Mitä te tekisitte, jos olisitte L. Lampenius? (kielikysymyksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Misty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Misty"

Vieras
Mä puhuisin lapselleni äidinkieltäni, eli ruotsia, mutta palkkaisin suomenkielisen lastenhoitajan (epäilemättä heillä sellainen kuitenkin on?) tai laittaisin lapsen suomenkieliseen päiväkotiin. Itse olen yksikielisestä perheestä enkä erityisen lahjakas kielissä, mutta mieheni on kaksikielinen. Keskenämme puhumme suomea, mutta lapselle mies puhuu tuota toista kieltään, lisäksi lapsi puhuu sitä kahtena päivänä kerhossa.

Itseäni ihmetyttää eniten tuo Lindan miehen asenne, "ei sitä tarvitse missään". Koulutettu ihminen kuitenkin kyseessä, ja mistäs ihmeestä hän tuollaisen asian voi etukäteen tietää? Kielistä on hyötyä yllättävissäkin tilanteissa. Taitaa vain olla kyse siitä kuten monesti tällaisissa tapauksissa, että toinen vanhemmista ei halua että lapsi oppii jotain sellaista kieltä mitä ei itse ymmärrä, ettei toiselle vanhemmalle ja lapselle synny mitään ns. salakieltä. Itse kyllä osaan mieheni toista kieltä, mutta jos en osaisi, opettelisin; en minäkään haluaisi etten ymmärtäisi mitä he kaksi puhuu.

Jos minä olisin ruotsinkielinen (kuten perheeni ja sukuni), mieheni olisi ruotsinkielinen ja asuisimme ruotsissa, en näkisi mitään syytä väkisin opettaa lapselle suomea.

Kyllä mä opettaisin suomea. Siis eiks se oo Lindan äidinkieli? Milloin se muutti ruotsiin?

Mä oon kaksikielinen ja kotona olen puhunut aina suomea, siksi puhun myös lapselle suomea. Miehen kanssa puhutaan sitten ruotsia.

Jos minä olisin ruotsinkielinen (kuten perheeni ja sukuni), mieheni olisi ruotsinkielinen ja asuisimme ruotsissa, en näkisi mitään syytä väkisin opettaa lapselle suomea.

Näin mäkin ajattelen. Mutta jos Lindan äidinkieli olisi suomi ja sukulaiset suomenkielisiä, uskoisin hänen opettavan lapselle myös suomea. Esim. Nico Rosbergin isä on supisuomalainen, mutta päätti sitten olla opettamatta lapselleen suomea. Musta jokseenkin omituista.

[QUOTE="joku";22672713]Kyllä mä opettaisin suomea. Siis eiks se oo Lindan äidinkieli? Milloin se muutti ruotsiin?

Mä oon kaksikielinen ja kotona olen puhunut aina suomea, siksi puhun myös lapselle suomea. Miehen kanssa puhutaan sitten ruotsia.[/QUOTE]

Lindan äidinkieli on ruotsi ja Ruotsissahan se on asunut ainakin niin kauan kun on ollut tämän miehensä kanssa.

[QUOTE="joku";22672713]Siis eiks se oo Lindan äidinkieli? Milloin se muutti ruotsiin?[/QUOTE]

Linda on suomenruotsalainen ja toki puhuu hyvää suomea, mutta ei äidinkielenään. En tiedä milloin muutti.

Mites ku mä oon jostain lukenut, että Lindan vanhemmat puhuisivat suomea? (Miksi sitten Linda on äidinkieleltään ruotsinkielinen...? Ei mitään järkeä, eli varmaan toi vanhemmista kerrottu juttu on perätön.)

No ei sitä kovin VÄKISIN tarvitsisi edes opettaa, siinä ne lapset oppivat toisen kielen ihan omalla painollaan kaiken muun sivutuotteena ilman erityistä opettamista. Paitsi tietenkin jotkut muslimimamulapset, niillä on ihme taito olla oppimatta maan kieltä. Jos eilen luin että Malmön kouluissa noin puolet mamuoppilaista ei osaa puhua ruotsia vaikka ovat Ruotsissa ikänsä asuneet.

Yhteistyössä