Mitä teet jos puistossa vieras lapsi omii lapsesi leluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kismett
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kismett

Aktiivinen jäsen
19.05.2010
3 918
1
36
Ja oma lapsesi just sillä hetkellä tietysti kaipaa sitä kyseistä lelua?

Meillä 2v3kk ei ole tottunut jakamaan omia lelujaan, joten hyvä olisi opettaa että muutkin saavat niillä leikkiä.. mutta toisaalta on oikeus leikkiä sillä omalla rakkaalla, sisältä kannetulla lempparilelulla silloin kun tahtoo.

Omii? No toivon että kysyttäisiin lupa leikkiä sillä lempilelulla, eikä kädestä oteta (ei oma eikä muut). Jos ei sillä sillä hetkellä leiki, voi joku toinen sillä tietysti leikkiä.

On hyvä opettaa jakamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On hyvä opettaa jakamaan.

Totta.

Itse puutun asiaan jos näen että lapseni ottaa toisen leluja hiekkalaatikolla. Tänään kyseinen "lainailija" -lapsi oli puistossa hoitajan kanssa, jota ei lainkaan kiinnostanut mitä lapsi teki.

Meillä on lapioita ja sankoja sen verran monta mukana että riittää vaikka kaveri lainais, emme ota mukaan sisältä lempparileluja.

No lapseni halusi ottaa sisältä pienen traktorin mukaan. Oma mokansa kun jätti sen laatikon reunalle hetkeksi. Pahoitti vaan kovasti mielensä kun ei heti saanutkaan sitä takaisin halutessaan.

Jos on erittäin tärkeä lempilelu mukana, niin suosittelen, että kannat sitä itse mukanasi silloin, kun lapsi ei sillä leiki. Ei jakamista opi sillä tavalla, että omansa saa takaisin heti sillä sekunnilla kun sitä kaipaa.

Eli kannattaa ottaa muutama ylimääräinen lelu mukaan. Tietysti se on kiusallista, jos kaikki omat lelut menee muille lainaan. Silloin soisi toisten lasten äitien reagoivan tilanteeseen. Itse pitää vaan kärsiä silloin ja keksiä lapselle muuta tekemistä vähänksi aikaa. Nopeasti ne lelut sitten yleensä kuitenkin taas vapautuvat.

Mutta mielestäni kun puistoon ottaa leluja, niitä pitää myös jakaa. Ei yleisellä hiekkiksellä voi hautoa omia lelujaan, se on epäkohteliasta muille. Ja toki on kohteliasta ensin kysyä ennen kuin lainaa.

No jos mun oma lapsi alkaa haluta lempi leluaan vain koska näkee sen jollain toisella, niin antaisin toisen leikkiä sillä ensin. Ei ne lapset niin kauaa jaksa yhdellä lelulla leikkiä kerralla ettäkö siitä henkistä vahinkoa koituis kenellekkään.
Eri asia tietty jos ottaa kädestä tai keskeltä toisen leikkiä..

Esikoisella kesti kauan, että oppi jakamaan hiekkiksella omia lelujaan. Huutohan siitä lopulta aina tuli. Sanot vaan lapselle, että muutkin saa lainata leluja, kyllä se joskus oppii. Ja kyllä oma lapsi voi sen yhden rakkaan lelun itsellään pitää, ei tarvi jakaa sitä mun mielestä. :) Siis jos muiden jakaminen sitten sujuu.

Ihanaa, suuri "lelujenomimiskeskustelu" on jälleen alkanut! Varma kesän merkki!

Oman lapsen leluja on aina saanut lainata, eivätkä nuo pikkaiset natiaiset ymmärrä, mikä on kenenkin. Kyllä siitä omastaan voi antaa ja se on jopa suotavaa. Kädestä ei saa ottaa eikä mielellään ilman lupaa.

Meidänkin hiekkalelukassissa on 3 lapiota ja paljon muotteja yms. joten riittää kyllä muillekin lainata. Ei kannata ottaa mukaan mitään spesiaalilelua jolla kaikki muutkin haluais leikkiä.

Minä opetan lapsilleni, että lupa pitää aina kysyä saako toisen leluilla leikkiä ja voidaanko leikkiä yhdessä. Jos lapseni esim. leikkii leluillaan ja jokin lelu ei satu juuri sillä hetkellä olemaan käytössä, ei naapurin Ville tai Maija sitä ilman lupaa kyllä ota!

