Mitä tehdä lapsen opettajan suhteen, apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Lyhyesti tilanteen taustaa. Erosimme mieheni kanssa lopullisesti viime kesänä ja muutin lasten kanssa uuteen asuntoon naapurikaupunkiin. Vanhin poika aloitti siis uudessa koulussa viime syksynä. Koulu on hänellä sujunut aina ok, vähän poikamaista laiskuutta välillä ehkä mutta ei oppimisvaikeuksia missään nimessä. Osaa vaikka kympin arvoisesti jos haluaa, 8-9 tasoa numerot olleet.

Uudessa koulussa poikamme sitten meni uuteen luokkaan jonka opettaja sattuu olemaan isohkon koulun tiukimpia, sellainen vanhanajan vanhapiika-naisopettaja (ei pahalla mutta jos joku tietää opettajatyypin!). Alku sujui mukavasti ja pojan käytöstä kehuttiin erityisesti rauhalliseksi ja muuta. Sitten syksyn aikana tapaamisasiat lasten isän kanssa riitaantuivat ja tämä heijastui tietysti lapsiinkin, vaikka sitä yritin välttää. Pojalla alkoi olemaan huolimattomuutta, unohduksia, koepapereihin piirtelyä ja vastaavaa. Opettajalla oli samaan aikaan ongelmia em. asioiden suhteen koko luokan kanssa, lisäksi muutama häirikkö teetti lisätöitä joka päivä. Poikani kertoi, että opettaja huutaa tai saarnaa jostain jatkuvasti luokassa ja on muutenkin "pahalla päällä koko ajan".

Nyt tilanne on se, että pojan asenne kouluun on muuttunut negatiiviseksi, hän tuntee olevansa huono. Opettajan saarnat tuntuvat menettäneen merkityksensä hänen ja koko luokan silmissä, kun sama saarna tulee toisten järjestelmällisestä kiusaamisesta, varastelusta ja yhden matikantehtävän unohtamisesta. Lisäkielen valintaan opettaja torppasi lapsen innostuksen sanomalla "Ei sinun sitä kannata ottaa, kun nämä muutkin aineet takkuaa näin pahasti." Nyt kielivalinta siis jäissä eikä poika haluakaan enää A2-kieltä kun ei kuulemma pärjää. Opettaja tietää kyllä kotitilanteesta mutta ei tunnu osaavan yhdistää sitä koulunkäyntiongelmiin. En odotakaan että annettaisiin läksyjen jäädä tekemättä mutta ehkä joku muu keino toimisi paremmin kun tämä vaiva tuntuu olevan koko koululuokalla?? Olen kyllä skarpannut läksyjen tarkastusta ym mutta mahdottomiin en pysty minäkään. Turhauttavaakin on kun lapsi osaa muttei aina jaksa keskittyä tai yrittää. Kun yrittää, tehtävät on läksyissä ja kokeissakin 90% oikein.

Opettajalla tuntuu arvostelun ja keskustelun perusteella olevan se vanhanaikainen tyttöjä suosiva asenne. Runoja kirjoittelevat tytöt siisteine käsialoineen pärjäävät mainiosti mutta poikia puheissaankin arvostelee aika jyrkästi. Tämä on hämmentävää, koska tuon luokan pahimmat ongelmatapaukset eli nuo kiusaajat ja varastelijat, ovat tyttöjä. Lisäksi pitäisin itse jotenkin tärkeämpänä sitä, että poika osaa laskea murtolukuja juuri niin kuin pitääkin enkä lähtisi jokaisesta 7 numeroon tehdystä ylimääräisestä alaviivasta naputtamaan.

Kiitos jos joku jaksoi lukea tänne asti, kommentteja ja ehdotuksia koko tilanteesta otetaan vastaan!Odotamme aikaa että pääsisimme keskustelemaan ammattilaisen kanssa yksin ja erikseen näistä perheasioista. Nyt tahtoisin vain pelastaa sen mitä on pelastettavissa lapsen itsetunnosta ja koulumotivaatiosta. Mutta miten?

