Mitä tämä kiukuttelu on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkupussi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkupussi

Vieras
Mistä ihmeestä johtuu se, että meidän puolitoista vuotias poika kun on hoidossa mummolassa, on siellä tosi kiltti ja aurinkoinen, mutta annahan kun minä menen poikaa hakemaan, alkaa hän samoin tein kiukutella minulle. Poika siis muuttuu samantien kun minut näkee.
Olen häntä hoitanut tähän asti kotona ja mummolassa hän on päivän hoidossa n.1x/kuukaudessa. Muutenkin kun olemme pojan kanssa kahden hän kiukkuaa ja oikuttelee kovasti. Välillä olen tosi väsynyt ja vakuuttunut, että meidän poika ei osaa iloinen olla... ei ainakaan äidin läsnä ollessa =(((. Missä on siis mennyt vikaan??

Osaisko joku kertoa mitä tämmöinen kiukuttelu on??

Kiukuttelu osoittaa, että olet pojalle kaikkein läheisin ihminen, että äidille uskaltaa kiukutella ja etsiä rajoja. Niin kovin rasittavaa kuin se onkin, se on merkki siitä, että teillä on läheinen, toimiva suhde. Taitaa kaikille lapsilla tulla tämä vaihe.

...oisko kuitenkin jotain reagointia ikävään tms kun mummolasta haet. Ja muutenkin lapset testaa rajojaan usein äidin kanssa, tuntee olonsa niin turvalliseksi että uskaltaa kiukutella. Myös oma väsymyksesi ja mahdollinen huono tuuli heijastuu lapsesta helposti joten muistahan huolehtia omasta jaksamisesta!

Meillä vähän samanlaista... minulle uskaltaa antaa tulla täydeltä tuutilta kiukkua. Hoidossa on kuulemma kuin enkeli eikä nämä kiukkuamiset liity meillä mitenkään noihin hoitotilanteisiin vaan ihan kotioloihin esim viikonloppuna. Sitten pitää tulla isin hätiin ja pelastamaan tilanne :) Kieltämättä äidin väsymys vaan pahentaa asiaa.

Kuuluu normaaliin lapsen minäkuvan kehittymiseen. Vaihetta kutsutaa "uudelleen lähentymisenvaiheeksi". Pitäisi helpottaa ennen kahta ikävuotta, jolloin sitten alkaakin uhma...

kyllä meillä sama just hoidosta tullessa, ja hoidossa kuulemma niin kiltti. Hoitotäti sanoo että lähes kaikki lapset käyttäytyy niin. en tiedä onko se joku "vaihe" vai protesti äidille tai ite joskus ajatellu että lapsi vieraammalle hoitajalle pysytelly kilttinä ja purkaa kaiken sitten kotioloissa.

Olen ymmärtänyt, että noin osoitetaan "ikävää". Eli kiukutellaan äidille, kun tullaan hakemaan protestiksi, siitä että on "jätetty" hoitoon. Ei sillä, että hoidossa mitään vikaa olisi. Mutta eikö tuo ole vain osoitus siitä, että on tullut ikävä ja signaali "mitäs jätit minut tänne". noihan tuodaan ilmi, se että on ikävöity äitiä.

lapsi tuntee ristiriitaa, on kiva lähteä kotiin mutta on kivaa olla mummulassa. Lapsen tapa käsitellä kaikkia ristiriitoja on kiukku, kun ei vielä osaa tunteitaan käsitellä.

Ihan normaalia, taatusti kaikilla lapsilla jossain vaiheessa!

Yhteistyössä