Mitä tehdä kun miehestä on tullut ihan hirveä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulassa

Vieras
Mies on ihan ylistressaantunut. Huutaa ja räyhää lapselle (6-v) ihan koko ajan, haukkuu ja mollaa siinä samalla. Nyt kun muistelen muutamia päiviä taaksepäin, en muista että mies olisi kehunut häntä laisinkaan.

Mullekin on hyvin ilkeä, piikittelee ja nälvii päivittäin. Koskaan ei ole mitään positiivista sanottavaa. Jos jokin pienikin asia menee vähän pieleen, se on ihan kuin joku isompi ongelma, alkaa kauhea sadattelu ja koko päivä on taas pilalla.

Mitä teen? En voi lähteä lasten kanssa mihinkään kauemmas työ ja koulut estävät. Lähetänkö miehen pois?

No voitko auttaa tuossa ylistressaantumisessa jotenkin? Voitko helpottaa miehen oloa tjms.? Yksi mitä kannattaa ihan aluksi kokeilla on keskustelu. Keskustele toisen käytöksestä ja nimenomaa siitä mistä se kaikki kumpuaa.

Mä vaan en voisi asua ihmisen kanssa joka vittuilee lapselle. Pyytäisin kauniisti poistumaan aluksi vaikka viikoksi rauhoittumaan ja miettimään tarkasti minkälainen ihminen haluaa olla.

Yksi hyvä keino voisi olla rauhoittaa tilanne. Eli ihan yhteistuumin sopia, että mies latailee akkuja jossain muualla vaikka viikon-pari ja opettelee itsehillintää, käytte läpi käyttäytymismalleja, miten reagoidaan missäkin tilanteessa, miten mikäkin asia hoidetaan. Kuulostaa ehkä naurettavalle, mutta valmis ja sovittu käyttäytymismalli auttaa siinä vaiheessa, kun käy ylikierroksilla ja tekisi mieli mennä tunteiden mukana, niin ei aivan niin helposti vajoa typeryyksiin.

Karmeaa lasten kannalta, miehesi täytyy herätä siihen, mitä tekee lapsille ja heidän itsetunnolleen tuollaisella käytöksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puhe ei oikein tehoa.

Ei tehoa, elllei opi ymmärtämään asioita myös miehen kannalta. Naisnäkökulma ei auta tilanteen ymmärämistä ja siksi kannattaisi miettiä syitä laajemmin kuin miehen vikana. Jos puhuminen on sitä, että haukku miestä ja käskee lopettamaan, niin ei tuloksia voikaan tulla.

Meillä on ollut samanlaista joskus ja mä vaan karjuin kerran naamapunaisena että jos se perkeleen stressi on meillekin näin kova niin alahan laputtaa, ei meidän tarvii tällästä katella.
Ja alko se miettiä ja siitä se sitten rauhoittui.

Mutta jos ei mies edes yritä selvittää ongelmaa ja pyrkiä muuttamaan käytöstään, niin kyllä siinä vaiheessa täytyy ryhtä punnitsemaan, onko tärkeämpää "ymmärtää miestä" vai ajatella lapsia. Todella törkeää lapsia kohtaan, jos tuollaista tilannetta ei saada muuttumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Yksi hyvä keino voisi olla rauhoittaa tilanne. Eli ihan yhteistuumin sopia, että mies latailee akkuja jossain muualla vaikka viikon-pari ja opettelee itsehillintää, käytte läpi käyttäytymismalleja, miten reagoidaan missäkin tilanteessa, miten mikäkin asia hoidetaan. Kuulostaa ehkä naurettavalle, mutta valmis ja sovittu käyttäytymismalli auttaa siinä vaiheessa, kun käy ylikierroksilla ja tekisi mieli mennä tunteiden mukana, niin ei aivan niin helposti vajoa typeryyksiin.

Karmeaa lasten kannalta, miehesi täytyy herätä siihen, mitä tekee lapsille ja heidän itsetunnolleen tuollaisella käytöksellä.

Tämäkään neuvo ei ole mistään kotoisin. Siinä heti syyllistetään mies ja laitetaan muka miettimään asioita. Olisi varmaan tärkeämpää löytää syyt miehen pahoinvointiin, jos sellaista todella on. Aika usein näissä tilanteissa nainen sanelee ne "sovitut" käyttäytymismallit, eikä asian syitä ole pohdittu lainkaan. Siitä seuraa yleensä ero. Sekin on huonompi vaihtoehto kuin asioiden penkominen kunnolla puiolin ja toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja trh:
Mutta jos ei mies edes yritä selvittää ongelmaa ja pyrkiä muuttamaan käytöstään, niin kyllä siinä vaiheessa täytyy ryhtä punnitsemaan, onko tärkeämpää "ymmärtää miestä" vai ajatella lapsia. Todella törkeää lapsia kohtaan, jos tuollaista tilannetta ei saada muuttumaan.

"ymmärtää miestä" ei tarkoita sitä, että käytöstä tarvitsisi kestää tai edes sietää. Se tarkoittaa lähinnä sitä, että voisi yrittää tehdä jotain miehen hyväksi, että pääsisi isommista stresseistä ylitse!

Mieti nyt, että nainen masentuu ja muuttuu tosi *ttumaiseksi, makaa sohvalla ja sanoo tylysti. Jos mies tuosta alkaa vaan marmattaan ja valittaan, niin eikös se masennus vain pahene siitä. Mutta jos mies tulisi vierelle silittelisi päähän puhuisi vakavissaan toisen olotilasta ja etsisi YHDESSÄ ratkaisuja toisen huonoon oloon, niin voisi tullakin tuloksia. Marmatuksella, valituksella ja takaisin ilkeilyllä tulee yleensä vain ero käsille.

