mitä tehdä liitolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virvatuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

virvatuli

Vieras
Auttakaa nyt joku mua hyvänen aika!

Onko kukaan ollut näin mahdottomassa pattitilanteessa ja kuinka asian ratkaissut/siitä selvinnyt.
Eli, tilanne on suurpiirteittäin tämä; Yhdessä oltu miehen kanssa 6vuotta,3 naimisissa ja 2 yhteistä lasta (1,5 ja 2,5v).
Mies on aivan mahdoton. Katoaa ryyppyreissuilleen jopa viikoksi ja tuhlaa jopa tonnin viikon kuluessa (luottokortilla).
Olen lasten kanssa kotona, enkä käy koskaan missään. Ei ole oikein kavereita paikkakunnalla ja omat vanhemmatkin asuu 250 km päässä. Ja joskus kun olen lähtenyt vanhemmille ilman miestä,se "karkaa" sillä väliin reissuilleen,eikä ilmottele itestään mitään.
Jos satun soittamaan miehelle (mitä en nykyään enää juurikaan tee) kun hän on kännäämässä,hän vain syyllistää minua ja odottaa jotain siunausta hauskanpidolleen. Kun hänelläkään ei ole helppoa ja tarvii välillä rentoutumista...
Mies ei tee kotona oikeestaan mitään muuta kun hakee polttopuut. käy töissä,mutta työn luonne on sellainen että voi olla tarvittaessa poiskin, ja säätkin sanelee. Eikä mitään suorituspaineita ole.
Vapaa-aikanaan mies istuu lähes koko ajan tietokoneella pelaamassa tai kattelee filmejä. Lapsia ei hoida kuin pakosta ja apua on kerjättävä.
Rakastaa kyllä lapsiaan yli kaiken,mutta ei ole valmis viettämään näiden kanssa aikaa eikä uhrautumaan lasten,saatikka mun puolesta.
Niin, ja näitä ryyppyreissuja tapahtuu about 2 kuukauden välein, niin että kun on jotakuinkin selvitty entisistä juopotteluveloista, niin on uusien maksu edessä.
Ostettiin vajaa kaksi vuotta sitten talokin, ja velat painaa päälle, ja penniä on koko ajan venytettävä. Itelle en voi ostaa mitään ja ruoassakin pitää säästää. Ollaan kyllä laskettu että jos tosi tiukasti elettäs, tultas kunnialla toimeen, mutta kun miehelle ei riitä elämä semmosenaan.
Ollaan usein puhuttu asioista kasvotusten ja sovittu pelisäännöt, mutta mies ei niitä noudata ja odottaa multa aina kerta kerran jälkeen anteeksantoa. Luottamusta ei mun puolelta oo tippaakaan. Enkä käsitä kuinka joku voi muka kohdella jatkuvasti toista ihmistä noin, ei musta ois ainakaan tommoseen. Tunnen itseni täysin pelleksi. Mies pompottaa mua hyväuskosta ja tirauttaa itkunkin välillä vakuudeksi.
Pari vuotta sitten kun odotin toista lastamme, mies oli pettänytkin, ja tunnusti ite sen tunnontuskissaan.
Siis mies väittää rakastavansa mua yli kaiken,mutta ei kyllä osoita sitä mitenkään. Ei kunnioita,arvosta tai huomioi mua. eikä edes haluakaan mua.
Tuntuu kuin olisin vaan joku piika sille. Ei tätä voi avioliitoksi kutsua, eikä ees kaveruussuhteeksi.
Miehellä on selvästi ollut jo useamman vuoden masennusta. On tosi välinpitämätön eikä tunne kiinnostusta mihinkään.
Olen yrittänyt saada sitä ammattiauttajalle, mutta ei, ei vaan lähde.
Itelläkin on alkanut mennä elämänhalu näissä jatkuvissa taisteluissa tuulimyllyjä vastaan.
Olen nyt kahden vaiheilla lähteäkkö vai ei. Suurin este lähtemiselle on siinä että kaikesta niskaan saamastani #&%?$!* huolimatta rakastan miestäni. En ymmärrä itekään miten voin enää rakastaa sitä, mutta näin vain tunnen. Ja uskon vilpittömästi että mieskin kaikesta huolimatta rakastaa minua.
Olen aina uskonut että rakkaus riittää voittamaan kaikki vastoinkäymiset, mutta kyllä nyt alkaa tuntua tosissaan että ei se mikään pelastava voima ole.
Alan olla raunioina, ja pelkään että en jaksa kohta huolehtia lapsistakaan enää kunnolla.
En haluaisi erota, mutta alkaa olla kai viimeinen pakollinen vaihtoehto tilanteen pelastamiseksi,ainakin oman tilanteen. Miehelle en tiedä miten siinä käy,sekin arveluttaa. Pilatako oma vai toisen elämä...
Onko kukaan kokenut vastaavanlaista painajaismaista tilannetta elämässään.
:ashamed:

