Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja *:
En ny jaksa kaikee lukee mutta siis AMMATTILAISTEN ja paljon nukkuvien lasten vanhemmat... teiän mielestä hyvää perheelämää ja jaksamista kun lapsi nukkuu n.00.30- n.7 ja TODELLA vaikea saada hereille,ja päivällä 2-3h ryhmiksessä hoidossa? äiti ehtii nukkua 00.30 (paitsi et on niin yliväsynyt että nukahtaminen kestää 1-2h) -4.45 ja 6.00 alkaa raskas työpäivä +yleensä 1-2h ylitöitä...ja sit virikkeitä illaksi,jep.

Niin, eipä paljon mietitä sitä perheen tilannetta kokonaisuutena. Ei mua haittaisi se valvominen jos itse ei tarviis aamulla mennä kuudeksi töihin. Minä en vaan saa töissä nukkua päiväunia niinkuin lapsi voi tehdä, ja mua tällainen rytmi alkaa väsyttää aivan armottomasti.

Minun tulkinta siitä miksi tuo ei onnistu päiväkodissa, on se että ne tädit haluaa päiväuniaikaan oman "lepotaukonsa" ja sit jos siellä joku valvookin se ei onnistu. Ei se ole pelkästään lapsen etu vaan on kyseessä myös päiväkodin tätien oma napa ja oma kahvitauko.

Alkuperäinen kirjoittaja MissTropic:
millainen teidän päivärytmi on?

meillä lapset herää kahdeksanmaissa aamulla ja on valmiita päiväunille yhdenjälkeen,joskus aiemminkin. ovat kotihoidossa. illalla ne menee nukkuun kahdeksan ja yhdeksän välillä.
jos heräävät vasta kymmeneltä laitan ne silti unille,joskus nukahtaa ja joskus ei. selvästi molemmat 2v ja 3v tarvii vielä unta.
siirtyvät kohta päiväkotiin ja musta on hyvä että siellä nukutaan. jos lapsi nukahtaa sen myös pitää antaa nukkua.

miten sä laitat sitä nukkuun illalla? jos nukahtaa puoliltapäivin 2 tunnin unille niin luulisi olevan jo väsynyt yhdeksältä,eli pisut ja pesut ja sänkyyn. kai se pimeeseen nukahtaa illallakin jos päivällä,yhtäkauan jos ei kauemminkin valvoneena.

En ole ap mutta vastaan etteivät kaikki tarvitse yhtä paljon unta. Minulla on kokemusta viidestä lapsestani, heistä suurin osa vähäunisia. Siis vaikka 1v10kk ikäinen herää 8 ei vaan nukahda sänkyyn eikä rattaisiin ulos tai muuallekaan, vasta illalla 21.30. Että ei kaikki nukahda niin "vaikka luulisi olevan väsynyt".

Toisinaan hän nukahtaa päikkäreille, mut väkisin ketään ei saa nukahtamaan sen totesin jo toisen lapseni aikana, joka lopetti päiväunet alle 2v. Ei ollut mitään järkeä nukuttaa ja nukuttaa toista joka ei sitten kuitenkaan nukahda vaikka pahimmillaan kesti 3 tuntia, kunnes älyttiin luovuttaa. No yksi lapsista nukkui lähes 3v asti päiväunet (ja meni nukkumaan kuin kello), mutta kun unentarve on erilainen eri lapsilla.

En sitten oo lukenut koko ketjua, joten älkää viitsikö kommentoida siihen...

meillä oli ihan sama ongelma, tyttö 4vee laitettiin väkisin päiväunille, nukkui about tunnin, ja illalla kävi nukkumaan normaalin 20.30 sijaan 22.30-23.30. Oli isillä herkkua herätä töihin klo 3.00, kun on ehtinyt nukkumaan sen kolmisen tuntia, kun tyttö on hereillä. Samalla tyttö piti nuorempaa sisarustaan hereillä, koska tajusi, että muiden pitäisi nukkua, mutta itselle se uni ei tule --> hän halusi muiden olevan hänen kanssa hereillä. Ja kuitenkin piti aamulla herätä ennen seitsemää, että viedään hoitoon.

