mitä tekisitte kesäkurpitsasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä oon laitellut melkein kaikkeen mukaan.. :)
Jauhelihakastikkeeseen, makaroonilaatikkoon, kasvissosekeittoon ja taisinpa vähän raastaa kaalilaatikkoonkin..
(ai mitenniiin meinaan hukkua satoon.. :D )

Ne on parhaimpia pikkusen pienempinä :D sellaset makkarankokoiset on kivannäköisiä salaatin seassa juustohöylällä viipaloituna. Isoista voi paistaa pannulla "pihvejä": viipaleen päälle juustoraastetta ja basilikaa :p Kasvissosekeittoon, kuutioita pakasteeseen, jauhelihakastikkeeseen (joku sen jo mainitsikin)

Mä leivoin viikonloppuna kesäkurpitsaleipää Jamie Oliverin tapaan. Siihen tuli 3 dl:a vettä, 2 pss kuivahiivaa, 2 rkl suolaa, 2 rkl sokeria, 1 kg:a jauhoja, 2 keskikokoista kesäkurpitsaa karkeaksi raastettuna (ehkä 300-400 g yht.), tuoretta timjamia kourallinen, ja 200 g:a vuohenjuustoa. Ensin sekoitettiin kädenlämpöiseen veteen vähän jauhoja ja hiiva. Lisättiin suola ja sokeri. Sen jälkeen raastettu kesäkurpitsa (kannattaa puristella hyvin, jotta neste irtoaa) ja loput jauhot. Vaivataan kunnolla. Kohotetaan ensin 45 min., sitten leivotaan leivän sisään vuohenjuustomurut. Mä leivoin kaksi pitkulan mallista leipää, joita kohotin vielä 30 min. Paistoin 200 asteessa niin kauan, kunnes oli pinnalta rapeaa ja kumisi, kun pohjaa naputti. Aivan älyttömän hyvää! :p

Viimeksi muokattu:
No meillä raastetaan niinkuin porkkanaa ja syödään salaattina. Kuopus luulee syövänsä kurkkua :D
Jauhelihakastikkeeseen ja lasagneen 'jatkeeksi'.
Sitten olen tehnyt puolukasta ja kesäkurpitsasta (kuoritusta) hilloa- kesäkurpitsa hiukan keventää kirpakkaa makua.
Omenaa ja kesäkurpitsaa (edelleen kuorittuna) hillotin kanssa- se oli aika metkan makuista.
Sitten teen kesäkurpitsasta 'täytettyä munakoisoa' koska mä en tykkää munakoisosta. Eli koverran ja täytän tulisella jauhelihakastikkeella ja juustoraasteella.

yks ihan törkeen hyvä on, kun paistaa pannulla kesäkurpitsaa, tomaattia, herkkusieniä ja ehkä vähän porkkanaa, ja heittää aurajuustoa päälle, voi syödän ihan mielettömät määrät :p

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;21893208:
niitä on nyt muutama melkeen metrin mittanen. ei viittisi alkaa grillaamaan..:popcorn:

Metrin mittaisella kesäkurpitsalla ei tee enää mitään. Suurin osa kasvista on semmosta pehmeää höttöä. Kerään kesäkurpitsat aika pieninä, 15 - 20 cm eli tosi paljon pienempinä mitä kaupoissa myydään. Pienet on hyvän makuisia. Tänään tein gratiinin.

pakko oli testata, ei ole höttöä sisältä eikä puisevakaan muualta kun ihan päistä.
nuo 2 vaan pääsi salaa kasvamaan tuohon mittaan, muut keräilen suunnilleen kurkun kokosina pois..

Voi olla jotkut isot ihan hyviäkin totesin hämmästykseni tänä kesänä. Esim sellanen puolimetrinen oli iha ok. Viikossa suhahtivat kasvaa tuohon kokoon.

Leipäohje kuulosti namilta. Täytyypä kokeilla.
Ajattelin tehdä myös kesäkurpitsamuhennosa tomaattien kanssa. Voi syödä tuota muhennosta esim. linssien kanssa. En muista reseptiä tarkaan, mutta googlettamalla varmaan löytyy erilaisia.

Yhteistyössä