Mitä väärää siinä on, että lapset ovat hoidossa vaikka itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Porvoosta päivää taas kerran. Hohhoijaa...

Miten niin Porvoosta? Saa kai sitä kysellä. Ihmiset kun tuppaavat elämään elämäänsä niin kuin "kuuluu" elää. Ja kun joku kyseenalaistaa niin provoksi haukutaan,

Ihan sama asia kuin, jos mä kysyisin, että miksi työ ei saisi olla tärkeämpi kuin perhe? Miksi perheen ja lasten täytyy olla työtä tärkeämpiä vaan siksi, kun niin "kuuluu" olla?

Kysy pois.

Varmasti ihmettelisit, jos kysyisin tommosta ja ajattelisin työn olevan lapsia tärkeämpi. Aloitustasi ihmetellään, koska näkemyksesi on muiden silmissä ihan käsittämätön. Yhtä käsittämätön kuin, jos sanoisit, että työ on sinulle lapsia tärkeämpää.

Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti.

Öh, normaali ihminen? Oletko vieraantunut yhteiskunnasta? Yhteiskunnassa jokaisen työkykyisen on tehtävä töitä eikä elää sossotuilla ilman pätevää syytä. Et siis ihmettelisi, jos sanoisin, että luopuisin ennemmin lapsestani kuin työstäni? :o Okei...

Kuka määrittelee normaalin ihmisen? Sinäkö? Kuka sanoo on tehtävä töitä? En tiedä mitä on sossotuet. Tietenkin ihmettelisin jos luopuisit lapsestasi, päivähoidosta tässä on keskusteltu, ei adoptiosta...

Ajatteletko näitä asioita lainkaan? Töitä täytyy tehdä, jotta yhteiskunta pyörii ja vanhempien täytyy työtä tekemällä elättää perheensä. Ei mitenkään rinnastettavissa kotona laiskotteluun.

Minähän se just ajattelenkin. Toiset elää niin kuin "kuuluu" Hankkivat asuntolainat, autolainat ja lapset ja sitten "täytyy" raataa töissä ainakin 8 tuntia päivässä ilman vaihtoehtoja. Jippii!

No vaikka mitä. Etenkin, jos lapsi on pieni ja/tai kokopäivähoidossa. Kyllä koti aina päiväkodin voittaa. Kasvatus- ja hoitovastuu on ensisijaisesti kodin eikä yhteiskunnan/päiväkodin. Luulisi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin muutaman tunnin illalla. Hoitopäivä on lapsen työpäivä. Kotona on leppoisampaa.

Mä en ole samaa mieltä.Jos vanhemmat eivät jaksa / halua ulkoilla, leikkiä jne niin miksi se koti olisi parempi paikka? Eikä ole parempi että lapsi saa olla jaksavien aikuisten ja muidenkin aikuisten kanssa? Mitä sitten vaikkei haluaisi olla 24/7 lasten kanssa? Mitä se haittaa?

Miks sitten on pitäny niitä lapsia tehä jos ei jaksa niitä hoitaa???????
Ei oo hoitohenkilökunnan tehtävä kasvattaa ap:n ja muiden samanlaisten lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No vaikka mitä. Etenkin, jos lapsi on pieni ja/tai kokopäivähoidossa. Kyllä koti aina päiväkodin voittaa. Kasvatus- ja hoitovastuu on ensisijaisesti kodin eikä yhteiskunnan/päiväkodin. Luulisi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin muutaman tunnin illalla. Hoitopäivä on lapsen työpäivä. Kotona on leppoisampaa.

Mä en ole samaa mieltä.Jos vanhemmat eivät jaksa / halua ulkoilla, leikkiä jne niin miksi se koti olisi parempi paikka? Eikä ole parempi että lapsi saa olla jaksavien aikuisten ja muidenkin aikuisten kanssa? Mitä sitten vaikkei haluaisi olla 24/7 lasten kanssa? Mitä se haittaa?

Ei oo hoitohenkilökunnan tehtävä kasvattaa ap:n ja muiden samanlaisten lapsia...

Kysyn sinultakin, että millainen minä olen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Porvoosta päivää taas kerran. Hohhoijaa...

