Mitas Englannissa asuvan aidin pitaa tietaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen aityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai siis taalla on neuvola? Mihin mun sitten pitaa ottaa yhteytta? Olen ollut siina uskossa, ettei taalla ole lastenneuvolaa ja olen jo varannut ajan lastenlaakarille.

Siis en ole raskaana, vaan nuorin on vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Joo kouluruoka on erilaista, tarkoitin valipaloja. =)

Itse asiassa välipaloinakin nuo sipsit pitävät siellä edelleen näköjään pintansa. En muista, milloin olisin täällä nähnyt rattaissa istuvan lapsen sipsipussi kädessä tai juovan limua. Siellä useinkin, viimeksi pari viikkoa sitten käydessäni. Britit ne vaan rakastavat niitä sipsejään...

Mutta tottakai sielläkin asenteet muuttuvat kuten muuallakin, pakkohan se on, kun lapset läskistyvät kovaa vauhtia.

Yksi tuttu kertoi, että lapsille saa ilmaista maitoa jollain valtion kupongilla, kun vanhemmat eivät muuten tajuaisi sitä ostaa. Ja hedelmiä ja vihanneksia myös. Näitä varten on siis kuulemma olemassa joku ihan oma "tili".

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ai siis taalla on neuvola? Mihin mun sitten pitaa ottaa yhteytta? Olen ollut siina uskossa, ettei taalla ole lastenneuvolaa ja olen jo varannut ajan lastenlaakarille.

Siis en ole raskaana, vaan nuorin on vauva.

Ei ole neuvolasysteemiä, me käytiin ihan normaalilla gp:llä ja siellä omalääkärillä/-kätilöllä.

Ai niin, mainittakoon vielä, että nämä ihmiset, joista puhuin aiemmin, eivät todellakaan olleet mitään alempaa sosiaaliluokkaa, vaan erittäin varakkaita ja korkeasti koulutettuja ihmisiä. Kummankaan vanhemman ei olisi ollut pakko käydä töissä, ellei olisi halunnut. Silti eivät raaskineet esim. kylminä päivinä pitää lämmitystä lasten(kaan) huoneissa tarpeeksi suurella.
Julkisivu oli tärkein.

Joo, sosiaalitukilaiset saa ilmaisia maitokuponkeja- kai se auttaa niissa rahaongelmissa. Raskaana olevat saa kai myos ilmaisia vitamiineja luulen.

Ap- ota yhteys omaan laakariisi (GP), tai rekisteroidy sellaiselle, jos et viela ole sita tehnyt. Siella toimii myos terkat.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Ai taalla on sellainen asenne lapsiin? No, hyva vahan varautua. Mun mielesta kylla tuo pipottomuuskin on valinpitamattomyytta. Tuota en kuitenkaan taalla uskalla sanoa, mutta suomalaisella foorumilla uskallan. Jos Suomessa olisi lapsi leikkipuistossa ilman pipoa, hanskoja, kaula auki mahaan saakka, niin kylla saisi aiti kuulla kunniansa.

Mutta maassa maan tavalla..

Katsopa joskus esim. nuorten aikuisten pukeutumista, ei ole ihan säänmukaista sekään...Muistan kuinka kummeksuen itseäni joskus katsottiin, kun lähdettiin baariin ja minulla oli ainoana takki päällä, vaikka ulkona pakkasta...

Sama :) Ja oikeasti samalla kertaa näin kaksi ilmestystä bikinit päällä baarikierrokselle lähteneinä :laugh: tyylikästä- ja iho sinisenä kananlihalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ai taalla on sellainen asenne lapsiin? No, hyva vahan varautua. Mun mielesta kylla tuo pipottomuuskin on valinpitamattomyytta. Tuota en kuitenkaan taalla uskalla sanoa, mutta suomalaisella foorumilla uskallan. Jos Suomessa olisi lapsi leikkipuistossa ilman pipoa, hanskoja, kaula auki mahaan saakka, niin kylla saisi aiti kuulla kunniansa.

Mutta maassa maan tavalla..

Katsopa joskus esim. nuorten aikuisten pukeutumista, ei ole ihan säänmukaista sekään...Muistan kuinka kummeksuen itseäni joskus katsottiin, kun lähdettiin baariin ja minulla oli ainoana takki päällä, vaikka ulkona pakkasta...

Sama :) Ja oikeasti samalla kertaa näin kaksi ilmestystä bikinit päällä baarikierrokselle lähteneinä :laugh: tyylikästä- ja iho sinisenä kananlihalla :D

Heh, oli varmaan upea näky.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ai niin, mainittakoon vielä, että nämä ihmiset, joista puhuin aiemmin, eivät todellakaan olleet mitään alempaa sosiaaliluokkaa, vaan erittäin varakkaita ja korkeasti koulutettuja ihmisiä. Kummankaan vanhemman ei olisi ollut pakko käydä töissä, ellei olisi halunnut. Silti eivät raaskineet esim. kylminä päivinä pitää lämmitystä lasten(kaan) huoneissa tarpeeksi suurella.
Julkisivu oli tärkein.

No sitä lämmitystä ei raaski juuri kukaan pitää meidän normien mukaan riittävänä, on meinaan ihan järjettömän kallista. Meillä aikanaan oli varaa pitää lämmitystä päällä 1 tunti aamulla ja 1 illalla. Voitte kuvitella, ettäkämpässä oli kylmä, kun ulkona oli miinuksella...

