Mitä tekisitte? Kyse lapsen kaverin perheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eieieieiei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eieieieiei

Vieras
Lapsella on ihan pienestä asti ollut hyvä ystävä, paras ystävä, jonka perheessä on kuusi lasta. Ovat aika persoonallisia monella tapaa, äiti lykkää yksivuotiaan ulos viisivuotiaan kanssa, jättää lapset yksin kotiin käydessään kaupassa ( lasten iät 1, 3, 5, 6, 7 ja 9) , äiti huutaa lapsille kurkku suorana ihan missä vaan ja milloin vaan ym.

Poikamme on tämän 5-veen kaveri. En mielelläni päästä lasta heille leikkimään, koska meininki on vähän mitä on ja äiti ei siihen juuri puutu. Kesällä olemmekin tehneet leikkitreffejä heidän pihallaan, olen ollut siellä lastemme kanssa ja saanut vähän vahdittua mitä tapahtuu. Äiti esim. ei puutu ollenkaan siihen, että trampalle tunkevat kaikki lapset samaan aikaan ja hyppivät innoissaan yrittäen saada nuorinta lentämään mahdollisimman korkealle. Nyt talven kohta tullessa olisi aika taas siirtyä enemmän sisätiloihin, mutta en mielelläni lastani heille päästä, enkä tätä poikaa meille halua.

Kun pyydämme pojan kaveria meille leikkimään, niin usein äiti yrittää tarjota siinä sivussa muutamaa muutakin lastaan, ihan sillä varjolla, että on meidän pikkuveljellekkin leikkikaveri. Olen välillä ottanut useamman heidän lapsistaan meille tai esim. mukaan pulkkamäkeen, mutta ei minua kiinnosta olla ilmainen lapsenvahti puolelle heidän katraastaan. Poikani kaveri on vielä sellainen tapaus, että ei kuuntele eikä aina tottele, menee availemaan kaappien ovet, jota on kielletty tekemästä, penkoo joka nurkan, vaatii saada karkkia ym. Lapseni kanssa he kyllä leikkivät ihan kivasti ja kumpikin tykkää toisistaan paljon, mutta minä en aina jaksaisi tätä lasta. Muut lapsen kaverit ovat paljon helpompia tapauksia, tätä yhtä poikaa saa aina huoltaa, tavarat ovat hukassa ja minua ärsyttää, kun poika ihan räikeästi valehtelee jutuista. Esim. kun poikamme kertoi, että olimme kesällä laivalla, niin tämä kaveri kertoi, että oli kyllä samaan aikaan samalla laivalla, mutta he kyllä olivat siellä kauemmin. Aina pitää pistää paremmaksi.

Mitä tehdä? En halua lapselta kieltää parasta kaveriakaan, mutta vaadin jonkinlaisia käytöstapojaja tottelemista myös vierailijoilta. Hjälp!

Jos tuo kaverin äiti yrittää tupata monta lastaan kerralla teille, voisit sanoa että olisi kivaa ,että pojat saavat leikkiä ihan keskenään / tykkäävät leikkiä keskenään.

Itselläkin on kokemusta lapsen kaverista, joka on rasittava käytökseltään. Kai voisi asettaa jonkinlaiset rajat sille, miten usein tuo lapsi tulee käymään. Vieraalle lapselle voi myös kertoa, millaiset säännöt teidän talossa on, mitä täällä saa ja ei saa tehdä.

Kerron pojille joka kerta, että pitää leikkiä kiltisti, ei tapella, ei mennä muiden huoneisiin tekemään tutkimuksia, ruokakaapilla ei käydä yksin, jos jotain haluaa, niin pitää vaan pyytää. Mutta menee noin minuutti, niin poika on kaivelemassa jossain kaapissa.

Otat sen lapsen teille leikkimään silloin kun jaksat. Voit pitää hänelle puhuttelun, kun tekee jotain kiellettyä, että jos hän haluaa teille toisenkin kerran päästä, niin silloin ei tuota tehdä. Tarjotuista sisaruksista voi aina kieltäytyä, se vaatii vaan hieman totuttelua, alkuun sitä ei välttämättä osaa, vaan ottaa niitä riesakseen =)

En ota kantaa muihin seikkoihin, mutta tuo mahtailu on ihan tyypillistä käytöstä 5-6-vuotiaille. Ei siis ole mitenkään kasvatuksesta kiinni. Oma lapseni on myös 5-vuotias ja aika moni hänen kavereistaan harrastaa tuota mahtailua.

