Mitas Englannissa asuvan aidin pitaa tietaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen aityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hmm, ompa kummia vastauksia ???

Meilla on 2 lasta, 5v. ja 2v. ja kolmatta odotan. Olen asunut taalla n. 10v. ja synnyttanyt seka kasvattanut lapseni taalla Englannissa (Lontoossa), mieheni on Britti.

Jotenkin "otin itseeni" naista kirjoitteluista, vaikka mielestani kasvatan lapseni "suomalaisittan" ainakin britten nakokulmasta katsoen (ts. meilla on saappaat ja kurahousut ja ulos mennaan vaikka aurinko ei paistaisikaan ;-D). Meilla ei syoda pikkupusseja sipseja, ei juoda mehuja (varmaan ollaan aika tiukkiksia myos suomalaisittain, heh...). En voi kuitenkaan mitenkaan sulattaa, etta koko yhteiskunnasta puhutaan pahasti.

Omassa tuttavapiirissani aikuiset kylla syovat samaa (ei eines) ruokaa lastensa kanssa ja lapseni koulussa on kunnon lammin ateria paivittain, esim. lasagne, kasviksia ja jalkiruoka (jugurtti ja hedelmia) eli ei tyyliin ranskiksia, burgereita tms !!!. Taalla on myos mielestani todella hyvat vaihtoehdot lounaaksi, eli aina kala, kasvis ja liha vaihtoehto ja lapsi saa itse paattaa minka niista valitsee !!! Lapsista ollaan iloisia, eika heita ajatella taakkana.

Kyllahan taalla on varmasti lapsilla enemman "materiaa" kun Suomessa (onko tama nyt niiiin hirvea asia ???). Ja lapsilla on nuorempina jo harrastuksia (tennis, fudis, rugby, uinti jne.), mutta onko tamakaan paha asia ??? Varsinkin jos harrastuksia harrastetaan mukavuuden, ei tavoitehakuisuuden takia.

Englannissa oppivelvollisuus alkaa 4.5v. ja sen jalkeen lapsen oletetaan oppivan lukemaan ja laskemaan ja toimimaan ryhmassa. Minusta taalla kouluissa on jopa parempaa opetusta kuin suomessa (???) tai ehka meilla on vaan hyva koulu ??? Mutta lasten annetaan taalla oppia aikaisemmin kuin suomessa (ei pakoteta). Ja Onhan se jo ihan tutkittu juttu, etta vaikka suomessa osaaminen on maailman huippua, niin koulu-tyytyvaisyys on siella pohjilla.
Niin ja meidan lapsen koulupukuun kuuluu muuten toppatakki, fleece-hattu, kaulaliina ja hanskat, joiden oletetaan olevan kylmalla saalla lapsella paalla ! Ja maralla tai lumisella kelilla lapsilla ei ole asiaa ulos jos mukana ei ole saappaita tai talvikenkia !!!

Englantilaiset lapset myos yleensa, ainakin minun mielesta, puetaan siistimmin kuin suomalaiset. (vaikka ei ehka sita hattua olekaan paassa - kylla se minuakin kirpaisee nahda pienia taaperoita rattaissa jaakalikan nakoisina !!!) Verkkareita tms nakee harvoin, kun taas mekot ja kauluspaidat ovat yleisia. Lisaksi englatilaiset lapset tuntuvat kayttaytyvan paremmin kuin suomalaiset (kayttavat kohteliaisuus sanoja jo hyvin pienena jne.) olematta kuitenkaan "pikku-aikuisia". - kukakohan se kommentoi (Cosmopolitan), ei mun mielesta ole mitaan pahaa siina, etta lapsi osaa olla kohtelias (please, thank you) tai odottaa puheenvuoroa tms. (kohtuuden rajoissa tietenkin !!!)

Eri yhteiskuntaluokissa varmaan on eroja, kuten myos suomessa, mutta ainakin minun sosiaalisessa piirissani, monet imettavat pitkaan, kantoliinoja kaytetaan paljon, kotisynnytykset ja perhepedit ovat yleisia. Lisaksi syodaan luomua ja "kotimaista / paikallista ruokaa". Ja paljon kasviksia !!! lihapullat, kalapuikot, nakit jne ovat taysin "tuntemattomia" - tai no "nakkeja" kylla on, mutta niissa on kylla lihaa enemman kun jauhoja toisin kuin suomalaisissa nakeissa ja makkaroissa....

