mitä teet jos lastasi näykkäisee koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdinpa vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdinpa vaan

Vieras
Täysin hypoteettinen tilanne, jota ei ole tapahtunut. Jäin vaan miettimään miten vanhemmat reagoisivat.

Olet lapsesi (joka jo kävelee / juoksee) kanssa liikkeellä ja vastaasi tulee koiranulkoiluttaja. Koira on hihnassa ja ulkoiluttaja siirtyy selvästi sivuun tieltänne. Lapsi huomaa koiran ja lähtee kiljuen juoksemaan kohti. Koira ei ole tottunut lapsiin ja säikähtää. Pahimmassa tapauksessa lapsi ehtii koiran lähelle ja tämä näykkäisee.

Vaihtoehtoisesti lapsi innostuu koirasta vasta kun olette kohdakkain ja yllättäen tarraa koiraan kiinni ja tämä näykkäisee.En nyt puhu puremisesta, koska oletan että tervejärkinen (mutta arka / lapsiin tottumaton) koira ei pure, vaan "uhattuna" mutta ilman pakenemisen vaihtoehtoa, näykkää. Tiedätte kai mitä tarkoitan?

Pitäisikö jokaisen koiran olla tottunut lapsiin ja negatiivisesti reagoiminen on ehdottomasti kielletty?
Vaatisitko koiran lopettamista?
Muuta, mitä?

me lopetettiin koira kun kaksi kertaa puras poikaa. ekalla kerralla ei pahasti mut tokalla kerralla niin että jalassa vieläkin kauheet jäljet vaikka siitä yli vuosi aikaa. lapsi käveli olkkarissa ja koira tarras kiinni..muutenkin käytös oli agressiivista jo aika pennusta. ja lapsi oli 6v.

Saisin kamalan hepulin vaikka vika olikin lapsessani ettei saisi mennä vierasta koiraa kohti. Järkytyksestä toinnuttuani veisin lapseni lääkäriin ottamaan tarvittavat rokotukset.

Onneksi näin ei tule tapahtumaan koska olen tiukasti teroittanut lapselle ettei vieraita koiria mennä silittämään.

En vaadi koiran lopetusta. Ilmeisesti kyse pienestä lapsesta joten oma mokani kun en pitänyt tätä riittävässä kontrollissa. Katson ettei lasta ole sattunut ja selitän tälle ettei koirien luo saa syöksyä noin tai ottaa kiinni, koira voi silloin pelästyä ja näylätä.

Jos koira on kohtuukokoinen niin otan koiraa niskasta kiinni ja kaadan sen selälleen ja ärähdän lujaa. Jos se on iso, en taitaisi uskaltaa. Ja oma vika jos päästän lapsen hyökkäämään vieraan koiran luo.

Olisin pettynyt itseeni, koiran suhteen en tietenkään esittäisi mitään vaatimuksia.

Mun velvollisuushan vanhempana on huolehtia siitä, ettei pikkunapero hyökkää kenenkään koiran päälle, samoin siitä että isommat lapset tietävät miten koiria kuuluu lähestyä (ja että vierasta koiraa ei lähestytä ilman omistajan lupaa).

Luonnollisesti myös tarkistaisin lapseni nirhaumat ja toimisin niiden suhteen asianmukaisella tavalla.

Ja toivoisin ehkä, että lapsi oppi kantapään kautta & kerrasta ettei vieraan koiran kimppuun saa juosta.

En omista koiraa mutta jos itse olisin koiran ulkoiluttajan asemassa tuollaisessa tilanteessa ja lastaan ulkoiluttava vanhempi kävisi koiraani kiinni, tempoisin vanhempaa surutta turpaan. Koira ei kuvatussa tilanteessa hyökkää vaan puolustautuu ja omistaja on toiminut kaikilta osin oikein toisin kuin lapsen vanhempi.

Meillä on koira, joka käyttäytyy epäluuloisesti vieraita ja kaikkea outoa kohtaan. Luonne ei mikään hyvä ja on jonkinlaista pelkoaggressiivisuutta. Omia lapsia on kolme ja koira tulee hyvin toimeen heidän kanssaan ja on aivan huippu perhekoira. Vieraiden kanssa on toisin ja koiraa ei päästetä vieraiden kanssa tekemisiin.

En vaatisi koiran lopetusta, jos vieras koira on kiinni ja omistaja itsekin tiedostaa koiransa huonon puolen ja välttää tilanteita, jotka ei koiralle sovi. Omille lapselle olen vuosia muistuttanut, että vieraisiin koiriin ei kosketa eikä lähelle mennä.

Vika on on ehdottomasti vanhemmassa, joka ei ole saanut lapsen päähän sitä, että vieraisiin koiriin ei kosketa ilman lupaa! Meillä kävi kerran sellainen tilanne, että olin ison koirani kanssa kävelyllä, kun läheisestä pihasta juoksi autotien poikki (!) n. 2v lapsi suoraan kohti meitä. Koirani ei ollut tottunut lapsiin ja säikähdin aivan kauheasti ja yritin kiskaista koiran kauemmas, mutten ehtinyt, kun lapsi seisoi jo nenät vastakkain koirani kanssa. ONNEKSI, koirani kuitenkin ilahtui tuosta pikkuihmisestä ja antoi sille vain märän pusun poskelle..