Miten niin Porvoosta? Saa kai sitä kysellä. Ihmiset kun tuppaavat elämään elämäänsä niin kuin "kuuluu" elää. Ja kun joku kyseenalaistaa niin provoksi haukutaan,

Ihan sama asia kuin, jos mä kysyisin, että miksi työ ei saisi olla tärkeämpi kuin perhe? Miksi perheen ja lasten täytyy olla työtä tärkeämpiä vaan siksi, kun niin "kuuluu" olla?

Kysy pois.

Varmasti ihmettelisit, jos kysyisin tommosta ja ajattelisin työn olevan lapsia tärkeämpi. Aloitustasi ihmetellään, koska näkemyksesi on muiden silmissä ihan käsittämätön. Yhtä käsittämätön kuin, jos sanoisit, että työ on sinulle lapsia tärkeämpää.

Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti.

Öh, normaali ihminen? Oletko vieraantunut yhteiskunnasta? Yhteiskunnassa jokaisen työkykyisen on tehtävä töitä eikä elää sossotuilla ilman pätevää syytä. Et siis ihmettelisi, jos sanoisin, että luopuisin ennemmin lapsestani kuin työstäni? :o Okei...

Kuka määrittelee normaalin ihmisen? Sinäkö? Kuka sanoo on tehtävä töitä? En tiedä mitä on sossotuet. Tietenkin ihmettelisin jos luopuisit lapsestasi, päivähoidosta tässä on keskusteltu, ei adoptiosta...

Sinusta on ihan ok, että muut maksavat toisten elämisen? Ihan OK elää sossun tuilla, kun ei vaan huvita tehdä töitä. Töiden tekeminen on ihmisen velvollisuus (ellei puoliso elätä tms.). Elämä ei ole aina vaan kivaa.

Ajatteletko näitä asioita lainkaan? Töitä täytyy tehdä, jotta yhteiskunta pyörii ja vanhempien täytyy työtä tekemällä elättää perheensä. Ei mitenkään rinnastettavissa kotona laiskotteluun.

Minähän se just ajattelenkin. Toiset elää niin kuin "kuuluu" Hankkivat asuntolainat, autolainat ja lapset ja sitten "täytyy" raataa töissä ainakin 8 tuntia päivässä ilman vaihtoehtoja. Jippii!

Ja miten ajattelit elättää itsesi ja lapsesi, jos ei töitä tekemällä? Verorahoista ne sinunkin lastesi päivähoitomaksut maksetaan. Ellet sattunut tietämään niin se maksu on kokonaisuudessaan todellisuudessa n. 1000e/lapsi per kk.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Kysyn sinultakin, että millainen minä olen?

Laiska ja välinpitämätön, omaa napaa ajatteleva

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Jos vanhemmat eivät jaksa, niin miksi niitä lapsia on hankittu? Hankitaan itse kukin se määrä, joka jaksetaan huoltaa ja hoitaa tai jätetään sitten hankkimatta kokonaan. Jos ei yhden tai kahden lapsen kanssa jaksa ulkoilla, niin jo on maailman kirjat sekaisin! Pari päivää viikossa hoitopaikassa ymmärrän, mutta kokopäivähoito on asia erikseen. Jos ei yhtenäkään päivänä jaksa ulkoilla tai leikkiä, niin säälittää kyllä tällaisen äidin lapset! Suorastaan pistää vihaksi!

Miksi pitäisi jaksaa? Jos se lapsi saa hoidossa ulkoilla, leikkiä jne kaikkea mukavaa niin miksi ei olisi siellä? Hankittu koska on haluttu, mutta halutaan ottaa myös omaa aikaa ja nauttia siitä? Aika mustavalkoista että joko hoidetaan tai sitten jätetään hankkimatta.

