Mitä tehdä tälle ongelmalle? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paitsi jos niillä on sellaiset lasit joilla näkee pimeässä,hrrr... Miksikäs niitä laseja nyt sanotaankaan...
Oliks ne jotkut infrapunalasit vai mitkä? Junnulla on sellaiset. Sillon pitää laittaa sellaiset lasit itselleenkin ja on aivan sama, onko valoisaa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Kätevä Emäntä:
Olen siis ainut hysteerinen? :xmas:

Onko sulle sattunut joskus jotain? Ei noin paha pelko ihan tavalliselta kuulosta.

Ei ole sattunut, olen vain arka tällaisissa asioissa, liian suuri itsesuojeluvaisto. Ja mulla on myös aika vilkas mielikuvitus :whistle:

Se mielikuvitus tekee paljon.. Mullakin joskus iltaisin alkaa oikein vilistä mielessä kaikkia inhottavia juttuja, solloin jätän suosiolla jonkun pikkuvalon päälle ja menen nukkumaan...

Mä en kans kauheesti tykkää olla öitä yksin,vaikka muuten nautinkin jos on mahollisuus olla omassa rauhassa kotona :D Aika usein jos oon öitä yksin,mulla palaa ainakin yksi valo niin,ettei tartte esim.herätä yöllä pimeyteen.
Ootko kokeillu niin,että jos sulla vaiks olis radio tms.päällä,et olis jotain tausta hälyä yön ajan?
eiköhän tuo pimeän pelko oo aika yleistä...
Yrität vai rohkeasti,ehkä se siitä alkaa sujumaan jos yrittää useammin olla yksin.. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kgbfbjtfjg:
Kyllä mäkin pelkään pimeetä vaikka oon jo 26v. En välttämättä noin paljon ku tytsi. Siis enää.
Pimeässähän on turvallista. Möröt ja sarjamurhaajat ei näe, milloin hyökkäät karjaisten niiden kimppuun.

:D En ookaan ajatellu sitä tolta kantilta.

Tätä ei pitäis sanoo, mut sanon kuitenkin ja menetän yöuneni.. Mulla tulee joskus iltasin sellanen pelko (elokuvasta saw...), että vaatehuoneesta kuuluu ääniä ja kun meen kattoon, siellä on se sika.... Hyi HITTO!!! Pitikin rueta nyt tuota miettiin...

Mulla pahimmat pelot on yöllä yksin oleminen, yöllä liikkuminen yksin ja hämähäkkikammo, noita juttuja pelkään lähes neuroottisesti :| Alkoholi saa mut pelkäämään vähemmän, mutta ei sitä nyt aina voi käyttää apuna :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Paitsi jos niillä on sellaiset lasit joilla näkee pimeässä,hrrr... Miksikäs niitä laseja nyt sanotaankaan...
Oliks ne jotkut infrapunalasit vai mitkä? Junnulla on sellaiset. Sillon pitää laittaa sellaiset lasit itselleenkin ja on aivan sama, onko valoisaa vai ei.

Mahtais ihmiset kattoo, ku menis kaupungilla sellaset lasit päässä. Töissäkin. :D

Peloistaan pääsee parhaiten kohtaamalla ne. Nykyisin saa asuntoihin jos jonkinlaista turvatsydeemiä, joten sen vuoksi nyt ei kannata pelätä omaan asuntoon muuttamista ja siellä yksin olemista. Paljon enemmän kannattaa pelätä jalankulkijana suojatiellä keskellä päivää.

Tätä ei pitäis sanoo, mut sanon kuitenkin ja menetän yöuneni.. Mulla tulee joskus iltasin sellanen pelko (elokuvasta saw...), että vaatehuoneesta kuuluu ääniä ja kun meen kattoon, siellä on se sika.... Hyi HITTO!!! Pitikin rueta nyt tuota miettiin...
Mulle tuli kumma mielleyhtymä mun exästä meidän vaatehuoneessa :laugh: No joo...ei exä ole enää vuosikausiin ollut sika.

No, sanoisin että pimeällä yksin kävelemistä on ihan hyvä pelätä. Muakin sitäpaitsi pelottaa olla yksin kotona, vaikka monta vuotta asuinkin yksin. Mua kyllä pelottaa öisin muutenkin, esimerkiksi pelkään että joku kiipeää parvekkeelta sisään, nitistää mieheni ja kaappaa lapseni :x
Kaikkia muitakin pelkoja on riittämiin. Vähän neuroottinen kai minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:
Rupea nukkumaan valoisan aikana ja sit ku heräät ni on taas valoisaa. Ja pidät valot päällä koko yön ja telkkarin ja radion ja tietsikan. Ja et ajattele mitään.

talvella tuo ei taida onnistua tai saa mennä aika aikaisin nukkuun.. :D
(ei ole vittuilua.. rupesi vaan huvittaan)

AP:lle.. Hanki koira.. Mulla on sakemanni eikä pelota yhtään olla yötä yksin ku se kyllä vahtii. :)

Mun ongelma on siis se, että olen liian hysteerinen, pelkään kävellä yksin pimeillä kaduilla tai ylipäätään en uskalla liikkua yöaikaan yksin enkä uskalla olla yötä yksin kotona :| :snotty: En ole koskaan uskaltanut, ehkä sitten uskaltaisin, jos valvoisin koko yön, mutta nukkumaan en uskalla mennä, jos olen koko yön yksin talossa :/ Veljeni tai jonkun kaverin kanssa uskallan olla yön, nuorempana en uskaltanut ilman aikuista. Kerrostalo on ainoa paikka, jossa uskaltaisin olla yön yli yksin.