Jos alkaisin kommentoimaan kaiken, mitä haluaisin, menisi koko yö :)
Lyhykäisyydessään: tiedän aika tarkkaan,mitä käyt läpi ja itsekin olen ollut aika vastaavanlaisen opettajan kanssa "napit vastakkain", vaikkakin opettaja oli nuori..toisaalta liiankin "virkaintoinen" Ja meillä kyseessä oli pienryhmä-silti ymmärrystä ei herunut piiruakaan, vaikka olin jatkuvalla syötöllä ja aivan kaikessa yhteistyökykyinen- ja haluinen.. Meillä tilanne ehti kärjistyä pahimpaan mahdolliseen, kunnes opettaja-luojan kiitos- jäi äippälomalle..Toivottavasti koskaan enään ei tarvitse törmätä moiseen.. Mulla lapsi siis jo 13v ja ko. ope oli opettajana reilu 2v sitten..
Joskus tilanne on vaan se, että kemiat ei kohtaa..Joko opettajan ja oppilaan..Tai opettajan ja vanhemman/vanhempien..taikka sitten molempien,kuten meidän tapauksessa..
Tsemppiä joka tapauksessa, vaikka minusta ei apua olekaan ratkaisun suhteen :) Ainakin tiedät, ettet ole ainoa :)

Kiitos edelliselle! On niin päätä seinään lyövä olo tämän ihmisen kanssa. Olen yrittänyt mm. ehdottaa, että läksyt kerättäisiin päivän mittaan taululle tai paperille, josta ne sitten päivän lopuksi kopioitaisiin muistiin. Tämä oli vastavetoni siihen, kun opettaja tiuskaisi keskustelussa "En minä niitä läksyjä ehdi jokaiselle erikseen kirjoittamaan ylös.". Useimmilla (kaikilla?) muilla luokilla pojan koulussa on käytössä jonkinlainen versio tästä nykyaikaisesta nettireissuvihkosta, joillain kuulemma jopa läksyt lukee aina siellä?! Meillä ei ole, ilmeisesti opettaja ei ole halunnut sellaista ottaa käyttöön. Ei siis edes koepäiviä tai mitään muutakaan ole missään.

Ymmärrän kyllä opettajan ammatin vaativuudenkin, ei siinä mitään. Mutta jos joulutodistuksen mukanakin tuli tiedote jossa näitä huolellisuusasioita vaadittiin painotettavaksi koko luokalta, niin luulisi että tällaisia apukeinoja haluaisi hänkin yrittää? Oma lapseni saattaa tuonikäisten poikien tapaan esiintyä rehvakkaana ja kaikkitietävänä mutta tiedän että on aika herkkä sisimmässään. Tuo opettajan ainoa reaktio, suuttuminen, on hänelle selvästi kova pala eikä auta asiaa tippaakaan. Joillain muilla syynä voi sitten olla halu ärsyttää opettajaa suuttumaan jne, kun se ei näytä vaikeaa olevan. Muistaakseni opettajan suututtaminen oli joillekin suurta huvia kouluaikana, juuri niiden ketkä kilahti helposti. :D Mutta en usko että tämä meillä syynä..

Neuvoton olo tässä on. En tiedä vielä, vaihtuisiko opettaja ensi vuodeksi mutta todella toivon sitä. Perheasiatkin varmasti ajan myötä rauhoittuu.. Mutta ei tuollainen opetustyyli hyvää pidemmän päälle tee kenellekään.

Kiitos edelliselle! On niin päätä seinään lyövä olo tämän ihmisen kanssa. Olen yrittänyt mm. ehdottaa, että läksyt kerättäisiin päivän mittaan taululle tai paperille, josta ne sitten päivän lopuksi kopioitaisiin muistiin. Tämä oli vastavetoni siihen, kun opettaja tiuskaisi keskustelussa "En minä niitä läksyjä ehdi jokaiselle erikseen kirjoittamaan ylös.". Useimmilla (kaikilla?) muilla luokilla pojan koulussa on käytössä jonkinlainen versio tästä nykyaikaisesta nettireissuvihkosta, joillain kuulemma jopa läksyt lukee aina siellä?! Meillä ei ole, ilmeisesti opettaja ei ole halunnut sellaista ottaa käyttöön. Ei siis edes koepäiviä tai mitään muutakaan ole missään.

