Mitä tehdä kun oma lapsi ärsyttää niin paljon et tekis mieli vetää........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Mulla on oikeasti vaikea tytär, ikää nyt 11v.
Uhmaikä alkoi jo 11kk iässä, ja siitä asti on "uhmaikä" jatkunut.

Muut lapseni on ihan "normaaleja" et kasvatuksessa ei nyt vika voi olla.

Lapseen ei tehoa mikään, ei hyvä, ei paha, ei lahjonta, kiristys, selittäminen, perustelu tms.

Hän on ilmoittanut jo pienestä aina kovaan ääneen tyyliin: "en anna periksi, minä haluan voittaa".

Aina on muissa syy, ja aina haluaa "viimeisen sanan". Ei luovuta millään missään asiassa, tappelee vastaan, kunnes "voimansa" loppuu..

Ja tämä käytös kohdistuu meihin vanhempiin, ja joskus läheisimpiin isovanhempiin. Veljeni kerran kysyi katseltuaan tytön raivoamista ja periksiantamattomuutta, että eikö sun tee mieli vetää tota pentua kunnolla turp.........

Johon vastasin että, KYLLÄ, tekee mieli, ja kovasti... mutta enhän mä sitä tee...

Mä oon vaan niin väsynyt... on toki hyviä päiviä ja viikkoja, mut loppua ei näy tolle käytökselle... esimurrosikäkin jo puskee kovaa, entä sitten murrosikä???

Miten selvitä vaikean lapsen kanssa?

voimia! :hug: :hug: Meillä tyttö 2,5v ja samalta kuulostaa. On raivonnut juurikin vuoden ikäisestä ja meno vaan pahenee, tosin useimmiten on oikea aurinko, mutta suuttuessaan ja väsyneenä pikkuinen hirviö! Äitini on kysynyt usein että miten te jaksatte tuon tytön kanssa (nähnyt raivareita monta ) mutta tokihan sitä oman lapsen kanssa jaksaa. Ihmettelen vaan miten pieni ihminen jaksaa raivota jopa 2,5h kun ei saa tahtoaan periksi. Kyllä siinä on välillä tekemistä meillä kaikilla.

Joo, haastavanraastava temperamentti tosiaan ;)

Osittain käytöstä pahentaa se että aikoinaan päiväkodissa, ja nyt koulussa on ku pieni enkeli... opettajakin ihmetteli kun joskus kerroin millainen on kotona...

Kun päivän esittää jotain mitä ei ole, niin täytyyhän se kotona purkaa sitten ulos.... huoh..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Osittain käytöstä pahentaa se että aikoinaan päiväkodissa, ja nyt koulussa on ku pieni enkeli... opettajakin ihmetteli kun joskus kerroin millainen on kotona...

Kun päivän esittää jotain mitä ei ole, niin täytyyhän se kotona purkaa sitten ulos.... huoh..

Vm. 1998?

Jos, niin taitaa olla malliominaisuus. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Vm. 1998?

-97:ssa myös samaa vikaa. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Vm. 1998?

-97:ssa myös samaa vikaa. :whistle:

:) Just näitä... siis tyttö on vm -97, mut melkein -98

meillä ihan sama. Tyttö täyttää elokuussa 3v ja käyttäytyy muille ihmisille ja päiväkodissa todella hyvin ja on erittäin kiltti, mutta sitten kotona minulle ja miehelleni purkautuu se kaikki tahto!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

meillä ihan sama. Tyttö täyttää elokuussa 3v ja käyttäytyy muille ihmisille ja päiväkodissa todella hyvin ja on erittäin kiltti, mutta sitten kotona minulle ja miehelleni purkautuu se kaikki tahto!

Meillä on samanlainen poika ja etenkin minä saan kaikki kiukut osakseni! Ikävää uskon sen olevan ja sylittely auttaa ainakin vielä ja raudanluja kuri. Tuumaakaan ei saa antaa periksi metkuilleen ja niitähän riittää...

Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Sitten tarkoitan ehdottomasti tota ADD:ta

Okei. En vain pysty olemaan kanssasi samaa mieltä: add-ihminen on enimmäkseen jumissa ja ylikierroksilla pääkopassaan, ulospäin ei paljoa oireita näy.

Ja perustan väittämäni sille, että olen itse diagnosoitu adhd-ihminen ja sitä kautta on asia tullut tutuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Usein valitettavasti nuo ADD lapset sairastuvat myös masennukseen. Siksi olisikin tärkeätä saada diagnoosi ja lääkkeet ajoissa ettei ajaudu masennukseen.

Eivät lääkkeet ole pelastut. eivät ainakaan yksistään...

Ja siksi lapsen käytös täytyisi saada sellaiseksi, että näin ei käy. Siis tietysti hyvä, että hän pystyy kontrolloimaan itseään, mutta kun ei se määrättömyyksiin ole mahdollista. Mietipä mitä lapselle kävisi jos olisi vaikkapa viikon leirillä. Tai miten hän toimii vähän isompana, kun pokka täytyy pitää yhä pidempiä aikoja. Yläasteella saattaa olla 8-tuntisia koulupäiviä.

olla kaverisuhteissa jotain häikkää? Kiusaamista? Itse raivosin kotona aina koulupäivän päätteeksi pettymystäni kun minua ei huolittu mukaan ja minua kiusattiin :/ Salasin asian vanhemmiltani, mutta kotona kyllä osasin raivota :(

Meillä tyttö oli juuri koulupsykologin testeissä, lukivaikeus oli Dg.

Mutta ongelmia on kyllä musta muillakin alueilla...

Esim. just näitä piirteitä tytössä on mitä löysin googlettamalla ADD

"Thomas Brown kuvailee ADD (tarkkaamattomuushäiriö) tyypilliset oireet:

Häiriintyy helposti ulkoisestä ärsykkeestä
Usein vaikeuksia seurata toisten antamia ohjeita
Vaikeuksia keskittymiskyvyn ylläpidossa
Vaikuttaa usein, ettei kuuntele, mitä sanotaan
Taipumus kadottaa tavaroita
Vaikeuksia organisoida päämäärätietoista tekemistä
Usein siirtyy keskeneräisestä tekemisestä seuraavaan
Jotkin tutkimukset osoittavat, että lapsilla, joilla on hyperaktiivisuutta ja impulsiivisuutta, on enemmän käyttäytymisongelmia ja tekemisen ohjaamisen ongelmia, kun taas lapsilla, joilla on tarkkaamattomuutta (ADD), on suurempi riski kärsiä masennuksesta ja ahdistuneisuudesta. "

Yhteistyössä