Nyt mun sitten pitäisi ensi kuussa olla yö yksin kotona, mutta ajatus hirvittää liikaa..mitä asialle voisi tehdä? Ei 18-vuotiaana pitäisi enää pelätä yksin olemista :ashamed: Ehkä sitten menen sillon vaikka isovanhemmille tai jotain..kirjotuksiin täytyy lukea (kirjotukset heti ko. viikonlopun jälkeen ), joten kaveria en viitsi pyytää meille. Onko muita arkajalkoja vai olenko ainut neuroottinen? :whistle:

Hanki lääkitys...mikä muuten tekee kerrostalosta turvallisemman kuin omkotitalosta? Sinne pääsee sisään yhtä helposti ellei helpommin,,

Mun ongelma on siis se, että olen liian hysteerinen, pelkään kävellä yksin pimeillä kaduilla tai ylipäätään en uskalla liikkua yöaikaan yksin enkä uskalla olla yötä yksin kotona :| :snotty: En ole koskaan uskaltanut, ehkä sitten uskaltaisin, jos valvoisin koko yön, mutta nukkumaan en uskalla mennä, jos olen koko yön yksin talossa :/ Veljeni tai jonkun kaverin kanssa uskallan olla yön, nuorempana en uskaltanut ilman aikuista. Kerrostalo on ainoa paikka, jossa uskaltaisin olla yön yli yksin.

Nyt mun sitten pitäisi ensi kuussa olla yö yksin kotona, mutta ajatus hirvittää liikaa..mitä asialle voisi tehdä? Ei 18-vuotiaana pitäisi enää pelätä yksin olemista :ashamed: Ehkä sitten menen sillon vaikka isovanhemmille tai jotain..kirjotuksiin täytyy lukea (kirjotukset heti ko. viikonlopun jälkeen ), joten kaveria en viitsi pyytää meille. Onko muita arkajalkoja vai olenko ainut neuroottinen? :whistle:

Hanki lääkitys...mikä muuten tekee kerrostalosta turvallisemman kuin omkotitalosta? Sinne pääsee sisään yhtä helposti ellei helpommin,,

Kerrostalo on paljon turvallisempi, jos asuu jossain muussa kuin ekassa kerroksessa tai ekassakin, jos ei ole maan tasalla. Ensinnäkin on paljon naapureita turvana, joutuu murtautumaan kahden oven läpi, että pääsee sisään: ensin yhteisen ulko-oven läpi ja sitten sen asunnon oven läpi, johon aikoo mennä..luultavasti jää kiinni jo sen ekan oven rikkomisesta. Ja sitten on se turva, ettei ikkunoista pääse sisään, kun on niin korkealla.

En mäkään hirveästi tykkää liikkua pimeällä yksin ulkona, olin sitten kaupungissa tai maalla. Aina tulee mietittyä että mitä jos joku hörhö tulee vastaan. Omalla pihalla sitä voi liikkua mut kyl silloinkin kuuntelen kaikki äänet. Kyl muakin kun aluksi muutin yksin asumaan hieman hirvitti, se yksinäisyys ja se et jos jotain tapahtuu eikä kukaan kuule ja voi tulla auttamaan.. mut kyllä siihen tottuu, aika nopeetakin. Itse asuin ekat opiskeluvuoteni kerrostalon ekassa kerroksessa päätyhuoneistossa keskellä kaupunkia niin et kaikki huoneiston ikkunat oli vilkasliikenteiselle takapihalle. Kyl sitä joskus tuli mietittyä et ei hitto jos joku tulee tuolta terassin ovesta sisään. Mut kukaan ei koskaan tullut niiden kolmen vuoden aikana ei edes katsonut ikkunasta sisään :D Ehkä jos oikein pelottaa niin kannattaa aloittaa itsenäistyminen just soluasunnon kautta, vaikka siinä riskinä onkin saada kamala kämppis.

mä olin ennen tollanen ja se lakkasi kun muutin omaan kotiin, kerrostaloon, maan tasalle, metsän viereen ja ekoina viikkoina ei ollut rullaverhoja, en pahemmin pimeällä valoja pidellyt. Mulla onneks oli mies mut ei sekään aina illalla/yöllä kotona. nykyään oon tottunut olemaan lapsen kanssa kahestaan yöllä kotona kerrostalossa, kun mies yötöissä ja jotenkin sitä vaan kasvaa pikkuhiljaa tollasesta yli, vaikka se edelleen pelottaisi, niin ei häiritse elämää :hug: :hug: ei mullekaan koskan oo mitään tapahtunut, mulla on vaan ylivilkas mielikuvitus kanssa, nykyään osaan pitää senkin suht kurissa =) Tsemppiä