Onhan se ihan ennenkuulumatonta, että 5v satuilee olleensa laivalla kauemmin kuin te. :D

Sä pidät kiinni teidän säännöistä vieraankin suhteen.Jos et halua kuin yhden teille leikkimään niin sanot, että ei käy. Sama pätee muuhun. Et päästä lasta heille jos niin on sulle hyvä. Sanot mitkä säännöt teillä pätee jos lapsi penkoo paikkoja.
Sen naapurisi lastenkasvatustapaan et voi puuttua joten lopeta siitä valittaminen.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Tässä jo tullutkin hyviä vastauksia, eli pidät tiukat säännöt teillä, niin ehkä se poika vähitellen oppii. Tuossa iässä tottelemattomuudet on vielä aika viattomia, mutta parin vuoden päästä kannattaa harkita haluatko että pojallasi on tuollainen kaveri, riippuu siis siitä mihin suuntaan hänen käytöksensä menee. Perheellä ei selvästi ole kykyä hoitaa noin isoa lapsikatrasta, joten ongelmia on takuulla tiedossa kun lapset kasvavat isommiksi. Ja et tietenkään ota muita lapsia teille "hoitoon", vaan otat vaan sen oman poikasi kaverin, ja sanot äidille suoraan. Jos lapsi ei kertakaikkiaan tottele sinua eikä opi teidän sääntöjä teillä ollessaan, voit hyvin kieltäytyä leikkiseurasta. Onko pojallasi muita kavereita? Ehkä kannattaa myös alkaa etsiä muita kavereita, ettei lapsesi liikaa kiinny tähän yhteen, jolla ei ole rajoja.

Olen kyllä useasti kieltäytynyt näistä muista lapsista, mutta tämä äiti esittää asian usein meidän pikkuveljelle tyyliin:eikös olisikin kiva, kun isovelikin saa kaverin, että sinäkin saisit leikkiä meidän pikkuveljen kanssa... siinä on syötetty toiselle jo idea ja sitten tulee tappelu, kun vain toinen saa kaverin kylään.

Meillä vähän samanlainen tilanne, tosin sillä erotuksella että minusta on kivaa jos tämä lapsi leikkii omani kanssa silloin kun se tapahtuu meillä.

Pitää vain oppia asettamaan omat rajat ja kertoa kun teille ei sovi.

Talvellakin voi leikkiä pihalla niiin ei kenenkään koti mene hyrskyn myrskyn.

Pojalla on myös muita kavereita, mutta tämä on se rakkain ja vanhin kaveri. Ja asuvat myös lähinnä meitä. Osaa olla todella ihana lapsi, mutta on välillä niin raivostuttava tapaus. Muut kaverit vielä edes yritävät totella kyläillessään, mutta tämä kaveri ei sille päälle sattuessaan tunnu edes kuulevan mitään.

Meillä vähän samanlainen tilanne, tosin sillä erotuksella että minusta on kivaa jos tämä lapsi leikkii omani kanssa silloin kun se tapahtuu meillä.

Pitää vain oppia asettamaan omat rajat ja kertoa kun teille ei sovi.

Talvellakin voi leikkiä pihalla niiin ei kenenkään koti mene hyrskyn myrskyn.

Olen kyllä useasti kieltäytynyt näistä muista lapsista, mutta tämä äiti esittää asian usein meidän pikkuveljelle tyyliin:eikös olisikin kiva, kun isovelikin saa kaverin, että sinäkin saisit leikkiä meidän pikkuveljen kanssa... siinä on syötetty toiselle jo idea ja sitten tulee tappelu, kun vain toinen saa kaverin kylään.

Sano suoraan että ei käy. Mä sanoisin tuolle naiselle, että jatkossakaan ei tule kuin yksi leikkimään. Aikuiselle voi myöskin kertoa ne teidän perheen säännöt. Ja pidät johdonmukaisesti niistä kiinni. Kerrot myös omille lapsille, että vaikka kuinka naapuri muuta ehdottaisi, niin vain tämä yksi tulee leikkimään, turha vinkua.

