Mitä tekisitte, vai tekisittekö mitään, jos kuulisitte että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä on rokeet vanhemmat/vanhempi joka uskaltaa jättää. mä en meidän pojille voi ikinä. Ihan takuulla olis talo tuhkana tai jotain tosi säälittävää keksitty sillä aikaa. En mä uskalla jättää keskenäänkään kovin pitkäksi aikaa saatikka et 2vuotias olis myös kotona.

Kyllä kysyisin neuvoa sossuilta, sehän ei ole sama kuin ls-ilmoitus. Ja kun lapsi itse pyytänyt apua!! Jos kaupungissa on toimiva vuorohoitosysteemi on outoa ettei se vanhemmille käy. Ei 7-vuotiaan kuulu tehdä täyttä työpäivää hoitamalla pienempäänsä, ei! Jos pienempi kuolee ja isompi syyttää itseään loppu elämänsä...

Minä en ole tehnyt mitään :ashamed: Kyseessä pari vuotta vanhempi lapsi kuin ap:n kertomassa tapauksessa, vastuussa tosin samanikäisestä. Ja usein niin, että vanhemmat ei tosiaan ole missään töissä.

Mitä sitä sanoisin? Jos puhuisin vanhemmille, puhuisin kuuroille korville, sen tiedän. Paheksun itsekseni ja miehelle ja toivon myös, että mitään ei satu.
Miten voi olla vastuussa jos ei ole töissä?Siis juhlimassako ovat?

Jos ekaluokkalaisesta kysymys, niin tuon ikäisen ajantajukin voi olla vähän niin ja näin. Meidän neljäsluokkalainenkin kertoilee vielä kun teki sitä ja tätä ainakin tunnin ja todellisuudessa aikaa on kulunut 20 min, kun kelloa ei siinä ulottuvilla ole ollut.

Lähinnä sitä tässä ajan takaa, että ensin kyllä selvittäisin asiaa vanhempien kanssa, koska tuon ikäiset tuppaavat melko värikkäästi asioita kertomaan.

Tänä päivänä ihmiset ottavat oikeudekseen kysellä tuntemattomilta imettääkö ne, kertovat kaiken viikonloppu panoistaan miehen potenssiongelmiin mutta sitten ei kehdata ottaa puheeksi kasvotusten oikeita asioita niinkuin nyt tämä, vaan turhan moni pakenee viranomaisten suojiin. Miksi?
Mitä menetettävää tuossa on? Tietoosi on tullut asia josta on syytä olla huolissaan, asia ei välttämättä mene ihan noin jos on lapsen kertomaa joten jo siitä syystäkin on syytä ottaa vanhempiin yhteys ja tarkistaa asian laita. Niinkuin joku jo mainitsi niin parhaimmassa tapauksessa vanhemmat korjaavat asian ja järjestävät lastensa hoidon toisin.
Entä sitten jos vanhemmat loukkaantuvat heidän asioihinsa puuttumisesta? Jos lastenhoito on järjestetty noin ja vanhemmat alkavat raivoamaan ja lopettavat tervehtemisin niin eiköhän se jo kerro ettei niillä vanhemmilla se hissi kulje ihan ylös asti.
Ja sitten voi pyytää asioihin ulkopuolisten apua.

[QUOTE="nekku";23409623]Tänä päivänä ihmiset ottavat oikeudekseen kysellä tuntemattomilta imettääkö ne, kertovat kaiken viikonloppu panoistaan miehen potenssiongelmiin mutta sitten ei kehdata ottaa puheeksi kasvotusten oikeita asioita niinkuin nyt tämä, vaan turhan moni pakenee viranomaisten suojiin. Miksi?
Mitä menetettävää tuossa on? Tietoosi on tullut asia josta on syytä olla huolissaan, asia ei välttämättä mene ihan noin jos on lapsen kertomaa joten jo siitä syystäkin on syytä ottaa vanhempiin yhteys ja tarkistaa asian laita. Niinkuin joku jo mainitsi niin parhaimmassa tapauksessa vanhemmat korjaavat asian ja järjestävät lastensa hoidon toisin.
Entä sitten jos vanhemmat loukkaantuvat heidän asioihinsa puuttumisesta? Jos lastenhoito on järjestetty noin ja vanhemmat alkavat raivoamaan ja lopettavat tervehtemisin niin eiköhän se jo kerro ettei niillä vanhemmilla se hissi kulje ihan ylös asti.
Ja sitten voi pyytää asioihin ulkopuolisten apua.[/QUOTE]

Sä olet kyllä TÄYSIN oikeassa. Viisaita sanoja :)

mulla ei tulis kyllä mieleenkään antaa meijän varhaisteinit 11 ja 12v ottaa huolta näistä pienistä edes yhestä pienestä tunteja kerrallaan.voisin kuvitella että tunti/puoltoista menis hyvin.järkeähän saa käyttää ja olen sitä mieltä ettei 7v tarvii edes itestään viel huolehtia aikuisen työpäivän aikana.mun lasten setä 10v,tekee läksyt kotonaan ja syö välipalan ja tulee joka päivä meille kun äitinsä on töissä iltaan asti.aika on pitkä olla kymmenvuotiaallekin olla yksin...saatikka sit et pitäs huolehtii jostain alle kouluikäsestä!