Kysytkö ihan tosissasi, että miksi pitäisi jaksaa? Kyseessä ovat omat lapsesi!Sinä siis haluat omaa aikaa joka päivä monta tuntia ja haluat nauttia yksin itsekkäästä elämästä. Jokainen aikuinen haluaa omaa aikaa, mutta siinäpä se vastuullisen aikuisen mittari onkin, että kykeneekö elämään siten, että omaa aikaa ei lasten saannin jälkeen enää ole yhtä paljon kuin ennen lapsia. Edelleen samaa mieltä, että älkää hankkiko, jos ette itse jaksa hoitaa. Itselläni viisi lasta ja omaa aikaa otetaan miehen kanssa vuorotellen ja välillä yhdessä hoitajan avustuksella ja hyvin toimii...ei tarvita kokopäivähoitoa. Paljon touhuillaan myös ja kuljetaan myös yhdessä ja kaikilla on kivoja muistoja tästä. Ei tiedä, itkeä vai nauraa tällaiselle! Eikö tällaiselle äidille tuota iloa omien lasten kanssa touhuilu, vaan se ilo tulee niistä yksin vietetyistä päivistä...no, niinhän tämä totesikin, että haluaa nauttia. Iloa ei siis pääasiassa lapsista tule...surullista.

Jos kukaan ei viitsis raataa, niin kuka tän kaiken maksaisi?

Voisin minäkin jäädä kotiin elämään sitä täydempää elämää, ellen pitäis sitä käytännössä samana asiana kuin muita varastaminen.

Toki jos pystyy mitoittamaan elintasonsa semmoiseksi, että ilman muiden työssäkäyvien verorahoja pärjää hyvinkin vähillä työtunneilla, siihen mulla ei ole mitään sanomista.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Hirveetä mitä jos ja mitä jos juttua. Tarkennampa vielä että TERVEEN lapsen hoito ja TERVEEN vanhemman helpotukseksi ei ole mitään syytä. Subjektiivinen päivä hoito-oikeus pitäisi poistaa. Subjektiiviseen ei todellakaan kuulu mitkään sellaiset syyt jotka johtuu vaikka lapsen vammasta tvst. Eiköhän niistä hoitopaikoista ole ihan hoitavilla tahoilla omat päätökset. Mä niin nään punasta näistä ketkä on kotona ja sitten viedään lapsi hoitoon että saa omaa aikaa ja hommat tehtyä. Terveen aikuisen pitää hoitaa terve lapsensa itse. Jos ei lähellä asu muita lapsia niin se on voi voi. Meille on ainakin saatu kavereita kylään kun on ollu tarvis. Lapset leikkii myös yhdessä ja kumpikin vielä ihan itsekseenkin tai iso veli viihdyttää joskus. Minä tein lapset ja nyt työttömäksi jouduttua ei tulis mieleenikään viedä hoitoon että pääsisin helpommalla. Käydään lekareilla, erilaisissa kerhoissa ja satu tunneilla. Ihan on ite vietävä kun olen kotona. Kivempihan se olis viedä vaikka 3 päiväksi tarhaan (saisin kyllä) ja puuhailla omia. En vie. On sekin sitten jollekkin muulle.

Ei herranen aika. Miten kauan luulet, että lapsesi viihtyy kotona ja isoveli viihdyttää? Katsele asiaa hieman muulta perspektiiviltä kuin tuolta omaltasi.

Maalla kaikki on toisin...

Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:
Hirveetä mitä jos ja mitä jos juttua. Tarkennampa vielä että TERVEEN lapsen hoito ja TERVEEN vanhemman helpotukseksi ei ole mitään syytä. Subjektiivinen päivä hoito-oikeus pitäisi poistaa. Subjektiiviseen ei todellakaan kuulu mitkään sellaiset syyt jotka johtuu vaikka lapsen vammasta tvst. Eiköhän niistä hoitopaikoista ole ihan hoitavilla tahoilla omat päätökset. Mä niin nään punasta näistä ketkä on kotona ja sitten viedään lapsi hoitoon että saa omaa aikaa ja hommat tehtyä. Terveen aikuisen pitää hoitaa terve lapsensa itse. Jos ei lähellä asu muita lapsia niin se on voi voi. Meille on ainakin saatu kavereita kylään kun on ollu tarvis. Lapset leikkii myös yhdessä ja kumpikin vielä ihan itsekseenkin tai iso veli viihdyttää joskus. Minä tein lapset ja nyt työttömäksi jouduttua ei tulis mieleenikään viedä hoitoon että pääsisin helpommalla. Käydään lekareilla, erilaisissa kerhoissa ja satu tunneilla. Ihan on ite vietävä kun olen kotona. Kivempihan se olis viedä vaikka 3 päiväksi tarhaan (saisin kyllä) ja puuhailla omia. En vie. On sekin sitten jollekkin muulle.