Kuulostaa kyllä painajaismaiselta tilanteesi!

Ja se lähteminen, eihän se koskaan ole helppoa, kun on yhteiset lapset ja lisäksi sanoit vielä rakastavasi miestä!

Vaikea on tilanteenne myös, jos miehesi ei suostu hakemaan apua. Se voi olla joskus niin vähästä kiinni... kunhan vain pääsisitte purkamaan asioita ulkopuoliselle, ts. terapeutille. Uskon, että siitä olisi apua. Tosin se vaatii molemmilta uskoa ja halua muuttaa asioita. Minustakin kuulostaa, että miehesi on masentunut.. ja juuri siksi terapeutti voisi auttaa. Ryyppäämisellä on niin helppo turruttaa itseään, mutta se ei ratkaise miehellesikään mitään, pahentaa vain asioita.

Sinuna en jaksaisi elää noin. Itse koettaisin hakea ensin apua, ja suostutella mieskin siihen. Ja jos ei suostu, ei halua, muuttaisin erilleen. Josko se herättäisi miehesi? Valittettava tosiasia on, että toisen puolesta ei voi päättää asioista.. Jos miehesi ei halua muutosta, et voi sille mitään.. ja itsesi kannalta silloin ero on paras vaihtoehto. Vai haluaisitko elää vielä vuosia näin??

En todellakaan halua, enkä kykene jatkamaan elämää tällä tavalla.
Haluaisin jatkaa elämää mieheni rinnalla, avioliitto on minulle pyhä ja tärkeä asia.
Mutta...voimavarat ei enää riitä.
Mieskin toivoo muutosta,mutta ei ole valmis tekemään mitään sen eteen. Odottaa vain minulta jotain ihmetekoja ilmeisesti. Lupaa lopettaa juomisen ja ottaa itseään niskasta kiinni,mutta tilanne palautuu aina ennalleen jonkin ajan kuluttua.
Elän päivä kerrallaan odottaen seuraavaa katastrofia. Ja aina kun se päivä koittaa että mies taas heittää hanskat tiskiin, niin tunnen jopa jonkinlaista tyytymystä, jatkuva pelko ja jännityksessä odottaminen on taas joksikin aikaa päättynyt. Eihän tällanen ajattelu ole enää tervettä? Onko kukaan muu tuntenut näin,että olisi tyytyväinen kun mies ratkeaa,vaikka siitä koituu itsellekin taas lisää tuskaa ja päänvaivaa...???
En yritä tehdä itsestäni mitään marttyyria enkä kehua itseäni, mutta mielestäni miehellä ei pitäisi olla mitään valitettavaa. Hällä on rakastava vaimo joka on tukenut häntä aina viime kädessä ja yrittänyt saada tolpilleen, ja lisäksi kaksi ihanaa lasta, siihen vielä kauan haaveilemansa omakotitalo ja autot sun muut kaupan päälle. Miehen ei tarvii tehä kotona mitään, en nalkuta enkä muistele vanhoja mokia. Passaan minkä kerkeän,herään aamulla viideltä tekemään miehelle eväät töihin ja toivotan hyvää työpäivää.
Kun mainitsin miehelle viime viikolla että nyt ei rahat riitä laskujen maksuun kerta kaikkiaan, hän vain totesi että niinpä onhan hän sanonut jo monta kuukautta että konkurssi tulee, mutta että minä en kuulemma ole vissin yhtään huolestunut tilanteesta. No olenhan mä huolestunut,mutta mitä minä voin tilanteelle tehä sen enempää. Hänhän tässä on ratkaisijan roolissa. Lähti sitten maanantaina vain taas ryyppäämään lisää,sillähän se tilanne ratkeaa.
Tämä on kuin jotain painajaisunta. Ei kenenkään elämä voi olla näin vaikeaa.
Pelkään että jos lähden niin mies menettää kokonaan otteen elämästä, enkä haluaisi pilata hänenkään elämäänsä. Lapsillakaan ei olis käytännössä katsoen sitten isää.
:'(