No joo, tatahan voisi jatkaa, mutta nain yleistyksena pitaa viela laittaa, etta tapansa ne on kaikilla !!! Eika mun mielesta ole kohteliasta tai edes fiksua ruveta arvostelemaan toisia kulttuureita varsinkaan niista "sen enempaa" tietamatta !!! Kylla varmasti suomalaisuudessakin on outoja piirteita esim. briteille (sauna mm....).

edellinen viela jatkaa, etta jos AP sattuu asumaan lahella Lontoota, niin Rotherhithessa on Lontoon Suomalainen Merimieskirkko, jossa vauvat ja taaperot vahempineen tapaavat tiistaisin klo 11 eteenpain. Ei mitaan "kirkko-meininkia" vaan kahvittelua, pieni muskari-tuokio jne. Kannattaa tulla !!! Sielta saa myos apua GP ja muissa jutuissa !!! Muualla enlannissa toimii suomikouluja.

En itse ainakaan tarkoittanut kirjoituksiani yleistykseksi koko brittiyhteiskunnasta, vaan kerroin omia kokemuksiani tuntemistani ihmisistä. Kaikki olivat ns. parempiosasta väkeä, ja monille heistä lapset tuntuivat olevan jonkunlaisia statussymboleita, pihoilla olevien mersujen ja jaggejen lisäksi. Tosin autojen huolto hoidettiin ehkä suuremmalla huolella kuin lasten. Tällaisen kuvan ainakin minä sain.

Alkuperäinen kirjoittaja just another finn living in england:
hmm, ompa kummia vastauksia ???

Meilla on 2 lasta, 5v. ja 2v. ja kolmatta odotan. Olen asunut taalla n. 10v. ja synnyttanyt seka kasvattanut lapseni taalla Englannissa (Lontoossa), mieheni on Britti.

Jotenkin "otin itseeni" naista kirjoitteluista, vaikka mielestani kasvatan lapseni "suomalaisittan" ainakin britten nakokulmasta katsoen (ts. meilla on saappaat ja kurahousut ja ulos mennaan vaikka aurinko ei paistaisikaan ;-D). Meilla ei syoda pikkupusseja sipseja, ei juoda mehuja (varmaan ollaan aika tiukkiksia myos suomalaisittain, heh...). En voi kuitenkaan mitenkaan sulattaa, etta koko yhteiskunnasta puhutaan pahasti.

Omassa tuttavapiirissani aikuiset kylla syovat samaa (ei eines) ruokaa lastensa kanssa ja lapseni koulussa on kunnon lammin ateria paivittain, esim. lasagne, kasviksia ja jalkiruoka (jugurtti ja hedelmia) eli ei tyyliin ranskiksia, burgereita tms !!!. Taalla on myos mielestani todella hyvat vaihtoehdot lounaaksi, eli aina kala, kasvis ja liha vaihtoehto ja lapsi saa itse paattaa minka niista valitsee !!! Lapsista ollaan iloisia, eika heita ajatella taakkana.

Kyllahan taalla on varmasti lapsilla enemman "materiaa" kun Suomessa (onko tama nyt niiiin hirvea asia ???). Ja lapsilla on nuorempina jo harrastuksia (tennis, fudis, rugby, uinti jne.), mutta onko tamakaan paha asia ??? Varsinkin jos harrastuksia harrastetaan mukavuuden, ei tavoitehakuisuuden takia.

Englannissa oppivelvollisuus alkaa 4.5v. ja sen jalkeen lapsen oletetaan oppivan lukemaan ja laskemaan ja toimimaan ryhmassa. Minusta taalla kouluissa on jopa parempaa opetusta kuin suomessa (???) tai ehka meilla on vaan hyva koulu ??? Mutta lasten annetaan taalla oppia aikaisemmin kuin suomessa (ei pakoteta). Ja Onhan se jo ihan tutkittu juttu, etta vaikka suomessa osaaminen on maailman huippua, niin koulu-tyytyvaisyys on siella pohjilla.
Niin ja meidan lapsen koulupukuun kuuluu muuten toppatakki, fleece-hattu, kaulaliina ja hanskat, joiden oletetaan olevan kylmalla saalla lapsella paalla ! Ja maralla tai lumisella kelilla lapsilla ei ole asiaa ulos jos mukana ei ole saappaita tai talvikenkia !!!

