Mitä tekisitte vastaavassa asiassa (työpaikkasyrjintää)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raivostunut

Vieras
Olen ollut kyseisessä firmassa töissä 7v. Sain aikoinani paikan osastolta, joka ei ollut ihan sitä mitä halusin, mutta otin toimen vastaan, koska muutakaan vakinaista paikkaa ei ollut silloin tarjolla.
Nyt tänä aikana on 5 kertaa tullut paikka auki siihen toimeen, johon haluaisin ja johon olen pätevä. En ole koskaan sitä saanut, vaikka aina on haastateltu. Monesti menneet jopa vastavalmistuneille nämä paikat.
No, nyt meillä oli taas kyseiseen yksikköön paikkoja auki, joista yksi jäi täyttämättä. Tällä kertaa en hakenut, koska minun annettiin jo aiemmin ymmärtää etten saa sitä, koska minulla on jo vakipaikka talossa.
Kävi kuitenkin niin, että yksi näistä paikoista jäi täyttämättä, koska sopivaa hakijaa ei ollut. Ehdotin pomolleni, että minut nimitettäisiin siihen ja oma paikkani laitettaisiin hakuun. Esimieheni puhui asiasta pomolleen, mutta tämä oli tyrmännyt koko asian. Kävi ilmi, että edellinen esimieheni oli haukkunut minut tälle ylipomolle sanoilla "tympeä, ylimielinen, hyökkäävä jne". Esimieheni yritti puolustella ja sanoi, etten ole ollenkaan sellainen.
Nyt paikka laitetaan uudelleen hakuun enkä siis saanut sitä. Samalla kuulin, että näihin muihin avoimiin toimiin oli kaksi valittu talon sisältä, jolla toisella oli vakipaikka toisessa yksikössä!! Ja huom, siis viime kerralla minulle perusteltiin, etten saanut paikkaa siksi, koska mulla oli jo vakipaikka talossa.
Eikös kuulostakin erittäin henkilökohtaiselta? Olisiko aihetta mennä luottamusmiehen juttusille?

Ei ole syytä mennä luottamusmiehen puheille. Pitää ymmärtää, että et ole suosittu, etkä toivottu ja arvostettu työntekijä yrityksessä. Etenemistiesi on tukossa. Kuitenkaan sinulle ei voida antaa lopputiliä muuta kuin normaalien yt-neuvottelujen yhteydessä. Sinulla on työsopimus nykyiseseen tehtävääsi ja muuta ei tarvitse tarjota.

Ensimmäisenä olisi aihetta katsoa peiliin ja miettiä, miksi olet tuommoisia kehuja saanut, vaikkakin aikaisemmin. Sen jälkeen kannattaa mennä itse sen "ylipomon" puheille nöyrällä asenteella.

Jos muut sen osaston työntekijät ei ole halunneet sinua sinne, koska olet epämiellyttävä työtoveri? Et ole ns. tiimipelaaja ja tule toimeen ihmisten kanssa? Jotainhan jollakin on pakko olla sinnuu kohtaan hampaankolossa, että noin monta kertaa siut on sivuutettu :/

Ehdottomasti luottamusmiehen juttusille. Onko sinulle kirjallisesti perusteltu, miksi et ole paikkaa saanut? Pyydä perustelut kirjallisena ja jos edelleen väittävät, että ei ole valittu koska sinulla on jo toimi talon sisällä, pystyt todistamaan että niin on myös muita talon sisäisiä työntekijöitä siirrelty! Ei kannata alistua liikaa ja saada itselle vain pahaa mieltä. Jos ei tilanteeseen ala tulla muutosta, vaihda työpaikkaa!

Työnantajapuoli valitsee sellaisen henkilön tehtävään, joka parhaiten siihen sopii (sopivuus, pätevyys, henkilökemiat, yhteistyöhalukkuus, ahkeruus, tunnollisuus) jne. Vain työntantajan edustaja voi nämä vaatimukset määritellä ja sen mukaan uuden työntekijän alita. Vaikka nämä tehtävät ovat sinulle mieleisiä ja niihin haluat, voi työnantajalla olla eri käsitys sinun kyvyistäsi ja sopivuudesta tehtäviin. Kannattaa miettiä miksi. Mitään laitonta työnantaja ei ole tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Jos muut sen osaston työntekijät ei ole halunneet sinua sinne, koska olet epämiellyttävä työtoveri? Et ole ns. tiimipelaaja ja tule toimeen ihmisten kanssa? Jotainhan jollakin on pakko olla sinnuu kohtaan hampaankolossa, että noin monta kertaa siut on sivuutettu :/

Ei ole ollenkaan kyse siitä. Olen tällä hetkellä varahenkilöstössä ja pompin monella osastolla ja ns. kotiosastoni on juurikin tämä yksikkö, johon olen monta kertaa hakenut. Tunnen sieltä kaikki työtoverit eikä minulla ole siellä kenenkään kanssa mitään kismaa ja esimieheni on juurikin sen kyseisien yksikön pomo, joka minua tehtävään suositteli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti luottamusmiehen juttusille. Onko sinulle kirjallisesti perusteltu, miksi et ole paikkaa saanut? Pyydä perustelut kirjallisena ja jos edelleen väittävät, että ei ole valittu koska sinulla on jo toimi talon sisällä, pystyt todistamaan että niin on myös muita talon sisäisiä työntekijöitä siirrelty! Ei kannata alistua liikaa ja saada itselle vain pahaa mieltä. Jos ei tilanteeseen ala tulla muutosta, vaihda työpaikkaa!

