mitä tekisit näissä tilanteissa, menisikö sinun vai lapsesi etu edelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heippa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehdottomasto ostaisin lapselle vatteita.

Sirkuksessa en ole koskaan käynyt itsekään (kunhan vauva kasvaa, haluaisin käydä ;) ) koskaan. Mä en käy nykyään koskaan missään joten en ihan helposti luopuisi siitä baarireissusta jos tulisi tilaisuus lähteä. Jos kyse olisi rahasta, keksisin lapselle vastaavasti sitten jotain mukavaa ja edullisempaa tekemistä, kutsuisin vaikka lapselle kaverin yökylään ja järjestäisin elokuvan, leipomista ja jätskit. Jos taas kävisin useammin vaikka baarissa tai elokuvissa niin varmaan ajattelisin että on lapsen vuoro saada jokin kodin ulkopuolinen kiva reissu.

Mun mielestä perheessä pitää huolehtia tasapuolisesti siitä että kaikilla on riittävästi puhtaita, ehjiä ja sopivan kokoisia vaatteita, ruokaa ja tarpeelliset hygieniatarvikkeet ja tarvittaessa tinkisin omistani jos lapsi muuten jäisi ilman, ja noita kivoja menoja, uusia leluja tai meikkejä tai muuta ei-ihan-välttämätöntä-mutta-kivaa saa jokainen vuorollaan. Tosin tinkisin jälkimmäisistäkin lapsen tai miehen takia, jotenkin on vaikeaa hankkia hyvällä omallatunnolla itselle vaikka uusia vaatteita ja ajattelen aina että tarvitsiskohan mies tai lapsi kuitenkin jotain, mutta se on ihan oma vikani. En ole yh ja tällä hetkellä ei tarvitse valita tuollaisten asioiden välillä.

[QUOTE="heippa";23785702]Esimerkkitilanteita:

Lapsesi tarvitsisi uusia vaatteita, vanhat jo reikäisiä, vanhahtavia ja liian suuria/pieniä. Et osta uusia kuin ehkä yhden kaksi ja loput rahasi käytätä siihen ,että käyt ravintolassa parina viikonloppuna kuussa, ostelet uusia vaatteita ja meikkejä sekä käyt kuntosalilla.

esimerkkitilanne 2.
kaupunkiin tulee sirkus ja seuraavaksi se tulee vasta vuoden päästä. lapsesi haluaa sirkukseen, mutta sinulla ei ole varaa koska menet itse juhlimaan kavereidesi kanssa, tietäen että lapsi ei pääse sirkukseen jos menet baariin.

mitä tekisit toisin edellämainituissa tilanteissa vai tekisitkö mitään??

Kyseiset esimerkit tosielämään perustuvia, hieman muunneltuja tosin.[/QUOTE]

Ykkösessä tekisin toisin, kakkosessa samanlailla.

1. kohdassa tekisin kompromisseja. Ostaisin lapselle vaatteita ja jättäisin loput rahat omiin kuntosalikäynteihin. Omista menoista voin tinkiä, mutta liikunta ja salijäsenyys on mulle sellainen henkireikä, että ilman sitä olisin paaaaljon väsyneempi äiti. Siispä on lapsen edun mukaista sekin, että salillä pääsen käymään. Sen sijaan baarit, omat vaatteet, meikit jne ovat sellaisia mitä en tarvitse.

2. Lapsi pääsisi sirkukseen.

No valitsisin lapsen vaatteet ja sirkuksen, mutta olen kyllä sitäkin mieltä, että lapsella ei tarvi olla muotikuteita päällä ja kyllä omilla lapsilla ainakin on käytössä myös toisten vanhoja vaatteita. Nuorimmalla on esim. kokoa liian iso keväthaalari, joka on esikoisen vanha. En todellakaan aio ostaa uutta noin 70e haalaria, vaikka nykyinen on vähän iso. Kohta se uusi olisi pieni kuitenkin.

Samoin ymmärrän sen, että yh:n arki voi olla raskasta, jos on kaiket päivät yksin kotona lasten kanssa. Varmasti siinä kaipaa omaa aikaa ja omia ystäviä. Rahojen laittoa alkoholiin en kyllä ymmärrä ollenkaan, mut sen oman ajan tarpeen tajuan.