Kuule, en sano tätä pahalla, vaan kokemuksen tuomalla tiedolla.

Sinä mahdollistat miehen juppoputket antamalla aina anteeksi-.

Miehesi käytös EI MUUTU, ennkuin annat tarpeeksi vahvan ukaasin, ja muista, ukaasi on oltava miehellesi riittävän iso, jotta se tehoaisi, ja sellainen, jonka myös voit, pystyt ja aiot myös tehdä.

Eli älä uhkaile erolla, mikäli et niin aio tehdä, vaan mieti mikä olisi miehellesi riittävän suuri herättäjä. joka laittaisi sen tajuamaan mitä on menettämässä, jollei leikkiminen perheen kustannuksella lopu. ja muista toteuttaa se kun seuraava repsahdus tulee.

Ja ensi töiksesi kun seuraava repsahdus sattuu, leikkaa saksilla miehesi luottokortti, ihan siinä miehesi silmien edessä, kun katuvaisena kotioin ryömii.

MYÖS MIEHESI ON VASTUUSSA PERHEESTÄNNE ja jollei hän itse kykene hallitsemaan kortin käyttöä, se on otettava pois.

Jaksuja, ei ole helppoa, mutta vain miehesi voi muuttaa käytöstään, jollei mikään tehoa, sinun on lähdettävä, älä heittäydy marttyyriksi ja ajattele, että miehesi sitten kärsii.. se juuri, tietoisuus siitä antaa miehellesi "luvan" käyttäytyä niin kuin käyttäytyy, julmaa, mutta totta!!

Alkoliriippuvaisuus on sellainen asia, joka vain pahenee, ja sille sinä et voi mitään, jollei mikään tehoa mieheesi, muista, että lapsesi kärsivät asiasta vuosi vuodelta enemmän.

Lapsillesi sinä olet velkaa hyvän elämän, ET miehellesi.

Tsemppiä!

SANOT ETTÄ SINULLA ON NYT TASAN 2VAIHTOEHTOA

1)LAKATA RÄLLÄSTÄMÄSTÄ ,JA ALKAA VASTUULLINEN ELÄMÄ ,RAHA-ASIOITTEN JA LASTEN HOITO.
TAI
2)JATKAA SAMAA TUHOAVAA RATAA..JOLLOIN SINULLE JÄÄ AINOAKSI VAIHTOEHDOKSI EROTA HÄNESTÄ !

JA NÄYTÄ ETTÄ OLET ERITTÄIN VAKAVISSASI.