Mulla pahimmat pelot on yöllä yksin oleminen, yöllä liikkuminen yksin ja hämähäkkikammo, noita juttuja pelkään lähes neuroottisesti :| Alkoholi saa mut pelkäämään vähemmän, mutta ei sitä nyt aina voi käyttää apuna :whistle:
Mä olen jolähes 40-v enkä ole koskaan ollut yötä yksin kotona juuri siitä syystä että pelkään pimeässä yksin oloa,tämä pätee myös autoiluun. Tuntuu aina että joku istuu takapenkillä ja on aivan pakko vilkuilla peilistä onko siellä joku... Hämähäkkikammon selätin kun muutimme maalle ja täällä niihin oli vaan pakko tottua maata tonkiessa:) Ja mulla ei ainaskaan seksi auttanut pelkoihin,koska lapsiakin on 5 ja niiden alulle saamiseen on kai jonkinlaista seksiä vaadittu,ainakin hetkittäin;)
Mulla ei mitään neurooseja lapsuudesta,pelkoihin kai syynä nuorena katsellut trillerit:(

Kantsis käydä kyllä juttelee jonkun auttajan kanssa. Ei nääs oo normaalia, että täysi-ikäinen ihminen ei uskalla olla yksin yötä! Joku trauma sinulla painaa mieltä tai sitten olet katsonut liikaa elokuvia!

Mä olen myös aina pelännyt olla yötä yksin. Kotona asuessa (vanha omakotitalo) mulla oli aina joku kaveri yökylässä jos vanhemmat oli yötä pois. Muutin poikaystäväni kanssa yhteen ollessani 16v, ja jos poikakaveri oli yötä jossain niin olin aina jonkun kaverin luona, vanhemmillani tai joku kaveri oli meillä.

Olin 19v kun erottiin, ja jouduin muuttamaan ihan yksin asumaan. Asunto oli maan tasalla, ja vaikka asuin siinä 2 vuotta (en kyllä koko aikaa yksin) niin en koskaan tottunut siihen yksin nukkumiseen. Muutin sitten ylemmäs kun esikoinen syntyi, ja se vähän helpotti, mutta silti pelotti. Sen jälkeen olen muuttanut monet kerrat, mutta oli sitten kerrostalo tai ei, niin kyllä muakin pelotti aina (tosin en ole koskaan kauhean pitkiä aikoja yksin asunut, niin ehkä en ole vaan siihen tottunut), ja kun muutimme esikoisen kanssa kolmioon, missä pojalla oli oma huone, niin mua pelotti nukkua yksin ja raahasin patjan usein pojan huoneeseen tai pyysin pojan viereeni nukkumaan. Sitten tapasinkin nykyisen mieheni. Nyt asutaan rivitalossa, pääty asunnossa, ja onneksi vain 2 kertaa olen joutunut olemaan lasten kanssa yön yksin kun mies ollut töissä, ja kyllä mua pelottaa edelleen. Pakko käydä nukkumaan telkkari auki ja ainakin vessan valo päällä, silti kuuntelen joka rapsahdusta mitä ulkoa kuuluu. Mä luulen että en koskaan oppisi täysin siihen yksin oloon, ikääkin on jo 28v. Mulla se taitaa olla vaan tuo ylivilkas mielikuvitus ja arkuus, koska ei mulle koskaan ole sattunut mitään mistä olisi traumat jäänyt.

Kaikista paras vaihtoehto on ostaa koira :D Mua ei enää pelota yhtään kun meillä on koiria, ja mä en menen edes oven eteen tupakalle ilman koiraa.Koira kyllä ilmottaa kaikesta ylimääräsestä. :D

Mäkin olen pelännnyt joskus, en enää. se menee ohi kun siihen vaan tottuu. Eikä ole tarvinnut ryypiskellä tai hankkia koiraa sen pelon takia :D Sekstailtua on kyllä tullut, ehkä se on auttanut? :xmas:

Mäkin pelkäsin. Nyt vasta vanhempana se pelko on helpottanut.

mä olen päätellyt, että sillä pelolla oli jotain tekemistä sen kanssa, että mun kasvatus on ollut ankara sekä lepsu, kumpaakin vuorotellen, äkkiarvaamatta. Äiti saattoi suuttua jostain ihan mitättömästä jutusta ja silloin sain yleensä selkään. Toisaalta minulle annettiin periksi sellaisissa asioissa, kuten että matkustin joskus auton takaluukussa, leikin tulella ja luin yömyöhällä.

Minulla on ollut ongelmia myös oman impulsiivisuuteni kanssa ja olen ollut myös väkivaltainen itse. Sen tiedostaminen on ilmeisesti vaikuttanut, koska en enää pelkää niin paljoa. Pimeän pelko on ilmeisesti ollut minun itseni pelkoa. Mörkö olenkin minä itse. Eikä ihme. Joskus pelottaa, että vaan repeän. Vakava puute perusturvallisuudessani. Onneksi aikuisena voi jo itselleen jotain.

Yhteistyössä