Mitä teidän 4,5 vuotiaat osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katja

Vieras
Kaverillani on 4,5 vuotias poika ja olen ihmetellyt, että hän ei esim. osaa harjata hampaita (ollenkaan) itse, sukkien sisään kalsarin lahkeiden laitto/ paidan helman laitto housun sisään on vaikeaa. Ei osaa laittaa vetoketjua kiinni tms. Kaverini auttaa häntä kaikessa ja tuntuu, että ei hän voi edes oppia koskaan mitään.
Itse odotan vasta esikoistani, mutta tuntuu jotenkin oudolta, että noin iso poika ei osaa käytännössä pukee itselleen vaatteita.

No siltä tuntuisi, että tuossa iässä jo pitäisi osata vaikka mitä. Kun tämä lapsi piirtää, ovat piirrokset pelkkiä suttuisia ympyröitä eikä hän osaa nimeään kirjoittaa. Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta asia vain ihmetyttää.

Kyllä meilläkin tyttö tuon ikäisenä osasi nuo pukeutumisjutut, mutta hampaidenpesussa autetaan lopuks. Eli tyttö harjaa ensin, ja me sit viimeseks.
4-vuotiaan käden motoriikka ei ole vielä niin hallussa, että hampaat osaisi kokonaan kunnolla itse pestä. Mutta meidän likka ei osaa purskuttaa...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Kyllä meilläkin tyttö tuon ikäisenä osasi nuo pukeutumisjutut, mutta hampaidenpesussa autetaan lopuks. Eli tyttö harjaa ensin, ja me sit viimeseks.
4-vuotiaan käden motoriikka ei ole vielä niin hallussa, että hampaat osaisi kokonaan kunnolla itse pestä. Mutta meidän likka ei osaa purskuttaa...:D

No ei varmaan kannatakaan luottaa täysin 4 vuotiaan "kädentaitoihin" niin paljon, että luottaa hampaiden tulleen puhtaiksi, mutta täytyyhän sitä harjoitella :)

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:

peesaan tätä! viikko sitten hämmästyin kun huomasin että tyttö osaa jo kirjoittaa nimensä ja niin hyvin vielä kirjoitettu. :o :o :o uhmaa meilläkin joten kaikki mitä osaa niin ei haluu tehä.. |O :headwall: :heart:

No toppatakin vetoketju on pojalle hankala. Muuten sujuu kaikki pukemiseen liittyvä kyllä, on pitkään jo sujunut.
Nimensä kirjoittaa, piirtämisestä ei kovin välitä, tai no, piirtää kyllä "karttoja" ja "autoratoja".
Kaataa juomansa itse, pilkkoo ruokansa suht hyvin itse.
Osaa hakea tuolin avulla karkkia kaapista.. :whistle: :D

Meillä poika 4v eikä kyllä oikein vieläkään osaa itse laittaa vetoketjua kiinni esim. villatakista.. Yrittää kyllä ja joskus onnistuukin mutta tuottaa kyllä vielä vaikeuksia :/ Eikä kyllä saa kalsariakaan kunnolla sukkien sisälle (tämä voi kyllä johtua enemmän laiskuudesta kuin osaamisesta).. Puhutko siis meidän pojasta?

Lisään vielä omaani, että tyttö oppi lukemaan jo 4-vuotiaana, oman nimensä kirjoitti jo hieman alle 3-vuotiaana. Piirtelee hienojakin linnoja ja prinsessoja, eli tolla saralla on tosi hyvin kehittynyt :)

Mutta huomaa sitten tollasissa motoristisissa piirteissä, ettei aivan hallitse itseään. Eli juurikin esim. tuo purskuttaminen. Ei vaan ymmärrä, miten se pitää tehdä. Samoin esim. raskaan alaoven aukaisu tuottaa joka kerta hankaluuksia. Vaikka voima riittäisi sen avaamiseen, niin ei osaa kohdistaa sitä oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
4,5? 4v ja 5kk vai 4v ja 6kk?
4 ja puoli vuotta, liene tuolla kuukaudella olevan niin väliä?
Tämä lapsi on mielestäni ns. Pilalle hemmoteltu, ja tämä ilmenee ainakin sillä, että jos tämän lapsen äiti pyytää tekemään jotain, lapsi sanoo heti ettei osaa. Äiti rientää välittömästi apuun ja ei edes vaadi yrittämään. Miten lapsi voi oppia koskaan, jos tältä ei vaadita harjoittelua.

