Mitä sinä kasvattajana/äitinä tekisit? Uhmaikäisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielletty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lelujen heittely loppui esikoisen kanssa siihen kun uhkasin heittää kaikki roskiin, mitä heittelee. Ei uskonut ja heitin. Ei enää ikinä tarvinnut keskustella asiasta sen jälkeen.

Jos olisin nostellut leluja tai lasta jäähylle, nostelisin varmaan vieläkin.

En henk.koht. ymmärrä jäähyrangaistuksen suosiota. Mikäs siinä jos se toimii, mutta monelle lapselle se ei ole rangaistus eikä mikään ja esim. päiväkodissa näkee, että virnuilevat vaan 'miettimisajan'.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vaan:
Syliin hetkeksi rauhoittumaan ja samalla koittaa kertoa miksi kielletään.

Näin tein ja turpiin tuli. Poika heitti kaarelle ja huusi kuin syötävä, nipisti ja raapi. Jäähyn jälkeen kiltti ku kissanpentu. Joskus tuokin auttaa, mutta meillä vaan tahtoo herkästi mennä överiksi... :/

Juuu, ei kaikille jäähy tehoa. Meijän omapäiselle pikkumiehelle liian löysä rangaistus. Olen harrastanut samaa kuin sinä ja jopa vienyt lelun roskiin kun asiaa ei ole haluttu ymmärtää vaikka ikää jo 4v. Nyt ymmärtää onneksi.

Mutta eikö nämä jutut ole juuri niitä turhaan kiellettäviä asioita, ei ne liity tavaroitten hajottamiseen tai väkivaltaan vaan ainoastaan siihen että äitillä ärsyttää jos lapsi esim. räpsyttää valoja tai sammuttaa ja käynnistää telkkaria? Ei meillä ainakaan ole mikään hajonnut vaikka kaikki ovat aikansa tuotakin harrastaneet ja ennen kaikkia äidin hermot lepää kun ei kiellä kuin silloin kun on pakko, eli jos satuttaa muita tai heittelee tavaroita seinään...

Edellä mainitut, kyllä, vaikka ne ärsyttääkin :D Alkuperäisessä tapauksessa oli kuitenkin kyse tavaran hajoittamisessa, tai ainakin sen vaarasta, jota en kyllä tosin tainnut avauksessa mainita. Edelleenkin, kyllä meillä saa lapset olla lapsia, mutta tahallaan ei saa rikkoa tai satuttaa.

"Syliin hetkeksi ja rauhoittumaan"...jos väärin tekemällä pääsee syliin on turha odottaa että lapsi lopettais heittelyn. Liika lässy vaan sekottaa lapsen pään. Rajat on pantava lapsen nähtäville, ei lässynläätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mutta eikö nämä jutut ole juuri niitä turhaan kiellettäviä asioita, ei ne liity tavaroitten hajottamiseen tai väkivaltaan vaan ainoastaan siihen että äitillä ärsyttää jos lapsi esim. räpsyttää valoja tai sammuttaa ja käynnistää telkkaria? Ei meillä ainakaan ole mikään hajonnut vaikka kaikki ovat aikansa tuotakin harrastaneet ja ennen kaikkia äidin hermot lepää kun ei kiellä kuin silloin kun on pakko, eli jos satuttaa muita tai heittelee tavaroita seinään...
Kyllä minä ainakin kiellän valoilla räpsyttelyn. Miksi kaikki pitäisi sallia, vaikka ne joissakin tilanteissa turhia kieltoja ovatkin? Minä ainakin koen helpommaksi opettaa kotona, että valoja ei räpsytellä, että ymmärtää kyläpaikassakin olla räpsyttelemättä valoja. Ja kiellän esim koskemasta pihalla kaikkiin sieniin, eihän tuo voi vielä tietää mitkä sienet ovat myrkyllisiä. Siis jos kielto palvelee jotain isompaa tarkoitusta, on mielestäni ok kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Jäähylle ehdottomasti.

No ei todellakaan tuon ikäistä:(
Se on vaan kiellettävä ja kiellettävä, eihän siinä muu auta!

Mutta eihän nuo kiellot toimineet ap:n tapauksessakaan, meni vain lopulta riehumiseksi. Se kieltohan menettää merkityksensä, jos sitä tekee jatkuvasti ja lapsi vaan jatkaa huomatessaan, ettei aikuinen teekään mitään. Mikä tuossa jäähyssä on niin kamalaa?

Ap:n kuvailema tilanne johtuu meillä aina huomionkipeydestä. Jos veisin lapsen jäähylle, niin sehän pahentaisi hommaa entisestään. Mä otan lapsen pois tilanteesta tiukasti syliin ja kiellän heittelemästä/rikkomasta mitään vaikka kuinka harmittaisi. Siinä sitten ollaan, kunnes lapsi rauhoittuu ja voin päästää hänet vapaaksi ilman pelkoa lähimmän tavaran lentämisestä.

