Kyllä täytyy sanoa näin yläkoulujen koululääkärinä, että pikkuhiljaa alan ymmärtää näitä nykyteinien ongelmien taustoja enemmän ja enemmän taas tätä keskustelua seuratessani.. Ainakin puolelle kirjoittajista on ihan ok, että yläkoulu ikäinen hoitaa yön yli jopa 1v lasta...huh huh. ok, varmasti 15v ehkä selviää tehtävästä kun pakko, mutta tämä hoitopesti tuo nuorelle suunnatonta turvattomuuden tunnetta (vaikka sanoisi muuta, uskokaa tai älkää..). 15v on mieleltään suunnattomassa henkisessä kehitysvaiheessa vaikka fyysisesti olisi jo aikuisen oloinen. Hänellä on oikeus elää nuoruuttaan omine kokeiluineen, ilman että täytyy hypätä vara-äidin saappaisiin. Jo tämä asenne, että nuori voidaan jättää hoitamaan toista lasta kertoo paljon yleisistä asenteista perheissä, ja siitä miten vanhemmuus on hukassa monilla vanhemmilla. Omat ryyppyreissut ovat tärkeämpiä kuin lasten hoito. Ja valitettavasti se näkyy ja kuuluu lasten pahoinvointina kouluissa, ja yhteiskunnassa laajemmaltikin!