Mun mielestä tämä on epäterve tilanne, ja lasten erilaisuus, heidän erilaiset unentarpeensa sekä vanhempien kokemus siitä, tarviiko lapsi unia. Ja jossain viestissä oli siitä, ettei saisi herättää kesken unien, niin miksikös niin ei saisi tehdä? Jos meillä neiti nukkui päivällä max. puoli tuntia, niin illalla nukkumaankäymisen kanssa ei ollut ongelmia. Jos nukkui enemmän, niin sitten taas oli ongelmia. Ja jos nukkui sen puolisen tuntia, niin ei neiti ollut sen kiukkuisempi tai vihaisempi herättyään kuin normaalistikaan.

Ihmettelen, miksi hoidossa ei luoteta vanhempiin tässä asiassa, kun itse äitinä tiedän, mikä omalle lapselleni on parasta (ja tässä tapauksessa se olisi pitkät yöunet). Eikä kyse ole siitä, ettenkö haluaisi olla lapseni kanssa kotona illalla, vaan siitä, että samalla rytmillä mennään, oli työ- tai vapaapäivä, ja kaikkien muidenkin perheenjäsenten on saatava unta. Ja miten itsekään jaksan työelämää, jos valvon lasten kanssa kaiket yöt, ja unet jää pariin tuntiin? Ei mun työpaikalla ole mahdollista nukkua päiväunia... (oliskin, se olis ihana ottaa puolen tunnin tirsat keskellä päivää ;) )

Hyväksykäämme myös lasten erilaisuus ja erilaiset unentarpeet!

Yhteenvetona vois sanoa että yksikään niistä äideistä jotka tässä ketjussa paasaavat miten tärkeää päiväuni on jokaiselle lapselle ei ole joutunut valvomaan puoleen yöhön tai yli lapsensa kanssa iltaisin johtuen päiväunista. He ovat juuri näitä joiden Ville-Veerat nukkuvat 2h päiväkodissa ja illalla nukahtavat nätisti klo 21.30 tai aikaisemmin mennessä.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nopeasti mieli muuttuisi jos lapsi yht'äkkiä alkaisikin vavoa sinne puoleen yöhön..

Tämä ongelma onneksi on meiltä jo jo ohi, ja nyt poikani onkin ryhmässä jossa päiväunia ei nuku kukaan (täyttää kohta 4v.) he toki levähtävät ja kuuntelevat sadun, mutta sen jälkeen saa leikkiä jotain rauhallista.
Tämä tilanne verrattuna viime talveen/kevääseen on jotain niin hyvää, menemme kaikki ajoissa nukkumaan iltaisin ja koko perhe on paljon pirteämpi.

Tsemppiä ap:lle, äläkä näistä "ammattilaisista" ja muista välitä, he eivät ongelman kokemattomana tiedä mistä puhuvat, ja neuvona että tuo ongelma esiin päiväkodissa uudelleen ja uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Yhteenvetona vois sanoa että yksikään niistä äideistä jotka tässä ketjussa paasaavat miten tärkeää päiväuni on jokaiselle lapselle ei ole joutunut valvomaan puoleen yöhön tai yli lapsensa kanssa iltaisin johtuen päiväunista. He ovat juuri näitä joiden Ville-Veerat nukkuvat 2h päiväkodissa ja illalla nukahtavat nätisti klo 21.30 tai aikaisemmin mennessä.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nopeasti mieli muuttuisi jos lapsi yht'äkkiä alkaisikin vavoa sinne puoleen yöhön..

Tämä ongelma onneksi on meiltä jo jo ohi, ja nyt poikani onkin ryhmässä jossa päiväunia ei nuku kukaan (täyttää kohta 4v.) he toki levähtävät ja kuuntelevat sadun, mutta sen jälkeen saa leikkiä jotain rauhallista.
Tämä tilanne verrattuna viime talveen/kevääseen on jotain niin hyvää, menemme kaikki ajoissa nukkumaan iltaisin ja koko perhe on paljon pirteämpi.

Tsemppiä ap:lle, äläkä näistä "ammattilaisista" ja muista välitä, he eivät ongelman kokemattomana tiedä mistä puhuvat, ja neuvona että tuo ongelma esiin päiväkodissa uudelleen ja uudelleen.