Ei herranen aika. Miten kauan luulet, että lapsesi viihtyy kotona ja isoveli viihdyttää? Katsele asiaa hieman muulta perspektiiviltä kuin tuolta omaltasi.

No ei se veli niitä viihdytä kun satunnaisesti se nyt vaan oli esimerkki että mitä keksitään että aika kuluu ja tekemistä riittää. Mun mielestä sellasta perspektiivia ei voi edes perustella että äiti kotona ja lapsi hoidossa. Laiskuutta kun ei keksitä muuta kun viedä lapset toisten hoidettavaksi.

Lähin perheellinen kaveri asuu 80 km päässä, että ei todellakaan ole aina vieraita meillä tai meillä aikaa liikkua minne sattuu. Lapset viihtyvät ja se on pääasia. Mulle on aivan sama, että leikitkö marttyyria kotona ja hoidat lapsesi. Oletkin työtön, mutta mulla taitaakin työt alkaa heti ensi kuun alussa, joten pidän kiinni hoitopaikasta!

Ap, vaikutat yhteiskunnan elätiltä. Et näe mitään väärää siinä, että viet lapset hoitoon ja menet kotiin vetelehtimään. Mitä tästä yhteiskunnasta tulisi, jos kaikki ajattelisivat/tekisivät noin? Toivottavasti et saa enää ikinä lapsia tänne yhteiskunnan huolehdittaviksi. Häpeän puolestasi.

Myönnän, kuuluin itsekin ennen näihin "fanaatikkoihin" joiden mielestä lapset kotiin jos itse kotona. Sitten omat lapset meni hoitoon ja olen miettinyt että mitä ihmeen pahaa siinä on? Mitä pahaa, vaikkei äiti jaksa ulkoilla jne ja lapset saa ulkoilla sitten hoidossa? Jos on illat "hyvä" äiti ja lapsi viihtyy hoidossa niin mitä haittaa? Ainut on se, että se maksaa yhteiskunnalle ja vie paikkoja muilta mutta jos noita ei lasketa niin mitä haittaa?

Mun mielestä pitäis ainakin kovasti harkita sitä uusien lasten hankintaa, jos ei koe edellistenkään kans jaksavansa ja pitää hoidattaa muilla... Sillehän ei mitään voi jos esim. tulee synnytyksenjälk.masennus tms sairastuminen ja silloin hoitopaikka on ihan perusteltu.

No ei se veli niitä viihdytä kun satunnaisesti se nyt vaan oli esimerkki että mitä keksitään että aika kuluu ja tekemistä riittää. Mun mielestä sellasta perspektiivia ei voi edes perustella että äiti kotona ja lapsi hoidossa. Laiskuutta kun ei keksitä muuta kun viedä lapset toisten hoidettavaksi.

Siis mielestäsi maahanmuuttajaperheen lastakaan ei saa laittaa päiväkotiin oppimaan kieltä ennen koulun alkua?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Siis mielestäsi maahanmuuttajaperheen lastakaan ei saa laittaa päiväkotiin oppimaan kieltä ennen koulun alkua?

Jos se kuuluu kotouttamiseen niin mikäs siinä.

joo et jos täällä puhutaan siitä että kotona loisivat äidit vie joidenkin pvähoitopaikat, ni miettikkää kuinkapaljon mamuja on pväkodissa...et vähemmän mamuja suomeen

No, en tiedä tarviiko siinä kotouttamista sen enempää, mutta mielestäni lapsen on vaan hyvä osata kieli mahdollisimman hyvin ennen koulun alkua.

No, en tiedä tarviiko siinä kotouttamista sen enempää, mutta mielestäni lapsen on vaan hyvä osata kieli mahdollisimman hyvin ennen koulun alkua.

Eikös sitä sanota kotouttamiseksi? Että saa kontakteja muihin lapsiin ja "kielikylpyä". Ei maahanmuuttaja asia ole sidoksissa siihen että koti äidit vie lapset hoitoon. Eiköhän heillä ole itselläkin sitä kieltenopettelua ja muita toimenpitetitä että pärjää maassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:

Hei hetkinen, miten niin toisten hoidettavaksi? Näetkö sinä asian niin, että joku toinen pelkästään hoitaa lastasi vai miten? Kasvatuskumppanuus solmitaan päiväkodin sekä kodin välille.
Usko pois, lapselle myös päiväkoti on yhtä turvallinen sekä hyvä paikka olla.

