Mitas Englannissa asuvan aidin pitaa tietaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen aityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen aityli

Vieras
Eli kun Suomessa on Reimatec:t, lasta ei saa vieda paivakotiin ennen kuin tayttaa 3 vuotta, ei saa laittaa esikoista hoitoon, jos on vauvan kanssa kotona yms yms

Mita taalla Englannissa on tallaisia juttuja, vai onko mitaan?=)

Cosmopolitan on nakojaan asunut Englannissa! Hahaa, ilmankos meille on naurettu joka paiva taalla. Kaikilla lapsilla on kyparapipot ja villapipo, jos on pakkasta ja kylma viima paalle. Heh, nyt tajuan, miksi meille on niin hyvantahtoisesti hymyilty.

Lisaa!!

Tämä ei nyt liity varsinaisesti tuohon, mutta olin aupairina Englannissa joitain vuosia sitten, ja siellä tuli kyllä tunne, että lapset on vaan välttämätön paha niitten vanhemmille. Eikä pelkästään siinä perheessä missä itse olin, vaan myös monissa muissa.

Esim. jos lapsi oli sairas, ja JOS hänet vaivauduttiin käyttämään lääkärissä, niin lääkkeen antamisesta ei ainakaan kannettu suurta huolta, saahan sitä sit aina uuden lääkekuurin jos edellinen ei tehoa.

Oli joskus ihan sydäntäsärkevää, kun äiti ei vaan halunnut olla pienen lapsensa kanssa siksi, että "olen jo tänään ollut sinun kanssa tunnin". Tai vaikka lapsi heräs yöllä ja itki, niin sille vaan huudettiin, että "mitä sinä siinä teet, heti takas omaan sänkyyn!"

Tai vaikka lapsella oli kuumetta, niin jalkapallopeliin oli silti mentävä (pelaamaan), kun eihän pikku kuume mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Tämä ei nyt liity varsinaisesti tuohon, mutta olin aupairina Englannissa joitain vuosia sitten, ja siellä tuli kyllä tunne, että lapset on vaan välttämätön paha niitten vanhemmille. Eikä pelkästään siinä perheessä missä itse olin, vaan myös monissa muissa.

Esim. jos lapsi oli sairas, ja JOS hänet vaivauduttiin käyttämään lääkärissä, niin lääkkeen antamisesta ei ainakaan kannettu suurta huolta, saahan sitä sit aina uuden lääkekuurin jos edellinen ei tehoa.

Oli joskus ihan sydäntäsärkevää, kun äiti ei vaan halunnut olla pienen lapsensa kanssa siksi, että "olen jo tänään ollut sinun kanssa tunnin". Tai vaikka lapsi heräs yöllä ja itki, niin sille vaan huudettiin, että "mitä sinä siinä teet, heti takas omaan sänkyyn!"

Tai vaikka lapsella oli kuumetta, niin jalkapallopeliin oli silti mentävä (pelaamaan), kun eihän pikku kuume mitään haittaa.

No johan se erilaisuus näkyy ruokakulttuurissakin ja tuossa pukemisessa. Pahaa tekee katsoa, mitä moskaa kouluissa vedetään muka lounaana...

Ai taalla on sellainen asenne lapsiin? No, hyva vahan varautua. Mun mielesta kylla tuo pipottomuuskin on valinpitamattomyytta. Tuota en kuitenkaan taalla uskalla sanoa, mutta suomalaisella foorumilla uskallan. Jos Suomessa olisi lapsi leikkipuistossa ilman pipoa, hanskoja, kaula auki mahaan saakka, niin kylla saisi aiti kuulla kunniansa.

Mutta maassa maan tavalla..

Niin ja siis ap lisaa, etta taalla on oikeasti valilla kylma!! Pakkasta ja viimaa, mutta silti lapset pukeutuvat kuin kesalla.

Mutta en silti kylla ala alipukemaan lapsiani, naurakoot sitten mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ai taalla on sellainen asenne lapsiin? No, hyva vahan varautua. Mun mielesta kylla tuo pipottomuuskin on valinpitamattomyytta. Tuota en kuitenkaan taalla uskalla sanoa, mutta suomalaisella foorumilla uskallan. Jos Suomessa olisi lapsi leikkipuistossa ilman pipoa, hanskoja, kaula auki mahaan saakka, niin kylla saisi aiti kuulla kunniansa.

Mutta maassa maan tavalla..

Katsopa joskus esim. nuorten aikuisten pukeutumista, ei ole ihan säänmukaista sekään...Muistan kuinka kummeksuen itseäni joskus katsottiin, kun lähdettiin baariin ja minulla oli ainoana takki päällä, vaikka ulkona pakkasta...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Niin ja siis ap lisaa, etta taalla on oikeasti valilla kylma!! Pakkasta ja viimaa, mutta silti lapset pukeutuvat kuin kesalla.

Mutta en silti kylla ala alipukemaan lapsiani, naurakoot sitten mulle.

Niin, ja monet tytöt kulkevat polvisukissa läpi talven koulussa, vaikka tosiaan on pakkasta. Ei voi käsittää, ei. Varmaan Suomessa tulisi jo kotikäynti sosiaalitoimelta tuollaisessa tilanteessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
No johan se erilaisuus näkyy ruokakulttuurissakin ja tuossa pukemisessa. Pahaa tekee katsoa, mitä moskaa kouluissa vedetään muka lounaana...