ANNA MÄÄRA-AIKA :JOS HÄN PYSTYY PUOLI VUOTTA OLEMAAN VASTUULLINEN ISÄ ,AVIOMIES SINULLE...JÄÄT LIITTOON VIELÄ.MIKÄLI RATKEAA PUOLEN VUODEN SISÄLLÄ SINÄ LÄHDET LOPULLISESTI...NÄIN MINÄ TEKISIN.HÄN AINAKIN ON SAANUT MAHDOLLISUUDEN VIELÄ YHDEN KERREAN :x

olen antanut miehelleni jo lukemattomia mahdollisuuksia.
Viimeisin oli viime kesänä, jolloin täytin avioerohakemuksen ja käskin miehen myös kirjottaa sen alle. Mies sai suostuteltua minut vielä yrittämään, ja olikin lähes 5 kk.tta juomatta. Mut nyt on taas sama meininki päällänsä. Mies kai luulee että olen unohtanut koko tapauksen, hällä kun tuntuu olevan kyky unohtaa ikävät asiat kokonaan muistista lyhyessäkin ajassa.
Olisi pitänyt pistää jo sillon reilu puoli vuotta sitten suunnitelma täytäntöön ja kattoa miten mies olisi tämän uhan alla reagoinut.
:'(

:hug: Voi kuule, sinulla alkaa voimat olla loppu, ja luulenpa, että tiedät itsekin mitä pitää tehdä..se ei ole helppoa, tiedän sen, mutta vain pistämällä pyörät nyt pyörimään sinun, lapsiesi ja usko pois, myös miehesi elämä helpottuu

Laitan sulle muutamia linkkejä, joista saat vertais tukea..ja painotan että käy lukemassa mitä lasinen lapsuus on..kipeitä asioita, mutta sinä, juuri sinä, voit asioille jotain tehdä.

Muista, että avioero ja talolaina, ne eivät ole lopultakaan sen arvoisia, että kannattaisi lastesi ja oma elämäsi tuhota.

Ja muista, ettei kukaan pidä sinua huonona, kun liittosi ei onnistunut, jaksuja
:hug:

http://www.paihdelinkki.fi/perhe
https://www.secure-tukinet.net

Kyllä tiedän omasta kokemuksestanikin mitä "lasinen lapsuus" on.
Vanhemmat joivat joka viikonloppu ja tappelivat sitten verissä päin, ja minä vanhimpana sain kantaa pienemmistä huolta näinä pimeinä toivottomina hetkinä.
Mieheni tietää tämän, mutta ei osaa siltikään kunnioittaa minua ja jättää minua edes omina avioliittovuosinani rauhaan tältä jo kerran kokemaltani piinalta.
Ero on vain se omaan lapsuuteeni verrattuna,että mies ei juo kotona lasten nähden eikä meillä ole fyysistä väkivaltaa.
Mutta lapsia kohtaankin on väkivaltaa jo se että äiti on hermorauniona ja itkee silmät päästänsä voimatta pidättää kyyneliä. Ei lapset mitään tyhmiä ole,vaikka vielä ovatkin pieniä.
Muistan itsekin lapsuudestani tapauksia kun olin vain pari kolme vuotias, ja löysin äitini veitsi kurkulla ja eräänkin kerran isä tuli ikkunoista läpi.
Nämä muistot tekevät olostani yhä tuskaisamman.
:'( :'( :'(

voi tiedän tunteen kun elämä menee solmuun,mies lähti omilleen muutti kaksioon, meillä yksi lapsi.syksy meni hirveessä sumussa kun mies oli kuin kylmä kala ei ottanut kontaktia minuun tai lapseen. ja jos jotain puhuttiin se oli riitelyn kautta.mies sanoikin syksyllä et on tarkoituksella kylmä ja etäinen et on helpompi erota, meillä ei hänen mukaan ole mitään yhteistä...minä kuljin töissä ja huolehdin kaikki ns. juoksevat asiat, rahaa tuli mieheltä jos sitä oikein ruinasin ja tappelin, valitusta oli vain miksi minä olen niin kauhean näköinen vaatteet ,hiukset jne, läski kaiken kukkuraksi, vaikka ylipainoa todella vähän.vaikka ero tuli ja mitä minä en olis halunnut, mulla on tunteita miestäni kohtaan onhan meillä 15 vuotta yhteistä elämää takana. Mutta tosiasiahan on ettei toisen päätökseen saa muutosta jos mies ei halua.Sanoin hänelle ettet arvosta mua tippaakaan edes ihmisenä , minkä hän hyvin avoimesti myönsi!!!Vaikeaa on ja pitkään , monesti olen miettinyt miksi sitä tulee purnattua "tyhjistä", perhe on se elinvoima joka on tärkein ja haavoittuvaisin.