Meillä toimii tämä homma näin ja sillä hyvä.

Eikös sitä sanota kotouttamiseksi? Että saa kontakteja muihin lapsiin ja "kielikylpyä". Ei maahanmuuttaja asia ole sidoksissa siihen että koti äidit vie lapset hoitoon. Eiköhän heillä ole itselläkin sitä kieltenopettelua ja muita toimenpitetitä että pärjää maassa.

Tuo kotouttamis-sana oli minulle vieras.

Mutta ei sen maahanmuuttaja-äidin tilanteen tarvitse olla sen erikoisempi kuin pakallisen äidinkään. Itse olin asunut Ruotsissa jo useamman vuoden ennen lasten saamista joten elämä oli ihann yhtä normaalia töissäkäyntiä, lastenhoitoa jne kuin kellä hyvänsä. Erona vain se että meidän perheessä puhutaan kotona suomea ja tällaisessa tilanteessa näkisin hyväksi että lapsi kuitenkin oppii sen ruotsin kielen myös.

Ja siskon muutettua Tanskaan hän jäi pian kotiin vauvan kanssa samalla kun 5v esikoinen meni päiväkotiin oppimaan kieltä. Myöhemmin sisko sitten äitiyslomiensa jälkeen jatkoi opintoja jne.

Homma meneen niin, että S2-paikkalaisille se päiväkoti on nimenomaan sitä kulttuurillista hoitoa. Luuletko, että Mamu-perheessä lapsille puhutaan kotona suomenkieltä? Ei puhuta. Nämä lapset tarvitsevat hyvin usein elton apua. On kaikenmaailman kerhoja ( vuorovaikutus yms) mitä heille on suunniteltu. Vasukeskustelut käydään tulkin avulla yms...ei se ole ihan noin yskselitteistä.

Mun mielestä saa ihan vapaasti laittaa hoitoon kunhan vie sitten yksityisesti. Jos nyt kerran haluaa leikkiä niin hienoa rouvaa että lapsetkin viedään hoitoon vaikka äiti vaan makaa kotona niin pitäis kyllä sitä rahaakin sitten löytyä siihen ihan omasta takaa. Ja tähän ei sitten kuulu mamut tai ne jotka ovat jonkun kehitysviivästymän takia siellä.

Ajatelkaa nyt että mä olen jopa sen verran "hullu" että meinaan yrittää jos pystyttäis pitämään lapsi vielä 3v jälkeen kotona niin että hänellä olisi siihen lisäksi vain joku kerho ja/tai joku tanssiin viittava harrastus. Ihan vaan sen takia että en halua systeemin pilaavan meidän ihanaa tyttöä ainakaan ennen kouluikää jolloin se tulee melkeen pakolliseksi ellei sitten ole tosi varakas. Mitään muuta se ei vaadi kun vähän lisäorganisointia koska olenhan ollut kotiäiti+työäiti jo reilun vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja lh:

Homma meneen niin, että S2-paikkalaisille se päiväkoti on nimenomaan sitä kulttuurillista hoitoa. Luuletko, että Mamu-perheessä lapsille puhutaan kotona suomenkieltä? Ei puhuta. Nämä lapset tarvitsevat hyvin usein elton apua. On kaikenmaailman kerhoja ( vuorovaikutus yms) mitä heille on suunniteltu. Vasukeskustelut käydään tulkin avulla yms...ei se ole ihan noin yskselitteistä.

No en luule että on yhtään yksinkertaista muuttaa vieraaseen maahan vieraan kielen keskelle. Tosin oletinkin että on varmasti kaikkea järjestetty ja jos se tarha kuuluu siihen niin hyvähän se on. Ja en luule että puhutaan suomea, mistä lie ajatuksensait. Mutta sinällänsä tää mamu keskustelu ei varsinaisesti edes kuulu tähän keksusteluun että viedääm lapset tarhaan ja ollaan kotona.

Yhteistyössä