mitä tekisit jos tietäisit että kaverisi on lähdössä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heli";23861755]miten musta tuntuu,että ap on vain kateellinen tällä äidille joka saa välillä vapaata kun sillä on niin vastuuntuntoinen nuori siellä hoitamassa pikkusisaruksia <3 moni nuori ei meinaa varmasti suostu hoitamaan...sekin kertoo mielettömästä välittämisestä ja varmasti on hyvä hoitaja. katso ap vaan peiliin nyt ja jätä nämä ruhaan!!![/QUOTE]

voi luoja tää on jo paksua :O lapset on monesti tullu meille syömään, kun kotona ei saa ruokaa. minä oon lohduttanu ku äiti on taas kadonnu johonki. minä oon huolissani murehtinut kun lapset leikkii ilta kymmneneltä ulkona kun äiti ei ole taaskaan kotona vahtimassa.. mistä mä olisin tuolla äidille kateellinen? mulla olis hoitajia jos lapsivapaata haluaisin, ikinä en pieniä yksin jättäisi, enkä alaikäisen vastuulle. tottakai se esikoinen kantaa vastuun sisaruksistaan kun niiden syntymystä asti on niitä hoitanu. ei se kuitenkaan tarkota että se oikein olisi. montako kertaa tuo äiti on meilläki juossu kyselemässä ku lapset on 3 ja 4 vuotiaina ollu kateissa. mistä helvetistä mä olisin kateellinen :O
 
eikö nimenomaan ole hienoa,että 15v. huolehtii tai oppii siinä huolehtimaan pienemmistä sisaruksista. ei sen ikänen ole enää niin pieni lapsi etteikö osais. asuuhan moni siinä ijässä jo yksin!
 
[QUOTE="hankey";23861537]Ei se kyllä iästä ole kiinni, 15v voi olla hyväkin hoitaja sekä taitojensa että vastuullisuutensa puolesta.[/QUOTE]

Peesaan tätä. Ei noi lapsetkaan nyt enää ihan vauvoja ole. Tietenkään 15 vuotias ei voi ottaa päätoimista vastuuta lapsista, mutta jos se 15 v on oikeasti jonkun verran vastuuntuntoinen, niin kyllä se osaa väliaikaisesti lasten perään katsoa.
 
[QUOTE="Vieras";23862379]Peesaan tätä. Ei noi lapsetkaan nyt enää ihan vauvoja ole. Tietenkään 15 vuotias ei voi ottaa päätoimista vastuuta lapsista, mutta jos se 15 v on oikeasti jonkun verran vastuuntuntoinen, niin kyllä se osaa väliaikaisesti lasten perään katsoa.[/QUOTE]

luitko ollenkaan taustatietoja, tossa tilanteessa ilmoitus olisi jo hyvä juttu
 
Minä en ainakaan neljän lapsen äitinä jaksaisi paimentaa jatkuvasti toisen pieniä lapsia, saati ottaa luokseni asumaan. Jos mulla olis tuollainen ystävä, eikä järkipuhe auttaisi, pakkohan se ilmoitus olis tehdä.

näin. mä kuulostan ihan hirviöltä, mutta mulla on itelläkin pieniä lapsia iät 11kk-4v. touhua riittää muutenkin ja oma jaksaminenkin joskus tiukilla. oman katraan kanssa toki jaksan tämän tutun arjen, mutta tähän pari kaverin villiä lasta voi tehdä tiukkaa omalle jaksamiselle. kuulostan ihan kamalalta kun näin sanon. mä en ite tee enää lapsia koska mun jaksamiseni raja kulkee tässä lapsiluvussa. ja kun tuo äiti ei lastensuojelun puhutteluistakaan ole opikseen ottanut.. tottakai mä sielä käyn ja silmällä pidän tuon viikonlopun kun äiti on poissa.
 
No, entisajan 15v kyllä on pärjännyt, tänäpäivänä viikonloppu on 15v nuorelle jo itselleenkin heitteellejättö.

Tekisin ilmoituksen, vaikka mitään mieletöntä vaaraa lapsille ei tuosta aiheudu.

Itse hoidin 8-9v alkaen pienempiäni, joista yksi oli vauva. Ei mulla ollu lapsuutta, oli vaan paine suoriutua kaikesta.
 
