Mitä sinä teet, jos lapsesi ei tule pois järvestä, vaikka kuinka käsket?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uimari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uimari

Vieras
Käykö niin, ettet enää sillä viikolla uimaan mene?

Eilen kävi minulle niin, että lapsi ei totellut yhtään mitä hänelle sanoin. Olimme noin tunnin verran rannalla ja sitten ajattelin, että lähdetään jo kotiin.

Huusin ja huhulin melkein 10 min. - lopulta jo kovallakin äänellä - että XXX (lapsen nimi) heti tänne!! XXX tule jo tänne!!

Lapsi vain "uiskenteli" (kahlasi lähinnä) syvemmälle ja lällätti, etpäs saa minua kiinni!! jne jne.

Loppu viimein lapsi tuli pois vedestä ja pääsimme lähtemään kotiin.

Tuumasin lapselle vain, että no tämä oli sitten viimeinen uintireissu tältä kesältä täällä kotijärvessä. Lapsi alkoi huutaa ja möllöttää surkealla äänellä pyydellen anteeksi - anteeksi... Sanoin, että anteeksi saat, mutta uimaan et enää pääse. Käyt kotona suihkussa, jos tulee kuuma.

(Lapsella on ikää reilu 4v ja hän ei ole koskaan kovin häävisti minua ns. julkisilla paikoilal totellut. Aina meillä on melkoinen meno ja meteli päällä missä nyt milloinkin satumme liikkumaan.)

Viimeinen uintireissu... aika julmaa... Mutta vähäksi aikaa kyllä lopettaisin uintireissut, ja pitäisi kunnon puhuttelun.

Kuitenkin on aika tärkeää että lapsi tottuu veteen ja oppii uimaan, siksi uimareissut on tärkeitä.

No, tuonikäisen kävisin hakemassa sieltä järvestä. Menisin ensin hänen kanssaan jotain sukellus- tai uimahippaa, ja sitten lähietäisyydellä kysyisin lähteekö hän itse vai pitääkö kantaa.

Näin olen ehkä joskus saattanut joutua tekemäänkin, jos en nyt ihan väärin muista.

Osaan kuvitella, että pistää vihaksi, ja siinä tulee helposti sanottua, että nyt oli viimeinen kerta. Ehkä kuitenkin juttelette asiasta ja koitatte päästä kompromissiin. Esim. muutaman päivän päästä lähdette kokeilemaan miten uintihommat sujuu, ja jos kaikki menee hyvin niin jatkatte uintiharrastusta normaalisti. Sitten taas jos taas viivyttelee eikä tottele, niin vaikka muutama päivä taas uintikieltoa.

Jo rannalle mennessä sovitaan kuinka kauan ollaan, alan sit huudella että 10min aikaa, 5min, 3min ja pois! Ja tiedossa jo rannalle mennessä, että jos eivät tottele, niin seuraavaan uintireissuun voi olla aikaa! Aika hyvin on toiminu!

Mä en ois kymmentä minuuttia huudellut vaan kaks kertaa ja sitten hakenut lapsen (enemmän tai vähemmän nätisti).

Ja kyllä me silti mentäis uudestaan uimaan, ku uimakelit suomessa ovat harvassa, jotain muuta rangaistusta keksisin.

Alkuperäinen kirjoittaja p:
nyt vaan sitten pidät siitä huolen, että myös toteutat tuon etkä oikeasti vie lasta uimaan

Juu meillä tuli viime viikolla pojalta (7v) samankaltaisessa uhkauksessa vastaukseksi, että "aivan sama, kun sä kuitenkin unohdat sen kohta".... Täällä vähän turhan usein jätetty uhkaukset toteumatta. Opin kantapään kautta, että vain sellaisia uhkauksia, jotka pystyy pitämään.... :(

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Osaan kuvitella, että pistää vihaksi, ja siinä tulee helposti sanottua, että nyt oli viimeinen kerta. Ehkä kuitenkin juttelette asiasta ja koitatte päästä kompromissiin. Esim. muutaman päivän päästä lähdette kokeilemaan miten uintihommat sujuu, ja jos kaikki menee hyvin niin jatkatte uintiharrastusta normaalisti. Sitten taas jos taas viivyttelee eikä tottele, niin vaikka muutama päivä taas uintikieltoa.

jos nyt päätyy kompromissiin niin lapsihan oppii että saa tehdä mitä vaan ja äiti ei edes toteuta uhkauksiaan

No liikaa kyllä uhattu, lapsi oppii että ei se kummiskaan tapahdu jos nyt viet tänä keänä uimaan. Rangaistus tulee olla sellainen että sen voi myös toteuttaa ja meillä toteutetaan järjestelmällisesti, ja lapsi tietää sen ja yleensä luopuu moisesta siinä vaiheessa kun äiti uhkaa jollain, koska tietää että menettää sen ellei tottele.