Totta. Ja jos lapsille laitettiin eväät kouluun, niin se oli palanen (max. 2) paahtoleipää ja joku juustotikku. Ai niin, ja tietty pikkupussi sipsejä.
Kotonakin lasten ruuat (lapset ja aikuisethan ei voi syödä samaan aikaan/samaa ruokaa) oli tyyliin ranskalaiset ja kalapuikot, spagetti ja pekoni.

Jotenkin tuli tuntu, että lapset on olemassa vaan sitä varten, että vanhemmat voi kehua mitä meidän lapsi harrastaa ja osaa, vähät siitä, miltä lapsesta tuntuu. Ei ihme, että vielä yläasteelaisten näki imevän peukaloa koulumatkalla bussissa.

Taalla tosiaan pukeudutaan vahemman lampimasti kuin Suomessa. Lapsilla enemman materiaa ja harrastuksia (ja kunnon opetusta seka koulujutuissa ja harrastuksissa- eli yksityiospetusta) jo hyvin pienesta. Minusta kuitenkin lapsiin suhtaudutaan (ja raskaana oleviin) paljon mukavammin ja huomioonottavaisemmin kuin Suomessa. En ole tuollaiseen greipin mainitsemaan koskaan tormannyt, vaikka olen taalla asunut jo kohta 15 vuotta. Tosin huonostikoulutetut kummajaiset ovat varmasti ihan oma lukunsa, mutta niin ne ovat Suomessakin. =)

Itseasiassa ole jo kiinnittanyt huomiota tuohon pukeutumiseen. Olen kuitenkin luullut, etta nama ihmiset vain kayvat ulkona, eika heilla ole sen takia takkia paalla.

Mutta siis uskomatonta, ei tuota usko, ellei omin silmin nae! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Taalla tosiaan pukeudutaan vahemman lampimasti kuin Suomessa. Lapsilla enemman materiaa ja harrastuksia (ja kunnon opetusta seka koulujutuissa ja harrastuksissa- eli yksityiospetusta) jo hyvin pienesta. Minusta kuitenkin lapsiin suhtaudutaan (ja raskaana oleviin) paljon mukavammin ja huomioonottavaisemmin kuin Suomessa. En ole tuollaiseen greipin mainitsemaan koskaan tormannyt, vaikka olen taalla asunut jo kohta 15 vuotta. Tosin huonostikoulutetut kummajaiset ovat varmasti ihan oma lukunsa, mutta niin ne ovat Suomessakin. =)

Mitä mainitsemaani tarkoitit? Siis että et ole törmännyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Ja tuollaiset erilaiset valipalat ovat usein juuri juustoa, sipseja, mutta myos hedelmia ja vihanneksia. Mutta niin ne nakyvat usein olevan myos Suomessa.

Ei täällä ala-asteikäisten lounas koostu koskaan paahtoleivästä ja sipsipussista...Yliopistollakin ruoka oli niin järkkyrasvaista p*skaa, että oli pakko mennä aina kotiin syömään. Ei sellaista voinut suuhunsa pistää. Usko ihmeessä, ero on merkittävä. Ei sieltä suotta käydä täällä kouluruokaopissa...

Britit tosiaan pukeutuu t-paitaan ja shortseihin heti kun aurinko pikkasenkin vaan pilkistää pilvenraosta. Ei väliä vaikka ois pakkasta.

Oot varmaan jo huomannut, että äitejä/isiä ei vaunulenkeillä eikä leikkipuistoissa näy. Siellä ei ulkoilla kahta tuntia päivittäin. Lapsia ei nukuteta yksin ulkona vaunuissa.

Todella paljon riippuu alueesta missä asutte toi jonkun mainitsema välinpitämättömyys. Alemman sosiaaliluokan piireissä lapsia tehdään, ettei äitin tartte mennä töihin.

Itse tykkäsin siitä asenteesta, että on sun oma päätös ja valinta mitä lapsesi suhteen teet. Eli neuvoja ja tukea ainakin minä koin saavani esim. imetyksen suhteen, mutta lopullinen valinta oli mun. Ei ole ollenkaan sellaista holhous- ja kyttäysmeininkiä kuin Suomessa tuntuu olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
Britit tosiaan pukeutuu t-paitaan ja shortseihin heti kun aurinko pikkasenkin vaan pilkistää pilvenraosta. Ei väliä vaikka ois pakkasta.

Oot varmaan jo huomannut, että äitejä/isiä ei vaunulenkeillä eikä leikkipuistoissa näy. Siellä ei ulkoilla kahta tuntia päivittäin. Lapsia ei nukuteta yksin ulkona vaunuissa.

Todella paljon riippuu alueesta missä asutte toi jonkun mainitsema välinpitämättömyys. Alemman sosiaaliluokan piireissä lapsia tehdään, ettei äitin tartte mennä töihin.

Itse tykkäsin siitä asenteesta, että on sun oma päätös ja valinta mitä lapsesi suhteen teet. Eli neuvoja ja tukea ainakin minä koin saavani esim. imetyksen suhteen, mutta lopullinen valinta oli mun. Ei ole ollenkaan sellaista holhous- ja kyttäysmeininkiä kuin Suomessa tuntuu olevan.

Tämäkin vaihtelee kovasti eli ei varmaan kannata yleistää. Ei meillä ole neuvolassa ollut mitään kyttäysmeininkiä, vaan apua sai, jos sitä kaipasi. Kun en kaivannut, sain olla päätöksineni ihan rauhassa, täälläkin siis.

Yhteistyössä