Mitä tehdä kun poika lyö toisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyy

Aktiivinen jäsen
24.04.2008
7 396
4
36
Siis meillä on nyt sellainen ongelma tuon nelivuotiaan kanssa, että kun hän tulistuu hän saattaa lyödä toista ja heittää tavaroita toisia kohti. Ja ei mitään kevyitä juttuja. Oli pari päivää sitten lyönyt naapurin poikaa vasaralla päähän! :o Ja hoitopaikassa on monesti meinannut heitellä esim. tuoleja. Onneksi hoitotädit ovat saaneet estettyä.

Mutta mitä tuolle voisi tehdä? Perheneuvolassa olivat sitä mieltä, että on normaali 4-vuotiaan käytöstä. Minusta ei. Tai ei ainakaan saisi olla.
Ja nämä tilanteet saattavat tulla ihan yhtäkkiäkin. Eli muut ei välttämättä huomaan tilanteen kehittymistä etukäteen.

Erittäin temperamenttinen on poika ja äitinsäkin, että varmaan on geeneissä tuota tulisuutta. Mutta miten tuon toisille (ja itselleenkin) vaarallisen käytöksen saisi loppumaan? Mitä voisi keksiä pojalle sijaistoiminnoiksi tuon raivon purkautumiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
On se aika normaalia. olen kuullut että monilla samaa ongelmaa. myös meillä myös miehen 4v on todella agressiivinen välillä :( (suuttuessaan potkii, tönii ja lyö)

No vaikka ois normaalia, niin kuinka tuon käytöksen saisi loppumaan? On aika vaarallista, jos toinen kumauttaa vasaralla päähän! :o

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Minä tekisin tuollaisesta lapsesta aivan välittömästi lastensuojeluilmoituksen.

Miksi? Miksi asia kuuluu sinun mielestä lastensuojeluun? Uskotko, että käytös on kotona opittua? Tuskinpa silloin tänne nikillä kirjottaisin, jos syyllinen löytyisi katsomalla peiliin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kai tuo nykyään on normaalia. Ei ennen ollut, kun uskottiin ja oli rajat.

Meillä kyllä on rajat. Mutta jostakin tämä käytös silti tulee. Huolissani olen omasta lapsestani, josko häntä vaivaa jokin tai on muuten paha olla. :/

HEI ! mulletoi.com oli semmoi potkintatuubi !! :D tällei ensin tuli mieleen.. mutta sillä taitaa olla enempi negatiivista vaikutusta siihen löymiseen sitten

kun pitää löytää varsinaiset syyt siihen käytökseen..

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Meillä kyllä on rajat. Mutta jostakin tämä käytös silti tulee. Huolissani olen omasta lapsestani, josko häntä vaivaa jokin tai on muuten paha olla. :/

onko teillä tämä 4v nuorin lapsi? mietin että voi hyvinkin johtua mustasukkaisuudesta tuo käytös.

Asia on kylläkin niin, että omaa pahaa oloa ei saa muihin purkaa. Teet vain selväksi, että muut ihmiset on aivan yhtä arvokkaita kuin omasi, ja hänellä ei ole pienintäkään oikeutta koskea toisiin väkivaltaisessa mielessä.

käsket jonkun toisen mojauttaa takaisin niin että tuntuu, jos hakkaa muita. vie sille naapurin lapselle vasara ja käske lyödä omaasi päähän.

onko teillä tämä 4v nuorin lapsi? mietin että voi hyvinkin johtua mustasukkaisuudesta tuo käytös.

eikö vanhemmat lapset ole yleensä nuoremmista mustasukkaisia?

nuorin saa aina eniten äitin lellittelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä voi hakata:
HEI ! mulletoi.com oli semmoi potkintatuubi !! :D tällei ensin tuli mieleen.. mutta sillä taitaa olla enempi negatiivista vaikutusta siihen löymiseen sitten

Joo, mäkin veikkaan että tuskin lyö vain lyömisen ilosta. Itse sanoo, ettei tiedä miksi lyö ja lyöminen tuntuu itsestäänkin pahalta. Anteeksipyynnön jälkee kuulemma tulee parempi olo itsellekin.