Juuri näin. Meillä poika on jo koululainen,mutta vieläkin ihmettelen että hengissä selvisn,oli ihan kidutusta selvitä 3 vuotta 3-4 h yöunilla raskaasta työpäivästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Huokaus:
Mua niin risoo kun täälläkin moni luulee että kaikki lapset nukkuu vähintään 12 h yöunet poikkeuksetta, sekä vielä kaksivuotiaanakin kahdet päiväunet, päiväunia ainakin n viisivuotiaaksi asti. Esim. meillä siirryttiin yksiin päikkäreihin joskus 9 kk iässä ja lapsi 1,5 v nukkuu yleensä 10 h yössä sekä 2 päivällä. Jotkut suositukset oppaissa sanoo että tän ikäinen nukkuu n 14 h vuorokaudessa. Mutta kun ei nuku. Tajutkaa nyt että lapset ovat yksilöitä unentarpeen suhteen.

Tsemppiä aplle. Erittäin rasittava tilanne.

Meillä myös 1,5 vuotias nukkuu yöunet klo 20-06 ja päikkärit yleensä max 2 h eli yhteensä 12 tuntia. Luulisi sen olevan selvä, että kaikki lapset ei tarvi yhtä paljon unta ja jos päivällä nukkuu pari tuntia, niin eihän se illalla väsytä.

Meillä lapsi käy illalla siis noin klo 20 nukkumaan ja itse käydään klo 22. En itsekään jaksaisi millään kukkua pidempään, joten en ihmettele ap:n huolta. Luulisi päiväkodin nyt vähän joustavan! Yritä vaan olla tiukkana! Itse olen kuullut, että täällä pk:ssa ei ole kenenkään pakko nukkua eli ei se nyt mikään laki voi olla, joten mihinkään järkevään eivät voi vedota.

Yksikään näistä paasaajista ei ole vielä perustellut, miksi lapsi voidaan herättää aamulla liian lyhyiden yöunien jälkeen lapsen ollessa selvästi vielä hyvin väsynyt, mutta herättäminen puolen tunnin päiväunien jälkeen on pahaksi lapselle? Voisiko joku ystävällisesti jo selittää tämän minulle ja kaikille muillekin kiinnostuneille?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma-73:
Ja vielä sellainen asia, että mikäli lapsi on herännyt normaaliaikaan eli 7-8 maissa ja nukkuu 12-13.20 niin EI TAATUSTI vaikuta yöuniin vaan silloin on rutiineissa tai muussa vikaa.

Sun pitäs vissiin alan ammattilaisena tietää että lapset on yksilöitä. Ja kyllähän sen nyt järkikin sanoo että jos lapsi nukkuu kahden tunnin päiväunet niin se on yöunista pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Kuulostaapa aika joustamattomalta. :| Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

3v

Kun se sun lapsesi kerran nukahtaa ja nukkuu sen kaksi tuntia niin kyllä hän silloin unet tarvitsee! Nukutatko lapsesi illalla? Älkääkä hyvät ihmiset vaatiko puolen tunnin unille, sehän ois ihan kauheeta lasta kohtaan !!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksikään näistä paasaajista ei ole vielä perustellut, miksi lapsi voidaan herättää aamulla liian lyhyiden yöunien jälkeen lapsen ollessa selvästi vielä hyvin väsynyt, mutta herättäminen puolen tunnin päiväunien jälkeen on pahaksi lapselle? Voisiko joku ystävällisesti jo selittää tämän minulle ja kaikille muillekin kiinnostuneille?

Ja minulle selvitys, kuka siitä hyötyy, että vanhemmat pääsevät unille vasta klo 23 tienoilla, herätäkseen aamulla klo6.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että meillä eivät nukkuneet muutamana lomapäivänä unia ja voi jessus sitä iltapäivä/iltakitinää, argh..ennemmin venyköön vähän kuin että minuutissa nukahtaisivat yöunille, ei jaksa kukaan sitä vinkumista kuunnella..miettikää itte kuinka kauhea olo on kun on väsynyt !!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Kuulostaapa aika joustamattomalta. :| Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

3v

Kun se sun lapsesi kerran nukahtaa ja nukkuu sen kaksi tuntia niin kyllä hän silloin unet tarvitsee! Nukutatko lapsesi illalla? Älkääkä hyvät ihmiset vaatiko puolen tunnin unille, sehän ois ihan kauheeta lasta kohtaan !!