Kyllähän tuo selvä lastensuojeluasia on. Eikös tälläkin palstalla taannoin ollut keskustelua tilanteesta, jossa 12-vuotias oli säännöllisesti vastuussa pienemmistä sisaruksista, eikä edes noin pitkiä aikoja kuin tässä ap:n kuvaamassa tapauksessa. siihenkin lastensuojeluihmiset olivat puuttuneet ja järjestäneet perheelle tukiperhettä ja lastenhoitoapua.

Soittaisin lastensuojeluun ja kertoisin, mitä olen lapselta kuullut. Sossun tädit kyllä osaavat toimia sitten tilanteen mukaan ja ottavat varmasti huomioon senkin, että kertojana on lapsi ja että ap ei tarkemmin tunne kyseistä perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;23409707:
mulla ei tulis kyllä mieleenkään antaa meijän varhaisteinit 11 ja 12v ottaa huolta näistä pienistä edes yhestä pienestä tunteja kerrallaan.voisin kuvitella että tunti/puoltoista menis hyvin.järkeähän saa käyttää ja olen sitä mieltä ettei 7v tarvii edes itestään viel huolehtia aikuisen työpäivän aikana.mun lasten setä 10v,tekee läksyt kotonaan ja syö välipalan ja tulee joka päivä meille kun äitinsä on töissä iltaan asti.aika on pitkä olla kymmenvuotiaallekin olla yksin...saatikka sit et pitäs huolehtii jostain alle kouluikäsestä!

Joo, juttelin ton mun 11 vuotiaan kanssa asiasta, niin laskettiin, paljonko on kahdeksan tuntia yksin. Se sanoi, että ois inhottavaa jäädä niin pitkäksi aikaa yksin, kun muutama tuntikin tuntuu tosi pitkältä ajalta. Usein se lähteekin mummolaan käppäilemään, jos kotona joutuu yksin olemaan.

Tilanne on mielestäni ihan ok, jos vanhemman työpaikka on alle puolenkilometrin päässä ja pystyy sieltä hätätilanteessa tulemaan kotiin ja ruokkiksella käy kotona ruokkimassa lapset ja laittamassa esim. iltapalan valmiiksi. ja oletan, että on mahdollisuus koko ajan vastata puhelimeen.

Tiedän erään pariskunnan, jonka 11-vuotias on silloin tällöin vastuussa perheen pienimmästä eli kaksivuotiaasta. Pariskunta ottaa juhliin keskimmäisen (sen tytön) mukaan ja ovat myöhään liikenteessä. Ei mummolaa lähellä eikä välejä naapureihin.

Puistattavaa.

Jos vaihtoehtoina on nimetön ilmoitus tai asian jahkaaminen, niin soita sinne sossuun. Turhaan sitä pitkittää ja jahkailee toivoen ettei sillä välin vaan satu mitään. Ei tuo nimettömyys nyt niin suuri peikko ole!
Sitä paitsi, sen sossun tehtävä on arvioida tilanteen vakavuus.

tuntemanne/tietämänne 7-9 v lapsi on toistuvasti, muttei kuitenkaan päivittäin vaan esim. 5 kertaa kuukaudessa, vastuussa 2-3 v pikkusisaruksestaan iltaisin (laittaa iltapalan ja pistää pienemmän nukkumaan) tai viikonloppuisin (antaa ruuan, laittaa päiväunille, vie ulos leikkimään, yms), useita tunteja kerrallaan?

Puhelinyhteys vanhempaan/vanhempiin (en tarkoituksella sano, onko kyseessä äiti vai isä vaiko molemmat) on, kun lapsella on kännykkä. Vanhempi/vanhemmat ovat siis töissä tuolloin.

Väärin tuo minusta on, lastenvahti pitäisi jostain hankkia jos päivähoidosta ei apua ole. Itse en kyllä aio ryhtyä lapsenvahdiksi, eli omaa apuani en ole tarjoamassa - voinko silti sanoa asiasta mielipiteeni ko. perheen vanhemmalle/vanhemmille? Miten te tekisitte?

Miksi kysyt jollain nettiapalstalla? Haluatko osoittaa olevasi jotenkin parempi ihminen? Kuvailetkohan nyt ihan oikeaa, varmuudella tuntemaasi tilannatta, kun et osaa tuon tarkemmin lasten ikääkään kertoa? Ei ulkopuolinen osaa tuohon vastata, kun ei tiedä kokonaistilannetta, kuinka luotettavasta lähteestä olet tuon kuullut ja mikä oma motiivisi on.

Eiköhän jokainen tasapainoinen aikuinen tiedä mikä on oikein ja miten tulee toimia. Pahinta on, jos ulkopuolinen on liikenteessä kauhisteluagendalla.

