Mitä teen tuon ahneen eskarilaiseni kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";25265821]No meillä on kalenterisysteemejä ym. mutta hän tekee tosi monesti "raivoamalla" nämä vaaditut jutut eikä siitä jää hyvä mieli minulle eikä hänelle. Ehkä olen liian väsynyt tästä pitkästä jokapäiväisestä hermoilusta etten jaksa pitää tarpeeksi kiinni esim. siitä että en hermoilisi hänelle.

Niin eli tuolla viimeisellä lauseellasi tarkoitin sitä että meillä ei ole ennen ollut varaa ostaa lapselle juuri mitään koska olimme työttömiä ja elämä oli tosi tiukkaa, mutta nyt kun siis on mahdollisuus ostaa hänelle niin tiivistettynä haluaisin että hänellä olisi kivoja leluja, hän tekisi niiden eteen jotain ja olisi tyytyväinen niistä.[/QUOTE]

Riippuu toki lapsen luonteesta, mutta meillä tuo 6v raivoaa nykyään ihan kaikesta. Ei tarvitse aamulla kun sanoa huomenta, niin se raivoaminen alkaa. Ja kyllä, hermot menee ja tekisi mieli pistää poika pihalle koko päiväksi ja kymeneen saa laskea joka hetki. Kannattaa vaan muistaa, että lapsella on varmasti vielä hankalampaa kuin meillä vanhemmilla, kun ei tiedä onko pieni vai iso vai mikä. Itse odotan kauhulla tätä kolmea viikkoa kun eskarilainen on lomalla. Tänään pojan ensimmäinen lomapäivä ja huhhuijaa....

Onneksi sentään muualla ja muiden kanssa käyttäytyy erittäin hyvin.

[QUOTE="Vieras";25265858]Lisäisin sitten "sopimukseen" että annetut tehtävät pitää tehdä tiuskimatta ja raivoamatta. Ihan niinkuin anteeksipyynnötkin. Tiuskittu anteeksipyyntö ei ole anteeksipyyntö ollenkaan. Samaa voi noudattaa tässäkin.[/QUOTE]

Totta.

Riippuu toki lapsen luonteesta, mutta meillä tuo 6v raivoaa nykyään ihan kaikesta. Ei tarvitse aamulla kun sanoa huomenta, niin se raivoaminen alkaa. Ja kyllä, hermot menee ja tekisi mieli pistää poika pihalle koko päiväksi ja kymeneen saa laskea joka hetki. Kannattaa vaan muistaa, että lapsella on varmasti vielä hankalampaa kuin meillä vanhemmilla, kun ei tiedä onko pieni vai iso vai mikä. Itse odotan kauhulla tätä kolmea viikkoa kun eskarilainen on lomalla. Tänään pojan ensimmäinen lomapäivä ja huhhuijaa....

Onneksi sentään muualla ja muiden kanssa käyttäytyy erittäin hyvin.

Pitää siinä hermostumistilanteessakin muistaa tosiaan tuo lapsen oma hämmennys ja tosiaan se, että osaa olla aikuinen tilanteessa. Kyllä tämä lapsi on minulle hyvin hyvin rakas, mutta joskus myös hyvin hyvin raskas ;)

Meillä oli aivan samanlaista raivoamista eskari-ikäisenä ja sen jälkeenkin ja edelleenkin välillä vielä kun lapsi on nyt 10v. Meillä on käytössä viikkoraha, jonka saaminen edellyttää peruskotitöiden tekemistä: huoneen siivous, tiskikoneen tyhjennys, pyykkien vieminen pyykkikaappiin, koiran ulkoilutus koulun jälkeen ja näiden lisäksi pyytäessä apua kotitöiden kanssa autetaan myös.

Näiden hommien tekeminen sujuu nykyään jo ihan automaattisesti. Mutta tuo raivoaminen ja kiukuttelu on välillä mukana kuvioissa ja alusta asti sääntönä on ollut myös, että jos käytös on asiatonta, vähenee viikkorahan määrä ja se on ollut aika tehokasta, koska lasta harmittaa tosi paljon, jos jää viikkoraha saamatta.

Kiitos kaikille neuvoista! Se on niin helppo lukea etukäteen kun lapsi on neljävuotias ja päättää että noin ja näin toimin sitten kun hän on eskari-ikäinen... Mutta sitten kun se itse tilanne tulee eteen niin huomaatkin yhtäkkiä olevasi kiukkuinen ja inhottava äiti jollaisia ennen ihmettelit ja toimivasi omia kasvatusperiaatteita vastaan. En esim. käytännössä hyväksy uhkailua ollenkaan, ja inhottaa itsekin että olen sellaiseen syyllistynyt. Kaivelen nämä neuvot tästä lähtien eteen kun pinna meinaa palaa, kyllä se tästä, uskon niin! Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Uusimmat

Yhteistyössä