Se, että olet itse kokenut lasisen lapsuuden, selittää miksi kestät, katsot ja kärsit.

Läheisetkin sairastuu, kun yksi (tai 2) juo.

Sinä voit nyt katkaista tuon sukupolvelta toiselle lankeavan kierteen toimimalla!

Tuolla tukinet keskusteluissa on monta samanlaista tarinaa ja onnellisia loppujakin, sinulle ja lapsillesi se myös on mahdollista, tsemppiä :hug:

Itse en varmaan katselisi tuollaista miestä kovin pitkään, syystä että edelleen aikuisena kärsin vanhempieni viikonloppujuopottelusta.

Jos kuitenkin haluaisit vielä yrittää miehesi kanssa, olisiko hänen mahdollista saada apua ja tukea juomisen lopettamiseen? Itse olen töissä suht pienen paikan tk:ssa ja meillä on päihdehoitaja, joka on saanut hirveän hyviä tuloksia paikkakunnan pähdeongelmaisten kanssa. Monilla pelkät keskustelukäynnit tukena. Toki muutokseen tarvitaan motivaatio raitistumiseen, mikä onkin sitten jo haastavampi juttu..

Ota yhteytä omalääkäriin tai neuvolan terkkaan ja keskustele tilanteesta, miehellesi saattaa hyvinkin löytyä apua. Ja itsellesi myös.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 14:00 mahdollistaja kirjoitti:
Se, että olet itse kokenut lasisen lapsuuden, selittää miksi kestät, katsot ja kärsit.

Läheisetkin sairastuu, kun yksi (tai 2) juo.

Sinä voit nyt katkaista tuon sukupolvelta toiselle lankeavan kierteen toimimalla!

Tuolla tukinet keskusteluissa on monta samanlaista tarinaa ja onnellisia loppujakin, sinulle ja lapsillesi se myös on mahdollista, tsemppiä :hug:

Peesi tähän!

Tee lastesi ja itsesi, myöskin parisuhteesi vuoksi tämä: VARAA AIKA PARIKESKUSTELULLE PERHENEUVOLASTA JA VAADI MIESTÄSI MUKAAN! Jos miehesi kieltäytyy, sanot, että lasten (ja itsesikin) takia on tähän saatava muutos ja vaikka sitten eri osoitteeseen asiaa miettimään!

Olet lapsuudessasi joutunut kehittämään itsellesi suojaksi sopeutumiskeinon eli ylivastuullisuuden. Se sama toistuu myös parisuhteessa, vaikka ei olisi tarpeen. Jos ihminen pääsee vapaaksi sopeutumiskeinonsa vankiudesta, hän voi elää helpommin ja vapaammin.

Kirjastosta varmaankin löytyisi kirja (Kiianmaa Kari, RAKENTAVA VALINTA), josta saisit lisätietoa ko. asiasta. Lue ihmeessä! Tsekkaa myös sivut: www.kiianmaa.com
Suosittelen myös Rakentava valinta -seminaaria teille molemmille!

Suosittelisin myös rankan taustasi takia (myös nykyisen tilanteen vuoksi) sinulle henkilökohtaista psykoterapiaa. Voisit löytää kadonneen todellisen minäsi ja elää elämääsi tulevaisuudessa helpommin.

Tämä kaikki ohjeistus oman kokemukseni kautta, joten tiedän, mistä puhun!

