Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmi

Vieras
Meillä on 4-vuotias tyttö joka on sosiaalinen ja tykkää kovasti leikkiä kavereiden kanssa. On kotihoidossa pienemmän sisaruksen kanssa.

Tässä pihassa asuu pari muuta tyttöä ( 6v ja 8v ) joiden kanssa tyttömme ystävystyi keväällä. Ensin leikit meni ok mutta sitten alkoi tämän meidän neidin syrjiminen ja lällättäminen. Haettiin leikkiin mutta sitten alettiin kuiskimaan ettei me tykätä susta kun ajat pyörällä niin hitaasti ym.
Puhuteltiin lapsia ja sovittiin että porukalla leikitään jos leikkiin haetaan.

Kesällä nyt mennyt niin että tämä 8-vuotias on alkanut puhumaan että haluaa alkaa 6-vuotiaan kanssa muttei meidän tyttöä mukaan. 6-vuotias väittää että haluaisi leikkiä meidän likan kanssa myös mutta hän suurinpiirtein palvoo tätä isompaa ja tekee kaiken hänen pillinsä mukaan. Hakevat kyllä meidänkin tytön mukaan mutta lällättävät ja tekevät sellasta pientä kiusaa sitten.

Kun 8-vuotias ei ole kotona, kyllä meidän tytön seura silloin kelpaa ja ollaan niin ystävää. Mutta kun tämä vanhin likka kotiutuu niin potkaistaan meidän tyttö samantien pellolle. Esimerkkinä: Meidän tyttö oli leikkimässä 6-vuotiaan luona ja heillä meni leikit hyvin. Tytöllämme piti lähteä välillä syömään ja sovittiin että leikit jatkuu sen jälkeen. Noh, hän söi nopeasti ja lähti innoissaan takaisin kaverilleen. Lähdin mukana käymään siellä palauttamassa erään tavaran. Tämä 8v. oli sillä aikaa tullutkin samaan paikkaan kylään ja 6v. oli ovella vastassa vaan toikaisemassa meidän tytölle ettei hän saakaan enää mennä sinne.

Tämän jälkeen tmä 6v. lähti lomalle josta on palannut eilen. Sillä aikaa tyttömme leikki erään vieraan tytön kanssa joka on nyt mummullaan lomalla tässä naapurustossa. Noh, eilen tosiaan palasi tämä naapurin neiti takaisin ja mikä oli tilanne heti - menimme pihalle niin siellä oli porukalla leikkimässä 6v., 8v. ja tämä mummulassa oleva tyttö. Kun näkivät meidän tytön, lähtivät samantien karkuun koko porukka. Joten tämä 'uusi tyttökin' on nyt kutsuttu mukaan tuohon porukkaan ja meidän tytsy on taas yksin. 6v:n äiti on sitä mieltä ettei tytöt voi kolmistaan leikkiä - menee tappeluksi.

Mietin mitä teen. En halua että tyttömme on mikään varakaveri jonka seura kelpaa vaan silloin kun muita ei ole paikalla ja joka potkaistaan samantien leikeistä pois kun 'parempaa' seuraa tulee. En kuitenkaan haluaisi että lapsemme kokisi että häntä millään tapaa rangaistaan jos en annakaan hänen leikkiä tyttöjen kanssa. Tyttömme on vielä pieni ja ymmärrän ettei aina isompien leikeissä välttämättä haluta mutta en tykkää että silti tytöt hänet hakevat mukaan ja aloittavat mollaamisen. Tai hakevat seuraansa mutta potkivat heti pois kun muuta seuuraa ilmaantuu.

Ihan sekava teksti mutta haluaisin kuitenkin mielipiteitä; mitä ajatuksia tämä teissä herättää.... mitä tekisitte tässä tilanteessa?

ota perhepäivähoitoon lapsia, siitä saa tyttösi kavereita. tai alkakaa käydä jossain kerhossa tai leikkipuistossa, missä olisi muita lapsia. joka tapauksessa, koita keksiä tytölle muuta tekemistä kuin nuo 6 ja 8v likat, itse en antaisi olla 4-vuotiaan ollenkaan noin vanhojen potkittavana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiko sen 8-vuotiaan tytön vanhempien kanssa jutella myös asiasta?