Englantilaiset lapset myos yleensa, ainakin minun mielesta, puetaan siistimmin kuin suomalaiset. (vaikka ei ehka sita hattua olekaan paassa - kylla se minuakin kirpaisee nahda pienia taaperoita rattaissa jaakalikan nakoisina !!!) Verkkareita tms nakee harvoin, kun taas mekot ja kauluspaidat ovat yleisia. Lisaksi englatilaiset lapset tuntuvat kayttaytyvan paremmin kuin suomalaiset (kayttavat kohteliaisuus sanoja jo hyvin pienena jne.) olematta kuitenkaan "pikku-aikuisia". - kukakohan se kommentoi (Cosmopolitan), ei mun mielesta ole mitaan pahaa siina, etta lapsi osaa olla kohtelias (please, thank you) tai odottaa puheenvuoroa tms. (kohtuuden rajoissa tietenkin !!!)

Eri yhteiskuntaluokissa varmaan on eroja, kuten myos suomessa, mutta ainakin minun sosiaalisessa piirissani, monet imettavat pitkaan, kantoliinoja kaytetaan paljon, kotisynnytykset ja perhepedit ovat yleisia. Lisaksi syodaan luomua ja "kotimaista / paikallista ruokaa". Ja paljon kasviksia !!! lihapullat, kalapuikot, nakit jne ovat taysin "tuntemattomia" - tai no "nakkeja" kylla on, mutta niissa on kylla lihaa enemman kun jauhoja toisin kuin suomalaisissa nakeissa ja makkaroissa....

No joo, tatahan voisi jatkaa, mutta nain yleistyksena pitaa viela laittaa, etta tapansa ne on kaikilla !!! Eika mun mielesta ole kohteliasta tai edes fiksua ruveta arvostelemaan toisia kulttuureita varsinkaan niista "sen enempaa" tietamatta !!! Kylla varmasti suomalaisuudessakin on outoja piirteita esim. briteille (sauna mm....).

Tuota, varmaan otatkin nokkiisi arvostelusta. Kuten yleensä aina ne, jotka ovat muuttaneet toiseen kulttuuriin. Paikalliset kyllä kestävät kritiikkiä, kuten suomalaisetkin tavoistaan.

Luuletko sinä muuten, että tässä ketjussa olisi kokemuksiaan kirjoittaneet ihmiset, jotka eivät yhtään tunne ko. kulttuuria ja maan tapoja, siis ihan mutuna? Siis esimerkiksi minä? Omakohtaista kokemusta on ainakin kertynyt sen verran monta vuotta ja pitkältä ajanjaksolta, että rohkenen esittää kritiikkiäkin. Sitä esittävät kyllä paikallisetkin ihan suvereenisti (kuten täälläkin).

Voi olla, että sinun tuttavapiirissäsi asiat ovat hyvin ja lapsesi saavat hyvää opetusta ja takitkin on päällä. Mutta jostain kummasta niitä lapsia katukuvaan ilmestyy, jotka on puettu miten sattuu, myös niihin verkkareihin (joita mielestäsi kukaan ei siis käytä) ja jotka vetävät niitä sipsejä. Ei kaikkia ruokita luomulla, myöskään kouluruoka ei monesti ansaitse kehuja. Ja se koulutyytyväisyys -mistä olet keksinyt, että suomalaislapset eivät viihdy koulussa ja brittilapset viihtyvät?

Olisikohan niin, että sinulla on Briteistä ja brittiläisistä jotenkin ruusuinen kuva, kenties siksi, että asut hienostoalueella ja lapsesi ovat hyvässä koulussa? Mutta on hienoa, että pidät uudesta kotimaastasi, sehän on se pääasia. Minullakin on todella paljon ihania ystäviä siellä eikä kaikki kokemukseni siellä asumistani vuosista ole todellakaan negatiivisia, vaan pidän Englantia suuressa ja arvossa ja siksi vierailen siellä useita kertoja vuodessa, jos mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kiitti kaikille vinkeista!

Mutta siis sanokaa nyt noin suunnilleen, etta mita maksaa. Meilla Suomessa iso omakotitalo, jonka lammitys maksaa kuukaudessa noin 150 eur. Taalla meilla rivitalo. Mihin kannattaa varautua?

Meillä viime talven lämmityskustannukset olivat n. 250 puntaa kuussa kun annettiin myös lämmityksen pahtaa yötä päivää. Nyt otettiin opiksi ja vähän ruuvattiin lämpötiloja alemmaksi ja öiksi lämpö n. 16 asteeseen. Meillä melko uusi talo, mutta silti ikkunat ja ovet falskaa ihan huolella, eli osa tästä vähästä lämmöstä menee taivaan tuuliin. Missä päin Englantia muuten asut?