Vähän vaikea laittaa miestäkään mihinkään miettimään asioita. Sekös vasta enemmän stressaa, jos joutuu miettimään mihin yöksi menee ja missä mahdollisesti seuraavan yön viettää. Ei se auta yhtään.

Yritän kyllä parhaani mukaan olla tukena, mutta kun tiedän kyllä että mitkä asiat miestä painaa ja ne ovat sellaisia mihin minä en oikein pääse vaikuttamaan. :(

Vähän vaikea laittaa miestäkään mihinkään miettimään asioita. Sekös vasta enemmän stressaa, jos joutuu miettimään mihin yöksi menee ja missä mahdollisesti seuraavan yön viettää. Ei se auta yhtään.

Yritän kyllä parhaani mukaan olla tukena, mutta kun tiedän kyllä että mitkä asiat miestä painaa ja ne ovat sellaisia mihin minä en oikein pääse vaikuttamaan. :(

Oletteko miettineet keinoja miten saisi ilkeän käytöksen loppumaan? Ymmärtääkö mies kuinka ilkeesti käyttäytyy teidän silmin?

Alkuperäinen kirjoittaja pulassa:
Mies on ihan ylistressaantunut. Huutaa ja räyhää lapselle (6-v) ihan koko ajan, haukkuu ja mollaa siinä samalla. Nyt kun muistelen muutamia päiviä taaksepäin, en muista että mies olisi kehunut häntä laisinkaan.

Mullekin on hyvin ilkeä, piikittelee ja nälvii päivittäin. Koskaan ei ole mitään positiivista sanottavaa. Jos jokin pienikin asia menee vähän pieleen, se on ihan kuin joku isompi ongelma, alkaa kauhea sadattelu ja koko päivä on taas pilalla.

Mitä teen? En voi lähteä lasten kanssa mihinkään kauemmas työ ja koulut estävät. Lähetänkö miehen pois?

Ota videolle tuollainen tapahtuma ja näytä se hänelle kun on rauhoittunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kysy, miksi on sulle ilkeä, vaikka itse yrität olla mukava?

Ressi vaikuttaa.
Kyllä itsekin olen joskus väsyneenä ja stressaantuneena tiuskinut ties mitä suustani. :ashamed:
Ymmärrän kyllä miestäni ja ymmärrän myös mitä rähjääminen tekee lapsille. Minä itse olen kasvanut rähjäävässä kodissa ja nyt tuo hirveä elämä on siirtymässä omiin lapsiini.

Eikö se mies voi mitenkään päästä "yli niistä asioistaan ", kerrohan vähän mikä sitä noin kamalasti riepoo, jos vaikka olis vertaistukea täältä saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kysy, miksi on sulle ilkeä, vaikka itse yrität olla mukava?

Ressi vaikuttaa.
Kyllä itsekin olen joskus väsyneenä ja stressaantuneena tiuskinut ties mitä suustani. :ashamed:
Ymmärrän kyllä miestäni ja ymmärrän myös mitä rähjääminen tekee lapsille. Minä itse olen kasvanut rähjäävässä kodissa ja nyt tuo hirveä elämä on siirtymässä omiin lapsiini.

Ymmärtääkö mies itse asiaa kuinka ilkeä on?

Kyllä sitä väsyneenä ja stressaantuneena voi oppia myös toisen käytöstavan ja olla vaikka hiljaa ennemmin kuin olla ilkeä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sk:

Tämäkään neuvo ei ole mistään kotoisin. Siinä heti syyllistetään mies ja laitetaan muka miettimään asioita. Olisi varmaan tärkeämpää löytää syyt miehen pahoinvointiin, jos sellaista todella on. Aika usein näissä tilanteissa nainen sanelee ne "sovitut" käyttäytymismallit, eikä asian syitä ole pohdittu lainkaan. Siitä seuraa yleensä ero. Sekin on huonompi vaihtoehto kuin asioiden penkominen kunnolla puiolin ja toisin.

Nyt et hoksannut, mitä ajoin takaa. Tuo rauhoittumaan lähteminen on ns. ensiapukeino ja keino viheltää peli poikki, jotta voidaan lähteä yhdessä ratkomaan asiaa. Ei se tarkoita mitään pihalle heittämistä.

Voi oikeasti olla erittäin hyödyllistä miehelle päästä hetkeksi tauolle ja levähtämään arjen oravanpyörästä, jossa ei pysty itsekään miettimään ja ymnmärtämään, mistä vyyhtiä voisi lähteä purkamaan. Tämän on yksi keino, erilaiset asiat auttavat erilaisilla ihmisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja pulassa:

Meillä vastaava käytös johtui mihen masennuksesta. Siitä tuli ilkee omaa perhettä kohtaa ja välinpitämätön. TUntui, ettei ollenkaan tajunnut kuinka sen puheet toisia satutti.

Lopulta sain sen kammettua lääkäriin, kn luonne oli muuttunut niin paljon etten enää omaksi miehekseni tunnistanut. Oli sairaslomalla yli puoli vuotta masennuksen ja työuupumuksen takia. Sain myös lääkityksen ja käytös alkoi pikkuhiljaa tasaantua.

Puhe ei tuossa alkuvaiheessa auttanut mitään. Sen piti saada puhua ihan ulkopuolisten kanssa. En tiedä mitä olisin tehnyt jos en olisi saanut ukkoa lääkärille.

Nyt alkaa mennä paremmin ja mies tuntuu omalta mieheltä, sairastumisesta reilu vuosi. Lääkkeitä vähennetään hiljalleen.

Toivottavasti teillä löytyy ikävään tilanteeseen ratkaisu.

Yhteistyössä