Mitä tienaatte kuukaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse lastenhoitoalalla, mies töissä varastolla.

Nyt olen äitiysrahalla joten käteen jää mun 800+ miehen 1800=2600€ + lapsilisät 336€= 2936€.

Kuukausimenoja (asutaan maalaiskunnassa):
- Lainaa: omakotitalo, metsäpalsta, auto = lyhennykset 1000€/kk
- Vakuutukset: omakotitalo, kaikki perheenjäsenet, 2 autoa, metsäpalsta = 160€/kk
- Sähkö&vesi = n. 200€/kk
- Puhelinliittymät (4kpl) + netti = 130€/kk
- Lemmikkien menot (ruoat yms.) = 50€/kk
- Autojen verot, polttoaineet yms. = 350€/kk
- Lasten harrastukset = 30€/kk
- Luottokorttien lyhennykset = 80€/kk
- Säästöön (rahastoon sekä lasten tileille) = 100€/kk (säästetään esim. lomareissuun)

- Loput mitä jää, menee ruokaan, vaatteisiin, vapaa-aikaan (esim. elokuvan vuokraus, hoplopissa käynti, uiminen, tms.), arjen ylläreihin (autosta hajoaa jotain, kuivausrummun huolto, tms) tai kertaluontoisiin menoihin (esim. vauvan vakuutus kertamaksu 150€).

Nyt tullaan toimeen, mutta kun jään hoitovapaalle tekee tiukkaa. Silloin yleensä laitetaan lainat menemään korolla tms. jotta voin olla muutaman kuukauden pidempään kotona.
Lisämenoja tulee lasten hoitomaksuista kun palaan työelämään (n. 400-500€/kk). Toki mulla jää käteen silloin noin 400€ enemmän kuin nyt äitiyslomalla eli plus-miinus-nolla :)

Meillä nettotulot perheessä yhteensä noin 5000 - 5200 €. Säästöjä tilillä noin 5000 €. Kaksi aikuista, kolme teinipoikaa ja koira. Oma talo (rakennettu v. 2012, kyseisen vuoden jouluna muutimme), siinä kiinni omaisuutta, lainaa on 1/3 talon tämänhetkisestä arvosta.

Vielä pari vuotta sitten minä opiskelin (vaihdoin aikuisiällä alaa), ja perheemme nettotulot olivat noin 2700 € kk. Pärjättiin silloin ihan ok, mutta kyllä nyt on mukavampaa, kun kumpikin vanhemmista on ansiotöissä.

Meillä mies saa kuussa käteen n. 1300 ja minä 1100 + lapsilisät.

Asokämpässä asutaan ku ei lainaa saada. Pärjätään, vaikka ei olekaan rahaa matkustella tai harrastaa.

Mulla alkaa kohta juosta Keva:n kuntoutusraha kun uudelleenkoulutus alkaa, noin 1700 e/kk brutto. Miehellä 5000 e/ kk. Säästöjä noin 6-7 000 e, vuokralla vielä, sitten kun valmistun noin 2 v. päästä ja pääsen entiseen työpaikkaan uutta koulutustani vastaaviin tehtäviin, ollaan ajateltu talon ostoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30741450:
No ei tietenkään tunnu siltä, että toinen on opiskelija kun sulla opiskelijana tulot päälle tonnin kuukaudessa. Kyllä varmasti tuntuisi jos saisit pelkkää opintotukea ja olisi vielä lapsi/lapsia elätettävänä.

Itse haaveilen yliopisto-opinnoista, mutta haaveeksi taitaa jäädä koska ei ole varaa opiskella opintotuella. Monimuotona jos pääsisi opiskelemaan erääseen koulutukseen ammattikorkeaan niin voisi samalla tehdä töitä kun lähiopetuspäiviä ei ole montaa kuukaudessa.

Meillä on kaksi lasta. Sen takia teenkin töitä koko opiskelun ajan, kun ei olisi _varaa_ elää parilla sadalla kuussa. Itse olen yliopistossa, ja siellä saa aikalailla itse suunnitella aikataulunsa. Meillä ainakin.

Ikinä en ole opiskelija vain opiskellut, aina tehnyt töitä sivussa.