Ymmärrän kyllä opettajan ammatin vaativuudenkin, ei siinä mitään. Mutta jos joulutodistuksen mukanakin tuli tiedote jossa näitä huolellisuusasioita vaadittiin painotettavaksi koko luokalta, niin luulisi että tällaisia apukeinoja haluaisi hänkin yrittää? Oma lapseni saattaa tuonikäisten poikien tapaan esiintyä rehvakkaana ja kaikkitietävänä mutta tiedän että on aika herkkä sisimmässään. Tuo opettajan ainoa reaktio, suuttuminen, on hänelle selvästi kova pala eikä auta asiaa tippaakaan. Joillain muilla syynä voi sitten olla halu ärsyttää opettajaa suuttumaan jne, kun se ei näytä vaikeaa olevan. Muistaakseni opettajan suututtaminen oli joillekin suurta huvia kouluaikana, juuri niiden ketkä kilahti helposti. :D Mutta en usko että tämä meillä syynä..

Neuvoton olo tässä on. En tiedä vielä, vaihtuisiko opettaja ensi vuodeksi mutta todella toivon sitä. Perheasiatkin varmasti ajan myötä rauhoittuu.. Mutta ei tuollainen opetustyyli hyvää pidemmän päälle tee kenellekään.

Ota yhteys opettajan-eli työntekijän-esimieheen, tässä tapauksessa rehtoriin.. Aina parempi,jos saat useamman vanhemman mukaan..
oletko keskustellut asiasta muiden luokalla olevien lasten vanhempien kanssa? Löytyykö muita,jotka ovat huolissaan/hämillään tms. opettajan tavasta toimia?

[QUOTE="mä";23053434]Lapsellasi on äiti, joka on välinpitämätön ja vetelä. Rehtori, koulutoimi, nämähän ovat ekat, joilta asiaa pitää kysyä! Minulla on ollut erilainen tilanne, mutta ihan ilman tätä palstaakin tajusin soittaa sen seitsemään paikkaan ja apua löytyi kyllä. Kun äiti rakastaa lastaan, se näkyy![/QUOTE]

Ehkä asian olisi voinut ilmaista vähän kauniimminkin-apua ja neuvojahan aloittaja oli vailla, vai? Aika kypsymätöntä kommentointia minun mielestäni tuntemattomalle ihmiselle, joka nimenomaan pyytää neuvoja..Kukin tyylillään..

[QUOTE="mä";23053434]Lapsellasi on äiti, joka on välinpitämätön ja vetelä. Rehtori, koulutoimi, nämähän ovat ekat, joilta asiaa pitää kysyä! Minulla on ollut erilainen tilanne, mutta ihan ilman tätä palstaakin tajusin soittaa sen seitsemään paikkaan ja apua löytyi kyllä. Kun äiti rakastaa lastaan, se näkyy![/QUOTE]

Ahaa. Ei siinä sitten muuta.

Aamua odotellessa, oliko muilla kommentteja?

Muuten: rehtorin mielipide asiaan oli joulun alla erittäin ympäripyöreä. Jäin siihen käsitykseen että ko. opettajasta olisi muitakin valituksia tehty mutta rehtori ei halunnut selvästikään tätä yksilöidä ja piti selvästi alaisensa puolta. Toisaalta en itse halunnut kovin voimakkaasti opettajaa rehtorille mollata koska pelkään että jo nyt huono tilanne kärjistyy, jos opettaja saa lisää syytä mollata lastani.

Olet toiminut kaikin puolin järkevästi. Suosittelisin seuraavaksi niin yksinkertaista siirtoa, että laitat opettajalle s-postin ja rehtorille siitä kopion (piilokopion?). Et syyttele, et moiti, esität huolesi ja teet ratkaisuehdotuksia. Esimerkiksi tuosta läksyjen taululle keräämisestä opettajan on mahdotonta kieltäytyä tuon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja iopå;23053439:
niin oliko teidän koulu siinä KiVa -koulu projektissa...

En tiedä. Ei ole mainostettu ainakaan. Tässä tilanteessa olisikin varsinainen vitsi tuo.

Yhdelle kysyjälle: muita vanhempia en vielä tunne, kun on uusi paikkakunta itsellekin. Luulisin kyllä,että ainakin jotkut ihmettelee tätä kun tiedotteessakin puhuttiin että ongelma on koko luokalla..