[QUOTE="ihmettelijä";23410031]Miksi kysyt jollain nettiapalstalla? Haluatko osoittaa olevasi jotenkin parempi ihminen? Kuvailetkohan nyt ihan oikeaa, varmuudella tuntemaasi tilannatta, kun et osaa tuon tarkemmin lasten ikääkään kertoa? Ei ulkopuolinen osaa tuohon vastata, kun ei tiedä kokonaistilannetta, kuinka luotettavasta lähteestä olet tuon kuullut ja mikä oma motiivisi on.

Eiköhän jokainen tasapainoinen aikuinen tiedä mikä on oikein ja miten tulee toimia. Pahinta on, jos ulkopuolinen on liikenteessä kauhisteluagendalla.[/QUOTE]

Lue koko ketju niin asia selviää sulle.

Jep, luulen että teen näin. Laitan sähköpostia, koska siten on helpompi harkita sanomisiaan kuin kasvotusten.

Kerron, että lapsi on 'avautunut' mulle ja ilmaissut huolensa siitä että joutuu olemaan koko päivänkin pikkusisaruksensa kanssa. Ja näinollen koen, että jos asia todella on näin (olen varma että on, mutta anyway, tuo kuulostaa paremmalta) niin mun velvollisuuteni on ottaa asia vanhemman/vanhempien kanssa puheeksi, sillä lapsi (vaikka reipas onkin) on liian pieni olemaan sisaruksensa kanssa sellaisia aikoja (ja tähän joku MLL:n tms linkki vaikkapa 'todisteeksi'). Ymmärrän että vuorotyö on joskus haasteellista perheelliselle ihmiselle, mutta tässä kaupungissa on kuitenkin erittäin toimiva vuoropäivähoitojärjestelmä johon jokaisella työssäkäyvällä kaupunkilaisella on oikeus. Toivon, että perhe löytää paremman ratkaisun (ja toivon ettei lastensuojelua tarvitsisi sotkea asiaan, vaan ratkaisu löytyisi muutenkin - tuosta ukaasista en ole ihan varma laitanko sellaista vai en).

Jos suuttuvat, niin sitten suuttuvat. Vaikea mun on kuitenkaan uskoa että tuo perhe tulisi meidän ovelle riehumaan tms kun vaikuttavat ihan täyspäisiltä...eli jos seurauksena on se ettei ne enää tervehdi, niin siinäpä ovat tervehtimättä sitten. Eipä se loppujen lopuksi olisi mikään menetys.

Mun mielestä sun s-postihahmotelma kuulostaa hyvältä. Tosin jättäisin kyllä tuon ukaasin lastensuojelusta pois kokonaan. Toivottavasti saat asiallisen vastauksen takaisin ja kukaan ei suutu kenellekään vaan vanhemmat järjestävät lastenhoidon uudella tavalla. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";23410161]Älä kerro vanhemmille, että lapsi on kertonut. Eihän se uskalla enää avautua ongelmista kenellekään aikuiselle, jos (kun?) siitä seuraa vaan ongelmia kotona.[/QUOTE]

Kyllä ne tajuaa, etten ole voinut sitä mistään muualtakaan kuulla kuin lapselta.

Kyllä ne tajuaa, etten ole voinut sitä mistään muualtakaan kuulla kuin lapselta.

Jos kysyisit siltä lapselta, että haluaako se, että juttelet asiasta vanhempien kanssa? Lapsi saisi sinusta turvallisen aikuisen ja tiedon siitä, että omat vanhemmat eivät nyt toimi ihan oikein. Lapsihan voi jo sen kertoa itse vanhemmilleen, ja vanhemmat saavat siitä aihetta ajatella järjestelyjensä oikeellisuutta. Tai sitten soittaisin sinne sossuun tms ja kysyisin neuvoa sieltä, miten toimia.

[QUOTE="ihmettelijä";23410306]Etkö itse osaa tehdä oikeaa johtopäätöstä?[/QUOTE]

En kai kysyisi, jos osaisin.

Kovin eriäviä mielipiteitä olen saanut, eli ilmeisesti moni muukaan ei osaa tehdä oikeaa johtopäätöstä.

Olisiko sinulla neuvoa sen suhteen, miten tässä pitäisi toimia, miten itse toimisit? Sitähän minä kysyin, en mitään muuta.

Siis ette kai te olette tosissanne, helvetti soikoon! :O Että on ihan ok että ekaluokkalainen katsoo päivän pikkusisartaan. Samaan aikaan palstalla kivitetään ne jotka antaa olla pienemmän lapsen isomman kanssa pihalla valvovien silmien alla. Jos sulla ap ei ole munaa tehdä asialle mitään niin antaisitko tarvittavat tiedot + turun? sossun numeron niin minä soitan vaikka heti. Tuo on HEITTEILLEJÄTTÖ! Miten ap voit ajatella että ei ole sinun asiasi jos jotain sattuu? Voi jessus...

Hei Anatolia. Jos mahdollista, juttele vielä lapsen kanssa, ja kerro, että aiot vanhempiin yhteydessä.
Siitä näet lapsen reaktion asiaan, ja säilyt turvallisena aikuisena lapsen silmissä, etkä kantelijana.
Perheoloista kun ei tiedä, niin itselläni olisi pelko, että tuo "kantelu" kostetaan lapselle.

Yhteistyössä