Meillä kyllä tulee lapset äkkiä mukaan, kun sanoo vaan heippa ja tekee lähtöä. Kokeile seuraavan kerran sitä taktiikkaa, niin ei tartte esittää tuollaisia kohtuuttomia määräyksiä.

Kyllä mä tuollaisen 4-veen hakisin sieltä järvestä pois kahlaamalla. Puhuttelisin, ja sanoisin, että jos seuraavalla kerralla on sama homma, niin sitten ei mennä uimaan kun vasta ens kesänä seuraavan kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä en ois kymmentä minuuttia huudellut vaan kaks kertaa ja sitten hakenut lapsen (enemmän tai vähemmän nätisti).

Ja kyllä me silti mentäis uudestaan uimaan, ku uimakelit suomessa ovat harvassa, jotain muuta rangaistusta keksisin.

Samoin tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
jos nyt päätyy kompromissiin niin lapsihan oppii että saa tehdä mitä vaan ja äiti ei edes toteuta uhkauksiaan
Tai sitten lapsi oppii että on olemassa tärkeämpiäkin asioita kuin periaatteet tai äidin kunnia tai uskottavuus. Armo ja lempeys esimerkiksi.

(Oma äitini oli periaatteen nainen joka ei taatusti perunut puheitaan tai tehnyt kompromisseja, ja oli se aika huono malli sekin :( )

Uimataito ja veden pelkäämättömyys on tosi tärkeä asia. Entä jos lapsi ei sitten enää ensi kesänä uskallakaan veteen? Ja uimataitokin voisi karttua kesän aikana.

Niin, täytyy sanoa, että oon mäkin joskus tollasen "ens kerralla ei tulla" -uhakuksen heittäny ja sit sen toteuttanut jossain sellasessa kohdassa, että ei edes oikeesti mentäis. Mutta en siis kyllä mitään "ei tulla ikinä"-juttuja.

Esim nyt tänään, voisin sanoa, että ei tulla ens keralla ja illlalla pohtia, et nyt mentäis uudestaan ku on vielä lämmin mutku et totellu ni ei mennä ja sit taas aamulla jo mentäiski. Kyllä meidän penskoille tällaset "huijauspoisjäämiset" jo ovat toimineet, seuraavalla kerralla tulevat nätisti.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
nyt vaan sitten pidät siitä huolen, että myös toteutat tuon etkä oikeasti vie lasta uimaan

Juu meillä tuli viime viikolla pojalta (7v) samankaltaisessa uhkauksessa vastaukseksi, että "aivan sama, kun sä kuitenkin unohdat sen kohta".... Täällä vähän turhan usein jätetty uhkaukset toteumatta. Opin kantapään kautta, että vain sellaisia uhkauksia, jotka pystyy pitämään.... :(

Näinpä juuri. Meilläkin poika on syksyllä menossa kouluun ja taas joku ihme testausvaihe pällä. Täytyy tosi skarppina olla että uhkaukset on oikeesti toteutettavissa ja suhteessa tekoon. Eilen aamulla loppui hölmöily vasta, kun ihan tosissani selitin, etten voi lähteä kolmen lapsen kanssa julkisilla Uimastadionille, jos yhdellä ei ole mitään tolkkua tekemisissään. No lopulta lähdettiin ja reissu sujui ihan hyvin. Vaikka mä kyllä oon sellainen jääräpää, että oon raahannut tota jätkää välillä väkisin kainalossa takaisin kotiin, jos ei hommat oo sujunut. Ja toisella kädellä työntänyt vaunuja läpi kylän. :headwall:

Haen sen pois sieltä. Tajuaapahan että olen tosissani. Mutta uintireissuja ei voi kyllä koko kesältä kieltää, minun mielestäni.

Eikä se nyt niinkään mene että jos nyt keskustelette ja sovitte vaikka ettei nyt pääse uimaan kun ei totellut, mutta myöhemmin kesällä pääsee, niin tarkoita sitä että se lapsi oppisi ettei äiti toteuta uhkauksiaan.

Pitää mun mielestä uhkailla vaan sellasilla asioilla, jotka voi toteuttaa ja jotka ei ole liian suuria rangaistuksia tekoon nähnen, kuten nyt.

Joo, minua vähän säälittää tollaset 10 minuuttia rannalla huutelevat.

Hei tuu nyt.... Heei tuuuulisit nyt.... NICOOOOOO tule.....

Eihän ne lapset tyhmiä ole, jos ne tietää, että äiti vaan määkyy rannalla ni mikäs kiire siinä ois?

Alkuperäinen kirjoittaja etukäteen:
4v lapsen kanssa olisin varautunut muutenkin että itse menen tarvittaessa myös veteen!Eli olisin hakenut lapsen pois jo 2minuutin ja kahden käskyn jälkeen.

Totta! Eihän sitä voi tietää, mitä rannalla tapahtuu.