[QUOTE="ap";23862313]voi luoja tää on jo paksua :O lapset on monesti tullu meille syömään, kun kotona ei saa ruokaa. minä oon lohduttanu ku äiti on taas kadonnu johonki. minä oon huolissani murehtinut kun lapset leikkii ilta kymmneneltä ulkona kun äiti ei ole taaskaan kotona vahtimassa.. mistä mä olisin tuolla äidille kateellinen? mulla olis hoitajia jos lapsivapaata haluaisin, ikinä en pieniä yksin jättäisi, enkä alaikäisen vastuulle. tottakai se esikoinen kantaa vastuun sisaruksistaan kun niiden syntymystä asti on niitä hoitanu. ei se kuitenkaan tarkota että se oikein olisi. montako kertaa tuo äiti on meilläki juossu kyselemässä ku lapset on 3 ja 4 vuotiaina ollu kateissa. mistä helvetistä mä olisin kateellinen :O[/QUOTE]

No millä lailla ne lapset on olleet enemmän turvassa, kun se äiti "on" kotona? Epäilen, että se 15 v pitää varmaan parempaa huolta sisaruksistaan, kuin äitinsä.
 
[QUOTE="ap";23862397]näin. mä kuulostan ihan hirviöltä, mutta mulla on itelläkin pieniä lapsia iät 11kk-4v. touhua riittää muutenkin ja oma jaksaminenkin joskus tiukilla. oman katraan kanssa toki jaksan tämän tutun arjen, mutta tähän pari kaverin villiä lasta voi tehdä tiukkaa omalle jaksamiselle. kuulostan ihan kamalalta kun näin sanon. mä en ite tee enää lapsia koska mun jaksamiseni raja kulkee tässä lapsiluvussa. ja kun tuo äiti ei lastensuojelun puhutteluistakaan ole opikseen ottanut.. tottakai mä sielä käyn ja silmällä pidän tuon viikonlopun kun äiti on poissa.[/QUOTE]

Et todellakaan kuulosta hirviöltä! Lähinnä lämminsydämiseltä ja vastuuntuntoiselta aikuiselta, ehkä jopa rationaaliseltakin, toisin kuin esim. minä.
 
[QUOTE="Vieras";23862405]No millä lailla ne lapset on olleet enemmän turvassa, kun se äiti "on" kotona? Epäilen, että se 15 v pitää varmaan parempaa huolta sisaruksistaan, kuin äitinsä.[/QUOTE]

on ilmotus kyllä tarpeellinen jos 15v pitää parempaa huolta kun äiti.
 
Kyllä sun pitää tehdä ilmoitus. Ei se 15-v jaksa olla jatkuvasti vastuussa pienemmistä, jää oma nuoruuskin elämättä ja opiskelemaankaan tuskin pystyy. Kun on kerran kysymys jatkuvasta tilanteesta. Tee ilmoitus, kiireellisenä.
 
[QUOTE="ap";23862397]näin. mä kuulostan ihan hirviöltä, mutta mulla on itelläkin pieniä lapsia iät 11kk-4v. touhua riittää muutenkin ja oma jaksaminenkin joskus tiukilla. oman katraan kanssa toki jaksan tämän tutun arjen, mutta tähän pari kaverin villiä lasta voi tehdä tiukkaa omalle jaksamiselle. kuulostan ihan kamalalta kun näin sanon. mä en ite tee enää lapsia koska mun jaksamiseni raja kulkee tässä lapsiluvussa. ja kun tuo äiti ei lastensuojelun puhutteluistakaan ole opikseen ottanut.. tottakai mä sielä käyn ja silmällä pidän tuon viikonlopun kun äiti on poissa.[/QUOTE]

Ei kuulosta kamalalta, vaan todella järkevältä!

Meillä kullakin on pääasiassa vastuu omista lapsistamme. Halutessamme voimme hoitaa myös muiden lapsia voimavarojemme rajoissa, mutta minkäänlaista velvollisuutta meillä ei siihen ole. Ei pienintäkään velvollisuutta.
 