Olisikohan niin, että sinulla on Briteistä ja brittiläisistä jotenkin ruusuinen kuva, kenties siksi, että asut hienostoalueella ja lapsesi ovat hyvässä koulussa? Mutta on hienoa, että pidät uudesta kotimaastasi, sehän on se pääasia.

HEH ...

tassa itsekin mietin, etta miksi ihmeessa otin "itseeni"... mutta jotenkin yleensakin "yleistaminen" arsyttaa. En asu hienosto alueella - valitettavasti -mutta lapseni on yksityiskoulussa. Ja emme myoskaan ole "rikkaita" siis ajele Jagella tms... vaan ihan vaan vanhalla Fordilla. Poika on yksityiskoulussa ihan sen takia, etta luokkakoot ovat 15 tai alle ja se ruoka on hyvaa... (suomessahan tata vaihtoehtoa ei ole - siis valita lapselle juuri se koulu minkalaisen haluaa, varsinkin nuo luokkakoot.) Eiko kuka vaan vanhempi pistasi lastansa parhaaseen mahdolliseen kouluun - vaikka joutuisi sitten luopumaan vaikka vuosittaisesta etelanlomastaan ?????

Kylla niita verkkari-lapsia taallakin meillakin pain nakee silloin talloin, mutta enemman tyttoja mekoissa ja poikia farkuissa 0C lampotilassa, ilman pipoa ja hanskoja. ;D Eika niissa verkkareissakaan mitaan vikaa ole, mutta yritin tuolla vain sanoa, etta englantilaiset lapset ovat siistimmin puettuja kuin suomalaiset (tama on minun havaintoni !!!). Ja loppujen lopuksihan se on just vanhempien oma asia miten lapsensa pukee, miten ne ruokkii jne jne... jotenkin vaan tuntuu, etta varsinkin suomalaiset aidit ovat kovinkin karkkaita arvostelemaan muita aiteja (jonkin verran naita keskustelupalstoja seuranneena olen taman huomannut ?????)

Briteista ja brittilaisista minulla ei tosiaan ole ruusuista kuvaa - olen tavannut monia, jotka eivat ole "my cup of tea" ja tietysti monia joista pidan - kuten myos suomalaisia. Ehka vaan valikoin tuttaavani "hyvin" ??? kun ei pahempia kauhutarinoita ole kerrottavana. Jotenkin vaan tuntuu, etta tassa ketjussa ei oikeasti loydeta mitaan positiivista brittien lasten kasvastuksesta tai edes heidan lasten saamisestaan ... olen varma, etta kuka vaan aiti ottaisi itseensa jos hanelle sanottaisiin, etta "tuntuu, etta te britit hankitte lapsia vain status-symboleiksi" (en talla siis tarkoita itseani, ole suomalainen, en britti !!!) Vai etko ole samaa mielta ???

Pidan kotimaastani, en taalla muuten asuisi, ei olisi mitaan jarkea asua paikassa, josta ei pitais - mutta isanmaani on kuitenkin Suomi ja sinne niiiin mielellani muuttaisin takaisin ihan jo elamisen helppouden takia - olisi niin paljon helpompi olla aitina siella - jo ihan tukien, ilmaisen paivahoidon jms takia.... Ja tietysti siella olisivat myos ystavat ja sukulaiset. Toivottavasti pian tuleekin tilanne, etta miehella ja minulla olisi toita myos suomessa samalla tavalla kun taalla (olemme aika "erikoistuneita").

Tuosta etta kaikilla ketjuun kirjoittaneilla on "kokemusta" kulttuurista voi olla montaa mielta.. onko vuoden au pair kokemus verrattavissa esim. 10v. asumiseen, raskauksineen, paikallisine tyopaikkoineen jne ??? Ja aika moni kirjoitti "kuulleensa" tai "nahneensa lomalla"... Ja jo se, etta onko naimisissa paikallisen vai suomalaisen kanssa vaikuttaa paljon kulttuuriin tutustumisessa (paikalliset sukulaiset jne...)

(AP) Meilla ainakin lammitys toimii, eika edes ole kovin "kallista" - mies juuri sanoi eilen, etta meilla menee n. £35 kuussa yhteensa kaasuun ja sahkoon.... ja on siis n. 120 neliota. Ihan on lammin - oisko sellaiset keskimaarin 18C yota paivaa (menee varmaan 16-20C valissa, lapset parjaavat t-paidoissa sisalla jne... Ja joka huone on siis lammin... ei mitaan valiovien sulkemisia. Meilla on pattereissa termostaatit, eli ei paahda taysilla boileri, mutta ei oo patterit kylmanakaan. Talo on yhdessa tasossa ja rakennettu 30 -luvulla (on uudet tupla ikkunat). Kannattaa myos katsella vahan kuka on kaasun ja sahkon "myyja" - hinnoissa on isoja eroja ! niin ja meidan lapset on suomessa aina ihan plaaaahhhh kun on niiiin kuuma sisalla - ei 22C sisatiloissa voi olla terveellista ;D eli on se vahan siitakin kiinni, etta mihin on tottunut.

toivottavasti en nyt suututa ketaan.. mutta jotenkin on epareilua, kun "nauretaan" ja ollaan ilkeita toisille taysin ilman syyta...