Etko sinäkään "alan ammattilainen" ole vieläkään ymmärtänyt miksi se lapsi on väsynyt ja nukahtaa päiväunille?! Onko jotkut ihan oikeasti noin yksinkertaisia? Koska lapsen yöunista puuttuu se kaksi tuntia, sen on pakko ottaa se jostain eli nukahtaa sitten keskellä päivää. Koska unen määrä on suht koht vakio vuorokaudessa, lapsi tarvitsee sen kaksi tuntia vähemmän yöunta, joten se menee sitten illalla kaksi tuntia myöhemmin nukkumaan kuin ilman niitä päiväunia. Aamulla kyseinen lapsi on väsynyt koska on nukkunut vain esim. 7 tuntia. Väsymys jatkuu koko aamupäivän kunnes on päiväuniaika. Ja kierre jatkuu...

1. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
2. Onko sinulla omia lapsia?
3. Nukkuvatko hekin vasta lähellä puoltayötä vai onko sinulla kenties lapsia, jotka tarvitsevat enemmän unta kuin ap:n (ja monen muun lapset)?

Alkuperäinen kirjoittaja toinen pph:
Omasta kokemuksesta voin sanoa että meillä eivät nukkuneet muutamana lomapäivänä unia ja voi jessus sitä iltapäivä/iltakitinää, argh..ennemmin venyköön vähän kuin että minuutissa nukahtaisivat yöunille, ei jaksa kukaan sitä vinkumista kuunnella..miettikää itte kuinka kauhea olo on kun on väsynyt !!

Vähän venyminen on melko suhteellinen käsite. Jos itsellä työvuoro alkaa aamulla klo 6 niin soisin itsellenikin sen 7-8t tuntia yöunta mielelläni. Se että lapsi käy nukkumaan vasta klo 23 ei kaikissa perheissä onnistu.

Eikö ole vähän itsekästä perhepäivähoitajan tai lastentarhan tädin pilata koko perheen unirytmiä sillä että lapsi nukkuu ylipitkiä päiväunia?

Vähän venyminen on melko suhteellinen käsite. Jos itsellä työvuoro alkaa aamulla klo 6 niin soisin itsellenikin sen 7-8t tuntia yöunta mielelläni. Se että lapsi käy nukkumaan vasta klo 23 ei kaikissa perheissä onnistu.

Eikö ole vähän itsekästä perhepäivähoitajan tai lastentarhan tädin pilata koko perheen unirytmiä sillä että lapsi nukkuu ylipitkiä päiväunia?

Kukaan ei kuitenkaan vastaa siihen että nukuttaako sen lapsen yöunille vai ei?? Vai onko tässäkin kyse siitä ettei nukutetta ja sitten ihmetellään miksi se Veera/Ville vielä kuikuilee sieltä tähän aikaan ??

Kukaan ei kuitenkaan vastaa siihen että nukuttaako sen lapsen yöunille vai ei?? Vai onko tässäkin kyse siitä ettei nukutetta ja sitten ihmetellään miksi se Veera/Ville vielä kuikuilee sieltä tähän aikaan ??

Kyllä nukutetaan, samassa huoneessa on myös sisarus. Makailen siellä patjalla odottamassa lapsen unentuloa ja täytyy sanoa että on todella rankkaa myös itsellekin kun siihen menee koko ilta, jolloin mielelläni tekisin kotihommat pois ja valmistautuisin itsekin nukkumaan.

Kyllä minä tiedän miten kauhealta tuntuu olla väsynyt, viime talvena kun poika vielä "pakkonukuttettiin" päiväkodissa sain sitä totisesti maistaa, pääsin nimittäin joinakin iltoina vasta 00.00-00.30 nukkumaan koska poia kukkui nukuttuaan pitkät päikkärit.
Poika sitten sai maistaa sitä väsymystä aamulla kun jouduin repimään unesta sekavan lapsen ylös, töihin ja päiväkotiin kun oli lähdettävä.

Minä en ole koskaan odottanut että poika nukahtaisi minuutissa, tai edes puolessa tunnissa, mutta se unen odottelu kolmekin tuntia oli varmaan aika tuskaa myös pojalle.