Ärsyttävä, manipuloita ja ovela tuo äiti. Aargh, että ottaa tuollaiset ihmiset päähän. Jos joku tekisi mulle noin, sanoisin varmaankin jotain suoraan päin naamaa, vaikka yleensä en niin tee.

[QUOTE="vieras";29045028]Ärsyttävä, manipuloita ja ovela tuo äiti. Aargh, että ottaa tuollaiset ihmiset päähän. Jos joku tekisi mulle noin, sanoisin varmaankin jotain suoraan päin naamaa, vaikka yleensä en niin tee.[/QUOTE]

Siis manipuloiva eikä manipuloita...

[QUOTE="Eräs";29044998]Asiaan on erittäin simppeli ratkaisu. Ota haulikko tai vastaava ja käy perheen luona räiskimässä. Sillähän tuollaisista niljakkeista päästään![/QUOTE]
Ehkä kaikki eivät kuitenkaan halua ratkaista ongelmia, kuten sinä...

[QUOTE="vieras";29044922]Tässä jo tullutkin hyviä vastauksia, eli pidät tiukat säännöt teillä, niin ehkä se poika vähitellen oppii. Tuossa iässä tottelemattomuudet on vielä aika viattomia, mutta parin vuoden päästä kannattaa harkita haluatko että pojallasi on tuollainen kaveri, riippuu siis siitä mihin suuntaan hänen käytöksensä menee. Perheellä ei selvästi ole kykyä hoitaa noin isoa lapsikatrasta, joten ongelmia on takuulla tiedossa kun lapset kasvavat isommiksi. Ja et tietenkään ota muita lapsia teille "hoitoon", vaan otat vaan sen oman poikasi kaverin, ja sanot äidille suoraan. Jos lapsi ei kertakaikkiaan tottele sinua eikä opi teidän sääntöjä teillä ollessaan, voit hyvin kieltäytyä leikkiseurasta. Onko pojallasi muita kavereita? Ehkä kannattaa myös alkaa etsiä muita kavereita, ettei lapsesi liikaa kiinny tähän yhteen, jolla ei ole rajoja.[/QUOTE]

Tässä oli paljon hyviä pointteja tiivistetysti. Jos tuon pojan käytös on nyt noin vaikeaa, todennäköisesti hän saattaa ajan mittaan olla huonoa seuraa pojallesi.
Äläkä missään nimessä anna tuon vieraan äidin pompotella itseäsi, sanot vaikka suoraan mieluummin hänelle.

[QUOTE="vieras";29045036]Ehkä kaikki eivät kuitenkaan halua ratkaista ongelmia, kuten sinä...[/QUOTE]

Mitä vittua? Mistä sinä sen tiedät? Käsittääkseni ei ole rakentavaa keskustelua tulla tänne arvostelemaan toisten ratkaisuehdotuksia. Ketjun aloittaja - avun pyytäjä - itse mahdollisesti kykenee suodattamaan pois ratkaisuehdoitukset, jotka hän katsoo jostain syystä enemmän tai vähemmän huonoiksi.

Joten sinä vitun niljake, joka pitäisi ampua, pidä turpasi kiinni ja mene vaikka koskettamaan itseäsi, mikäli se auttaa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Seksuaalisesti hyväksikäytetyille löydät varmasti omat palstasi!

[QUOTE="vieras";29045019]Aikamoisia törppöjä taas liikenteessä. :/[/QUOTE]

Miten sä meet sanomaan toiselle että sun tapas kasvattaa on väärä, kasvata oikein, niinku minä? Torppö.

[QUOTE="Eräs";29045054]Mitä vittua? Mistä sinä sen tiedät? Käsittääkseni ei ole rakentavaa keskustelua tulla tänne arvostelemaan toisten ratkaisuehdotuksia. Ketjun aloittaja - avun pyytäjä - itse mahdollisesti kykenee suodattamaan pois ratkaisuehdoitukset, jotka hän katsoo jostain syystä enemmän tai vähemmän huonoiksi.