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Joo, sosiaalitukilaiset saa ilmaisia maitokuponkeja- kai se auttaa niissa rahaongelmissa. Raskaana olevat saa kai myos ilmaisia vitamiineja luulen.

Näin juuri. Mnusta se kertoo vaan siitä asenteesta jotain, että ne pitää erikseen nimetä johonkin käyttöön, siis maitoon ja hedelmiin ja vihanneksiin. Muuten niitä ei ostettaisi. Täällä kun köyhätkin perheet yleensä ymmärtävät pitää huolta lasten ravitsemuksesta.
Mutta muuttuu se tosiaan varmaan ajan myötä sielläkin.

Mä huomasin kun siellä talvella käytiin et lapsilla ei ole niitä pipoja mutta ei myöskään toppahaalareita! Arvaa vaan kuinka niitä nauratti kun kuljettiin tuon sillon 1v 3kk lapsen kanssa jolla oli pipo ja kunnon paksu toppahaalari. Michelin ukoksi haukkuivat :/ ;)

kyselee viela tyhmia, sorry en tieda viela mitaan. Mutta siis mista siis tiedan, kuka on omalaakarini? Onko taalla terveyskeskukset, kuten Suomessa?

Siellä toimii gp:t (general practise) eli vähän niin kuin terveyskeskukset. Etsi netistä NHS:n eli national healthcare systemin sivut, sieltä löydät oman alueesi gp:n osoitteen. Niitä on luultavasti useita, valitset sen johon haluat mennä ja käyt rekisteröitymässä paikan päällä. Näin saat omalääkärin.

Itselläni on pelkkiä hyviä kokemuksia NHS:n toiminnasta, mutta tiedän kyllä että se on paljolti paikkakuntakohtaista. NHS vastaa siis Suomen julkista terveydenhoitoa.

No sitä lämmitystä ei raaski juuri kukaan pitää meidän normien mukaan riittävänä, on meinaan ihan järjettömän kallista. Meillä aikanaan oli varaa pitää lämmitystä päällä 1 tunti aamulla ja 1 illalla. Voitte kuvitella, ettäkämpässä oli kylmä, kun ulkona oli miinuksella...

Tää on jotenkin niin uskomatonta, että ilmeisesti vaan Suomessa osataan rakentaa kunnolla taloja ja pidetään selviönä, että talvellakin on sisällä vähintään 20 astetta. Mikäköhän siinä on niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Etelän turistirysissä tunnistaa myös englantilaiset (nais-)turistit jo kaukaa :D
Mitä enemmän ikää ja kiloja, sitä vähemmän päällä.

Ja miehillä tatskoja ja karvainen rinta näkyvissä ; )
Tuollainen pari on upea näky.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Apua! Ai siis lammitys maksaa enemman kuin Suomessa, meilla ollut lampparit taysilla koko ajan! Miten ne kannattaa sitten laittaa, ettei ihan konkurssiin joudu?

Todellakin maksaa.
Juuri kesällä oli joku iso artikkelisarja siitä, kuinka paljon lämmitys on kallistunut ja kallistuu. Useita kymmeniä prosentteja.
Joten ei kannata paahtaa niitä pattereita...Meillä tosiaan oli ajastimella kaasuboileri päällä sen tunnin aina kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jeah:

Tää on jotenkin niin uskomatonta, että ilmeisesti vaan Suomessa osataan rakentaa kunnolla taloja ja pidetään selviönä, että talvellakin on sisällä vähintään 20 astetta. Mikäköhän siinä on niin vaikeaa?

Briteissä on varsin tavallista, et ne väliovet pidetään kiinni ja lämmitetään vain olkkaria ja makkareita (pikkasen keittiötä) eli huoneita, joissa oleskellaan. Muut huoneet on sitten aika kylmiä..

Mut joo, niissä taloissa, joissa itsekin oon asunut, sukat pyörii jaloissa, kun vetää... Mut kantsii ottaa huomioon, et rakennuskanta on huomattavasti vanhempaa kuin Suomessa eli sekin vaikuttaa. Kyllä sielläkin uusia rakennuksia tehdään vähän erilailla, mut suurin osa taloista on rakennettu ennen tai pikkasen jälkeen Maailmansodan. :)

Kiitti kaikille vinkeista!

Mutta siis sanokaa nyt noin suunnilleen, etta mita maksaa. Meilla Suomessa iso omakotitalo, jonka lammitys maksaa kuukaudessa noin 150 eur. Taalla meilla rivitalo. Mihin kannattaa varautua?

Kiitti kaikille vinkeista!

Mutta siis sanokaa nyt noin suunnilleen, etta mita maksaa. Meilla Suomessa iso omakotitalo, jonka lammitys maksaa kuukaudessa noin 150 eur. Taalla meilla rivitalo. Mihin kannattaa varautua?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Julkisivu oli tärkein.

Sepä se on, kun rakennusvaiheessa ei huomioida sitä, että voi tulla oikeesti kylmä jonain päivänä. Ja sitä saattaa kestää ihan monta päivää!
Mutta kun se on niin paljon halvempaa laittaa vaan ne yksinkertaset ikkunat ja vähemmän eristeitä...

Yhteistyössä