Juu, meidän neiti osaa kyllä itse pukea kokonaan hoidossa, mutta kotona ei "muka" sit osaakkaan, eli heittäytyy hankalaksi aina ku ollaan ulos lähdössä.. Ja kaikki vaatteet puristaa, painaa ja kiristää.. Tästä aina sama huuto ja tappelu! Aika hienosti piirtää esim. oman kuvan (tikku-ukko) ja kirjottaa oman nimensä. Hampaiden harjauksessa autetaan aina lopuksi. Meilläkään tyttö ei osaa purskuttaa! Jääkaapista hakee itse leipävärkit, ja tekee itselleen ja veikalle leivät :)

Alkuperäinen kirjoittaja pkkuruinen harmaana:
Juu, meidän neiti osaa kyllä itse pukea kokonaan hoidossa, mutta kotona ei "muka" sit osaakkaan, eli heittäytyy hankalaksi aina ku ollaan ulos lähdössä.. Ja kaikki vaatteet puristaa, painaa ja kiristää.. Tästä aina sama huuto ja tappelu! Aika hienosti piirtää esim. oman kuvan (tikku-ukko) ja kirjottaa oman nimensä. Hampaiden harjauksessa autetaan aina lopuksi. Meilläkään tyttö ei osaa purskuttaa! Jääkaapista hakee itse leipävärkit, ja tekee itselleen ja veikalle leivät :)

Niin ja ikää siis 4v 6kk :)

Meillä ei osata vielä laittaa kunnolla sukkien sisään kalsareita eikä paitaa kunnolla housuihin. Mutta opeteltu on ja mikä hätä tässä on jos kaikkia ei osaa. Vetoketju menee kiinni, kun haluaa, karkkia hakee myös kaapilta tuolin kans. :laugh:
Joku toinen kehittyy hitaammin, kun toinen. Tai voi olla jossain muussa asiassa paljon taitavampi. Niin ja meillä poika on 4v 4kk ikäinen.

Hampaiden harjauksesta: viime viikolla hammaslääkäri sanoi, että kun lapsi osaa kaunokirjoitusta, niin hän osaa harjata hampaansa kunnolla. Eli nelivuotiaan ei vielä pidäkään osata harjata hampaitaan :)

Meillä ylihuomenna 4 v täyttävä osaa kyllä kaikki nuo muut jutut, on osannut jo varmaan vuoden päivät ellei kauemminkin. Eri asia sitten, viitsiikö hän tehdä niitä itse...esim. tänään ei pipo meinannut millään mennä päähän, oli NIIIIIIIN vaikeaa että :xmas: .
Kun lapsi sanoo ettei osaa, minä sanon että osaatpas, kun olet ennenkin osannut, jos ja kun kyse on sellaisesta asiasta jonka hän itse ihan oikeasti osaa, muttei vaan viitsisi tehdä. Ja sitten kun se onnistuu, kehun ja sanon että katso, osaathan sinä.

No meillä 4v ja osaa kyllä pukea. Mutta hankalaksi menee väsyneenä, silloin kiukuttelee. Hampaat vielä pestään, mutta aika hyvin saa itseki kyllä... Ehkä vois antaa pojan pestä ensin itse, tulee harjoitusta kunnolla.

Osannut noin vuoden kirjoittaa oman nimensä, ehkä kauemminkin. 2-vuotiaana kuitenkin jo tunnisti ja kirjoitti aakkoset. En kuitenkaan sanoisi että tuossa iässä vielä nimeä pitäisi osata kirjoittaa.

Piirtämisessä on hyvä, on tykännyt siitä hirveästi, samoin paperin leikkaamisesta ja muusta askartelusta ja "taiteilemisesta". Jotkut sitten ovat hyviä muissa asioissa.