Jos lapsi ei leiki jollain lelulla, vaan päättää haluta sitä vasta kun näkee sen jonkun toisen lapsen kädessä, niin sillon voi kyllä odottaa vuoroaan. Kyllä meidän leluja saa lainata - toisaalta myös oon kehottanu omiani kysymään lupaa, jos haluavat jotain lainailla.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Jos lapseni esim. leikkii leluillaan ja jokin lelu ei satu juuri sillä hetkellä olemaan käytössä, ei naapurin Ville tai Maija sitä ilman lupaa kyllä ota!

Siis onko teillä naapurin lapset niin hyvin kasvatettuja vai pidätkö sinä huolen, että muut lapset ei uskalla niitä leluja lainata? Sanamuoto oli jotenkin hämärä :-)

Voi luoja, mä en oo tajunnutkaan, että hiekkalelut on näin vakava asia. Eikö ois hyvä opettaa lapsia sietämään vähän pettymyksiäkin ja ennenkaikkea jakamaan, etteivät niin pienestä pahoittaisi mieltään.

Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Voi luoja, mä en oo tajunnutkaan, että hiekkalelut on näin vakava asia. Eikö ois hyvä opettaa lapsia sietämään vähän pettymyksiäkin ja ennenkaikkea jakamaan, etteivät niin pienestä pahoittaisi mieltään.

Joo saa lainata jos nyt ihan pakko on ( :xmas: ), mutta sitä kyselinkin että pitäisikö puuttua jos vieras lapsi ei halua luopua siitä lelusta vaikka omistaja kaipailee.
Lapsen hoitaja ei tehnyt elettäkään.

Samaa mieltä. Jos joku lainaa lelua niin sitten oma piltti voi odottaa ihan varmasti hetken tai leikkiä yhdessä toisen kanssa.

Kyllä niillä muutkin saa leikkiä, mutta kyllä mä ne pois kerään sitten kun ollaan lähdössä tai jollei tää vieras lapsi ymmärrä antaa niitä takaisin jos oma lapseni niitä jossain vaiheessa kaipailee. Tietty aluksi sanon että antaa toisenkin leikkiä, mutta kyllä jonkin ajan kuluttua mun lapsella on oikeus haluta omansa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:

Joo saa lainata jos nyt ihan pakko on ( :xmas: ), mutta sitä kyselinkin että pitäisikö puuttua jos vieras lapsi ei halua luopua siitä lelusta vaikka omistaja kaipailee.
Lapsen hoitaja ei tehnyt elettäkään.

Itselläni on ollut tapana sanoa sille vieraalle lapselle että "olisikohan nyt jo Maijan vuoro leikkiä sillä lelullaan", jos se toinen lapsi kovasti omii ja pitkään pitää. Tämä siis ennen kuin oma lapsi oppi pyytämään nätisti omat lelunsa takaisin. Siihen on häntä rohkaistu ja aika pienenä sen oppikin.

meillä on se sääntö, että jos ottaa omia leluja mukaan paikkaan, jossa on muita lapsia oli se sitten puisto tai mikä muu paikka tahansa, niin niillä leluilla saa leikkiä muutkin. ja jos on joku lelu, jota ei millään halua toisille antaa, niin se lelu jää sitten kotiin. poikkeus on lapsen rakas unilelu, joka otetaan mukaan kun mennään yökylään tai lapsi menee yökylään. sitä ei tarvii antaa kenellekään. mutta sen kans ei myöskään leikitä eikä juoksennella ympäriinsä. se on vain siellä nukkuessa. muut ajat se on laukussa matkatavaroiden kanssa

Samaa mieltä. Jos joku lainaa lelua niin sitten oma piltti voi odottaa ihan varmasti hetken tai leikkiä yhdessä toisen kanssa.

Entäs kun ollaan jo lähdössä kotiin eikä vieras piltti luovu lähtijän lelusta? Mitäs sitten tehdään? Meillä kävi niin, että toinen toukka vei meidän lapion ja antoi sen äidilleen, joka vei sen kotiinsa, kun en kehdannut mennä mammalta pyytämään sitä takaisin, kun lähdettiin..