8-vuotiaan äiti on sitä mieltä että hänen tyttöään syrjitään kun meidän tyttö ja tämä 6v. leikkivät. Ei näe asiassa ongelmaa.

ikäero on suuri ja 7-8 vuotiailla niin valtava itsenäistymisen ja isona tyttönä olemisen tarve, kun on jo koulussa ja kaikkea, joten leikit menee helposti tuollaiseksi, EN KUITENKAAN PUOLLA TUOLLAISTA KÄYTÖSTÄ, mutta tosiaan ehkä kannattaisi vaihtaa leikkaria tai etsiä jotakin kautta teille seuraa perheestä jossa on tyttärenne ikäisiä lapsia. Kurjaa tuo on ja kovin helppoahan se olisi jos lapsilla olisi seuraa omassa pihassa, mutta nyt suosittelen, että etsitte uusia kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja kii:
ota perhepäivähoitoon lapsia, siitä saa tyttösi kavereita. tai alkakaa käydä jossain kerhossa tai leikkipuistossa, missä olisi muita lapsia. joka tapauksessa, koita keksiä tytölle muuta tekemistä kuin nuo 6 ja 8v likat, itse en antaisi olla 4-vuotiaan ollenkaan noin vanhojen potkittavana.

On itseasiassa haettu tarhapaikkaa nyt syksylle kun suunnitelmissa töihin lähtö.

Alkuperäinen kirjoittaja harmillista mutta:
ikäero on suuri ja 7-8 vuotiailla niin valtava itsenäistymisen ja isona tyttönä olemisen tarve, kun on jo koulussa ja kaikkea, joten leikit menee helposti tuollaiseksi, EN KUITENKAAN PUOLLA TUOLLAISTA KÄYTÖSTÄ, mutta tosiaan ehkä kannattaisi vaihtaa leikkaria tai etsiä jotakin kautta teille seuraa perheestä jossa on tyttärenne ikäisiä lapsia. Kurjaa tuo on ja kovin helppoahan se olisi jos lapsilla olisi seuraa omassa pihassa, mutta nyt suosittelen, että etsitte uusia kavereita.

Tätä olen itsekin miettinyt ja onhan meillä seuraa sitten muualla, kauempana. Heitä vaan ei nähdä niin usein ja tytöllä käy monesti aika pitkäksi päivisin kun ei ole kavereita. Olen kuitenkin ajatellut etten päästä enää tyttöä leikkimään ja sanon ettei ole mikään varakaveri mutta en tiedä toimiiko se niinkään. Olen 6-vuotiaan tytön äidin kaveri ja jotenkin mietityttää että ymmärtääkö he miksi tekisin sellaisen päätöksen.

Alkuperäinen kirjoittaja harmi :
Alkuperäinen kirjoittaja kii:

On itseasiassa haettu tarhapaikkaa nyt syksylle kun suunnitelmissa töihin lähtö.

Uskoisin että tarhaan meno ja uudet samanikäiset kaverit ratkaisee ongelman :)

Eiköhän lapsesi ole jo vähän liian pieni 8-vuotiaan kaveriksi. Tietenkin joskus käy kuka vain kun ei muuta ole. Luulisi 8-vuotiaalla olevan ikäisiään ja oma lapsesi löytää seuraa leikkipuistoista kun siellä käytte.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ongelmaa:
Eiköhän lapsesi ole jo vähän liian pieni 8-vuotiaan kaveriksi. Tietenkin joskus käy kuka vain kun ei muuta ole. Luulisi 8-vuotiaalla olevan ikäisiään ja oma lapsesi löytää seuraa leikkipuistoista kun siellä käytte.

Ei ole tällä 8v:llä kavereita; aina välillä ilmestyy joka luokkalainen tmv. mutta parin käyntikerran jälkeen häviää. Tällä likalla on omia juttuja mitä tekee; on tätä 6-vuotiastakin aikanaan pompottanut miten sattuu.... tyyliin "Ei aleta sua jos et paina kasvoja hankeen" ym. Olen hyvin tiukan puhuttelun tytölle pitänyt ja jos sellaista olisi ilmentynyt nykyään, ei hänellä olisi mitään asiaa meidän lähelle.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ongelmaa:

Ei ole tällä 8v:llä kavereita; aina välillä ilmestyy joka luokkalainen tmv. mutta parin käyntikerran jälkeen häviää. Tällä likalla on omia juttuja mitä tekee; on tätä 6-vuotiastakin aikanaan pompottanut miten sattuu.... tyyliin "Ei aleta sua jos et paina kasvoja hankeen" ym. Olen hyvin tiukan puhuttelun tytölle pitänyt ja jos sellaista olisi ilmentynyt nykyään, ei hänellä olisi mitään asiaa meidän lähelle.