Täytyy vielä sanoa koiranomistajan näkökulmasta että jos olisin noin itse tehnyt oman velvollisuuteni yhteentörmäyksen välttämiseksi ja se äiti joka päästää pienen lapsensa noin koiran kimppuun kehtaa vielä käydä itse koiraan käsiksi, saisi hän todella kuulla kunniansa. En kovin helpolla hermostu, mutta tuo ylittäisi ärsyyntymiskynnykseni kyllä.

• Tykkää
Reactions: Suzytte
Itse koiraihmisenä meillä ei koskaan ole eteen tullut moista ongelmaa.Lapseni on pienestä asti opetettu kunnioittamaan koiraa ja itse en koskaan lasten ollessa pieniä,päästänyt tilannetta sellaiseksi että olis vieraan koiran lähelle päässyt juoksemaan

En nyt jaksa lukea muiden vastauksia tai jäädä edes inttämään aiheesta, mutta...:

Meillä on koiravanhus, joka saattaa näykätä, jos satutetaan yllättäen (esim koiran nukkuessa). Näin on tapahtunu kahdesti koiran 7v elämän aikana ja ainoo jota silloin on toruttu, on lapsi, joka ei kunnioittanu koiran unirauhaa. (Ja toki annoin noottia itsellenikin, kun en ollu tarpeeks skarppina).

Tässä yks kerta lenkilläni ollessa minut ohitti pyörällä pieni tyttö, ja samaan aikaan näkökenttään ilmestyi 2 isohkoa mustaa koiraa irrallaan. Tyttö säikähti koiria kovasti ja kaatui pyörällänsä, koirat hyppivät ja haukkuivat ympärillä. Tyttö itki. Pelkäsi.

Saavuin paikalle hätistelemään koiria.

Kaukaa kuului naisen ääni: EI NE MITÄÄN TEE.

Vituttaa tommoset älykääpiöt. Ei se koirien omistaja voi taata ja ennustaa, etteikö ne koirat voisi jotain tehdäkkin. Ihan yhtälailla se pelkkä isojen koirien ympärillä haukkuminen ja hyppeleminen voi tuoda pahat traumat pienelle, ja isommallekkin ihmiselle.

[QUOTE="vieras";26022342]Tässä yks kerta lenkilläni ollessa minut ohitti pyörällä pieni tyttö, ja samaan aikaan näkökenttään ilmestyi 2 isohkoa mustaa koiraa irrallaan. Tyttö säikähti koiria kovasti ja kaatui pyörällänsä, koirat hyppivät ja haukkuivat ympärillä. Tyttö itki. Pelkäsi.

Vituttaa tommoset älykääpiöt. Ei se koirien omistaja voi taata ja ennustaa, etteikö ne koirat voisi jotain tehdäkkin. Ihan yhtälailla se pelkkä isojen koirien ympärillä haukkuminen ja hyppeleminen voi tuoda pahat traumat pienelle, ja isommallekkin ihmiselle.[/QUOTE]

Tuossa kohtaa vika olikin koiranomistajassa tottakai. Alkuperäisessä versiossa koira oli kiinni jne...

Vanhempana olisin äärettömän nolona koska pienillekin lapsille pitää opettaa että vieraisiin koiriin ja muihinkaan vieraisiin eläimiin ei saa koskaan mennä koskemaan ilman lupaa sekä vanhemmalta että eläimen omistajalta.

[QUOTE="vieras";26022342]Tässä yks kerta lenkilläni ollessa minut ohitti pyörällä pieni tyttö, ja samaan aikaan näkökenttään ilmestyi 2 isohkoa mustaa koiraa irrallaan. Tyttö säikähti koiria kovasti ja kaatui pyörällänsä, koirat hyppivät ja haukkuivat ympärillä. Tyttö itki. Pelkäsi.

Vituttaa tommoset älykääpiöt. Ei se koirien omistaja voi taata ja ennustaa, etteikö ne koirat voisi jotain tehdäkkin. Ihan yhtälailla se pelkkä isojen koirien ympärillä haukkuminen ja hyppeleminen voi tuoda pahat traumat pienelle, ja isommallekkin ihmiselle.[/QUOTE]

Se on kyllä totta, että joskus koiranomistajat luottavat kyllä aivan liikaa siihen, että ei ne omat koirat "mitään tee". Kun ilmeisesti tällä lausahduksella tarkoitetaan nimenomaan sitä, etteivät ne pure. Kerran meillä kävi nimittäin pienen koirani kanssa koirapuistossa niin, että isompi koira hyökkäsi pienen koirani päälle ja minä tietysti oletin, että ison koiran omistaja ottaisi koiransa irti minun koirastani. Mutta hän vain toisteli, että ei se mitään tee, ja tarkoitti tällä ilmeisesti sitä, ettei koira varsinaisesti pure, näykkii vain, eikä tehnyt elettäkään saadakseen koiraansa pois. Minun täytyi sitten mennä kiskomaan oma aivan hädissään oleva koirani vieraan koiran alta.