Mitä tekisit tässä tilanteessa jos saisit valita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aa Pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aa Pee

Vieras
Olen hoitovapaalla, lapsi on hiukan reilu 1,5-vuotias. Työpaikka odottaa ja tähän tietoon tarkoitus olisi palata töihin kun lapsi on 2 v.

Ongelmana tässä on se, että työni on 3-vuorotyötä. Lisäksi lapsen isä tekee todella sekalaisia työvuoroja, samalla viikolla saattaa olla aamuvuoroa (6-14), päivävuoroa (10-18) ja iltavuoroa (14-22). Eli lapsen hoitopäivistä tulisi hankalia, sillä jonain päivinä menemme molemmat aamuvuoroon kuuteen ja jonain päivinä olemme molemmat kymmeneen asti töissä. Ja lisäksi vielä minun yövuoroni!

Tilanne vähän kauhistuttaa. Sen vuoksi olenkin miettinyt, että jos vaan ottaisin lopputilin ja lähtisin opiskelemaan lisää. Silloin minulla ainakin olisi säännölliset "vuorot"... Mitä itse tekisit tässä tilanteessa? Rahatilanne vähän mietityttää, mutta toisaalta olemme tähänkin asti pärjänneet mainiosti vaikka itse saankin vaan kotihoidon tuen.

Mä lähtisin opiskelemaan. Sellaisen ammatin, missä ei tarvitsisi vuorotyötä tehdä.
Jos molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä lapsen ollessa kouluikäinen, niin miten lapsen hoito silloin järjestetään? Eli ajattelisin pidemmälle tulevaisuuteen.

no siis vaihtoehtojahan on vaikka kuinka. mies voi vaihtaa työn, sinä voit vaihtaa työn, sinä voit toki opiskella uuden ammatin, lapsenhoitohan voidaan järkätä vaikka kotona tai tosiaan vuoropäiväkodissa. voithan toki jatkaa kotiäitinäkin, jos tykkäät ja rahatilanne sen sallii.

Sähän voit (tai mies) tehdä myös lyhennettyä päivää. Kai sen voi toteuttaa niinkin, että tekee vähemmän täyspitkiä vuoroja. Ei toki ratkaise tilannetta, mutta voi vähän helpottaa.

Onko sinulla mahdollista saada kuinka pitkälle ajalle työtunteja? Jos työnantajan kanssa sopii vuoroja niin, että passaa isän työvuorojen kanssa. Jos siis rahatilanne vaatii töihinmenon...muuten opiskelu olisi mulle itselleni ehkä se houkuttelevampi vaihtoehto.

Vuoropäiväkotiinhan lapsi joutuisikin jos ja kun töihin menisin. Nuo hoitopäivien pituudet ja vaihtelut vaan kauhistuttaa. Lapsi jouduttaisiin viemään hoitoon aamuvuoropäivinä jo viiden jälkeen. Ja iltavuoropäivinä lapsi joutuisi olla hoidossa n. 22.30 asti.

Niin hyvin emme tienaa että pystyisimme palkkaamaan hoitajan kotiin. Mies ei voi vaihtaa työpaikkaa koska hänen alallaan työajat ovat tuota samaa joka paikassa. Itse olen kovasti hakenut uutta työpaikkaa, mutta kun koulutus ei tunnu riittävän mihinkään. Siksikin voisi olla järkevää opiskella lisää.

En ole varma miten kaikissa päiväkodeissa menee, mutta tuttavan lapsi voi kyllä jäädä yöksi päiväkotiin, jos hakuaika menee nukkumaanmenoajan yli (eli menee nukkumaan klo 21, vanhemmat pääsisivät hakemaan puoi kymmenen jälkeen).

Minun työvuoroni ovat lisäksi vielä huonosti sovittavissa etukäteen, sillä ne menevät tietyn kaavan mukaan ja tästä kärsisivät muut osastomme työntekijät. Eikä työnantaja suostuisikaan mihinkään erityisjärjestelyihin yhden työntekijän kohdalla. Eikä lyhennetty työaika onnistu ainakaan minulla...

Kyllähän nuo kellonajat aika rankalta kuulostaa noin pienelle. Ja myös itse kuulostat siltä, ettet haluaisi tuollaiseen rumbaan ryhtyä. Opiskelu jättäisi ehkä muutenkin enemmän aikaa olla lapsen kanssa.

Yhteistyössä