Joten sinä vitun niljake, joka pitäisi ampua, pidä turpasi kiinni ja mene vaikka koskettamaan itseäsi, mikäli se auttaa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Seksuaalisesti hyväksikäytetyille löydät varmasti omat palstasi![/QUOTE]

Mene ottaan lääkkeet. :)

[QUOTE="vieras";29044922]Tässä jo tullutkin hyviä vastauksia, eli pidät tiukat säännöt teillä, niin ehkä se poika vähitellen oppii. Tuossa iässä tottelemattomuudet on vielä aika viattomia, mutta parin vuoden päästä kannattaa harkita haluatko että pojallasi on tuollainen kaveri, riippuu siis siitä mihin suuntaan hänen käytöksensä menee. Perheellä ei selvästi ole kykyä hoitaa noin isoa lapsikatrasta, joten ongelmia on takuulla tiedossa kun lapset kasvavat isommiksi. Ja et tietenkään ota muita lapsia teille "hoitoon", vaan otat vaan sen oman poikasi kaverin, ja sanot äidille suoraan. Jos lapsi ei kertakaikkiaan tottele sinua eikä opi teidän sääntöjä teillä ollessaan, voit hyvin kieltäytyä leikkiseurasta. Onko pojallasi muita kavereita? Ehkä kannattaa myös alkaa etsiä muita kavereita, ettei lapsesi liikaa kiinny tähän yhteen, jolla ei ole rajoja.[/QUOTE]

Tai olisiko sittenkin mahdollista, että perheellä on vain erilainen kasvatustyyli...? Tuon tyyppinen kasvatustyyli oli aivan normaalia vielä minun lapsuudessani, nykyään se on lapsipalstojen kauhistelun aihe. Ja rehellisesti sanottuna, nykyään monet kasvatusalan ammattilaisetkin kauhistelevat sitä, että ylisuojelevat vanhemmat ehkäisevät lapsuuden normaalit leikit. Eli ei se oma tyyli aina ole se ainoa oikea...

Niin ja mitä jos se naapurin äiti ihan aidosti ajattelee, että myös pienempien olisi kiva leikkiä yhdessä, ilman mitään aloittajan siihen liittämää taustamotiivia? Olisiko se aivan outo ajatus...? Itselläni nimittäin on aivan sama pyöriikö jaloissa kolme lasta vai neljä, saman energian ne vievät. Eli tusknpa tuo kaverin äitikään tuossa mitään "ilmaista lastenhoitoa" havittele...

[QUOTE="Eräs";29045054]Mitä vittua? Mistä sinä sen tiedät? Käsittääkseni ei ole rakentavaa keskustelua tulla tänne arvostelemaan toisten ratkaisuehdotuksia. Ketjun aloittaja - avun pyytäjä - itse mahdollisesti kykenee suodattamaan pois ratkaisuehdoitukset, jotka hän katsoo jostain syystä enemmän tai vähemmän huonoiksi.

Joten sinä vitun niljake, joka pitäisi ampua, pidä turpasi kiinni ja mene vaikka koskettamaan itseäsi, mikäli se auttaa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Seksuaalisesti hyväksikäytetyille löydät varmasti omat palstasi![/QUOTE]

Joo, nähtävästi on jäänyt aamulääkkeet ottamatta. :D

[QUOTE="vieras";29045072]Miten sä meet sanomaan toiselle että sun tapas kasvattaa on väärä, kasvata oikein, niinku minä? Torppö.[/QUOTE]

Oliko ap menossa sanomaan tälle äidille että tämän tapa kasvattaa on väärin? Mistä sellaisen johtopäätöksen olet vetänyt?

[QUOTE="vieras";29045075]Mene ottaan lääkkeet. :)[/QUOTE]

Minun ei tarvitse. :) kaikki on kunnossa, kiitos huolenpidosta. Mahtaako huolehtimisesi tarve juontua epävakaasta lapsuudesta? Kenties, jos vanhempasi jatkuvasti hylkivät sinua eivätkä osoittaneet oikeasti rakastavansa sinua. : (

Maailma on julma, mutta niin se vain menee. Heikot, kuten sinä, eivät välttämättä selviydy. Sysäämällä vain lääkkeitä toisille et ratkaise mitään. Sitä kutsutaan vastuuttomuudeksi! Häpeä, ruma otus! Ihmiskunnalle vaarallinen psykopaatti! Tappamalla itsesi ja perheesi tekisit palveluksen.

Yhteistyössä