Ykkösessä lapsille vaatteita.

Kakkosessa jäisi todennäköisesti sirkus väliin, tällä porukalla kun lähtee sirkukseen niin huh huh.. Mutta en silti lähtisi baariin juhlimaan vaan vaikka hyvän ystävän kanssa syömään hyvää ruokaa.

Kun ajattelee omaa lapsuutaan niin tietääkseni olen ollut kerran sirkuksessa, joskus 4 vuotiaana. Siitä on kuvia niin tiedän, itse en siitä mitään muista (silloin oli sirkuksessa vielä norsuja), mutta en ole sitä kyllä kaivannutkaan en lapsena enkä nytkään koe olleeni mitenkään vähäosainen sen vuoksi ettei sirkuksessa käyty useammin.

Lapselle tottakai hankitaan sopivat ja asialliset vaatteet, itsellekin sen mukaan mitä on tarve. Baarit ei kiinnosta ja bilevaatteet siksi aika turhia. Sirkusta en pidä välttämättömänä, varsinkaan jos taloudellisesti on tiukkaa. Jos on siis rahassa valittava sirkus tai baari kun kumpaankin ei ole varaa niin varmaan jättäisin molemmat pois ja säästäisin rahan jotain tarepeellisempaa varten.

Kuntosalia taas pidän hyvänä ja jos pitäisi valita kuntosalin ja sirkuksen välillä niin mielummin valitsisin kuntosalin (jos siis kyse rahasta, jostaas päällekäisyyksistä niin sitten sirkuksen ja kävisin salilla toiste).

Lapsella täytyy olla ehjiä ja siistejä vaatteita. Mä en käy baareissa niin valinta ei siinä mieles ollu vaikee.

Sirkukseen ei mentäs koska musta on ihan absurdia maksaa yli 60e parista tunnista ku sillä pääsee kesällä koko päiväks vaikka tykkimäelle. Tai sit voi mennä leffaan tms.

Mulla on joku semmonen juttu päässä että en vaan voi tuhlata itseeni,jos tiedän että voisin samalla rahalla ostaa jotain lapselle. Tiedän että pitäis muistaa myös pitää huolta itsestään ja välillä saa hemmotellakin,mutta viime viikolla oli rahat tiukilla ja täällä oli tivoli,jätin omat kevätkengät kauppaan ja vein lapsen tivoliin..en siis tarkoita että tää olisi oikea tapa toimia tai että muut olisivat itsekkäitä jos eivät tee näin. Mulle vaan tulis itelle morkkikset,jos joku oma juttu menee edelle.

Kerran pisti vähän suututtamaan,kun kaveri oli viikonloppuna molemmat päivät baarissa ja sit maanantaina soitteli että voinko lainata rahaa kun pitäis saada tytölleen synttärilahja ja kakku. Sillon mietin kyllä hetken tän ihmisen arvojärjestystä elämässä.

Jotenkin ärsyttävä kysymyksenasettelu...

Me ollaan hyvin pienituloisia "sossun elättejä", mutta ei tarvitse lapsen reikäisissä vaatteissa kulkea. Aina on siistit ja ehjät vaatteet. No mulla ei ravintolaan rahaa mene, mutta kuntosalikortin kyllä ostan kuukausittain, vaikka lapsi sitten ei kalliimpia haalareita saisikaan (ei saisi muutenkaan). Harvoin ostan itselleni vaatteita, mutta joskus kyllä, jos oikein jotain haluan.
Tuhlaan myös hyvään ja terveelliseen ruokaan (koko perheelle tietysti).

Kakkostapauksessa jäisi lapselta kyllä sirkus väliin. Me tehdään kyllä kaikkea kivaa yhdessä, käydään joka vuosi eläinpuistoissa, vesipuistoissa tms ja usein teatterissa tai jossain muissa lastentapahtumissa, mutta sen verran harvoin tapaan kavereitani että jos olisin tapaamisen suunnitellut niin sinne kyllä menisin. Raha ei tässä tapauksessa olisi se suurin este, koska mulla ei kaveritapaamisiin monia kymppejä mene.

Yhteistyössä