Meillä on kaksi lasta. Sen takia teenkin töitä koko opiskelun ajan, kun ei olisi _varaa_ elää parilla sadalla kuussa. Itse olen yliopistossa, ja siellä saa aikalailla itse suunnitella aikataulunsa. Meillä ainakin.

Ikinä en ole opiskelija vain opiskellut, aina tehnyt töitä sivussa.

Kuten jo aiemmin mainitsen niin ei täällä niin vain ole töitä. Työttömyys on tämän seudun suurimpia. Itsellä on töitä tällä hetkellä, mutta vakituista työpaikkaa ei ole eikä ole mitään takeita siitä, että tämän sopimuksen jälkeen on töitä.

Mitä ihmettä tekevät ne ihmiset työkseen, joilla on nettotulot 3000e/kk tai yli? Itse olen asiantuntijatehtävissä 10v kokemuksella IT-alalla, itse tienaan bruttona 4100e/kk, josta tulee tilille 2800e/kk.

Mistä ammateista palkka on jo 5000e/kk? Vai nostellaako jo noihin tuloihin etuuksia? Mitä niistä?

Tulot yhteensä ( jää käteen) 2800e/kk. Varmaan aika normi näillä seuduilla. Lainaan ( okt) kuussa 500e, vakuutukset 180e/kk, lämmitys n. 200e/kk, kauppa 700-800e/kk, vesi 33e/kk, puhelimet ja netit n. 70e/kk.

Säästössä pari tonnia yllättäviin menoihin.

Mitä ihmettä tekevät ne ihmiset työkseen, joilla on nettotulot 3000e/kk tai yli? Itse olen asiantuntijatehtävissä 10v kokemuksella IT-alalla, itse tienaan bruttona 4100e/kk, josta tulee tilille 2800e/kk.

Mistä ammateista palkka on jo 5000e/kk? Vai nostellaako jo noihin tuloihin etuuksia? Mitä niistä?

Esim lääkärin tulot ovat melko muhkeat. Jos katsoo julkaistavia tulotietoja, aika moni listoilla oleva on lääkäri. Moni tekee virkaa päivätyönä ja lisäksi vaikka päivystää pari iltaa viikossa, tai tekee "keikkaa" yksityisellä.

Yhteenlasketut nettotulot 3200-3500€. Kaksi ihan täyttä työaikaa tekevää aikuista ja yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Hyvin pärjätään, kerta vuoteen etelänloma, omaa asuntoa maksellaan, kaksi autoa ym. Ei tosin uusinta uutta ja luksusta mutta ei siten että valittaa kehtaisi. Kohta tulot tipahtaa kun jään äitiyslomalle, nettona sitten n. 2800€. Säästöjä on nelisen tonnia nyt ja vielä tämän vuoden puolella noin tonnin verran ehdin säästää. Toki sitten saa lomailut unohtaa muutamaksi vuodeksi, eikä yhden palkalla pitkiä hoitovapaita sitten pidetä mutta elämä on..

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30742397:
Kuten jo aiemmin mainitsen niin ei täällä niin vain ole töitä. Työttömyys on tämän seudun suurimpia. Itsellä on töitä tällä hetkellä, mutta vakituista työpaikkaa ei ole eikä ole mitään takeita siitä, että tämän sopimuksen jälkeen on töitä.

No sitten en voi asialle mitään :D Minä ainakin itse olen helposti aina saanut töitä, ja toki voisin opiskella ilmankin töitä, mutta hyvä työ tuli vastaan, joten mikä jottei. Mielummin tienaan, kuin kitkutan tuilla.

Valintoja valintoja. Tee mihin pystyt ja mitä haluat. Saa se toimimaan.

Nettotulot 2800€ + matkakorvauksia 200-500 € /kk. Vuokratuloja 670€/kk ja bonarit n. 5 000€/vuosi. Asun yksin, menot on kyllä samassa linjassa tulojen kanssa, ei kauheesti taskuun jää, vaikka pihassa on vaan autonrohjo...

[QUOTE="Sinkku";30742683]Nettotulot 2800€ + matkakorvauksia 200-500 € /kk. Vuokratuloja 670€/kk ja bonarit n. 5 000€/vuosi. Asun yksin, menot on kyllä samassa linjassa tulojen kanssa, ei kauheesti taskuun jää, vaikka pihassa on vaan autonrohjo...[/QUOTE]

Jos mä saisin noista rahoista edes 2800 nettona niin huolimatta lapsen elatuksesta, asumismenoista, lainalyhennyksestä, ruuasta, vaatteista ja laskuista saisin helposti säästöön 800-1000€ joka kuukausi.

