Mitä tehdä, rinnassa patti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xvierasx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xvierasx

Vieras
Mies kertoi eilen huomanneensa minulla viikko sitten rinnassa patin (kierto silloin noin puolivälissä). Ei ollut muistanut mainita tästä ja eilen sitten tuli mieleen. Tutkin rintoja, mutta en löytänyt mitään pattia. Tänään kuitenkin mielestäni toisen rinnan alakohdassa on jotain kovempaa, en tiedä enää onko lihasta vai mitä ja että onko siinä aina ollut sellainen kohta vai ei. Tuo kohta on eri paikassa kuin mitä mies paikansa patin, jota ei taas enää löydy. Rinnat muutenkin nyt aika tiiviit, kun kuukautiset alkamassa parin päivän kuluttua. Mutta, mitä teen; menenkö heti lääkäriin vai odotanko, että kuukautiset loppuneet ja rinnat pehmeämmät? Kannattaako mennä gynekologille vai mille lääkärille? Omalle gynelle menee ajat melkein parin viikon päähän, mutta samalle lääkäriasemalle saisin ajan jo huomiselle, mutta eri lääkärille. Pelottaa vaan niin hirveästi!

Jos olet huolella tutkinut nyt rinnat ja et mitään kyhmyä huomaa, niin odottaisin kyllä että kuukautiset on ohi. Ja sit tutkisin uudelleen ja varaisin ajan gynelle/lääkärille tarvittaessa.

Toki, ymmärrän jos asia vaivaa mieltä niin totta kai ajan voi varata vaikka gynelle, ei siitä haittaakaan ole. Itse löysin rinnasta kyhmyn reilu 1,5vuotta sitten ja kyllä olin paniikissa. Soitin terv.asemalle seuraavana päivänä ja hoitaja sanoi "ei noin nuorella mitään vakavaa ole" ja sain ajan 5viikon päähän lääkärille. En kuitenkaan pystynyt olemaan kovan huolen kanssa ,kyhmy oli ja pysyi, joten soitin muutaman päivän päästä uudelleen ja vaadin ajan ja sain lääkärille ajan samalle päivälle. Lääkäri laittoi heti kiireellisen lähetteen rintojen ultraan ja mammografiaan, sekä biopsia. Siitä kaikki alkoi ja nyt toista rintaa on leikattu ym.

Minulla oli tilanne jokunen kuukausi sitten. Oma paniikki oli sen verran iso, että tahdoin heti lääkärille ja mehiläisestä sain ajan naisten tauteihin samalle illalle. Kallistahan se on, mutta en vaan pystynyt odottamaan terveyskeskuksen aikaa, jota olisin joutunut odottamaan kolme päivää.
Lääkäri totesi myös että kuukauden kannattaa odottaa ja jos edelleen jatkuu oireet (minulla puolet rinnasta kivikova ja kipeä) niin mammografiaan, ja hän laittoi lähetteen valmiiksi, mutta oli sitä mieltä, ettei mitään normaalista poikkeavaa ole. Lääkäri siis tunnusteli rinnat perinpohjin. Hänen mukaan kyhmy, joka ei liiku vaikka siitä puristaisi ja heiluttelisi, olisi hyvä tarkistuttaa. Minun puolet rinnasta kattava kova hälveni noin kolmen viikon sisällä. Ei tosiaan ollut perinteistä rintojen turvotusta, mutta kuulemma hormoonit....

Yhteistyössä