Ei siis meidän tytölle ole tällaista tehnyt mutta sain kuulla että ollut aikanaan isot ongelmat tuon 8v ja 6v välillä - nyt lyöneet hynttyyt yhteen niin sanotusti.

Kurja tilanne.

4 v on vielä tosi pieni verrattuna 6 v saati 8 v tyttöihin, eikä leikit ehkä mene ollenkaan yksiin. Silti isompien pitäisi olla kiusaamatta ja syrjimättä; heillä on oikeus leikkiä myös kahdestaan, ylipäätään ketään ei voi pakottaa ottamaan toisia mukaan leikkiin, mutta tuollainen miten he toimivat on tietoista kiusaamista eikä mitään muuta. Eli minä tekisin niin, että kävisin näiden tyttöjen kotona juttelemassa asiasta ja sanoisin että nyt todellakin riittää: jos ei haluta olla nätisti 4-vuotiaan kanssa, niin silloin ei haeta lasta ulos jne ollenkaan.

Yrittäisin etsiä leikkiseuraa 4-vuotiaalle jostain muualta, suunnilleen samanikäistä.

Minä sanoin meidän pihassa asuvalle 10-12 v tytölle että etsii itsensä ikäistä seuraa, ja lopettaa sen meidän ovella ravaamisen: hän haki usein 6 v tyttöäni ulos, ja luikki sitten hetken kuluttua pakoon jonkun toisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kurja tilanne.

4 v on vielä tosi pieni verrattuna 6 v saati 8 v tyttöihin, eikä leikit ehkä mene ollenkaan yksiin. Silti isompien pitäisi olla kiusaamatta ja syrjimättä; heillä on oikeus leikkiä myös kahdestaan, ylipäätään ketään ei voi pakottaa ottamaan toisia mukaan leikkiin, mutta tuollainen miten he toimivat on tietoista kiusaamista eikä mitään muuta. Eli minä tekisin niin, että kävisin näiden tyttöjen kotona juttelemassa asiasta ja sanoisin että nyt todellakin riittää: jos ei haluta olla nätisti 4-vuotiaan kanssa, niin silloin ei haeta lasta ulos jne ollenkaan.

Yrittäisin etsiä leikkiseuraa 4-vuotiaalle jostain muualta, suunnilleen samanikäistä.

Minä sanoin meidän pihassa asuvalle 10-12 v tytölle että etsii itsensä ikäistä seuraa, ja lopettaa sen meidän ovella ravaamisen: hän haki usein 6 v tyttöäni ulos, ja luikki sitten hetken kuluttua pakoon jonkun toisen kanssa.

Olen samaa mieltä ettei ketään voi pakottaa ottamaan toista mukaan leikkiin ja ikäeroasiankin ymmärrän täysin. Mutta juurikin tuo että tullaan hakemaan leikkiin ja sitten alkaa se syrjiminen. Silloin se on tietoista ja on aina yhtä ikävää nähdä pienen tytön pettymys kun ensin riemastuu kun haetaan ulos ja pian on kyynelten kanssa kun jääkin ulkopuoliseksi.

Koko aikaa ei toki ole näin; välillä leikit onnistuukin. Muuten olisin viheltänyt pelin poikki jo ajat sitten. Mutta ei näinkään voi jatkua.

Tytöt tekee toisilleen useasti noin, mutta sitä ei pitäisi tietenkään hyväksyä. Ja juuri tuon 6-vuotiaan äidin kommentti "Tytöt ei voi leikkiä kolmestaan" osoittaa että nuo tavat liikkuvat sukupolvelta toiselle. Kyllä tytötkin voi leikkiä suuressa porukassa, kunhan ovat saaneet sellaiset käyttäytymismallit kotoaan. Avoin asenne ja hyvä itsetunto auttavat siinä ettei tyttö koe oloaan uhatuksia isossa porukassa eikä sen vuoksi ala kiusaamaan ja pompottamaan. Kunnon kaveripiirissä ei ole johtajia.
Minun mielestäni tyttösi ja sinun pitäisi vaan ylpeänä jättää kiusaajat omaan arvoonsa ja hommata muualta samanikäisiä kavereita. Asutteko isolla paikkakunnalla? Jos asutte niin siellä luulisi olevan avoimia päiväkoteja ym toimintaa lapsille ja vanhemmille. Ja sitten jos lapsesi on aloittamassa päivähoitoa niin asia kuittaantuu sillä, lapsesi saa varmasti päiväkodissa oman ikäisiä kavereita joita voi kutsua kotiinkiin kylään. Kovasti vaan tsemppaat tyttöäsi ettei kannata välittää moisista tytöistä, tuo ei ole reilua ja aitoa kaveruutta!

