Mitä voisi tarjota kasvissyöjälle lihan tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen kutsunut muutaman ystävän ensi viikonloppuna meille syömään, saunomaan ja iltaa istumaan, kun mies lähtee lasten kanssa anopille. Yksi heistä on kasvissyöjä, eli nyt pitäisi keksiä mitä laittaisin hänelle ruoaksi.

Kun ajattelin tehdä uunijuureksia, kantarellikastiketta, ja paistaa pihvit meille muille.
Vihersalaatin teen kyllä kanssa, muttei se poista tätä ongelmaa.

Mitä laittaisin hänelle pihvin tilalle? Hän syö kyllä munia ja maitotuotteita, muttei kalaa, lintua eikä lihaa.
Kasvispihvejä voisi tietysti tarjota, mutta se on aika tylsä vaihtoehto kun on noita uunijureksiakin, kun niissä on samoja aineksia.

Joku tofu-juttu ehkä, miten niitä tehdään?

Vai pitäiskö mun vaihtaa uunijuurekset kermaperunoihin, ja paistaa kasvispihvejä?

Pää lyö tyhjää apuuva.

Kasvissyöjät, mitä te haluaisitte syödä?

KIitos teille, onko tuossa haloumi- paketissa ohjeet miten sitä tehdään?
Anteeksi pöljyyteni :)
Ei muistaakseni ole ohjetta. Se on kovin suolainen juusto, joten voi vähän aikaa kylmässä vedessä liottaa ensin. Sitten kuivaat talouspaperilla, viipaloit ja paistat pannulla voissa, oliiviöljyssä tai niiden sekoituksessa niin, että pinta nätisti ruskistuu. Helpompaa kuin pihvien paistaminen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926625:
Ei muistaakseni ole ohjetta. Se on kovin suolainen juusto, joten voi vähän aikaa kylmässä vedessä liottaa ensin. Sitten kuivaat talouspaperilla, viipaloit ja paistat pannulla voissa, oliiviöljyssä tai niiden sekoituksessa niin, että pinta nätisti ruskistuu. Helpompaa kuin pihvien paistaminen :)

Kiitos paljon! Ostan siis tuota, pääsin pähkäilemästä. Taas tuli todettua että palstalta löytyy pelastus :)

Tee yksinkertainen ratkaisu ja osta pahvipakkauksessa kikherneitä, jotka huuhdot ja lämmität. Kanttarellikastikeen kanssa ovat herkullisia. Yksin olisivat vähän mauttomia monesta, mutta niinkin moni syö kuten minä ja tykkään kovasti.

[QUOTE="vieras";28926646]Tee yksinkertainen ratkaisu ja osta pahvipakkauksessa kikherneitä, jotka huuhdot ja lämmität. Kanttarellikastikeen kanssa ovat herkullisia. Yksin olisivat vähän mauttomia monesta, mutta niinkin moni syö kuten minä ja tykkään kovasti.[/QUOTE]
Olen ollut vuosikausia kasvisyöjä ja tätä siis itse kaipaan. En proteiinittomia kasvispihvejä enkä "osaamattomien" tofu-, seitan-, soijarouhe- tai soijanakki(yök)kokeiluja.

[QUOTE="vieras";28926646]Tee yksinkertainen ratkaisu ja osta pahvipakkauksessa kikherneitä, jotka huuhdot ja lämmität. Kanttarellikastikeen kanssa ovat herkullisia. Yksin olisivat vähän mauttomia monesta, mutta niinkin moni syö kuten minä ja tykkään kovasti.[/QUOTE]

Kiitos!

Tuo halloumi on varmasti hyvää myös, mutta varmempi minusta on silti neutraalit pavut. Monelle kasvissyöjälle, jolle maitotuotteet kelpaavat, iso määrä juustoa (kuten usein tarjottavaa vuohenjuustoa) ei silti maistu.

[QUOTE="vieras";28926655]Olen ollut vuosikausia kasvisyöjä ja tätä siis itse kaipaan. En proteiinittomia kasvispihvejä enkä "osaamattomien" tofu-, seitan-, soijarouhe- tai soijanakki(yök)kokeiluja.[/QUOTE]

Kiitos sulle, haluaisin nimenomaan tarjota hyvää ruokaa enkä sellaista, että kaveri ajattelee että onpas osaamattoman tuhertamaa mössöä, mutta syö ihan kohteliaisuudesta sen kammottavan sössön:)

Minä olisin juurikin laittanut kasvissyöjälle paistetun vuohenjuusto-kiekon,sopisi hyvin tuohon kokonaisuuteen. Ehkä sitten niitä papuja kasvissyöjälle ja kaikille hiukan vuohenjuustoa vihersalaatin kera?

Kiitos vielä kaikille tosi paljon! En olisi mistään muualta saanut näin hyviä ideoita ja näin nopeasti, ja vielä tunti sitten pähkäilin ja tuskailin mitä hittoa teen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926625:

Tungen vielä tähän :)
Haloumi lössähtää mun mielestä pannulla helposti, uunissa se kuivuu vähän mutta pysyy paremmin kasassa (10-15 minuuttia uunissa riittää). Jos aiot paistaa kasvissyöjälle juurekset erikseen, juustosiivut voi heittää niiden päälle. Silloin kannattaa laittaa juureksiin vähemmän suolaa, koska sitä irtoaa haloumista aika paljon.
Ja tosiaan, jos lisäksi saa vielä kikherneitä, mä olisin todella otettu emännän vaivannäöstä. ;)

Yhteistyössä