Kuulostaa siltä, että teillä on kotona ongelmia (riidat lapsen isän kanssa jne) ja pojalla on rankkaa, se sitten pelleilee, ei keskity jne

Jopa minun oma pikkupoika osaa jo kertoa että täti tarhassa oli tyhmä siksi ja siksi ja se itse ei ole tehnyt mitään.

Usein vanhemmille syntyy oman kultanupun puheista sellainen mielikuva, että paha opettaja kiusaa viatonta kilttiä poikaa. Poika kertoo, että opettaja on turhan tiukka, saarnaa jotain tyhmää, saaran on aina samaa ja hei äiti koko luokka tekee ihan samaa ja minä en ole tehnyt mitään jne jne jne jne

Jotkut vanhemmat paneutuu oman lapsen käytökseen. Opettaja ei ole sanonut sinulle mitään loukkavaa. Kun poikasi ei nytkään pärjää hyvin koulussa monesta syystä, miksi ottaa vielä toinen kielikin?

Sitten jostain aina saapuu se 'viisas' vanhempi joka tietää paremmin kuin itse opettaja mitä luokassa tapahtuu ja miten opettajan pitää opettaa ja asioita hoitaa.
Omassa kultanupussa ei ole mitään vikaa vaan opettaja on vanhapiika, tyhmä ja tiukka, tyttöjä varmaan suosii ja runoja pitää kirjoittaa (nyt mennään toki myös henkilökohtaisuuksiin ja käytetään mielikuvitusta, koska mitään muita perusteita haukkua ei yksinkertaisesti ole), ei osaa opettaa _oikein_.

En yhtään ihmettele, että opettaja loukkaantui kun menit neuvomaan sitä. Oliko se oikein? En tiedä, itse en olis näyttänyt sulle mitä ajattelen.

Sinun on hyvä muistaa, että lapset käyttäytyy vanhempien seurassa usein ihan eri tavalla kuin koulussa luokan edessä.

En tietenkään tunne sua tai sun lasta... mutta teidän ongelmat ei johdu opettajasta tään krijoituksen perusteella.

Itsekin_opelle

Arvasin, että tämäntyyppinen vastaus tulee jossain vaiheessa. Koska onhan selvää, että kun koulu ei toivotulla tavalla suju (unohdukset ja muu), opettajalta tulee aina jotain sanktioita. Minustakin noin kuuluu olla. Minusta vain opettaja on nyt valinnut erittäin huonon ja tehottoman tavan suhtautua näihin asioihin. Tai jämähtänyt siihen joskus takavuosina? Tästä kertoo se, että ongelma on sama melkein _koko luokalla_, ei vain omalla lapsellani. Auktoriteettia puuttuu silloin opettajalta ja pahasti. Koko luokasta puhuttiin siinä tiedotteessa, se ei ole minun keksimääni.

Tyttöjen suosiminen on totta, ei sitä tarvitse todistella. Tytöt reagoi, toimii, opiskelee, häiriköi ja kiusaakin täysin eri tavoilla. Huomaamattomilla sellaisilla. Tiedät sen varmasti itsekin. Poikien käyttäytyminen on täysin erilaista ja heitä kiinnostavat erilaiset asiat. Käytännön tekemisen kautta oppiminen ja muutenkin vaihtelevat opetusmenetelmät tuntuu myös olevan hepreaa useimmille vanhemmille opettajille. Opettaja myöskin on tiukka tuolla omalla tavallaan, olen parissa yhteydessä maininnut pojan opettajan nimen muunluokkalaisten, samaa koulua käyvien oppilaiden vanhemmille ja heti on löytynyt se tietäväinen ahaa-ilme. Niuhottaa toisaalta pikkuasioista eikä taas löydä sitä auktoriteettia puuttua niihin isoihin ongelmiin tehokkaasti. Ja kyllä, vanhanaikaiseen tapaan myös tyttömäinen "hyvä käytös", vaikka sitten teennäinen sellainen, arvotetaan korkeammalle kuin poikien "hyvä käytös".