Olen samaa mieltä ettei ketään voi pakottaa ottamaan toista mukaan leikkiin ja ikäeroasiankin ymmärrän täysin. Mutta juurikin tuo että tullaan hakemaan leikkiin ja sitten alkaa se syrjiminen. Silloin se on tietoista ja on aina yhtä ikävää nähdä pienen tytön pettymys kun ensin riemastuu kun haetaan ulos ja pian on kyynelten kanssa kun jääkin ulkopuoliseksi.

Koko aikaa ei toki ole näin; välillä leikit onnistuukin. Muuten olisin viheltänyt pelin poikki jo ajat sitten. Mutta ei näinkään voi jatkua.

En tiedä ajattelenko liian monimutkaisesti, mutta tuntuu että jotkut lapset hakevat toista ulos & jättävät sitten yksin ihan silkasta kiusaamisen ilosta. Saavat siitä jotain tyydytystä. Siltä joskus tuntuu.

Onnistuisikohan se, että tuo 6 v tulisi teille leikkimään, ilman 8-vuotiasta? Ja jos 8 v ilmestyy ovelle niin ette joko avaa :D tai sanotte että ei käy.

Minustakin nimenomaan tuo, että ensin pyydetään mukaan ja sitten syrjitään, on se ongelma. Se, että ei edes pyydettäisi mukaan, olisi paljon pienempi paha.

Alkuperäinen kirjoittaja TinkaM:
Tytöt tekee toisilleen useasti noin, mutta sitä ei pitäisi tietenkään hyväksyä. Ja juuri tuon 6-vuotiaan äidin kommentti "Tytöt ei voi leikkiä kolmestaan" osoittaa että nuo tavat liikkuvat sukupolvelta toiselle. Kyllä tytötkin voi leikkiä suuressa porukassa, kunhan ovat saaneet sellaiset käyttäytymismallit kotoaan. Avoin asenne ja hyvä itsetunto auttavat siinä ettei tyttö koe oloaan uhatuksia isossa porukassa eikä sen vuoksi ala kiusaamaan ja pompottamaan. Kunnon kaveripiirissä ei ole johtajia.
Minun mielestäni tyttösi ja sinun pitäisi vaan ylpeänä jättää kiusaajat omaan arvoonsa ja hommata muualta samanikäisiä kavereita. Asutteko isolla paikkakunnalla? Jos asutte niin siellä luulisi olevan avoimia päiväkoteja ym toimintaa lapsille ja vanhemmille. Ja sitten jos lapsesi on aloittamassa päivähoitoa niin asia kuittaantuu sillä, lapsesi saa varmasti päiväkodissa oman ikäisiä kavereita joita voi kutsua kotiinkiin kylään. Kovasti vaan tsemppaat tyttöäsi ettei kannata välittää moisista tytöistä, tuo ei ole reilua ja aitoa kaveruutta!

On tänä melko iso paikkakunta ja tarhapaikka on tosiaan hakusessa. Olen miettinyt tätä etten anna enää kaveerata samalla tavalla kuin ennen mutta halusin kuulla kuitenkin mitä muut tästä ajattelee. Kannatusta sain ajatuksilleni. :) Kiitos vastauksista. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En tiedä ajattelenko liian monimutkaisesti, mutta tuntuu että jotkut lapset hakevat toista ulos & jättävät sitten yksin ihan silkasta kiusaamisen ilosta. Saavat siitä jotain tyydytystä. Siltä joskus tuntuu.

Onnistuisikohan se, että tuo 6 v tulisi teille leikkimään, ilman 8-vuotiasta? Ja jos 8 v ilmestyy ovelle niin ette joko avaa :D tai sanotte että ei käy.

Minustakin nimenomaan tuo, että ensin pyydetään mukaan ja sitten syrjitään, on se ongelma. Se, että ei edes pyydettäisi mukaan, olisi paljon pienempi paha.