Mielestäni jäähy on muutenkin vähän vanhempien lasten juttu, koska ainakaan omani ei osaisi edes kertoa, miksi jäähylle joutuisi. Jäähy ilman lyhyttä syy-seuraus-anteeksipyyntö -jälkipuintia tuntuisi turhalta, joten meillä se saa odottaa verbaliikan kehittymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinha:
"Syliin hetkeksi ja rauhoittumaan"...jos väärin tekemällä pääsee syliin on turha odottaa että lapsi lopettais heittelyn. Liika lässy vaan sekottaa lapsen pään. Rajat on pantava lapsen nähtäville, ei lässynläätä.

Jos väärin tekeminen johtuu sylin kaipuusta/ huomionhausta, niin jäähylle eristämälläkö se paranee? Sylissäolo voi olla myös jämäkkä hetki ojentaa lasta, ei se pelkkää halipusuttelua tarkoita. 2-vuotias on niin pieni, että kun kosketuksen puute alkaa kaihertaa, mä en ainakaan tarjoa tilalle pelkkää puupenkkiä ja yksinäisyyttä.

mä en ainakaan tarjoa tilalle pelkkää puupenkkiä ja yksinäisyyttä.

Kuten monessa muussakin asiassa, tässäkin on se kultainen keskitie... meillä mennään jäähylle edelleenkin tavaroiden tahallisesta hajottamisesta ja lyömisestä, mikäli muu ei auta - rajatkin on rakkautta, vaikka se ei aina niin mukavalta tunnukaan.

Mitä jos sammuttaisit sen koneen ja menisit viettämään aikaa lapsesi kanssa? Nytkin olet näköjään tasaiseen tahtiin kirjoitellut tänne viestejä ja lapsesi touhuaa ties mitä. Ehkä hän hakee sitä äidin huomiota?

Mitä jos sammuttaisit sen koneen ja menisit viettämään aikaa lapsesi kanssa? Nytkin olet näköjään tasaiseen tahtiin kirjoitellut tänne viestejä ja lapsesi touhuaa ties mitä. Ehkä hän hakee sitä äidin huomiota?

:laugh: Ja palstan perinteinen syyllistysyrityshän se sieltä lävähti:D. Ehkä mä kuitenkin annan lapseni jatkaa ulkoilua, koska muutenhan sitä on taas huono äiti jos vain sisällä pitää. Nyt se rikkoi näköjään jääpuikon! Hakeekohan se huomiota vai mitä??

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

:laugh: Ja palstan perinteinen syyllistysyrityshän se sieltä lävähti:D. Ehkä mä kuitenkin annan lapseni jatkaa ulkoilua, koska muutenhan sitä on taas huono äiti jos vain sisällä pitää. Nyt se rikkoi näköjään jääpuikon! Hakeekohan se huomiota vai mitä??

Oletko sä ap??

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Lapsi jatkaa kiellettyä touhua, toistuvasta kieltämisestä huolimatta. Ei lotkauta korvaansakaan.
Äiti ottaa lapsen tilanteesta pois, jolloin lapsi juoksee vähän matkan päähän viskelemään tavaroita ja leluja. Lattialla pikkusisko, joka on tällöin myös vaarassa saada ilmaan viskatun tavaran päähänsä.
Äiti menee taas ottamaan lapsen pois tilanteesta syliinsä, ja komentaa, jolloin lapsi alkaa läpsimään ja nipistelemään.

Tilanne jo ohi, mutta mitä sinä olisit tehnyt, kun kyseessä on vähän alle kaksivuotias?

Omaa lastani (1v10kk) kiellän ja jos touhu jatkuu, otan tilanteesta pois ja syliin. Saa yleensä raivarin, joka hetken päästä sylissä rauhoittuu, samalla selitän ettei tavaroita saa heitellä ja että ketään ei saa satuttaa ja läpsiä, vaikka onkin kiukkuinen. Kun lapsi on kunnolla rauhoittunut, ohjaan lapsen muihin touhuihin, aloitan esim. leikin tai luetaan joku kirja tai mennään yhdessä tyhjentämään tiskikonetta, mitä milloinkin.

Jäähyä en käytä tämän ikäisellä, isommilla sisaruksilla (yli 3v) keittiön tuoli on joskus käytössä rauhoittumispaikkana.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinha:

Ei uhmaikäisen sylissä rauhoittelu ole mitään lässyttämistä, vaan vanhempi ottaa siinä vastaan lapselle rajoittamalla aiheuttamansa pettymyksen ja kiukun tunteet. Lapsi ei opi tunteidensa säätelyä ja pettymysten sietämistä istuessaan yksin jäähypenkillä, niiden taitojen oppimiseen tarvitaan vanhemman apua. Sitä enemmän, mitä pienemmästä lapsesta on kyse.

Rajojen asettaminen lapselle ei ole sama asia kuin lapsen rankaiseminen, erityisesti kun puhutaan alle 3v lapsista. Rajat voi asettaa myös lasta kunnioittaen, silloin opettaa samalla myös muiden ihmisten kunnoittamista.

Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Se totuus pätee erityisesti lastenkasvatuksessa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Meillä on tällaisia tilanteita varten käytössä "jäähypenkki". Tai sit just omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan, jos ihan mahdottomaksi menee. Jäähypenkillä istutaan vaan sen aikaa, että tullaan pyytämään anteeksi. Eli kunnes lapsi rauhoittuu. Ja just selitän, että miksi niin ei saa tehdä.