eikö vanhemmat lapset ole yleensä nuoremmista mustasukkaisia?

nuorin saa aina eniten äitin lellittelyä.

sitä mä juuri tarkoitin. että jos hän ei ole nuorin enään niin käytös voi johtua siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä voi hakata:

Joo, mäkin veikkaan että tuskin lyö vain lyömisen ilosta. Itse sanoo, ettei tiedä miksi lyö ja lyöminen tuntuu itsestäänkin pahalta. Anteeksipyynnön jälkee kuulemma tulee parempi olo itsellekin.

ei anteeksipyyntö riitä.
väkivaltaiset miehet hakkaavat vaimojaan ja sen jälkeen pyytävät anteeksi.
Teilläkö puhutaan vain oman kullan tunteista eikä muiden.?
ne toiset on yhtä arvokkaita ihmsiiä ja sun kakaralla ei ole mitään oiekutta koskea heihin.

jos on lyönyt vasaralla, viet pojalta jonkun tärkeän jutun korvaukseksi tuolla naapurille. Esim rakkaimman lja kalleimman lelun.

jos toistuvasti muita lyö, ei se lopu kuin sellaisella rangaistuksella, mikä tuntu.
anteeksipyyntö ei ole rangaistu.

Poika on esikoinen ja yhtä paljon saa hellittelyä kuin siskonsakin. On kyllä ollut mustasukkainenkin siskostaan, mutta silti rakastaa tätä yli kaiken.

Ja naapurin lapsi on kyllä samanmoinen veijari. Eilen heitti tuota poikaa lumipallolla naamaan ja se sattui kyllä kunnolla. Siitä tämä vasarajuttu tulikin esiin, kun mentiin selvittämään sitä lumipallojuttua. Eivät siis naapurit ilmoittaneet asiasta heti tapahtuman jälkeen meille.

Eli poika siis tietää miltä tuntuu, kun sattuu. Ja eilen kovasti kyseli, miksi tämä naapurin poika heitti sen pallon. Mutta silti ei osannut sanoa, miksi itse löi. Asiasta kyllä puhuttiin kunnolla ja tehtiin selväksi ettei ketään saa koskaan lyödä tai heittää millään.

:hug: sustakin tuntuu pahalta selkeesti ja miksei tuntuisi haluathan vastuuntuntoisena vanhempana selvittää toisen pahaanoloon syyt.

no sanot vain että kiljuu sitten itsekseen tai on hiljaa ja menee leikkimään jos tulee sellainen olo että haluaa lyödä tai purra tai potkia..
yritä ohjastaa poikaa vaikka menemään tilanteesta pois tai sitten ihan itkeä ja sanoa että mene pois että hän voi nyt pahoin ettei lyö...

Olipa sekava viesti toi mun äskeinen.. aori :D

ehkäpä tuo mustasukkaisuus ilmenee juuri tuolla käytöksellä. nyt esikoiseen vaan lisää huomiota ehkäpä isä huomioi mutta tahtooko juuri äidin huomiota lisää ? oisko teidän joku yhteinen viikkojuttu kalenterintäytteeksi ? ihan vain kaksin ?

Poika on esikoinen ja yhtä paljon saa hellittelyä kuin siskonsakin. On kyllä ollut mustasukkainenkin siskostaan, mutta silti rakastaa tätä yli kaiken.

Ja naapurin lapsi on kyllä samanmoinen veijari. Eilen heitti tuota poikaa lumipallolla naamaan ja se sattui kyllä kunnolla. Siitä tämä vasarajuttu tulikin esiin, kun mentiin selvittämään sitä lumipallojuttua. Eivät siis naapurit ilmoittaneet asiasta heti tapahtuman jälkeen meille.

Eli poika siis tietää miltä tuntuu, kun sattuu. Ja eilen kovasti kyseli, miksi tämä naapurin poika heitti sen pallon. Mutta silti ei osannut sanoa, miksi itse löi. Asiasta kyllä puhuttiin kunnolla ja tehtiin selväksi ettei ketään saa koskaan lyödä tai heittää millään.

ahaa. Eli jos lumisodassa sinun kultamussukka saanut pallosta, menet selvittämään.

mutta omasi hakka toisia vasaroilla. Juuri tyypillinen äiti, minun kulta toisten kakarat.
Eli et pidä mitään rajoja vaan lellit omiasi. ei tarvitse kysellä miksi lyö. koska sallit sen.