Aika paljosta olen samaa mielta Finn in England:in kanssa etta yleistaminen on aina ikavaa. On tietysti totta etta jokainen muodostaa mielipiteensa oman kokemuksensa pohjalta ja samalta pohjalta yleistavat, jos niin tekevat. Mielestani kannattaa muistaa naissa asioissa se yksi suomalainen ominaisuus - kateus. Se on meissa kaikissa jossain maarin. Suomessa en sita koskaan huomannut mutta taalla Lontoossa kauan asuneena huomaan sen aina vain selvemmin maanmiehistani, ja itsestanikin: kadehdin elamisen helppoutta Suomessa ja aivan jokainen taalla asunut tietaa mista puhun.
Suomessa kaydessa usein sanotaan etta "onko se nyt sitten niin hienoa asua Lontoossa". Vastaan aina ettei sen hienompaa kuin missaan muuallakaan maailmassa. Joka paikassa vaan on omat hyvat ja huonot puolensa. Taalla on asioita joita ikavoisin Suomessa ja samoin Suomessa on asioita joita kaipaan taalla ollessa. "Siirtolaisen" osa ei ole helppo: jatkuvasti kahden maan ja kodin valissa.
Kateellinen etsii asioista huonot puolet (ja yleistaa), niin se vain on. Minunkin pitaisi varmaan oikein tikulla kaivaa kaikki huonot puolet Suomesta niin taalla olo tuntuisi ehka vahan helpommalta :D

Mutta ap:lle viela: kylla taalla on baby clinic mika siis vastaa neuvolaa. Omassa terveyskeskuksessa on kaksi kertaa viikossa ja sinne saa menna niin usein tai harvoin kuin haluaa, "pakollisia" tarkastuksia ja rokotuksia lukuunottamatta. Vauvan tai lapsen voi kayda punnitsemassa ja keskustella terveydenhoitajan tai laakarin kanssa ilman ajanvarausta. Samalla voi tutustua muihinn aiteihin alueella. Kysy gp:ltasi missa on lahin klinikka. Muutenkin, minulla on erinomaiset kokemukset paikallisesta terveydenhuollosta, uskallan vaittaa etta joskus jopa paremmat kuin Suomessa
Tervetuloa koko perheelle!

Mina taas ymmarsin, etta tama oli vahan tarkoitettukin sellaiseksi ei-niin-vakavasti-otettavaksi kritiikkiketjuksi - kertoihan ap tuossa alussa Suomen `pakollisista` Reimateceista ym.
Me asuimme Englannissa viisi vuotta ja viihdyimme tosi hyvin - voisin muuttaa takaisin koska vaan ! Neuvolatoimintaa tosiaan on ja esim. reseptilaakkeet on lapsille ilmaiset. Englantilaiset erittain ystavallisia ja avoimia ihmisia. Paljon muutakin plussaa loytyy.

niin, tosiaan oli varmaan kyse tuollaista kieli-poskessa ketjusta.... joka maassa on omat "oudot" tapansa - niinkun taalla tuo hatuttomuus vaikka olisi kuinka kylma... heh... Ja suomessa ulkona nukuttaminen, Hyva, etten aiheuttanut health visitorille sydaria, kun kerroin, etta meidan vauva nukkuu ulkona takapihalla - lukittu portti, suljettu piha) rattaissa ja mina olen sisalla juomassa teeta ;D ;D

edellinen viela jatkaa, etta jos AP sattuu asumaan lahella Lontoota, niin Rotherhithessa on Lontoon Suomalainen Merimieskirkko, jossa vauvat ja taaperot vahempineen tapaavat tiistaisin klo 11 eteenpain. Ei mitaan "kirkko-meininkia" vaan kahvittelua, pieni muskari-tuokio jne. Kannattaa tulla !!! Sielta saa myos apua GP ja muissa jutuissa !!! Muualla enlannissa toimii suomikouluja.
Mikä vika kirkkomeiningissä?

Yhteistyössä