Yllättävää kyllä, niin pelkkä uhkaus, että joutuu penkille, yleensä auttaa. Välillä tosiaan on kyllä sellasia raivareita ja riehumista (pahanteosta toiseen), että käsken omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan.

Minkäikäinen sinun lapsesi on? Meilläkin tuo "jos ei lopu, niin jäähylle" on monesti tehonnut, ja jäähyltä tullaan lopulta kädet avoinna syliin, halataan ja pyydetään anteeksi (ei osaa puhua, joten minä ikäänkuin siinä pyydän molempien puolesta) ja "rakastan sinua". Myös perään yleensä muistutus siitä, mitä siellä jäähyllä tekikään.

Katkaiseehan tuo jäähy tilanteen - sillä kertaa. Mutta pelkään kuollakseni, kun nyt meille on tullut tällainen vaihe, että jos vaikka kävellään pojan kanssa jossain niin lähtee juoksemaan karkuun minkä kintuista pääsee, ihan huvikseen, kielloista huolimatta. Pelkään että vilistää vielä auton alle tai ties mitä! Miten minä saan lapsen tottelemaan :ashamed: Yleensä olen tosi varma itsestäni ja tekemisistäni, mutta nyt tunnen oloni ihan neuvottomaksi.

-meillä tuo on jatkunut kauan nyt ikää 5,5v jo. siis jos ulos lähdetään minun on oltava silmä kovana koko ajan jos lähdetään ulos. yleensä saan pitää kädestä kiinni että muksun saa edes autolle. se pääsis hengestään tempauksillansa jos en olis koko ajan skarppina. että koettu on.tutkimukset vielä kesken

Voisin tähän väliin muistuttaa että tein tämän aloituksen ihan siitä syystä että saisin muita vaihtoehtoja, että voisin mahdollisesti toimia ensi kerralla paremmin.

Ja mitä siihen lapsen huomioimiseen tulee: JUMALAUTA ei ole sellaista hetkeä, sellaista minuuttia, sellaista päivää saati sadasosaa etten minä olisi täällä äitinä, jollekulle jotakin tekemässä, auttamassa, leikkimässä, pesemässä, niistämässä nenää, komentamassa, opettamassa, peittelemässä, nukuttamassa, syöttämässä, pukemassa...

Minä en syö, en nuku, en harrasta, en juhli, en käy vessassa, en harjaa tukkaa, enkä hampaita!

Koska joka minuutti, joka sekunti, joka sadasosa minä mietin - MITÄ MINÄ VOISIN TEHDÄ PAREMMIN!

Ja se 20 sekuntia mikä minulla menee tämän viestin kirjoittamiseen, ei pitäisi lasteni psyykettä vahingoittaa, mutta kiitos tästä - nyt minä mietin sitäkin!!!

...oiskos loma mitään?

20 sek. yhden viestin kirjoittamiseen. Montako viestiä olet tänään tänne kirjoittanut? Ja totta helvetissä se esikoinen kaipaa huomiotasi noilla tempuillaan. Noin pieni ikäerokin vielä.

20 sek. yhden viestin kirjoittamiseen. Montako viestiä olet tänään tänne kirjoittanut? Ja totta helvetissä se esikoinen kaipaa huomiotasi noilla tempuillaan. Noin pieni ikäerokin vielä.

En tiedä, kuinka monta ehtii kirjoittaa esikoisen ja kuopuksen 2½ tunnin päiväunien aikana?

Meiltä löytyy myös temperamenttinen uhmis, ikää nyt 2v 4kk. Kovapäinen tapaus on ja kokeilee rajoja ihan jatkuvasti. Meilläkin on ollut ongelmana tuo tavaroiden heittely ja pikkuveljen tai meidän vanhempien läpsiminen/potkiminen. Myös ulkona karkailua on ollut paljon.

Tavaroiden ja lelujen viskelystä seuraa meillä lelujen takavarikointi loppupäivän ajaksi. Yleensä ei sekään vielä tehoa, joten seuraavaksi mennään "jäähylle". En jaksaisi minäkään loputtomasti viedä takaisin sinne jäähypenkille, joten meillä jäähypaikkana toimii yläkerran porrastasanne, jossa saa rauhoittua turvaportin takana. Näköyhteys säilyy koko ajan, mutta hetken saa olla siellä miettimässä asioita. Yleensä se tepsii hyvin, että huomaa joutuvansa ulos mukavasta leikistä jos alkaa riehumaan. Meillä ei tavaroiden paiskomisesta ja muusta riehumisesta palkita sylittelyllä. Sylisttelyn aika on sitten hetken päästä kun poika on rauhoittunut ja jatkaa nätisti leikkejään. Eli kun leikkii kiltisti ja on ihmisisksi, saa positiivista huomiota.

Ulkona karkailuun suosittelen lämpimästi valjaita. Meillä on riittänyt tasan kerran valjaisiin joutuminen, sen jälkeen on riittänyt pelkkä uhkaaminen niillä.