Alkuperäinen kirjoittaja =):

ehkäpä tuo mustasukkaisuus ilmenee juuri tuolla käytöksellä. nyt esikoiseen vaan lisää huomiota ehkäpä isä huomioi mutta tahtooko juuri äidin huomiota lisää ? oisko teidän joku yhteinen viikkojuttu kalenterintäytteeksi ? ihan vain kaksin ?

Tää vois olla hyvä juttu. Mitähän sitä keksisi? Monesti kyllä esim. leivotaan yhdessä kun poika siitä tykkää. Ja välillä vien häntä elokuviin tai jonnekin muualle jännään paikkaan ihan vain kahdestaan. Pitää ehkä keksiä lisää tälläistä, niin josko se auttaisi tuohon.

Ja kiitos kun ymmärrät! Kyllä tuntuu itsestäkin pahalta, kun omalla pojalla ei kaikki ole hyvin.

ahaa. Eli jos lumisodassa sinun kultamussukka saanut pallosta, menet selvittämään.

mutta omasi hakka toisia vasaroilla. Juuri tyypillinen äiti, minun kulta toisten kakarat.
Eli et pidä mitään rajoja vaan lellit omiasi. ei tarvitse kysellä miksi lyö. koska sallit sen.

En ole sallinut lyömistä koskaan! Enkä lelli lastani. Emme vain ennemmin tienneet tuosta lyömisestä, sillä se tapahtui naapurissa eivätkä he ilmoittaneet meille! Me kyllä aina käydään siellä puhumassa, jos pojilla on ollut kiistaa keskenään. Ihan yhtälailla, jos meidän poika tekee toiselle jotain. Ja eilen mentiin vielä erikseen pyytämään anteeksi tuota lyömistäkin kun se tuli ilmi kun mies vei naapurin pojan kotiin. Meidän poika ei siis ollut sillä reissulla mukana, vaan sen jälkeen mentiin sitten uudestaan.

Tää vois olla hyvä juttu. Mitähän sitä keksisi? Monesti kyllä esim. leivotaan yhdessä kun poika siitä tykkää. Ja välillä vien häntä elokuviin tai jonnekin muualle jännään paikkaan ihan vain kahdestaan. Pitää ehkä keksiä lisää tälläistä, niin josko se auttaisi tuohon.

Ja kiitos kun ymmärrät! Kyllä tuntuu itsestäkin pahalta, kun omalla pojalla ei kaikki ole hyvin.

Ahaa. Eli sun poika lyö toisia ja hänellä ei kaikki ole hyvin.
Kyllä kuulostaa saavan liikaa kaikeka. Mun lapset eivät ollet koskaan käyneet elokuvissa 4v ja eivät lyö toisia.

Sun lapsesi on hemmoteltu ja ilkeä, koska lellit häntä.viet vain naapurille vasaran ja käsket lyödä omaasi, niin aivan varmasti opiii, että hänelä ei ole pienintäkäään oikeutta koskea muihin väkivaltaisesti.

Ahaa. Eli sun poika lyö toisia ja hänellä ei kaikki ole hyvin.
Kyllä kuulostaa saavan liikaa kaikeka. Mun lapset eivät ollet koskaan käyneet elokuvissa 4v ja eivät lyö toisia.

Sun lapsesi on hemmoteltu ja ilkeä, koska lellit häntä.viet vain naapurille vasaran ja käsket lyödä omaasi, niin aivan varmasti opiii, että hänelä ei ole pienintäkäään oikeutta koskea muihin väkivaltaisesti.

Tuossa ylemmässä viestissä juuri selitin, etten kyllä lelli lastani. Samat säännöt ovat omille kuin muillekin. Ja miten sun mielestä on lapsen lellimistä, jos viettää aikaa hänen kanssaan ja joskus vie jonnekin erikoiseen paikkaan?

Yhteistyössä