[QUOTE="Vieras";23862405]No millä lailla ne lapset on olleet enemmän turvassa, kun se äiti "on" kotona? Epäilen, että se 15 v pitää varmaan parempaa huolta sisaruksistaan, kuin äitinsä.[/QUOTE]

siis tarkotin kun nuo pienet on keskenään. on olleet pari kertaa keskenään kotona ja äiti tulee myöhään. 15vuotiaalla on omat menonsa; kaverit ja olutta.. nyt on luvannut hoitaa tämän viikonlopun. toki muulloinkin paljon hoitaa, mutta tosiaan pari viikkoa sitten viimeksi nuo pienet oli keskenään ja kymmenen maissa ulkona kun heitä piti jo käydä patistelemassa sisälle. silloin kertoivat ettei kotona ole ketään. tuossa perheessä lapset on ihan muutaman vuoden ikäsistä asti olleet hetkittäin yksin kotona. kuten muistaakseni aikasemmin kirjotinkin.
 
Kyse ei ole siitä etteikö 15 vuotias OSAISI hoitaa sisaruksensa vaan siitä, että nuo pienimmät tarvii aikuisen hoitajaksi. Ihan oman turvallisuuden tunteensa takia. 15 vuotias kyllä mun mielestä voi päiväsaikaan hoitaa n. tunnin jos on pakollinen meno äidillä, tällöinkin kännykällä tavoitettavissa!
 
Ja musta ap on esimerkillinen ihminen ja arvostan paljon tollasta, että siihen maailmaa mahtuu muutakin kuin oma hyvinvointi. Ap.n puuttuminen tilanteeseen voi johtaa siihen, että nää pienet lapset voi saada huolehtivan aikuisen elämään ja tasapainosen lapsuuden. Äidin paikka ei oo luuhaamassa ympärikyliä, jos kotona ei ole toista AIKUISTA. Ja muutenkin kyllä paljon ryypiskelevä äiti on aina negatiivinen asia. Ja on niin helkkarin kummallista ymmärtää, kun itse on 10v nuoresta iästä huolimatta selvinny tästä vapauden menetyksestä. Ja et 25v mies, joka tulee itselleenkin yllättäen osaksi lasten elämää ja joka on ollut hyvin menevä ja usein töissäkin darrassa ihan itte jättää jopa saunakaljan ottamatta jos lapset on läsnä, tai kaataa sen läpinäkymättömään mukiin.. toisille sitten alkoholi on niin pakko, et ei voi elää jo ei saa sitä sillon kun haluu.
 
kyllä mä sanon että jokatapuksessa tämä 15v. osaa varmasti katsoa perään.
kyllä ihmettelen,että tulet tänne edes kyseleen että pitäskö pitäskö....jos sitten kuitenkin olet ihan varma että pitää. ihan selkeesti tämä on sulta tällästä herkuttelua aiheella!!!! jos mä olisin sä niin en todellakaan tekisi ilmotusta sen vuoksi ainakaan,että isosisko hoitaa noin isoja lapsia,nauraavat sulle harakatkin!!!!!!!!!!!!
 
[QUOTE="vieras";23862505]kyllä mä sanon että jokatapuksessa tämä 15v. osaa varmasti katsoa perään.
kyllä ihmettelen,että tulet tänne edes kyseleen että pitäskö pitäskö....jos sitten kuitenkin olet ihan varma että pitää. ihan selkeesti tämä on sulta tällästä herkuttelua aiheella!!!! jos mä olisin sä niin en todellakaan tekisi ilmotusta sen vuoksi ainakaan,että isosisko hoitaa noin isoja lapsia,nauraavat sulle harakatkin!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Mistä tiedät, hoitaako isosisko vai lähtee sittenkin omille teilleen? En tiedä minäkään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23861562:
Onks tämä 15 v lapsenvahdiksi kelpaamaton? Mulla on tuttuja, jotka ovat tulleet 15-vuotiaina äideiksikin ja ihan hyvin ovat lastensa kanssa pärjänneet.

no kai tässä pitäisi ajatella sitä 15 veetäkin, jonka pitäisi itse saada olla vielä lapsi ja huolehtia poikakavereista ja meikeistä eikä pikkusiskoistaan. tuolta 15 veeltä tuskin on kysytty haluaako se hoitaa sisaruksiaan että äiti pääsee ryyppäämään. sinänsä alkoholistiäidin 15 vuotias lapsi on varmasti hyvinkin tottunut lastenhoitaja ja osaa huolehtia kaupassakäynnit ja pissatukset sun muut. mutta tässä jää tosiaan aina se kysymys että jos jotain sattuu, esim lapsille tulee kuratauti tai korkea kuume tms niin osaako toimia oikein kun ei ehkä ole ketään kelle soittaa ja kysyä neuvoa.
 