Eli kulutustottumuksistahan tuo on paljon kiinni. Sinkkuna ei toki tarvitse miettiä, että rahaa pitää olla myös lapselle, mutta kyllähän se säästäminen kannattaisi ihan oman turvallisuuden takia.

No sitten en voi asialle mitään :D Minä ainakin itse olen helposti aina saanut töitä, ja toki voisin opiskella ilmankin töitä, mutta hyvä työ tuli vastaan, joten mikä jottei. Mielummin tienaan, kuin kitkutan tuilla.

Valintoja valintoja. Tee mihin pystyt ja mitä haluat. Saa se toimimaan.

Valintoja, valintoja. Ei helvetti. Huomaa, että et asu missään pienellä paikkakunnalla jossa työt on kiven alla. Ei työttömyys ole monellakaan ihmisellä valinta. Eikä ole oma valinta sekään jos on pakko tehdä töitä eikä ole varaa heittäytyä opintotuen varaan. Se on pakko eikä tuollaiset valintoja, valintoja-länkytykset mitään muuta. Se on niin helppo viisastella kun omat asiat on hyvin eikä nähdä sitä todellisuutta mitä muilla voi olla.

Esim lääkärin tulot ovat melko muhkeat. Jos katsoo julkaistavia tulotietoja, aika moni listoilla oleva on lääkäri. Moni tekee virkaa päivätyönä ja lisäksi vaikka päivystää pari iltaa viikossa, tai tekee "keikkaa" yksityisellä.

Ja useat tässä ketjussa palstailee sitten päivystysvuorossa illalla tai virka-aikana päivällä? Vai siinä välissä kun ehtii nähdä lapsiaan 1h ajan päivässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30742785:
Valintoja, valintoja. Ei helvetti. Huomaa, että et asu missään pienellä paikkakunnalla jossa työt on kiven alla. Ei työttömyys ole monellakaan ihmisellä valinta. Eikä ole oma valinta sekään jos on pakko tehdä töitä eikä ole varaa heittäytyä opintotuen varaan. Se on pakko eikä tuollaiset valintoja, valintoja-länkytykset mitään muuta. Se on niin helppo viisastella kun omat asiat on hyvin eikä nähdä sitä todellisuutta mitä muilla voi olla.

Elämä on VALINTOJA! jos asut pienellä paikkakunnalla missä ei ole töitä... Mitä asialle voi tehdä? Ei mitään?

Niin, mun asiat on hyvin, kun olen tehnyt niistä hyvät. Pitkällä taistolla ja tahdonvoimalla olen siellä missä haluan olla, samoin mies. Eikä meidän elämä ole helppoa, vaikka on työt ja koulut. Meillä on omat murheemme, mutta syyllistymään mä en siitä ala, että mulla on hyvä työ, ja hyvä koulupaikka.

Ja vuosia suunnittelin opiskelemaan menoa, ei tullut ihan helpolla. Piti tehdä budjetit, muutokset ja suunnitelmat. Lopettaa yrittäjyys, etsiä toinen työ, miettiä kuviot uusiksi, että saadaan toimimaan. JA MUUTTAMAAN!

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30742875:
Niin palstan vakiojankutus: pitää muuttaa. Niin sehän onkin järkevää muuttaa kun puolison työpaikka on täällä. Äly hoi taas.

Pitääkö meidän antaa sulle nyt kaikki valmiina?

Jos et voi opiskella - älä opiskele.

Jos sä halua opiskella, tee se sen puitteissa mihin pystyt.

Jos mikään neuvo ei kelpaa... Mitä sä haluat meistä?

Jos mä oon töissä kun opiskelen - se on huono, kun sä et saa töitä, mutta ei voi elää opintotuella, eikä saa lainaa.. Eikä voi muuttaa.. Eikä voi matkustaa 90km päähän kouluunkaan, mutta sitä ei voi suorittaa etänä, eikä mieskään voi etsiä toista työtä, etkä sä halua tehdä sitä, etkä tätä..

MITÄ SÄ HALUAT MEISTÄ? :D

Yhteistyössä