Kielestä; minusta tuo opettajan kommentti oli epäreilu. Pojan ongelmat muistamisissa ja muussa eivät johdu hänestä itsestään eivätkä ole hänen vikansa. Kyse ei ole oppimisvaikeuksista, jaksamisvaikeuksista tai siitä ettei häntä kiinnostaisi. Ajatukset vain yksinkertaisesti on välillä muissa sfääreissä. Ei ole ongelmaa sen suhteen, etteikö esimerkiksi nyt alkanutta englantia osaisi ja oppisi haluttua nopeammassakin tahdissa. Jos lapsi kysyy, että saako sitten ottaa a2-kielen, mitä siihen pitäisi vastata? Ei, kun meillä on nyt ollut huolia ja muutoksia etkä ole aina jaksanut keskittyä tekemään tehtäviä tai läksyjä vaikka ne osaat halutessasi loistavasti?

Lyhyesti: opettaja on saanut fiksun lapseni tuntemaan itsensä tyhmäksi, pelkäämään sitä suuttumista (josta ei kuitenkaan seuraa mitään) ja luonut negatiivisen asenteen koko koulunkäyntiin. Poika on selvästi menettänyt luottamuksensa tähän opettajaan.

Lapseni ei ole pelkkä opettajan-kiusaama-rassukka-kullannuppu vaan osaa välillä olla uskomattoman raivostuttava. Hän on välillä laiskanpuoleinen, itsepäinen ja lapsellinen, välillä taas luulee olevansa jo aikuinen. Joku kirosanakin saattaa kavereiden aikana livahtaa suusta. Tästä huolimatta hän ei mielestäni ansaitse olla opettajan silmissä se tikku, varsinkaan kun kaipaisi nyt tukea ja jämäkkyyttä aikuisilta elämässään.

Ja vielä se, että jos minä en lapseeni luota, kuka sitten luottaa? En sinisilmäisesti toki minäkään.. Omista lapsuus- ja nuoruusmuistoista kurjimpia ovat ne, missä tärkeät aikuiset ei olleet mun puolellani silloin kun olisi tosiaan pitänyt olla ja tiukasti ollakin.

Repäisen yhden asian tuolta välistä ja kommentoin vain siihen.
Olen opettajan kanssa samaa mieltä, että ei kannata ottaa uutta kieltä opittavaksi, jos ei vanhoissakaan pärjää, eikä tämänhetkiset resurssit riitä siihen.
Jos haluaisitte mahdollistaa tuon kielen opettelemisen lapsellenne, edellyttäisi se teiltä vanhemmilta panosta. Teidän pitää saada välinne kuntoon, ja autaa tuota lasta niissä läksyissä. Muutenkin ihmettelen kovasti, sitä kuinka huonosti olette keskinäiset suhteenne hoitaneet kun noin on lapseenkin päässyt noin paljon vaikuttamaan. Eli katse peiliin!! On suurelta osin teidän syytänne että lapselanne on ongelmia koulussa!

[QUOTE="Kenguru";23065664]Repäisen yhden asian tuolta välistä ja kommentoin vain siihen.
Olen opettajan kanssa samaa mieltä, että ei kannata ottaa uutta kieltä opittavaksi, jos ei vanhoissakaan pärjää, eikä tämänhetkiset resurssit riitä siihen.
Jos haluaisitte mahdollistaa tuon kielen opettelemisen lapsellenne, edellyttäisi se teiltä vanhemmilta panosta. Teidän pitää saada välinne kuntoon, ja autaa tuota lasta niissä läksyissä. Muutenkin ihmettelen kovasti, sitä kuinka huonosti olette keskinäiset suhteenne hoitaneet kun noin on lapseenkin päässyt noin paljon vaikuttamaan. Eli katse peiliin!! On suurelta osin teidän syytänne että lapselanne on ongelmia koulussa![/QUOTE]

Eikös se ap juuri kirjoittanut, että englannin kanssa ei ole ollut ongelmia?

Voi teitä besserwissereitä - vaikka lupasit vain yhteen asiaan kommentoida, keksit kuitenkin ryhtyä vanhempiin syyttävää sormea osoittamaan. Senkin mielestäni ap on riittävän selvästi tuonut esille, että tietää perheen tilanteen entisestään vaikeuttavan pojan tilannetta, mutta tässä kirjoituksessa hän hakikin neuvoja siihen, miten toimia opettajan kanssa.

Sekä tänne kirjoittaneella opettajalla (joka luojaparatkoon ei koskaan tule omia lapsiani opettamaan) että sinulla näkyy olevan kova tarve syyllistää ap:tä ja kipata koko ongelman syy hänen harteilleen. Eikö tilanteeseen teidän mielestänne yhtään vaikuta se, että koko luokalla on näitä ongelmia esim. läksyjen kanssa?