Me yritiimme kaikkea; silitimme, emme silittäneet, luimme sadun (satuja), emme lukeneet satuja, lepäsimme vieressä, annoimme pojan olla yksin, valot päällä, ilman valoja, lauloimme iltalaulun, emme laulaneet iltalaulua.

Mistään paitsi siitä että poika oli oikeasti valmis nukkumaan ei ollut apua. Ja kyllä, ulkoilimme iltaisin, rutiinit aina samat, rauhoitimme illat..

Tästä todettakoon että minun lapseni on yksi heistä joka nukkuu päiväunet (yli 3-vuotiaana) rankasti yöunien kustannuksella.

Uskaltaako kukaan teistä ammattilaisista myöntää edes näin anonyymisti, että syy tähän pakkonukutukseen on lähinnä se, että on vain niin mukava pitää kaksi tuntia paussia niistä lapsista. Monethan ovat kitisseet koko aamupäivän väsymystään ja on varmasti helpotus tädeille, kun saa korvat levätä... Iltahan ei ole hoitotädin ongelma enää, koska silloin vanhemmat on niitä, jotka käyttää tuntikausia nukuttamiseen. Kuka uskaltaa olla rohkea ja myöntää?

Miksi ette vie lastanne illalla ulos niin nukahtaisi yöunille paremmin? Miksi olette vain kotona tv:n ääressä. En yhtään ihmettele miksi lapsenne valvoo jos ei ole virikkeitä illalla kotona.

Mutta siis, itse en halua herättää nukkuvaa lasta. Ja tulee aina paha olo itselle kun lapsi pitää repiä ylös, vanhempien toiveen mukaisesti, vaikka toinen selvästikin tarvitsee unta. Ketä tämä palvelee? Lasta? Vanhempia?

Oikeasti. Tehkää lapsenne kanssa asioita. Älkää sysätkö kaikkea tekemistä päiväkodille. Lapsi kaipaa tekemistä myös iltaisin omien vanhempiensa kanssa.

Sinun lapsesi ilmeisesti herää herättämättä myös aamuisin. Siinä tapauksessa olet hyvin onnekas! Onnittelut!

Kyllä. Lapseni on kylläkin "vasta" 3v. Hän nukkuu pitkät päikkärit ja silti yöunta 20-6 ja herää itse aamulla. Olemme onnekkaita, tiedän kyllä. Mutta silti...

Miksi ette vie lastanne illalla ulos niin nukahtaisi yöunille paremmin? Miksi olette vain kotona tv:n ääressä. En yhtään ihmettele miksi lapsenne valvoo jos ei ole virikkeitä illalla kotona.

Mutta siis, itse en halua herättää nukkuvaa lasta. Ja tulee aina paha olo itselle kun lapsi pitää repiä ylös, vanhempien toiveen mukaisesti, vaikka toinen selvästikin tarvitsee unta. Ketä tämä palvelee? Lasta? Vanhempia?

Oikeasti. Tehkää lapsenne kanssa asioita. Älkää sysätkö kaikkea tekemistä päiväkodille. Lapsi kaipaa tekemistä myös iltaisin omien vanhempiensa kanssa.

Sinun lapsesi ilmeisesti herää herättämättä myös aamuisin. Siinä tapauksessa olet hyvin onnekas! Onnittelut!

Kyllä. Lapseni on kylläkin "vasta" 3v. Hän nukkuu pitkät päikkärit ja silti yöunta 20-6 ja herää itse aamulla. Olemme onnekkaita, tiedän kyllä. Mutta silti...

Miten toimisit jos lapsesi alkaisi yht'äkkiä kukkua iltaisin puoleen yöhön?

Ja muuten, ei meilläkään ollut ongelmaa vielä 3-vuotiaana, mutta siinä 3,5-vuotiaana iltavalvominen alkoi.

Ja sitä en kanssa opiskelijana ymmärtänyt, että miksi vielä 5-6v ikäisten piti levätä päiväunien aikaan nukkarissa? Pääsivät vasta yhden jälkeen pois nukkarista leikkimään. Tuntui, että lapsista oli tuskaa tunti maata sängyssä ihan hiljaa, kun pienemmät nukkuivat.