Parempaa tulevaisuutta teille!
:hug:

Päätinkin tänään että varaan ajan perheneuvolaan heti maanantaina. Laitan avioeron vireille kaikesta huolimatta. Jos ei puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen ole tilanne muuttunut parempaan suuntaan ja/tai jos mies ei suostu, ammattiauttajalle, on ero todellinen ja lopullinen.
Pakko kokeilla vielä tämäkin konsti, eipähän jää tunnetta että ei olisi yrittänyt kaikkeaan. :(

:hug: :hug: :hug:
onnea uudelle, valoisammalle tielle, joko yhdessä kaikki 4, tai sinä ja lapset perheenä.

Tarvitset paljon voimia, mutta vaikein askel on jo otettu, Onnittelut siitä, se ei ollut helppoa :flower: :flower:

Otin nyt todellakin sen ratkaisevan askeleen ja pistin avioerohakemuksen menemään, vein heti aamulla, jottei mies puhuisi minua ympäri tai etten muuttaisi mieltäni. Lisäksi leikkasin mieheltä luottokortin kahtia kun tuli yöllä kotiin. Maanantaina sitte aika perheneuvolaan.
Nyt tai ei milloinkaan elämän on muututtava kertakaikkiaan!

teit varmaan todella oikean ratkasun.. Miehesi jutut ei päähän silittelyllä muutu..!

Omasta kokemuksesta tiedän että tälläsessä tilanteessa on laitettava kova kovaa vastaan..
Minulla ja ex miehellä ei ollut yhteisiä lapsia, mutta suhde jossa molemmat mukamas rakasti toisiaan. Mies ei kuitenkaan pystynyt elämään kunnollista elämää vaan pakeni aina huolen tullen ryyppäämään. ja kun jätti tulematta kotiin yöksi , oli pettämässä. monta kertaa pistin sen pihalle, mut tein sen virheen että otin sitten myöhemmin takas.. Aluksi meni n. viikko erossa, sit kuukaus, sitten puol vuotta ja viimeisellä kerralla oltiin erossa n. 1.5 v. ja aina otin takas.. Mies luotti siihen että kyllä jossain vaiheessa lepyn ja otan takasin.. Joten sillä tein helpoksi hänen mennä.
olin liian kiltti, ja hän käytti rakkauttani hyväksi. Uskon että rakastaa minua aina mutta ei kerta kaikkiaan osaa elää norm. elämää.

Nyt viimeisestä seurustelusta on kolme vuotta ja silloin pistin välit ihan lopullisesti poikki. ei tule enää päivää jolloin meidän aika koittaa! Reppana varmaan ajattelee että kyllä vielä joskus. olen kuullut muualta kuinka kaipaa.

Nyt tiedän hänestä sen verran että elää parisuhteessa , on lapsi jne. mutta viikottain karkaa kotoaan, ja menee sitten kotiin ja vaimokkeensa antaa aina anteeksi. Ensin oli parin päivän jaksoja pois, nykyään reissuaa jo viikonkin mittaisia aikoja.
Helppo lähtee kotoa ja helppo palata.

Näin hän on tehnyt kaikille naisilleen kenen kanssa on ollut vaikkakin lyhyiäkin suhteita.
Ei vaan yksinkertaisesti pysty sitoutumaan.

Pointtina tässä omassa kokemuksessa yritän kertoo, että jos miehesi kuuluu tähän samaan kastiin, tuskin ihan pienellä muuttuu.
Toivottavasti saat miehesi oikeasti tajuamaan sinun olevan tosissasi että muuttaa käytöstään.

Jos ei olisi lapsia, sanoisin että kannattaa pakata tavarat. Mutta asiat ei ole niin yksiselitteisiä, joten tsempit sinulle , tsempit suhteeseenne!

lopussa tiedät sitten ainakin yrittäneesi jos hommat epäonnistuvat!!