Jos ajattelet monimutkaisesti niin sitten meillä on yhtä mutkikkaat aivoitukset; saan ajatuksestasi heti kiinni. :D

Tuo että 6-vuotias tulisi meille leikkimään voisi onnistuakin mutta kun eivät oikein meillä viihdy kun meillä on pienempi sisarus ja vielä isoveli usein kavereineen. Tämä 6v. taas on ainoa lapsi. Ja sinne tämä 8v. taas hyökkää joka päivä.
Ei meillä mitään ongelmaa ole silloin jos keskenään vaan leikkivät ( 6v ja 8v ) mutta kun tyttö haetaan mukaan niin silloin. Ja jos vaikka ohi kävellään ja ovat pihalla niin heti pitää lällättää ja huutaa että: "En voi alkaa sua, leikin 'Millan' kans (8v.) ) Vaikkei oltaiskaan menossa pyytämään. Tahallaan vaan pitää toisen mieltä pahoittaa.

Lällättely ja kiusanteko ovat tuomittavia, mutta fakta on se, että 4v, 6v ja 8v ovat niin eri kehitystasoilla että yhteiset leikit eivät tule sujumaan. 4v ja 6v voi onnistua yhdessä, ja 6v ja 8v voivat onnistua yhdessä, mutta 4v on tuossa seurassa aivan liian pieni. Omanikäisiä kavereita etsimään, hop hop! Ja sitäkin voisi miettiä onko 4-vuotiaan paikka sittenkään vielä kodin ulkopuolella yksinään kavereiden kanssa.

sellasta se vaan on...ittellä myös 4v tyttö ja lähinaapureissa juurikin 6v ja 8v ja ihan vastaavanlainen asetelma kun teilläkin, MUTTA, myös tuo mun 4v tekee aivan samoin 3v kaverilleen, kun 6v eio ole paikalla, kelpaa mainiosti seuraksi, mutta jos 6v pyytää meidän tyttö kaverikis, silloin 3v ei enää kelpaa...
Ja tästä on puhuttu sekä lapsen että vanhempien kanssa, mutta kyllä mä ymmärrän mainiosti, että 6v ja 8v leikit on enemmän lähellä toisiaan kun 4v ja 8v...eikä meidän tyttö ole perheemme ainokainen, joten en ihan kamalsti jaksa asiasta stressata ;)

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Lällättely ja kiusanteko ovat tuomittavia, mutta fakta on se, että 4v, 6v ja 8v ovat niin eri kehitystasoilla että yhteiset leikit eivät tule sujumaan. 4v ja 6v voi onnistua yhdessä, ja 6v ja 8v voivat onnistua yhdessä, mutta 4v on tuossa seurassa aivan liian pieni. Omanikäisiä kavereita etsimään, hop hop! Ja sitäkin voisi miettiä onko 4-vuotiaan paikka sittenkään vielä kodin ulkopuolella yksinään kavereiden kanssa.

Tuo on ihan totta mutta olen olettanut että voivat leikkiä keskenään kun ovat hakeneet tyttöä leikkimään ja alussa homma toimikin. Leikkivät aina joko meidän tai heidän pihallaan ja tuossa välissä olevassa leikkipaikassa. Ovat siis koko ajan jomman kumman vanhempien silmien alla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sellasta se vaan on...ittellä myös 4v tyttö ja lähinaapureissa juurikin 6v ja 8v ja ihan vastaavanlainen asetelma kun teilläkin, MUTTA, myös tuo mun 4v tekee aivan samoin 3v kaverilleen, kun 6v eio ole paikalla, kelpaa mainiosti seuraksi, mutta jos 6v pyytää meidän tyttö kaverikis, silloin 3v ei enää kelpaa...
Ja tästä on puhuttu sekä lapsen että vanhempien kanssa, mutta kyllä mä ymmärrän mainiosti, että 6v ja 8v leikit on enemmän lähellä toisiaan kun 4v ja 8v...eikä meidän tyttö ole perheemme ainokainen, joten en ihan kamalsti jaksa asiasta stressata ;)

En missään nimessä meinaakaan että meidän tyttö olisi täysin kiltti, osaa kyllä varmaan olla ärsyttävä ja hankala. En sillä. Tässä pihassa ei vaan ole nuorempia joten tuollaista asetelmaa ei ole tullut. Ja jos tulisi niin tekisin kyllä oman osuuteni siinä ettei toisia aleta syrjimään ja potkaista leikeistä jos joku muu , mukavampi?, tulee tilalle.
Ei ole meidänkään tyttö perheemme ainokainen mutta en silti tuollaista ihan sulata. Tyttö opettelee vasta vuorovaikutustaitoja ja kaverisuhteiden luomista ja kun heti on tuollaista kieroilua useimmiten niin ei se kivalta tunnu.

Yhteistyössä