[QUOTE="tytti";23065740]Eikös se ap juuri kirjoittanut, että englannin kanssa ei ole ollut ongelmia?

Voi teitä besserwissereitä - vaikka lupasit vain yhteen asiaan kommentoida, keksit kuitenkin ryhtyä vanhempiin syyttävää sormea osoittamaan. Senkin mielestäni ap on riittävän selvästi tuonut esille, että tietää perheen tilanteen entisestään vaikeuttavan pojan tilannetta, mutta tässä kirjoituksessa hän hakikin neuvoja siihen, miten toimia opettajan kanssa.

Sekä tänne kirjoittaneella opettajalla (joka luojaparatkoon ei koskaan tule omia lapsiani opettamaan) että sinulla näkyy olevan kova tarve syyllistää ap:tä ja kipata koko ongelman syy hänen harteilleen. Eikö tilanteeseen teidän mielestänne yhtään vaikuta se, että koko luokalla on näitä ongelmia esim. läksyjen kanssa?[/QUOTE]

Kieltämättä perhehydin turhan huolimattomasti tekstiin, ja olisin voinut jättää kommentoimattakin. Vastasin enemmänkin tunnepohjalta. Minua riipoo niin kovasti lasten puolesta, jotka joutuvat kärsimään kotona vanhempien välisistä riidoista. Tämä sitten heijastuu lapsen muuhun elämään, ja usein lasta syytetään huonosta käytöksestä, ja hän on se, joka joutuu tekemään suurimman työn paikatakseen sen tuhon mitä muut ovat hänelle tehneet. Taitaa olla parempi että väistyn keskustelusta, ja annan tilaa niille, jotka osaavat auttaa ap:tä tässä tilanteessa.

[QUOTE="Kenguru";23065664]Repäisen yhden asian tuolta välistä ja kommentoin vain siihen.
Jos haluaisitte mahdollistaa tuon kielen opettelemisen lapsellenne, edellyttäisi se teiltä vanhemmilta panosta. Teidän pitää saada välinne kuntoon, ja autaa tuota lasta niissä läksyissä. Muutenkin ihmettelen kovasti, sitä kuinka huonosti olette keskinäiset suhteenne hoitaneet kun noin on lapseenkin päässyt noin paljon vaikuttamaan. Eli katse peiliin!! On suurelta osin teidän syytänne että lapselanne on ongelmia koulussa![/QUOTE]

Minä kommentoin nyt VAIN tuota läksyasiaa. ;) Minä olen niihin panostanutkin ja paljon. Joka ainoa päivä kysyn lukujärjestys päässä muistissa, että mitä tuli läksyksi. Sitten poika ottaa kirjat esille ja alkaa tekemään. Kysyy usein neuvoa ja autan mutta mielellään niin, että varsinaisen oivalluksen tekee lapsi itse eli vain annan oikean suunnan. Kuuntelen, kun lukee englannin ja äikän lukukappaleet ääneen. Kyselen engl.sanoja, myös randomina eli vaikka ruokaa laittaessa sattumalta kysäisen pari. Lasken laskut (jotka on yleensä oikein kun muistaa ne tehdä). Käsken tehdä tehtävät uudelleen, jos on lauseet hutiloitu parilla sanalla kasaan, käsiala repsahtanut hyvästä harakanvarpaiksi jne. Selventääkö tämä yhtään? Kyseisen kakkoskielen taidan itse hyvin, ei siis estettä siinäkään. Laitan aamulla lapun pöydälle, että muistaa luistimet ja kypärän mukaan ettei siitäkin tule unohdusta. Jnejne.

Kaiken ylläolevan tietää opettajakin. On varmasti myös tämän huomannut käytännössä, saatan kirjoittaa jonkun muistisäännön pojalle vihkoon tai muuta. Mutta JOS poika ei koulusta tullessaan jotain läksyä muista sanoa, en minä tiedä sitä teettää ja tarkistaa. Tässä kohtaa menee mun ymmärrykseni yli se miksei opettaja voi auttaa niillä taulumuistiinpanoilla tai sillä nettisovelluksella joka kyllä ON koululla käytössä mutta hänellä ei. Tämä on varmasti se kohta, missä muutkin vanhemmat ovat avuttomia, ne siis ketkä jaksaa olla kiinnostuneita niin kuin siinä _koko luokan_ tiedotteessa pyydettiin olemaan.