Et todellakaan kuulosta hirviöltä! Lähinnä lämminsydämiseltä ja vastuuntuntoiselta aikuiselta, ehkä jopa rationaaliseltakin, toisin kuin esim. minä.

kiitos :) tuntuu niin pahalta, kun pidän tuosta äidistä. hänellä on ollut tosi vaikea elämä eikä hänellä ole enää oikein ketään kun vanhempansa kuolivat ja entinen miehensä paljastui sellaseks kusipääksi ettei lapsia ole turvallista hänen luokseen antaa.. elämä on muokannut tuosta äidistä jolle joskus perhe oli kaikki kaikessa, tuollaisen.. tiedän että saa soskusta paljon apua. heillä käydään siivoamassa ja lapsia käydään hoitamassa, mutta se ei enää tunnu riittävän. pelkään todella että joskus sattuu jollekin lapsista jotain.
 
[QUOTE="ap";23862550]kiitos :) tuntuu niin pahalta, kun pidän tuosta äidistä. hänellä on ollut tosi vaikea elämä eikä hänellä ole enää oikein ketään kun vanhempansa kuolivat ja entinen miehensä paljastui sellaseks kusipääksi ettei lapsia ole turvallista hänen luokseen antaa.. elämä on muokannut tuosta äidistä jolle joskus perhe oli kaikki kaikessa, tuollaisen.. tiedän että saa soskusta paljon apua. heillä käydään siivoamassa ja lapsia käydään hoitamassa, mutta se ei enää tunnu riittävän. pelkään todella että joskus sattuu jollekin lapsista jotain.[/QUOTE]

Ota asia puheeksi sekä äidin että sos.toimen kanssa. Olet osasi tehnyt, etkä voi elää toisen puolesta.
 
[QUOTE="ap";23862550]kiitos :) tuntuu niin pahalta, kun pidän tuosta äidistä. hänellä on ollut tosi vaikea elämä eikä hänellä ole enää oikein ketään kun vanhempansa kuolivat ja entinen miehensä paljastui sellaseks kusipääksi ettei lapsia ole turvallista hänen luokseen antaa.. elämä on muokannut tuosta äidistä jolle joskus perhe oli kaikki kaikessa, tuollaisen.. tiedän että saa soskusta paljon apua. heillä käydään siivoamassa ja lapsia käydään hoitamassa, mutta se ei enää tunnu riittävän. pelkään todella että joskus sattuu jollekin lapsista jotain.[/QUOTE]

Minullakin oli tuollainen kaveri.

Hänen elämänsä luisui pikkuhiljaa siihen, että lapset vietiin ja äiti päätyi kiven sisään. En itse asiassa tiedä onko hän enää elossakaan.

Mukavasta ihmisestä ja hyvästä äidistä ojanpohjalle vajoamiseen meni vain pari hassua vuotta.

Vaikka kuinka pidät hänestä, niin muistathan, että jos siellä on lapset heitteillä niin sun velvollisuutesi on tehdä lastensuojeluilmoitus.
 
[QUOTE="vieras";23862505]kyllä mä sanon että jokatapuksessa tämä 15v. osaa varmasti katsoa perään.
kyllä ihmettelen,että tulet tänne edes kyseleen että pitäskö pitäskö....jos sitten kuitenkin olet ihan varma että pitää. ihan selkeesti tämä on sulta tällästä herkuttelua aiheella!!!! jos mä olisin sä niin en todellakaan tekisi ilmotusta sen vuoksi ainakaan,että isosisko hoitaa noin isoja lapsia,nauraavat sulle harakatkin!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

voi kun ei ne taida lastensuojelussa enää nauraa :( enkä mä todellakaan herkuttele tilanteella :O en todellakaan, en haluaisi tuollaista nähdä en haluaisi tollaseen puuttua, mutta onko enää vaihtoehtoja.. ihan oikeesti, mä oon ihan tavallinen äiti tuon perheen lähipiiristä, joka ei millään tavalla nauti tilanteesta.
 

Yhteistyössä