Mitä tarjoisit ruuaksi 2-4 vuotiaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Osaako joku auttaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Osaako joku auttaa?

Vieras
Meille on tulossa kylään useampi lapsiperhe. Aikuisille on ruuat suunniteltuna, mutta en keksi mitä voisin tarjota lapsille. Aikuisten ruuat on vähän hienompia, eli ei ihan perus makaronilaatikkoa, joten lastenkin ruuat saisi olla jotain erikoisempaa mutta kuitenkin niin perusruokaa että varmasti kaikille maistuu :)

Lihapullia tulin minäkin ehdottamaan. Tsatsiki voisi maistua myös pienemmille lihapullien kanssa perunamuusia tai muuta lämmintä lisäkettä unohtamatta. Salaattina menee varmaan ihan perus vihreäsalaatti.
Jälkkäriksi vaikka marjarahkaa tai vaikka jätskiannokset :)

syöttäisin samaa kuin aikuisillekkin... en todella alkais tekemään mitääbn lihapullia tai vastaavaa.. kyllä lapsetkin osaavat syödä ns. erikoisempia ja hienompia ruokia :)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
syöttäisin samaa kuin aikuisillekkin... en todella alkais tekemään mitääbn lihapullia tai vastaavaa.. kyllä lapsetkin osaavat syödä ns. erikoisempia ja hienompia ruokia :)

just joo, kyllä joskus on kiva tehdä aikuisten ruokaa esim. kunnolla maustettua texmexiä. ei tulis mieleenkään vaatia et lapset syö samaa.

Samaa peesailen, tulee tutuksi kaikki ruuat ja maut. Jälkkäriksi sitten lapsille jotain spesiaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

just joo, kyllä joskus on kiva tehdä aikuisten ruokaa esim. kunnolla maustettua texmexiä. ei tulis mieleenkään vaatia et lapset syö samaa.

Onko texmex sun mielestä "hieno ruoka" jota ap aikoi tarjota aikuisille?

Riippuu siitä, mitä aikuisille on tarjolla. Aloittajahan nimenomaan kysyi, mitä voisi tarjota lapsivieraille. Minä ainakin oletin, että ruoka olisi liian mausteista tai jotenkin muuten sopimatonta lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja suurperheen äiti:
Riippuu siitä, mitä aikuisille on tarjolla. Aloittajahan nimenomaan kysyi, mitä voisi tarjota lapsivieraille. Minä ainakin oletin, että ruoka olisi liian mausteista tai jotenkin muuten sopimatonta lapsille.

jaa, kyllä meillä vaan poika syö vaikka oliskin mausteista, se on ihan siitä kiinni mihin on opetettu.. ei ne mausteet ole vaarallisia, eikä tulinen ruoka ole pahaksi lapselle

jaa, kyllä meillä vaan poika syö vaikka oliskin mausteista, se on ihan siitä kiinni mihin on opetettu.. ei ne mausteet ole vaarallisia, eikä tulinen ruoka ole pahaksi lapselle

Ei ne tietty vaarallisia ole mutta jos ei ole mausteisiin tottunut niin kyllähän ne ruoat sitten jää lapsilta syömättä. Tästä huolimatta en kyllä odota että meidän lapsille olisi jotain eri ruokaa tarjolla kun kylään mennään. Syövät sitä mitä muutkin ja jos ei maistu niin ovat syömättä. Yhden ruokailun elää vaikka pelkällä leivällä tms. Mutta alkuperäiseen palatakseni niin esim. ranskalaiset ja nugetit/nakit uuniin on varma ratkaisu. Ja kaupan pakastealtaasta löytyy monia erilaisempiakin juttuja joista lapset tykkää esim. mozzarellatikkuja.

Meillä on kyllä joissakin tapauksissa tehty pienemmille "oma ruoka", vaikka muuten tykkäävätkin syödä samoja ruokia kuin aikuiset.
Samoin joissakin tilanteissa on katettukin erikseen, kun aikuisilla on omat jutut, eikä rauhallisesta ruokailusta voida puhua, jos 2-vuotias tättähäärä on siinä paimennettavana. Jokainen tyylillään ;)

No mutta tuossa tapauksessahan on tosi helppo tehdä lapsille sama ruoka, tehdään vaan lisäksi vähän vähemmän maustettu sörsseli.

Mutta ap:lle suosittelisin minäkin niitä lihapullia ja muusia, lisäksi lapset voi sitten halutessaan ottaa niitä aikuisten hienoja ruokia. Vai tekeekö ap suoraan lautasille ne aikuisten annokset, ettei ole ylimääräisiä pöydässä tarjolla tarjoiluastioissa. Mitä aikuiset muuten syövät?