Sivukommentti, syy onkin meidän, ei lapsen. Siksi siitä ei pitäisi mielestäni kohtuuttomasti lasta rangaista.

Ap kysyy vielä sitä, että mitä se huutaminen auttaa? Se, että tämä opettaja käyttää mielellään ääntään, ei ole poikani tai hänen luokkatovereidensa keksimää. Minulle on aikuiset kertoneet parikin hänen oman luokkansa ulkopuolista tilannetta, jossa hän on ollut kohtuuttoman vihainen ja /tai ankara, ihan eskari-ikäisillekin.

Minä kommentoin nyt VAIN tuota läksyasiaa. ;) Minä olen niihin panostanutkin ja paljon. Joka ainoa päivä kysyn lukujärjestys päässä muistissa, että mitä tuli läksyksi. Sitten poika ottaa kirjat esille ja alkaa tekemään. Kysyy usein neuvoa ja autan mutta mielellään niin, että varsinaisen oivalluksen tekee lapsi itse eli vain annan oikean suunnan. Kuuntelen, kun lukee englannin ja äikän lukukappaleet ääneen. Kyselen engl.sanoja, myös randomina eli vaikka ruokaa laittaessa sattumalta kysäisen pari. Lasken laskut (jotka on yleensä oikein kun muistaa ne tehdä). Käsken tehdä tehtävät uudelleen, jos on lauseet hutiloitu parilla sanalla kasaan, käsiala repsahtanut hyvästä harakanvarpaiksi jne. Selventääkö tämä yhtään? Kyseisen kakkoskielen taidan itse hyvin, ei siis estettä siinäkään. Laitan aamulla lapun pöydälle, että muistaa luistimet ja kypärän mukaan ettei siitäkin tule unohdusta. Jnejne.

Kaiken ylläolevan tietää opettajakin. On varmasti myös tämän huomannut käytännössä, saatan kirjoittaa jonkun muistisäännön pojalle vihkoon tai muuta. Mutta JOS poika ei koulusta tullessaan jotain läksyä muista sanoa, en minä tiedä sitä teettää ja tarkistaa. Tässä kohtaa menee mun ymmärrykseni yli se miksei opettaja voi auttaa niillä taulumuistiinpanoilla tai sillä nettisovelluksella joka kyllä ON koululla käytössä mutta hänellä ei. Tämä on varmasti se kohta, missä muutkin vanhemmat ovat avuttomia, ne siis ketkä jaksaa olla kiinnostuneita niin kuin siinä _koko luokan_ tiedotteessa pyydettiin olemaan.

Sivukommentti, syy onkin meidän, ei lapsen. Siksi siitä ei pitäisi mielestäni kohtuuttomasti lasta rangaista.

Selvä juttu, kiitos kun jaksoit vastata:). Kuten aiemmin tuolla mainitsin, vastasin itse turhan hätiköidysti. Onhan hienoa että teet voitavasi pojan eteen! Toivon kovasti voimia teille, ja anteeksi tuo liian karkea viestini.

Kysy josko voisi vaihtaa luokkaa, niin opekin vaihtuisi samassa. Jos kemiat ei vaan kohtaa.
Meillä oli aikoinaan ruotsin maikka, mikä sai huutaa vaikka naamapunaisena eikä mitään vaikutusta koko luokkaan, jostain syystä ei saanut arvostusta, vaikka ihan mukava olikin. Ei vaan ollut tarpeeksi auktoriteettia yläastelaisille. Toinen opettaja taas sai luokan hiljaiseksi pelkällä mulkaisulla.

Kurjaa, että into on pojaltasi latistettu, itse vihaan englantia ala-asteen opettajan vuoksi. Se sai mun päähän iskostettua että mä en osaa sitä. Keskiarvo kuitenkin aina ollut 8,5 luokkaa. Noilla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Miten voisit saada yhteyttä muihin vanhempiin? Isommalla porukalla olisi helpompaa setviä asioita, mikäli muut ovat samaa mieltä. Yksin saatat taistella tuulimyllyjä vastaan.