Mä kuulun niihin onnekkaisiin joitten lapset, tai ainakin tää vanhempi 2v7kk, on hyvä nukkuja. Nukkuu päiväunet ja yöunille yleensä viimeistään 20.30-21 ja herää itsekseen n 7.30. Silloin kun vielä oli kokopäiväisessä hoidossa toivottiin että nukkuu, muuten sammui jo ennen klo 19 ja herätys oli 6.30. Silloin koittivat tosissaan nukuttaa ellei muuten nukahtanut, vaikka kotona ei sellaisia operaatioita ole koskaan tarvittu. Sänkyyn vaan ja hyvää yötä.

Nyt kun on osa-aikaisessa hoidossa ei joka hoitopäivä nuku, eikä koskaan ole tullut viestiä että se olisi jollekulle joku ongelma. Just edellispäivänä hoitaja iloisesti ilmoitti että eipä nukkunut, siellä potki varttia yli yksi palloa! =) En itseasiassa ole edes ottanut selvää kuinka kauan pitää levätä, mulle se on lopulta aivan sama koska ongelmia ei ole.

Mutta koska meidän pk:ssa, jossa paikat on täynnä eikä hoitajiakaan mitään ylen määrin ole, joustavuus onnistuu niin miksei sitten muualla? En suostu uskomaan että se olisi mikään resurssikysymys. Enemmän varmasti kiinni järjestelystä ja hyvästä tahdosta. Sitä miten homma saataisiin hoitumaan en osaa neuvoa ellei kerran puhe auta.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja vailla:
Lapsi ei ole nukkunut koko kesän aikana päiväunia ja nyt päiväkodissa laittavat nukkumaan kahdeksi tunniksi päiväunille ja lapsi valvoo nyt yötä myöten illalla kotona kun on nukkunut liikaa päivällä. Pyysin että antavat vaan levätä tai herättävät kun nukkunut puoli tuntia, mutta eivät suostuneet.

Isosiskonsakaan ei ole nukkut kaksivuotiaasta eteenpäin päiväunia vaan sitten 12h yöllä, mikä sopisi meille nuoremmankin suhteen paremmin. Nytkin lapsi kukkui eilen illalla vielä puoli yksitoista pirteänä pystyssä eikä meillä vanhemmilla enää ollenkaan omaa aikaa.

Soitanko suoraan päivähoidon johtajalle vai yritänkö neuvotella uudestaan? Miten olette saanneet vastaavassa tilanteessa hoitajat ymmärtämään että lapsi ei tarvitse pitkiä päiväunia hoidossa?

Eräällä ystävälläni on kaksi lasta, joista toinen on päiväkodissa. Ystäväni joutuu nousemaan aikaisin aamulla ehtiäkseen töihin, ja myös lapset lähtevät aikaisin tarhaan. Päiväkodissa ovat antaneet nukkua, minkä ystäväni on huomannut ongelmalliseksi. Lapsi ei näet tahdo alkaa aikaisin nukkumaan kotona, vaan valvoo myös yötä myöten. Tästä tietenkin seuraa sitten sitä, että myös tämä ystäväni joutuu valvomaan, eikä jaksa kunnolla töissä.

Hän on useamman kerran sanonut ihan suoraan päiväkodissa, että lasta ei saa nukuttaa montaa tuntia, vaan ihan pienet torkut vaikka antaa nukkua, jos se välttämätöntä on. Hän on myös selvittänyt henkilökunnalle, mistä tämä kielto johtuu. Henkilökunta lupasi muutosta asiaan.

Edelleen kuitenkin ystäväni on joutunut suorastaan taistelemaan saadakseen lapsen nukahtamaan. Syykin selvisi; lapsi nukkuu edelleen. Ystäväni oli mennyt hakemaan lasta ilmoittamatta muutamaa tuntia aikaisemmin kuin yleensä, ja siellähän se lapsi oli täydessä unessa nukkunut. Päiväkodin tädit olivat olleet ihan punaisina ja selitelleet, etteivät voineet mitään, "kun se vain nukahti". Ystäväni ei ollut sitten viitsinyt kommentoida asiaan mitään, olipa vain tuumannut, että "Jaahas".

Pohdiskeltiin sitten ystäväni kanssa, että mihin tuosta voisi valittaa, jotta asiaan oikeasti tulisi muutos? Päiväkodin johtajalle?

Yhteistyössä