Mitä tekisit tässä tilanteessa? Anoppi, joulu ja joulupukki...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "krista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"krista"

Vieras
Meillä lapset (7-13v) tietää ettei joulupukkia ole. Pienempikin sanoi, ettei halua joulupukkia siis vaarin esittävän joulupukkia. Muutenkin lapset ovat sitä mieltää, ettei joulupukkia jouluna.
Keskustelin miehen ja anopin kanssa tästä. Anoppi on sitä mieltä, että aina on ollut joulupukki ja tulee olemaan. SE on perinne.
Nyt mies puhuu siitä ettei kannatta mennä anoppilaan, jos kerran asia ei menee perille eikä lapsia kuunnella.
Anoppi taas on sitä mieltä että me pilataan lasten joulua ilman joulupukkia.

[QUOTE="vieras";27707242]No hohhoi, miksei se joulupukki voisi tulla? Jos se on anopille tärkeä perinne, niin turha tehdä asiasta ongelmaa.[/QUOTE]

mutta saapahan taas miniä sen riidan aikaiseksi.

[QUOTE="Vieras";27707251]mutta saapahan taas miniä sen riidan aikaiseksi.[/QUOTE]

Lapset rupesivat itse puhumaan tästä joulupukkiasiasta enkä minä. Ja miten aiheutan riidan jos kerroin lasten mielipiteen? Ja mies sanoi ettei sitten mennä anoppilaan enkä minä.

No onpas taas saatu herneet nenään oudosta asiasta!!! Joillekin joulupukki vaan kuuluu joulun perinteisiin, vaikka kaikki tietäisivätkin ettei pukkia ole. Eihän ne teidän lapset rikki mene, vaikka pukki kävisikin. Tuskin ne lapset nyt sentäs koko joulunvietosta saa määrätä..?

Onkos paikalla muita lapsia tai lapsenmielisiä? Minusta ainakin olisi ihan kiva juttu jos pukki tulisi ja juu olen nelikymppinen äiti ihminen enkä todellakaan usko että pukki oikeasti on olemassa ja että se ne lahjat on hankkinut :D Anoppi järjestää sellaisen joulun omaan kotiinsa minkä hän haluaa ja te joko menette tai ette mene. Kyllä kai anoppi nyt sen tietää ettei teidän lapset usko pukkiin mut anoppi voi itekkin tykätä tunnelmasta :) Älkää nyt tuommosen takia jaksako nokkiinne ottaa ja jättää menemättä. Sano lapsillesi että anoppi on sen verran lapsenmielinen että tykkää pukin olevan paikalla :)

[QUOTE="krista";27707300]Lapset rupesivat itse puhumaan tästä joulupukkiasiasta enkä minä. Ja miten aiheutan riidan jos kerroin lasten mielipiteen? Ja mies sanoi ettei sitten mennä anoppilaan enkä minä.[/QUOTE]

Lasten mielipide tuli kuultua, tuli tietoon että heidän vuokseen ei pukkia tarvitse paikalle tulla. Sanoikohan miehesi juurikin siksi ettei mennä anoppilaan kun ei jaksa kuunnella sinun rutinaa typerästä pukista eikä halua äitinsä luokse riitaa jouluksi? Lasten on hyvä oppia että maailma ei kulje heidän napansa ympärillä ja että kaikki ei mene joka asiassa kuten he haluavat, kyse on muidenkin jouumielestä ja pukki ei taatusti pilaa kenenkään joulumieltä.

Eikös ne lahjatkin voi sit samalla jättää hankkimatta ja antamatta kun usko pukkiin on menny? Voihan sitä romua antaa muuten vaan pitkin vuotta!!! Pukki voi kuulua anopin jouluun siinä kuin kuusi, jouluruuat, tontut ym koristeet.

kyllä meillä kävi joulupukki vielä monta vuotta sen jälkeen, kun lapset olivat pukkiin lakanneet uskomasta. Kiva perinnehän se on, ja pukkeja tilataan paljon sellaisiinkin joulunviettoihin joihin ei edes osallistu lapsia.

Ei tuollaisesta kannata riitaa kehittää. Joulupukkihan kuuluu joulun satuihin ja perinteisiin, mitä se haittaa os pukki esiintyy juhlassa vaikkeivat läsnäolijat siihen usko. Meillä joulupukki kuuluu ohjelmanumeroon vaikkei kukaan siihen uskokaan, se on kiva leikki ja perinne. Joulu on yhdessäolon aikaa, ihan turha haastaa silloin riitaa, varsinkaan mistään noin mitättömästä asiasta.

Miksi lasten pitäisi pyörittää koko joulua? Kai ne määräävät myös mitä anoppi saa laittaa pöytään tarjolle, mihin aikaan syödään, kuka istuu missäkin paikalla pöydässä jne? Ymmärtäisin jos oltaisiin teillä, kyseessä olisi teidän maksama pukki jne. Mutta anoppilassa tehdään niinkuin anoppi haluaa. Kutsukaa isovanhemmat teille niin voitte olla tilaamatta pukkia. Onhan toi tietysti näppärä tapa välttää anoppilaan meno kun voi sysätä syyn anopin ja lasten harteille.

Meille oli tuossa iässä tärkeää saada olla muutama vuosi ilman pukkia. Mutta tosiaan voisihan sitä kokeilla, että sanoo lapsille mummon tarvitsevan pukkia?

Huom! Ap:n ongelma oli enemmän miehen "ei" kuin anopin "kyllä".

[QUOTE="Hupsista";27707426]Meille oli tuossa iässä tärkeää saada olla muutama vuosi ilman pukkia. Mutta tosiaan voisihan sitä kokeilla, että sanoo lapsille mummon tarvitsevan pukkia?

Huom! Ap:n ongelma oli enemmän miehen "ei" kuin anopin "kyllä".[/QUOTE]

Missä iässä, miksi ihmeessä?

Jos on noin tiukkapiposta meininkiä, niin olkaa menemättä. Jos anoppilassa halutaan jouluna olla lapsenmielisiä ja noudattaa jotakin perinnettä ja se ei teille sovi, niin ehkä ei kannata sinne sitten mennä. Mutta sitä en ymmärrä, miksi pukkia ei saisi olla, vaikkei lapset usko? Ei meilläkään usko, silti en voisi kuvitellakaan, etteikö joka vuosi pukki tulisi. Kuuluu jouluun.

Yhteistyössä