Ehkä ap pitää 4,5-vuotiasta isompana kuin lapsi siinä iässä vielä onkaan? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Hampaiden harjauksesta: viime viikolla hammaslääkäri sanoi, että kun lapsi osaa kaunokirjoitusta, niin hän osaa harjata hampaansa kunnolla.

Hui! Pitäisköhän ton 10-vuotiaankin hampaita alkaa meidän vanhempien harjaamaan, sillä sen käsiala ei todellakaan ole mitään KAUNOkirjoitusta :o :laugh:

Mitäpä jos ap ihmettelisit asiaa sitten, kun se oma esikoisesi on reilut 4v??

Meidän uhmaisella neidillä se on ihan päivästä kiinni, mitä osaa ja mitä ei.
Saahan tuosta vaikutelman, että äiti vähän paapoo, mutta kukin tyylillään.
Lapset kehittyy eri tahtiin, ja voipi olla ihan lasten määrästäkin kiinni.

Jos mulla olisi vain tuo 4v, niin voi olla että auttaisin sitä vielä enemmän, mutta kun sillä on pikkusisarus ja kohta toinenkin, niin itse on pärjättävä.

Meillä tyttö kirjoittaa jo nimensä ja muutamia muita sanoja,tosin kirjaimet saattavat joskus mennä sekaisin.Sukat laittaa kalsareitten päälle hyvin mutta paidan housuun laittamisessa takaosa tuottaa hankaluuksia.Hampaat harjaa jo itse,tosin harjaan vielä itse lopuksi tai annan vielä xylitoli-tabletin.Piirtää palloukkoja eli pallo jossa jalat,kädet,silmät suu ym...
Motorisesti on ollut aina taitava eli kiipeää kyllä mihin vaan.Jumppaa eli tekee kuperkeikat,vaaat sun muut.
Kaiken parhaiten osaa kuitenkin kiukuttelun ja vastaan väittämisen taidon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hampaiden harjauksesta: viime viikolla hammaslääkäri sanoi, että kun lapsi osaa kaunokirjoitusta, niin hän osaa harjata hampaansa kunnolla.

Hui! Pitäisköhän ton 10-vuotiaankin hampaita alkaa meidän vanhempien harjaamaan, sillä sen käsiala ei todellakaan ole mitään KAUNOkirjoitusta :o :laugh:

No, vaikka 10-vuotiaalla olisi ruma käsiala, niin kai hän jo osaa kirjoittaa muitakin kuin tikkukirjaimia (eikös jo ekalla luokalla opetella kaunokirjoitus?). =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No, vaikka 10-vuotiaalla olisi ruma käsiala, niin kai hän jo osaa kirjoittaa muitakin kuin tikkukirjaimia (eikös jo ekalla luokalla opetella kaunokirjoitus?). =)

Juu, kyllä se osaa kaunoa, mutta käsiala on sellaista harkanvarvasta että HUH!

Tarkoitin ton aiemman kommentin lähinnä vitsiksi =)

Noo...Meillä on tuonikäinen poika, eikä todellakaan pese itse vielä hampaita, koska äiti tahtoo pestä ne. Osaa pukea, mutta autan usein. Piirtää suttusa, kun ei ole yhtään piirtämisestä kiinnostunut (toisin kuin esim siskonsa tuon ikäisenä). NEuvolassa kyllä houkuttelun jälkeen piirsi pääjalkaisen ihmisen, eli siis osaa, mutta ei ole paljon sen koommin piirrellyt kuin söheröä.

Enkä ole ollankaan huolissani. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Noo...Meillä on tuonikäinen poika, eikä todellakaan pese itse vielä hampaita, koska äiti tahtoo pestä ne. Osaa pukea, mutta autan usein. Piirtää suttusa, kun ei ole yhtään piirtämisestä kiinnostunut (toisin kuin esim siskonsa tuon ikäisenä). NEuvolassa kyllä houkuttelun jälkeen piirsi pääjäkaisen ihmisen, eli siis osaa, mutta ei ole paljon sen koommin piirrellyt kuin söheröä.

Enkä ole ollankaan huolissani. =)

Näin vähän meilläkin ja tuleepahan ne hampaatkin sitten paremmin pestyä kun äiti pesee tai isi :)

Yhteistyössä