Miksi työnantajan olisi perusteltava kirjallisesti tai muuutenkaan, miksi ko. henkilö ei ole valittu. Käsittääkseni ei ole yleensäkään tapana perustella työhönotossa, miksi hakijaa ei ole valittu, eikä se ole edes hyvän tavan mukaista. Silloin mennään helposti henkilökohtaisuuksiin, mikä ei ole suotavaa. Omituisia käsityksiä ihmisillä koko työhönotosta. Näitä itkuvirisä on täällä aikaisemminkin usein esitetty.

Työnantajapuoli valitsee sellaisen henkilön tehtävään, joka parhaiten siihen sopii (sopivuus, pätevyys, henkilökemiat, yhteistyöhalukkuus, ahkeruus, tunnollisuus) jne. Vain työntantajan edustaja voi nämä vaatimukset määritellä ja sen mukaan uuden työntekijän alita. Vaikka nämä tehtävät ovat sinulle mieleisiä ja niihin haluat, voi työnantajalla olla eri käsitys sinun kyvyistäsi ja sopivuudesta tehtäviin. Kannattaa miettiä miksi. Mitään laitonta työnantaja ei ole tehnyt.

No sehän siinä onkin kun varsinaiset työtehtävät ei muuttuisi miksikään; jäisi vain tuo monella osastoilla pomppiminen pois. Minusta ei ole koskaan mitään pahaa sanottu, paitsi se entinen esimies, josta kukaan ei tykännyt... ja joka ei jostain syystä tykännyt minusta.

Tottakai työnantaja voi olla antamatta työtä, jos ei pidä henkilöä sopivana esim. henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan! Ei siinä ole mitään laitonta. Ei ole myöskään väärin olla palkkaamatta henkilöä siihen talon sisältä, jos tämä henkilö ei sovi siihen työhön! Kannattaisi nyt todella vaan katsoa peiliin ja miettiä miksei sinua juuri haluta siihen työhön. Usein ollaan vaan liian sokeita omille virheille.

Alkuperäinen kirjoittaja ne:
Tottakai työnantaja voi olla antamatta työtä, jos ei pidä henkilöä sopivana esim. henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan! Ei siinä ole mitään laitonta. Ei ole myöskään väärin olla palkkaamatta henkilöä siihen talon sisältä, jos tämä henkilö ei sovi siihen työhön! Kannattaisi nyt todella vaan katsoa peiliin ja miettiä miksei sinua juuri haluta siihen työhön. Usein ollaan vaan liian sokeita omille virheille.

Luitko nuo tarkennukseni?

Tuntematta työpaikkanne tapoja ja sääntöjä ei voi kuin kehottaa ottamaan luottamusmieheen yhteyttä. Kyllä sinun täytyy saada perustelut mikset ole tullut valituksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sehän siinä onkin kun varsinaiset työtehtävät ei muuttuisi miksikään; jäisi vain tuo monella osastoilla pomppiminen pois. Minusta ei ole koskaan mitään pahaa sanottu, paitsi se entinen esimies, josta kukaan ei tykännyt... ja joka ei jostain syystä tykännyt minusta.

Oletko koskaan miettinyt, että sellainen henkilö, josta "kaikki pitävät" ei olekaan työnantajan kannalta se tehokkain ja paras työntekijä. Ehkä oletkin liian sosiaalinen ja työnteko unohtuu. Tieystikään tällaista ominaisuutta ei henkilö itse huomaa ja kukaan ei tällaiselle "mukavalle tyypille" halua suoraan sanoa, ei edes se uusi pomo, joka voi olla pehmeämpi kuin se edellinen, eikä halua olla ilkeä. Saattaa olla, että kuitenkin sen ylemmän pomon kanssa ovat samaa mieltä suljetun oven takana. Joku syy siihen on, että olet jo todella pitkän aikaa pomppinut firmassa paikasta toiseen ilman, että kukaan on sinua halunnut pysyvästi tehtävään. Ihan oikeasti. Joku syy täytyy olla, mitäö et itse halua tiedostaa. Ehdottaisin työpaikan vaihtoa ja puhtaalta pöydältä aloittamista ilman rasitteita.

Tiedän oman työnantajan toimista sen verran että juuri tuollaista jonkin henkilön syrjimistä tapahtuu. Ei tarvita kuin yksi joka antaa hieman negatiivisen lausunnon joka perustellaan hyvin. Se saattaa olla äkkipikaisuudesta, herkkyydestä, ailahtelevaisuudesta yms. Tämä lausunto sitten lähtee kiertämään suusta suuhun. Ja aina kun tulee paikka auki niin haastatellaan henkilö mutta mietitään että uskaltaako palkata kun siitä on puhuttu sellaistakin... ja etsitään näitä negatiivisia ominaisuuksia henkilöstä haastattelussa. Ne hyvä ominaisuudet jäävät huomaamatta. Myös psykologisista testeistä etsitään vahvistusta yleiselle mielipiteelle.

Jos olisin sinä niin vaihtaisin työpaikkaa. Muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa.

No olen kyllä mielestäni hyvä työssäni (siis ammatillisessa mielessä), työkavereiden keskuudessa hyvin otettu, en todellakaan tajua mistä muusta tämä johtuu kuin entisestä pomostani, joka ei voinut kai sietää minua... :(

Yhteistyössä