Lapsia on niin erilaisia. Meidän esikko ei ikinä koskaan ole suostunut syömään mitään "lasten" ruokaa ja ravintolassakin on halunnut aina tilata aikuisten listalta. Toinen taas tykkää ihan peruseväistä eikä millään muotoa söisi mitään erikoista, etanoista puhumattakaan. Eli varautusin sihen, että lapset haluavat ainakin maistaa aikuisten ruokaa, joku jopa syödä. Ellei nyt ole jotai täysin lapsille sopimatonta. Ja varaisin sitten lapsille jotain samantapaista, mutta lasten suuhun sopivaa. Vaikea sanoa, että mitä, kun en tiedä, mitä aiot tarjota aikuisille.

Pastaa, lihapullia, kurkkua, tomaattia, vihreää salaattia

Lapsille on helpoin, että kaikki tarjottavat jutut on erillään, voi jättää sen inhokkijutun kokonaan pois ja monet tykkäävät muutenkin, ettei niitä aineksia sotketa, haluavat syödä kunkin jutun selkeästi erillään.

Meillä ei ole koskaan ollut erikseen lasten ja aikuisten ruokia, joten en osaa vastata muuta kuin ehdottamalla netin lukuisia reseptikoneita. Joissain niistä voi valita pari ainesosaa, jota haluaa ruoassa olevan.

Mä olen myös yleensä tarjonnut lapsille samaa kuin aikuisille. Meidän pojat on joskus hiukan loukkaantuneet, jos lapsille on tarjottu eri ruokaa tai jos lapset syövät ensin eivätkä saa tulla aikuisten kattaukseen. Nakit, lihapullat tai paistettu kana on aika varmoja. Lisänä tomaatti/kurkku/porkkanatikut/viinirypäleet tms. helppo ja pasta/perunamuusi/perunat/riisi. Riippuu toki lasten iästäkin. Vihannekset, hedelmät, lihapullat ja pasta on siitä kivoja, että ne voi kattaa erikseen, eikä niin haittaa, vaikka eivät olisi täysin kuumia.

Mun mielestä ihan kummallinen kysymys..

Jos mennään kylään syömään, en todellakaan odota että mun 2-vuotiaalle on tehty oma ruoka ihan vartavasten. Pöytään tulee tietenkin muiden kanssa ja syö sieltä mitä on syödäkseen, jos ei muuta niin leipää ja salaattia.

Jos lapsen oikea ruoka-aika osuu juuri tähän ruokailun kohdille, olen ottanut yleensä kotoa mukaan varmuuden vuoksi jonkun purkkiruoan, jonka sitten voi pistellä ja pöydästä sitten niitä lisukkeita maistelee mielellään.

Meillä lapset tykkää grillatusta lihasta, pihveistä, kanaleikkeistä, vartaista, maustetusta tex mexistä enemmän kuin nakeista tai nuggeteista tai muusta "lasten ruuasta". Isomnpi tykkää ranskalaisista, mutta syövät myös uuniperunaa, itse tehtyjä lohkoperunoita, tai ihan uusia pottuja. Lapset 2 ja 4,5 v.

Meillä olisi siis pettyneitä, jos aikuiset saa hyvää lihaa ja he jotain nakkia tai lihapullaa.

Voisko ap valaista, mikä on sellaista ruokaa, mitä ei voi tarjota 2-4-vuotiaille.

Jossain seisovassa pöydässä ymmärrän, että tarjolla olisi myös muiden ruokien joukossa niitä lihapullia tai nakkeja, mutta antakaa nyt hyvä ihme lasten syödä niitä samoja herkkuja kuin aikuisetkin!

Muakin mietityttää, että mitä on tuo hienompi ruoka, jota lapsille ei voi antaa.Ainoastaan hyvin voimakkaasti maustettu ruoka ja pelkkä kasvisruoka äkkiseltään ajateltuna on sellaista, mitä meidän 3- ja 4-vuotiaille lapsille ei voisi tarjota.

Olen täysin samaa mieltä!
On tietty kiva ottaa lapsetkin huomioon mutta kyllä mä siitä lähtisin että kaikki saavat syödä samaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

Olen täysin samaa mieltä!
On tietty kiva ottaa lapsetkin huomioon mutta kyllä mä siitä lähtisin että kaikki saavat syödä samaa ruokaa.

No, tää on musta ihan suora jatkumo niistä valittajista, joiden mielestä alle 3-vuotiaalle ei voi tarjota hampurilaista ja ranskalaisia samalla kun vanhemmat niitä syövät. Eipähän opi lapset syömään, mitä tarjotaan, jos aina raahataan omat eväät mukana...

Alkuperäinen kirjoittaja df:

Onko texmex sun mielestä "hieno ruoka" jota ap aikoi tarjota aikuisille?

no kyllä melkein tän talouden ruokalistaa seuratessa on lähes luksusta saada joskus kunnon tuliset tortillat pöytään ;). Eli hieno hetki se on itselle. Mikä sun mielestä sit on "hieno ruoka"? Hanhenmaksapallerot?

Yhteistyössä