä sitä auktoriteettia luodaan _ennen_ uhmaikää ei sit kun paskat on jo housussa.

Täällä on tuon hitusen vajaa kaks vuotiaan kanssa tapeltu 1-v synttäreistä asti. Ja viimeset puol vuotta varsinkin. Tavaroita nakellaan, lyödään kaveria jos sattuu ärsyttämään. Nyt tuntuu että alkaa helpottaa pikkuhiljaa. Olen kieltänyt/estänyt nakkelemisen ja lyömisen aina ja joka kerta. Kertonut kuinka lelut menee rikki ja kaverille tulee pipi. Nyt alkaa tosiaan jo onneksi helpottaa. Jos on mennyt ihan totaaliseksi riehumiseksi niin olen pistänyt pojan joko omaan huoneeseen riehumaan tai ottanut syliin niin ettei pääse lyömään/puremaan ja siinä niin kauan että rauhoittuu oikeasti.

Tuosta kävelemisestä, meillä on 5kk ikäinen vauva ja käydään joka päivä kävelyllä nin että vauva on vaunuissa ja esikoinen kävelee, yhden ainoan kerran on lähtenyt "omille teilleen" niin että piti juosta kiinni. Selitin sitten itku kurkussa esikoiselle kuinka hän olisi voinut mennä oikeasti hukkaan ja jäädä auton alle ja vaikka mitä, katseli minua kovin tarkkaan, silitti ja sen jälkeen on kulkenut TOSI kiltisti vieressä...Välillä saa päättää mihin suuntaan lähdetään kävelemään, mutta useimmiten minä määrään.

Isää kohtaan käytös on täysin erilaista kuin minua, pitää vetää hirveät raivarit vaipan vaihdosta, pukemisesta ym. Eli siis isiä pitää testata koko ajan ja jatkuvasti. Mua hyvin harvoin enää testaa---

Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei voi vastata:
Miksi 2v olisi liian nuori jäähylle?
Itse taas oon sitä mieltä että jos jäähy ei toimi vaan menee ihan kamalaksi sinne takas sinne takas leikiksi niin jäähy on otettu käyttööön liian myöhään. Kyllä sitä auktoriteettia luodaan _ennen_ uhmaikää ei sit kun paskat on jo housussa.

se ei vain kaikissa perheissä toimi.. esim. meillä.. mä en jaksa sitä et vien 20 krt jäähylle ja sieltä aina tullaan nauraen pois.
Jossain toisessa perheessä voi olla toimiva juttu meillä ei. Ei ainakaan vielä.

sen ymmärrän että jäähy ei todellakaan kaikille toimi joko ei sovi lapsen persoonaan tai sitten ei käy vanhemmille, mutta sitä kysyinkin että miksi muut arvostelee mm. tässäkin ketjussa että 2v:lle ei saisi jäähyä käyttää?

minä en tiedä mitään frosteista ja muista nannytohtoreista että mitä niiden oppien mukaan jäähy tarkoittaa , mutta meillä jäähy on käytössä 1,5 vuotiaasta saakka ja sen tarkoitus ei ole eristää eikä sinällään rankaista vaan pysäyttää tilanne ja rauhoittaa lapsi. yleensä jäähyllä istutaan ruokapöydän ääressä, ei siis missään eri huoneessa tai nurkassa. Sen tiedän että alle 3-vuotias ei ymmärrä jäähyn syy-seuraussuhteita niin että välttämättä oppisi tästä tavasta mitään eli jättäisi seuraavalla kerralla asian tekemättä, mutta oppii se sen että kun äiti suuttuu niin sitten istutaan ja kiltisti. Tai ainakin 2 vanhempaa on oppineet joilla on tätä käytetty.

Mutta eikö nämä jutut ole juuri niitä turhaan kiellettäviä asioita, ei ne liity tavaroitten hajottamiseen tai väkivaltaan vaan ainoastaan siihen että äitillä ärsyttää jos lapsi esim. räpsyttää valoja tai sammuttaa ja käynnistää telkkaria? Ei meillä ainakaan ole mikään hajonnut vaikka kaikki ovat aikansa tuotakin harrastaneet ja ennen kaikkia äidin hermot lepää kun ei kiellä kuin silloin kun on pakko, eli jos satuttaa muita tai heittelee tavaroita seinään...